Katalog

Beata Karandysz, 2018-06-26
Wrocław

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęcia dla dzieci 6-letnich - edukacja muzyczna

- n +

GRUPA WIEKOWA: 6-latki
TEMAT ZAJĘCIA: Zabawy muzyczne z instrumentem – poznajemy skrzypce
CELE OGÓLNE:
 zapoznanie z budową skrzypiec i osłuchanie się z ich dźwiękiem
 wyrabianie wrażliwości muzycznej
 rozwijanie poczucia rytmu i koordynacji ruchowej
 właściwe reagowanie na zmiany tempa
 rozwijanie percepcji słuchowej
 interpretacja ruchem muzyki

METODY: słowna, oglądowa, czynna
FORMA PRACY: zbiorowa i indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
płyta CD z piosenką „Dzień dobry”, skrzypce, obrazki skrzypiec, lutnika, kartki z napisem „skrzypce”, „nuty”, „muzyka” w ilości równej liczbie dzieci oraz do powieszenia na tablicy, kilka kartek z innymi napisami,

PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. „Dzień dobry, witam was” - wspólnie powitanie wszystkich śpiewaną piosenką

2. Oto skrzypce – przedstawienie instrumentu, nazwanie go – SKRZYPCE.
Omówienie budowy skrzypiec, przedstawienie na obrazkach pracy lutnika i sposobu powstawania skrzypiec. Każde dziecko próbuje palcem poruszyć strunę, żeby wydobyć dźwięk.
Demonstracja sposobu gry na skrzypcach za pomocą smyczka. Wysłuchanie krótkiego utworu.

3. Różne melodie – słuchanie melodii granych na skrzypcach, określanie ich tempa i nastroju
• zadania do wykonania przez dzieci:
gdy usłyszą melodię: wesołą - uśmiechają się
smutną - tworzą smutną minę
szybką - biegają w miejscu
wolną - maszerują powoli w miejscu.

4. Zagadki słuchowe
Dzieci słuchają fragmentów melodii, gdy usłyszą skrzypce – klaszczą, gdy gra inny instrument – stukają całymi dłońmi o podłogę.


5. Zabawa ruchowa „Stonoga”
dzieci tworzą rząd – stonogę, która musi się poruszać zgodnie z rytmem piosenki śpiewanej przez nauczyciela
Idzie sobie stonoga, stonoga, stonoga
Idzie sobie stonoga, stonoga, bęc.

Biegnie sobie…

Idzie wolno….

6. Słuchanie utworu Fryderyka Chopina: „Walc Ges – dur” (F. Chopin) - improwizacja taneczna do muzyki.
Dzieci w ciszy słuchają utworu.
Omówienie utworu – N. zachęca dzieci, aby samodzielnie wypowiadały się na temat
muzyki, określając jej cechy.
,,Zatańcz jak podpowiada ci muzyka” - tworzenie improwizacji ruchowej do słuchanej wcześniej muzyki – dzieci otrzymują kolorowe wstążki, tańczą do muzyki, interpretując ją wg własnego pomysłu.

7. Zabawa z piosenką „Ja jestem muzykantem”
Dzieci śpiewają wspólnie piosenkę, naśladując sposób gry na różnych instrumentach.

8. Ewaluacja
Nauczyciel pokazuje dzieciom kartkę z napisem „skrzypce”, „nuty”, „muzyka”, umieszczone na tablicy i rozsypuje na podłodze karteczki z tymi i innymi wyrazami. Prosi dzieci, którym podobało się zajecie o wyszukanie nazw związanych z muzyką. Następnie dzieci z takimi samymi napisami tworzą kółka i tańczą przy muzyce.


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.