Katalog klaudia Górka, 2018-06-26 pruszcz gdański Ogólne, Plany rozwoju zawodowego plan rozwojumgr Klaudia Górka • nauczyciel kontraktowy • nauczyciel terapeuta Zespół Kształcenia i Wychowania w Bielkówku ul. Gregorkiewicza 11 w Bielkówku PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO, UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO. Data rozpoczęcia stażu: 1.09.2015r. Data zakończenia stażu: 31.05.2018r. Opiekun stażu: mgr Katarzyna Bieszke § 7 ust. 2 pkt. 1. Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach; w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1a Karty Nauczyciela – umiejętność samodzielnego opracowania indywidualnych planów pracy z dzieckiem i prowadzenia karty pobytu dziecka oraz aktywnego działania w zespole do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków. L.p. Zadania do wykonania i formy ich realizacji Termin realizacji Sposób dokumentowania Uwagi 1. Poznanie procedury awansu zawodowego: • Analiza przepisów prawa oświatowego, dotyczących awansu zawodowego nauczycieli (rozporządzenie MENiS w spawie uzyskania stopnia awansu oraz adekwatnych aktów prawnych Karty Nauczyciela); • Tworzenie na własny użytek biblioteczki tekstów aktów prawnych, dotyczących awansu; • Napisanie wniosku o rozpoczęcie stażu, planu rozwoju zawodowego oraz sprawozdań rocznych IX 2015r. Okres stażu Zgodnie z przepisami prawa Notatki własne Zbiór dokumentacji (biblioteczka) Wniosek, plan rozwoju 2. Współpraca z opiekunem stażu: • Ustalenie zasad współpracy – zawarcie kontraktu; • Korzystanie z pomocy opiekuna w prawidłowym sformułowaniu wniosku i planu rozwoju; • Opracowanie projektu sprawozdania; • Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna; • Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna; • Omówienie prowadzonych i obserwowanych zajęć w celu doskonalenia umiejętności ewaluacji działań edukacyjnych; • Lekcje koleżeńskie; IX 2015r. Okres stażu Kontrakt Wniosek, plan rozwoju Sprawozdanie Scenariusze zajęć, arkusze obserwacyjne Scenariusz zajęć, arkusze obserwacyjne Notatki, wnioski Scenariusze zajęć, konspekty 3. Doskonalenie własnego warsztatu pracy poprzez dobór odpowiednich form metod pracy dla każdego ucznia w zależności od jego dysfunkcji: • Stosowanie aktywizujących metod nauczania w procesie dydaktycznym oraz różnorodnych form pracy z uczniem dysfunkcyjnym; • Opracowanie pomocy dydaktycznych np. karta pracy, foliogramów, gazetek szkolnych, testów, pokazów multimedialnych w celu dostosowania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia; Okres stażu Okres stażu Karty pracy, zdjęcia gazetki szkolnej, testy, prezentacje multimedialne 4. Zapoznanie i współudział w tworzeniu dokumentacji, dotyczącej organizacji pracy szkoły; Początek każdego roku szkolnego Potwierdzenie Dyrektora i opiekuna stażu 5. Prowadzenie dokumentacji szkolnej: • Dzienniki zajęć rewalidacyjnych; • Dzienniki zajęć pozalekcyjnych; Okres stażu Dzienniki zajęć rewalidacyjnych, pozalekcyjnych 6. Poszerzanie wiedzy i umiejętności w doskonaleniu wewnątrzszkolnym i pozaszkolnym: • Udział w wewnątrzszkolnych i zewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego (kursy, szkolenia, konferencje); • Udział w szkoleniowych Radach Pedagogicznych; • Udział w spotkaniach metodycznych dotyczących pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych; Okres stażu Dyplomy, zaświadczenia, potwierdzenia Potwierdzenie Dyrektora Potwierdzenie opiekuna stażu 7. Współpraca z nauczycielami w ramach działań zespołu samokształceniowego ds. integracji oraz z nauczycielami poszczególnych przedmiotów: • Udział w zebraniach zespołów samokształceniowych; • Realizacja podejmowanych przez nich zadań; • Konsultowanie działań podejmowanych w klasie z pedagogiem, psychologiem, wychowawcą oraz nauczycielami pracującymi w klasie; Okres staż Odpowiednie potwierdzenia 8. Pogłębianie wiedzy w zakresie zaspokajania potrzeb dziecka: • Studiowanie literatury fachowej, korzystanie z doświadczeń nauczycieli; • Gromadzenie i aktualizacja własnej biblioteczki pedagogicznej; • Pisemne omówienie tematyki wybranych czasopism, pozycji książkowych oraz zaprezentowanie jednego artykułu; Okres stażu Notatki własne, Biblioteczka Notatki własne, potwierdzenie opiekuna stażu § 7 ust. 2 pkt. 2. Umiejętności uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. 1. Poznanie sytuacji rodzinnej dzieci, ich możliwości intelektualnych oraz potrzeb i możliwości rozwojowych: • Gromadzenie informacji o uczniach na podstawie obserwacji i przeprowadzonych rozmów zarówno z uczniami jak i ich opiekunami, konsultacje ze specjalistami; • Konsultacja z pedagogiem, psychologiem, wychowawcą oraz nauczycielami; • Dostosowanie metod pracy oraz form pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia; • Tworzenie indywidualnych programów dla uczniów z orzeczeniem; • Współpraca z rodzicami poprzez rozmowy indywidualne, zebrania klasowe oraz prowadzenie dzienniczka korespondencji z rodzicami; • Włączanie rodziców w organizację wszelkiego rodzaju przedsięwzięć; Okres stażu Okres stażu Okres stażu IX 2015-IX 2016-IX 2017 Okres stażu Okres stażu Odpowiednie potwierdzenia, notatki własne Programy IPET Wpisy do dziennika 2. Zapoznanie się z dokumentacją uczniów niepełnosprawnych i jej przeanalizowanie: • Lektura dokumentów zgromadzonych w szkole (opinie, orzeczenia PPP itp.); • Opracowanie i modyfikowanie programów pracy uczniów z niepełnosprawnością na podstawie zaleceń poradni psychologiczno –pedagogicznej; Okres stażu Notatki własne IPET oraz programy rewalidacji 3. Pomoc w stworzeniu i realizacji planu wychowawczego klasy: • Organizacja imprez klasowych oraz szkolnych z udziałem dzieci z niepełnosprawnością; • Organizacja oraz sprawowanie opieki podczas wycieczek klasowych, imprez i wyjść klasowych; • Przygotowywanie gazetek ściennych z życia klasy; Okres stażu Scenariusze imprez, wycieczek Zdjęcia 4. Współpraca ze środowiskiem lokalnym: • Nawiązanie międzyszkolnej współpracy; • Współpraca w zakresie działań profilaktycznych, wychowawczych szkoły; Okres stażu Odpowiednie potwierdzenia psychologa, pedagoga § 7 ust. 2 pkt. 3. Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. 1. Doskonalenie warsztatu pracy oraz wykorzystanie w przygotowaniu do zajęć technologii komputerowej; • Korzystanie z programów edukacyjnych; • Wykorzystywanie pomocy dydaktycznych, np. kart pracy, prezentacji multimedialnych, foliogramów; • Opracowywanie przy pomocy komputera pomocy i środków dydaktycznych; • Przygotowywanie dokumentacji dotyczącej awansu zawodowego nauczyciela terapeuty; Okres stażu Materiały dydaktyczne Dokumentacja przebiegu stażu 2. Wykorzystanie Internetu w pracy dydaktyczno – wychowawczej oraz w samodoskonaleniu: • Korzystanie z publikacji i portali internetowych przeznaczonych dla nauczycieli i poświęconych awansowi zawodowemu, rewalidacji, przepisów oświatowych; • Współpraca z osobami prowadzącymi stronę internetową szkoły w celu przekazywania materiałów z życia klasy oraz kronika; • Stworzenie bazy linków do ulubionych portali edukacyjnych • Publikacja wybranych scenariuszy zajęć oraz publikacja planu rozwoju zawodowego na stronie WWW Okres stażu Zbiór linków Odpowiednie potwierdzenia Strona WWW szkoły 3. Korzystanie z materiałów multimedialnych: • Przygotowywanie się do zajęć korzystając z różnorodnych programów edukacyjnych; • Korzystanie z materiałów multimedialnych na zajęciach indywidualnych; • Wzbogacanie spotkań z rodzicami poprzez tworzenie prezentacji multimedialnych; Okres stażu Materiały dydaktyczne Prezentacje mulitmedialne § 7 ust. 2 pkt. 4. Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań. 1. Uzupełnianie i aktualizacja wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki poprzez: • Samokształcenie poprzez studiowanie literatury fachowej; • Udział w kursach i szkoleniach; Okres stażu Spis literatury, notatki własne Odpowiednie potwierdzenia 2. Współpraca z wychowawcą w zakresie rozwiązywania problemów; • Wspólne ustalenie tematyki godzin wychowawczych; • Obserwacja osiągnięć uczniów i analiza trudności; • Stosowanie różnych form integracyjnych: wycieczki, rajdy, spotkania klasowe, (np. świąteczne), których celem jest wspieranie integracji między uczniami niepełnosprawnymi, a pełnosprawnymi oraz rodzicami; IX 2015, IX 2016, IX 2017 Potwierdzenie nauczyciela wychowawcy Konspekty spotkań klasowych, wyjść pozaszkolnych, karty wycieczek 3. Współpraca z rodzicami: • Przeprowadzanie wywiadów odnośnie sytuacji i funkcjonowania dziecka w szkole; • Wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów pojawiających się u dzieci; • Bieżący kontakt z rodzicami (bezpośredni, pośredni); Okres stażu Zapis wszystkich kontaktów z rodzicami w dzienniku 4. Współpraca z nauczycielami: • Przedstawienie zakresu umiejętności ucznia niepełnosprawnego na Radach Pedagogicznych; • Przygotowywanie i przedstawienie opinii odnośnie sytuacji ucznia niepełnosprawnego w klasie; • Pomoc w dostosowaniu metod i form pracy na lekcji z dziećmi niepełnosprawnymi; Okres stażu Potwierdzenie dyrektora, nauczyciela wychowawcy, opiekuna stażu 5. Realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych: • Rozwiązywanie problemów dydaktyczno – wychowawczych; • Wspieranie integracji klasy poprzez wspólne przedsięwzięcia; Okres stażu Potwierdzenie dyrektora, nauczyciela wychowawcy, opiekuna stażu § 7 ust. 2 pkt. 5. Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawie nieletnich w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. 1. Znajomość aktów prawnych regulujących pracę szkoły: • Analiza dokumentów wewnątrzszkolnych: Statut Szkoły, Program Wychowawczy, Program Profilaktyczny, Wewnątrzszkolny System Oceniania, Przedmiotowy System Oceniania; • Stworzenie biblioteczki zawierającej przepisy prawa wewnątrzszkolnego, oświatowego oraz pomocy społecznej; • Pomoc rodzicom w analizie przepisów prawa oświatowego i pomocy społecznej oraz prawa wewnątrzszkolnego; Okres stażu Notatki własne Biblioteczka Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |