Katalog Magdalena Buczel, 2018-06-22 Wrocław Język polski, Konspekty O tolerancji w poezji ks. Jana Twardowskiego.KONSPEKT JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE V Temat: „Dziękuję, że jesteśmy stale w kratkę” – o tolerancji w oparciu o wiersz pt. „Podziękowanie” Jana Twardowskiego. Cel główny: - doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i interpretacji utworu poetyckiego, - - uświadomienie uczniom konieczności okazywania innym szacunku i tolerancji. Cele operacyjne: -kształtowanie postawy tolerancji, -utrwalenie związków frazeologicznych, -kształtowanie umiejętności swobodnego wyrażania opinii na temat innych ludzi, -kształtowanie umiejętności aktywnego udziału w dyskusji, -kształtowanie umiejętności porównywania definicji, -utrwalenie pojęcia epitet; Metody: pogadanka, burza mózgów, drama, praca z tekstem; Przebieg zajęć: CZĘŚĆ WSTĘPNA *Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji) *Wyjaśnienie związków frazeologicznych: „pogoda w kratkę”, „chodzić w kratkę”. *Rozdanie kartek z wypisanym imieniem danego ucznia. Uczniowie uzupełniają poniższe zdania: -Jestem podobna do Ciebie, ponieważ ... -Różnię się od Ciebie, gdyż ... *Omówienie zadania. Po uzupełnieniu tabelki rozmowa na temat różnic między ludźmi. Uczniowie powinni dojść do wniosku, że takie różnice to normalność i powinniśmy je zaakceptować. Różnice Podobieństwa *Propozycja kolejnej zabawy. 2 uczniowie wychodzą z klasy, pozostali w momencie wejścia: 1 osoby – patrzą się ciągle w jeden punkt, 2 osoby – śmieją się. Wybrani uczniowie wypowiadają się, co wtedy czuli. Zabawa ma uświadomić uczniom, jak czuje się osoba, która spotyka się z nietolerancją. CZĘŚĆ WŁAŚCIWA *Uczniowie samodzielnie uzupełniają zdanie: Moim zdaniem tolerancja to..., a następnie porównują swoją definicję z tą, którą podaje słownik. *Głośne odczytanie utworu „Podziękowanie” ks. Jana Twardowskiego oraz jego analiza: -Do kogo zwraca się podmiot liryczny już w pierwszym wersie utworu? -Za co podmiot liryczny dziękuje Bogu? -Jak przedstawia świat podmiot liryczny? (wypisanie epitetów z wiersza) -Czego dowiadujemy się o naturze człowieka? -Wyjaśnienie najważniejszego sformułowania w wierszu „jesteśmy stale w kratkę”. CZĘŚĆ KOŃCOWA *Podsumowanie lekcji, zapisanie zadanie domowego: -Namaluj obraz przedstawiający świat ukazany w wierszu. Zastosuj odpowiednie kolory. -Ułóż wypowiedź skierowaną do kogoś, komu wiele zawdzięczasz, zaczynając od słów: „Dziękuję Ci za/że ...” *Rozdanie kartek z tekstem piosenki „Tolerancja”, wysłuchanie piosenki, a następnie rozmowa na temat przesłania jakie niesie w sobie refren, do jakich skłania refleksji. Karta pracy nr 1 1. Do kogo zwraca się podmiot liryczny na początku utworu? …………………………………………………………………………………….. .................................................................................................................................. 2. Za co dziękuje podmiot liryczny? ………………………………………………………………………………...…… ................................................................................................................................... 3. Czego dowiadujemy się o naturze człowieka? ………………………………………………………………………………...…… ................................................................................................................................... 4. Wypisz z wiersza określenia krowy-…………………………………. , kijanki-……………………………… psia trawka-…………………………… , dzięcioły-…………………………… pstrągi - ………………………………. , wilcza jagoda-……………………... policzki-………………………………. , dzioby - …………………………… 5.W jaki sposób poeta przedstawia otaczający nas świat? ………………………………………………………………………………...…… ................................................................................................................................... Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |