Katalog

klaudia Górka, 2018-06-26
pruszcz gdański

Ogólne, Plany rozwoju zawodowego

plan rozwoju

- n +

mgr Klaudia Górka
• nauczyciel kontraktowy
• nauczyciel terapeuta

Zespół Kształcenia i Wychowania w Bielkówku
ul. Gregorkiewicza 11
w Bielkówku

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO, UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ
NAUCZYCIELA MIANOWANEGO.


Data rozpoczęcia stażu: 1.09.2015r.

Data zakończenia stażu: 31.05.2018r.

Opiekun stażu: mgr Katarzyna Bieszke
§ 7 ust. 2 pkt. 1.
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach; w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1a Karty Nauczyciela – umiejętność samodzielnego opracowania indywidualnych planów pracy z dzieckiem i prowadzenia karty pobytu dziecka oraz aktywnego działania w zespole do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków.
L.p. Zadania do wykonania i formy ich realizacji Termin realizacji Sposób dokumentowania Uwagi
1. Poznanie procedury awansu zawodowego:
• Analiza przepisów prawa oświatowego, dotyczących awansu zawodowego nauczycieli (rozporządzenie MENiS w spawie uzyskania stopnia awansu oraz adekwatnych aktów prawnych Karty Nauczyciela);
• Tworzenie na własny użytek biblioteczki tekstów aktów prawnych, dotyczących awansu;
• Napisanie wniosku o rozpoczęcie stażu, planu rozwoju zawodowego oraz sprawozdań rocznych

IX 2015r.






Okres stażu


Zgodnie z przepisami prawa
Notatki własne






Zbiór dokumentacji (biblioteczka)
Wniosek, plan rozwoju
2. Współpraca z opiekunem stażu:
• Ustalenie zasad współpracy – zawarcie kontraktu;
• Korzystanie z pomocy opiekuna w prawidłowym sformułowaniu wniosku i planu rozwoju;
• Opracowanie projektu sprawozdania;
• Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna;
• Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna;
• Omówienie prowadzonych i obserwowanych zajęć w celu doskonalenia umiejętności ewaluacji działań edukacyjnych;
• Lekcje koleżeńskie;
IX 2015r.








Okres stażu
Kontrakt

Wniosek, plan rozwoju


Sprawozdanie


Scenariusze zajęć, arkusze obserwacyjne
Scenariusz zajęć, arkusze obserwacyjne
Notatki, wnioski


Scenariusze zajęć, konspekty
3. Doskonalenie własnego warsztatu pracy poprzez dobór odpowiednich form metod pracy dla każdego ucznia w zależności od jego dysfunkcji:
• Stosowanie aktywizujących metod nauczania w procesie dydaktycznym oraz różnorodnych form pracy z uczniem dysfunkcyjnym;
• Opracowanie pomocy dydaktycznych np. karta pracy, foliogramów, gazetek szkolnych, testów, pokazów multimedialnych w celu dostosowania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia;




Okres stażu



Okres stażu








Karty pracy, zdjęcia gazetki szkolnej, testy, prezentacje multimedialne
4. Zapoznanie i współudział w tworzeniu dokumentacji, dotyczącej organizacji pracy szkoły; Początek każdego roku szkolnego Potwierdzenie Dyrektora i opiekuna stażu
5. Prowadzenie dokumentacji szkolnej:
• Dzienniki zajęć rewalidacyjnych;
• Dzienniki zajęć pozalekcyjnych;
Okres stażu Dzienniki zajęć rewalidacyjnych, pozalekcyjnych
6. Poszerzanie wiedzy i umiejętności w doskonaleniu wewnątrzszkolnym i pozaszkolnym:
• Udział w wewnątrzszkolnych i zewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego (kursy, szkolenia, konferencje);
• Udział w szkoleniowych Radach Pedagogicznych;
• Udział w spotkaniach metodycznych dotyczących pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych;






Okres stażu





Dyplomy, zaświadczenia, potwierdzenia


Potwierdzenie Dyrektora


Potwierdzenie opiekuna stażu
7. Współpraca z nauczycielami w ramach działań zespołu samokształceniowego ds. integracji oraz z nauczycielami poszczególnych przedmiotów:
• Udział w zebraniach zespołów samokształceniowych;
• Realizacja podejmowanych przez nich zadań;
• Konsultowanie działań podejmowanych w klasie z pedagogiem, psychologiem, wychowawcą oraz nauczycielami pracującymi w klasie;





Okres staż







Odpowiednie potwierdzenia
8. Pogłębianie wiedzy w zakresie zaspokajania potrzeb dziecka:
• Studiowanie literatury fachowej, korzystanie z doświadczeń nauczycieli;
• Gromadzenie i aktualizacja własnej biblioteczki pedagogicznej;
• Pisemne omówienie tematyki wybranych czasopism, pozycji książkowych oraz zaprezentowanie jednego artykułu;




Okres stażu




Notatki własne,


Biblioteczka


Notatki własne, potwierdzenie opiekuna stażu



§ 7 ust. 2 pkt. 2.
Umiejętności uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.

1. Poznanie sytuacji rodzinnej dzieci, ich możliwości intelektualnych oraz potrzeb i możliwości rozwojowych:
• Gromadzenie informacji o uczniach na podstawie obserwacji i przeprowadzonych rozmów zarówno z uczniami jak i ich opiekunami, konsultacje ze specjalistami;
• Konsultacja z pedagogiem, psychologiem, wychowawcą oraz nauczycielami;
• Dostosowanie metod pracy oraz form pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia;
• Tworzenie indywidualnych programów dla uczniów z orzeczeniem;
• Współpraca z rodzicami poprzez rozmowy indywidualne, zebrania klasowe oraz prowadzenie dzienniczka korespondencji z rodzicami;
• Włączanie rodziców w organizację wszelkiego rodzaju przedsięwzięć;



Okres stażu






Okres stażu



Okres stażu



IX 2015-IX 2016-IX 2017


Okres stażu





Okres stażu









Odpowiednie potwierdzenia, notatki własne






Programy IPET




Wpisy do dziennika
2. Zapoznanie się z dokumentacją uczniów niepełnosprawnych i jej przeanalizowanie:
• Lektura dokumentów zgromadzonych w szkole (opinie, orzeczenia PPP itp.);
• Opracowanie i modyfikowanie programów pracy uczniów z niepełnosprawnością na podstawie zaleceń poradni psychologiczno –pedagogicznej;


Okres stażu


Notatki własne



IPET oraz programy rewalidacji
3. Pomoc w stworzeniu i realizacji planu wychowawczego klasy:
• Organizacja imprez klasowych oraz szkolnych z udziałem dzieci z niepełnosprawnością;
• Organizacja oraz sprawowanie opieki podczas wycieczek klasowych, imprez i wyjść klasowych;
• Przygotowywanie gazetek ściennych z życia klasy;





Okres stażu










Scenariusze imprez, wycieczek
Zdjęcia



4. Współpraca ze środowiskiem lokalnym:
• Nawiązanie międzyszkolnej współpracy;
• Współpraca w zakresie działań profilaktycznych, wychowawczych szkoły;

Okres stażu

Odpowiednie potwierdzenia psychologa, pedagoga

§ 7 ust. 2 pkt. 3.
Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

1. Doskonalenie warsztatu pracy oraz wykorzystanie w przygotowaniu do zajęć technologii komputerowej;
• Korzystanie z programów edukacyjnych;
• Wykorzystywanie pomocy dydaktycznych, np. kart pracy, prezentacji multimedialnych, foliogramów;
• Opracowywanie przy pomocy komputera pomocy i środków dydaktycznych;
• Przygotowywanie dokumentacji dotyczącej awansu zawodowego nauczyciela terapeuty;









Okres stażu









Materiały dydaktyczne







Dokumentacja przebiegu stażu

2. Wykorzystanie Internetu w pracy dydaktyczno – wychowawczej oraz w samodoskonaleniu:
• Korzystanie z publikacji i portali internetowych przeznaczonych dla nauczycieli i poświęconych awansowi zawodowemu, rewalidacji, przepisów oświatowych;
• Współpraca z osobami prowadzącymi stronę internetową szkoły w celu przekazywania materiałów z życia klasy oraz kronika;
• Stworzenie bazy linków do ulubionych portali edukacyjnych
• Publikacja wybranych scenariuszy zajęć oraz publikacja planu rozwoju zawodowego na stronie WWW





Okres stażu





Zbiór linków
Odpowiednie potwierdzenia
Strona WWW szkoły
3. Korzystanie z materiałów multimedialnych:
• Przygotowywanie się do zajęć korzystając z różnorodnych programów edukacyjnych;
• Korzystanie z materiałów multimedialnych na zajęciach indywidualnych;
• Wzbogacanie spotkań z rodzicami poprzez tworzenie prezentacji multimedialnych;



Okres stażu





Materiały dydaktyczne

Prezentacje mulitmedialne

§ 7 ust. 2 pkt. 4.
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.

1. Uzupełnianie i aktualizacja wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki poprzez:
• Samokształcenie poprzez studiowanie literatury fachowej;
• Udział w kursach i szkoleniach;



Okres stażu


Spis literatury, notatki własne

Odpowiednie potwierdzenia
2. Współpraca z wychowawcą w zakresie rozwiązywania problemów;
• Wspólne ustalenie tematyki godzin wychowawczych;
• Obserwacja osiągnięć uczniów i analiza trudności;
• Stosowanie różnych form integracyjnych: wycieczki, rajdy, spotkania klasowe, (np. świąteczne), których celem jest wspieranie integracji między uczniami niepełnosprawnymi, a pełnosprawnymi oraz rodzicami;


IX 2015, IX 2016, IX 2017


Potwierdzenie nauczyciela wychowawcy



Konspekty spotkań klasowych, wyjść pozaszkolnych, karty wycieczek
3. Współpraca z rodzicami:
• Przeprowadzanie wywiadów odnośnie sytuacji i funkcjonowania dziecka w szkole;
• Wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów pojawiających się u dzieci;
• Bieżący kontakt z rodzicami (bezpośredni, pośredni);


Okres stażu


Zapis wszystkich kontaktów z rodzicami w dzienniku

4. Współpraca z nauczycielami:
• Przedstawienie zakresu umiejętności ucznia niepełnosprawnego na Radach Pedagogicznych;
• Przygotowywanie i przedstawienie opinii odnośnie sytuacji ucznia niepełnosprawnego w klasie;
• Pomoc w dostosowaniu metod i form pracy na lekcji z dziećmi niepełnosprawnymi;




Okres stażu




Potwierdzenie dyrektora, nauczyciela wychowawcy, opiekuna stażu
5. Realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych:
• Rozwiązywanie problemów dydaktyczno – wychowawczych;
• Wspieranie integracji klasy poprzez wspólne przedsięwzięcia;

Okres stażu

Potwierdzenie dyrektora, nauczyciela wychowawcy, opiekuna stażu

§ 7 ust. 2 pkt. 5.
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawie nieletnich w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.

1. Znajomość aktów prawnych regulujących pracę szkoły:
• Analiza dokumentów wewnątrzszkolnych: Statut Szkoły, Program Wychowawczy, Program Profilaktyczny, Wewnątrzszkolny System Oceniania, Przedmiotowy System Oceniania;
• Stworzenie biblioteczki zawierającej przepisy prawa wewnątrzszkolnego, oświatowego oraz pomocy społecznej;
• Pomoc rodzicom w analizie przepisów prawa oświatowego i pomocy społecznej oraz prawa wewnątrzszkolnego;









Okres stażu


Notatki własne






Biblioteczka


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.