Katalog

Aleksandra Wysocka, 2018-06-22
Gliwice

Zajęcia przedszkolne, Różne

Praca z dziećmi w kierunku wyrównywania szans edukacyjnych na podstawie I etapu obserwacji

- n +

Praca z dziećmi w kierunku wyrównywania szans edukacyjnych na podstawie I etapu obserwacji (semestr I 2015/2016)


1. W zakresie sfery emocjonalno – społecznej dzieci wdrażane były do czynnego udziału „w zabawie” z innymi co pozwoliło kształtować im umiejętność współżycia w grupie oraz nawiązywania kontaktów. Poprzez pochwały oraz docenianie każdego sukcesu starałam się wpływać na kształtowanie pozytywnej samooceny i wiary we własne możliwości każdego dziecka.
Każdego dnia dużą wagę przywiązywałam do dostarczania okazji do przeżywania pozytywnych doświadczeń, takich jak życzliwość, tolerancja, empatia zarówno z mojej strony jak i rówieśników w grupie.
Poprzez stosowanie różnorodnych metod i from pracy starałam się rozwijać umiejętność radzenia sobie z niepowodzeniami i porażkami. Dzieci miały również okazje do nabywania umiejętności przezwyciężania lęku i niepewności w trakcie występów okolicznościowych na których gromadziło się wiele nieznanych im osób,
a także w trakcie różnych imprez przedszkolnych (teatrzyki, spotkania np. z policją czy strażą miejską).
Ważną częścią pracy w tym zakresie były rozmowy indywidualne z rodzicami, w czasie których udzielane były wskazówki praktyczne. Dały mi one również możliwość poznania dziecka z innej strony.

W II semestrze pracy wymaga umiejętność przezwyciężania lęku i niepewności
u niektórych dzieci, bowiem jako grupa radzą sobie coraz lepiej i zauważam duże postępy w tym zakresie. Nadal również planuję wzbogacać swoją i rodziców wiedzę na temat dzieci.

2. W zakresie trudności ze sprawnością manualną dzieci doskonaliły rozwój małej motoryki poprzez: rysowanie kredkami, malowanie farbami, kolorowanie oraz modelowania w plastelinie i masie solnej a także poprzez inne techniki plastyczne. Wykonywały również ćwiczenia grafomotoryczne poprzez łączenie kropek co rozwijało umiejętność prawidłowego trzymania kredki i ćwiczenia mięśni palców i dłoni.
Ćwiczenie sprawności manualnej wymaga pracy z całą grupą, z niektórymi dziećmi praca ta będzie zintensyfikowana z uwagi na większe trudności.
3. W zakresie trudności z koordynacją ruchową grupa poprzez systematyczne zabawy i ćwiczenia gimnastyczne oraz pobyt na świeżym powietrzu rozwijała te umiejętności. Zauważyłam jednak, że niektóre dzieci wymagają większej uwagi i zwiększonej ilości ćwiczeń. Zatem w drugim semestrze skupię uwagę na dzieciach, które w różnym zakresie potrzebują dodatkowych bodźców w tym zakresie.




W zakresie trudności z koordynacją wzrokowo-ruchową wszystkie dzieci miały możliwość układania puzzli, malowanie, kolorowanie wg wzoru, układania klocków wg wzoru oraz konstruowania budowli z różnych klocków ( dużych i drobnych). W trakcie swobodnych zabaw zauważyłam, że niektóre dzieci sięgają po puzzle rzadziej niż inne, gdyż ułożenie układanki sprawia im wyraźną trudność. Wobec zauważonych trudności w drugim semestrze zamierzam się skupić na pomocy dzieciom z trudnościami w tym zakresie umożliwiając im rozwijanie tej umiejętności poprzez wspólne układanie puzzli i budowli z różnych klocków. Praca takowa zaowocuje również możliwością odniesienia przez dziecko sukcesu i nabrania wiary we własne możliwości.
4. Dzieci ze zdolnością do szybkiego zapamiętywania tekstów miały możliwość do wykazania się swoimi zdolnościami w trakcie prezentacji artystycznych podczas okolicznościowych występów.
Rozwijałam również dzieci ze zdolnościami plastycznymi starając się wykorzystać ich talent oraz wyobraźnię podczas przygotowywania prac na konkursy plastyczne. Czasem one inspirowały mnie, czasem ja starałam się je zainspirować. Odniesione sukcesy napawały dzieci dumą i radością co przełożyło się na chęć udziału w następnych konkursach.

5. Dzieciom wykazującym się zdolnościami matematycznymi przydzielane były trudniejsze zadania do rozwiązania podczas pracy indywidualnej i zbiorowej, starałam się również przydzielać im dodatkowe zadania mobilizujące je do wysiłku intelektualnego i zaangażowania. Zwiększałam stopniowo wymagania by umożliwić im rozwijanie zdolności, nie zapominając jednocześnie o konieczności odnoszenia sukcesów, które działały na dzieci mobilizująco.
W drugim semestrze nadal rozwój dzieci uzdolnionych matematycznie będzie przedmiotem moich działań by nie zaprzepaścić daru, które otrzymały.



Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.