Katalog

Anna Kubiak, 2018-06-26
Strzałkowo

Edukacja regionalna, Różne

Pomysł dobrej praktyki z zastosowaniem TIK

- n +

Pomysł Dobrej Praktyki z zastosowaniem TIK

1.Autor:
Anna Kubiak, Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wielkopolskich w Strzałkowie
2. Tytuł dobrej praktyki:
Spotkanie przy samowarze :„ Czerpiemy z wiedzy naszych przodków”. Zajęcia pozalekcyjne z wykorzystaniem TIK.
3.Przedmiot:
zajęcia pozalekcyjne-Koło Młodego Archeologa
4.Cele:
Uczeń :
-dowie się, na czym polega praca archeologa
-pozna rolę odtwórstwa historycznego w poznawaniu przeszłości
-wygłosi wyraziście swoją rolę w przedstawieniu
-aktywnie uczestniczy w przygotowaniu rekwizytów do spotkania
-spotka się z „żywą historią” -pozna stroje ,potrawy, broń, monety, naczynia, narzędzia naszych przodków sprzed 1000 lat
-wyciągnie wnioski z prezentacji
-uświadomi sobie,że żyjemy na terenach,gdzie zrodziło się państwo polskie
5.Pomoce dydaktyczne:
-rekwizyty związane z odtwórstwem historycznym: ,skóry zwierząt,naczynia,łuki, wełna owcza, narzędzia do tkania itp.
-nagranie-muzyka słowiańska
-tablica interaktywna
-Prezentacja udostępniona przez Żywe Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie pt. Jak żyli ludzie 1000 lat temu?”
-wystrój sceny-dęby i orzeł
-stroje słowiańskie dla wszystkich uczniów
-scenariusz przedstawienia: „ O Lechu,Czechu i Rusie”.

6. Opis pomysłu:
„Spotkanie przy samowarze” pod hasłem : „ Czerpiemy z wiedzy naszych przodków” zorganizowało działające w szkole Koło Młodego Archeologa wraz z opiekunem.
Gośćmi spotkania byli: archeolog oraz pani ,która podzieliła się swoją pasją,jaka jest odtwórstwo historyczne.
Archeolog w przystępny sposób wyjaśnił,czym zajmuje się archeologia ,w jaki sposób
gromadzi się zbiory, zapoznał uczniów z zawodem archeologa i zaprezentował artefakty
z wykopalisk archeologicznych. Archeolog zaprosił uczniów do udziału w prawdziwych pracach
wykopaliskowych.
Pani reprezentująca odtwórstwo historyczne wyjaśniła uczniom,na czym polega bycie odtwórcą,
skąd czerpać wiedzę o tym,jak naprawdę żyli nasi przodkowie. Zaprezentowała również stroje
historyczne z czasów pierwszych Słowian.
Uczniowie z Koła Młodego archeologa przygotowali inscenizację „O Lechu ,Czechu i Rusie” ,
w której przedstawili legendarne początki państwa polskiego.
Podczas spotkania przedstawiono prezentację pt. „ Jak żyli ludzie 1000 lat temu?” z użyciem tablicy
interaktywnej. Prezentacja opowiadała o strojach, potrawach, broni, domach, higienie ,zajęciach
i zwyczajach ludzi,którzy zamieszkiwali przed laty nasze tereny .
Kolejnym punktem spotkania było „Żywe muzeum”,gdzie każdy mógł podejść, obejrzeć i dotknąć
wszystkie eksponaty przyniesione przez gości,jak również sprzęty domowe , naczynia,broń, narzędzia
do tkania ,ubrania, skóry itp.
Następnie zaproszono wszystkich uczestników na słowiańską ucztę,gdzie serwowano staropolskie
potrawy- podpłomyki z miodem i powidłami oraz chleb ze smalcem i kiszone ogórki.
7.Efekty pracy:
Spotkanie cieszyło się dużym uznaniem rodziców . Było „żywą lekcją historii”,podczas której wszyscy
uczniowie i rodzice przybyli na spotkanie mogli się poczuć, jak w słowiańskiej chacie 1000 lat temu.



8. Załączniki:
www.muzeumgniezno.pl
www.kulturapiastowdladzieci
-materiały i relacja ze spotkania na stronie internetowej szkoły www.spstrzalkowo.pl



Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.