Katalog

Magdalena Buczel, 2018-06-22
Wrocław

Język polski, Konspekty

O tolerancji w poezji ks. Jana Twardowskiego.

- n +

KONSPEKT JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE V


Temat: „Dziękuję, że jesteśmy stale w kratkę” – o tolerancji w oparciu o wiersz pt. „Podziękowanie” Jana Twardowskiego.

Cel główny:
- doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i interpretacji utworu poetyckiego,
- - uświadomienie uczniom konieczności okazywania innym szacunku i tolerancji.
Cele operacyjne:
-kształtowanie postawy tolerancji,
-utrwalenie związków frazeologicznych,
-kształtowanie umiejętności swobodnego wyrażania opinii na temat innych ludzi,
-kształtowanie umiejętności aktywnego udziału w dyskusji,
-kształtowanie umiejętności porównywania definicji,
-utrwalenie pojęcia epitet;
Metody: pogadanka, burza mózgów, drama, praca z tekstem;

Przebieg zajęć:

CZĘŚĆ WSTĘPNA
*Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji)
*Wyjaśnienie związków frazeologicznych: „pogoda w kratkę”, „chodzić w kratkę”.
*Rozdanie kartek z wypisanym imieniem danego ucznia. Uczniowie uzupełniają poniższe zdania:
-Jestem podobna do Ciebie, ponieważ ...
-Różnię się od Ciebie, gdyż ...
*Omówienie zadania. Po uzupełnieniu tabelki rozmowa na temat różnic między ludźmi. Uczniowie powinni dojść do wniosku, że takie różnice to normalność i powinniśmy je zaakceptować.
Różnice Podobieństwa


*Propozycja kolejnej zabawy. 2 uczniowie wychodzą z klasy, pozostali w momencie wejścia: 1 osoby – patrzą się ciągle w jeden punkt, 2 osoby – śmieją się. Wybrani uczniowie wypowiadają się, co wtedy czuli. Zabawa ma uświadomić uczniom, jak czuje się osoba, która spotyka się z nietolerancją.
CZĘŚĆ WŁAŚCIWA
*Uczniowie samodzielnie uzupełniają zdanie: Moim zdaniem tolerancja to..., a następnie porównują swoją definicję z tą, którą podaje słownik.
*Głośne odczytanie utworu „Podziękowanie” ks. Jana Twardowskiego oraz jego analiza:
-Do kogo zwraca się podmiot liryczny już w pierwszym wersie utworu?
-Za co podmiot liryczny dziękuje Bogu?
-Jak przedstawia świat podmiot liryczny? (wypisanie epitetów z wiersza)
-Czego dowiadujemy się o naturze człowieka?
-Wyjaśnienie najważniejszego sformułowania w wierszu „jesteśmy stale w kratkę”.
CZĘŚĆ KOŃCOWA
*Podsumowanie lekcji, zapisanie zadanie domowego:
-Namaluj obraz przedstawiający świat ukazany w wierszu. Zastosuj odpowiednie kolory.
-Ułóż wypowiedź skierowaną do kogoś, komu wiele zawdzięczasz, zaczynając od słów: „Dziękuję Ci za/że ...”
*Rozdanie kartek z tekstem piosenki „Tolerancja”, wysłuchanie piosenki, a następnie rozmowa na temat przesłania jakie niesie w sobie refren, do jakich skłania refleksji.





Karta pracy nr 1

1. Do kogo zwraca się podmiot liryczny na początku utworu?
……………………………………………………………………………………..
..................................................................................................................................
2. Za co dziękuje podmiot liryczny?
………………………………………………………………………………...……
...................................................................................................................................
3. Czego dowiadujemy się o naturze człowieka?

………………………………………………………………………………...……
...................................................................................................................................
4. Wypisz z wiersza określenia
krowy-…………………………………. , kijanki-………………………………
psia trawka-…………………………… , dzięcioły-……………………………
pstrągi - ………………………………. , wilcza jagoda-……………………...
policzki-………………………………. , dzioby - ……………………………

5.W jaki sposób poeta przedstawia otaczający nas świat?
………………………………………………………………………………...……
...................................................................................................................................




Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.