Katalog Anna Kubiak, 2018-06-26 Strzałkowo Edukacja regionalna, Różne Pomysł dobrej praktyki z zastosowaniem TIKPomysł Dobrej Praktyki z zastosowaniem TIK 1.Autor: Anna Kubiak, Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wielkopolskich w Strzałkowie 2. Tytuł dobrej praktyki: Spotkanie przy samowarze :„ Czerpiemy z wiedzy naszych przodków”. Zajęcia pozalekcyjne z wykorzystaniem TIK. 3.Przedmiot: zajęcia pozalekcyjne-Koło Młodego Archeologa 4.Cele: Uczeń : -dowie się, na czym polega praca archeologa -pozna rolę odtwórstwa historycznego w poznawaniu przeszłości -wygłosi wyraziście swoją rolę w przedstawieniu -aktywnie uczestniczy w przygotowaniu rekwizytów do spotkania -spotka się z „żywą historią” -pozna stroje ,potrawy, broń, monety, naczynia, narzędzia naszych przodków sprzed 1000 lat -wyciągnie wnioski z prezentacji -uświadomi sobie,że żyjemy na terenach,gdzie zrodziło się państwo polskie 5.Pomoce dydaktyczne: -rekwizyty związane z odtwórstwem historycznym: ,skóry zwierząt,naczynia,łuki, wełna owcza, narzędzia do tkania itp. -nagranie-muzyka słowiańska -tablica interaktywna -Prezentacja udostępniona przez Żywe Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie pt. Jak żyli ludzie 1000 lat temu?” -wystrój sceny-dęby i orzeł -stroje słowiańskie dla wszystkich uczniów -scenariusz przedstawienia: „ O Lechu,Czechu i Rusie”. 6. Opis pomysłu: „Spotkanie przy samowarze” pod hasłem : „ Czerpiemy z wiedzy naszych przodków” zorganizowało działające w szkole Koło Młodego Archeologa wraz z opiekunem. Gośćmi spotkania byli: archeolog oraz pani ,która podzieliła się swoją pasją,jaka jest odtwórstwo historyczne. Archeolog w przystępny sposób wyjaśnił,czym zajmuje się archeologia ,w jaki sposób gromadzi się zbiory, zapoznał uczniów z zawodem archeologa i zaprezentował artefakty z wykopalisk archeologicznych. Archeolog zaprosił uczniów do udziału w prawdziwych pracach wykopaliskowych. Pani reprezentująca odtwórstwo historyczne wyjaśniła uczniom,na czym polega bycie odtwórcą, skąd czerpać wiedzę o tym,jak naprawdę żyli nasi przodkowie. Zaprezentowała również stroje historyczne z czasów pierwszych Słowian. Uczniowie z Koła Młodego archeologa przygotowali inscenizację „O Lechu ,Czechu i Rusie” , w której przedstawili legendarne początki państwa polskiego. Podczas spotkania przedstawiono prezentację pt. „ Jak żyli ludzie 1000 lat temu?” z użyciem tablicy interaktywnej. Prezentacja opowiadała o strojach, potrawach, broni, domach, higienie ,zajęciach i zwyczajach ludzi,którzy zamieszkiwali przed laty nasze tereny . Kolejnym punktem spotkania było „Żywe muzeum”,gdzie każdy mógł podejść, obejrzeć i dotknąć wszystkie eksponaty przyniesione przez gości,jak również sprzęty domowe , naczynia,broń, narzędzia do tkania ,ubrania, skóry itp. Następnie zaproszono wszystkich uczestników na słowiańską ucztę,gdzie serwowano staropolskie potrawy- podpłomyki z miodem i powidłami oraz chleb ze smalcem i kiszone ogórki. 7.Efekty pracy: Spotkanie cieszyło się dużym uznaniem rodziców . Było „żywą lekcją historii”,podczas której wszyscy uczniowie i rodzice przybyli na spotkanie mogli się poczuć, jak w słowiańskiej chacie 1000 lat temu. 8. Załączniki: www.muzeumgniezno.pl www.kulturapiastowdladzieci -materiały i relacja ze spotkania na stronie internetowej szkoły www.spstrzalkowo.pl Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |