Katalog Krystyna Drwal, 2018-06-22 Tarnów Zajęcia przedszkolne, Scenariusze SCENARIUSZ ZAJĘĆ PROWADZONYCH W GRUPIE 4, 5 - LATKÓWSCENARIUSZ ZAJĘĆ PROWADZONYCH W GRUPIE 4, 5 - LATKÓW. Temat zajęcia: Teatrzyk pacynek w oparciu o wiersz Wiery Badalskiej pt. „O co prosi las?” budzenie poczucia troski o stan lasów, uświadomienie oddziaływań człowieka na środowisko, utrwalenie znajomości zwierząt żyjących w lesie. Obszar z podstawy programowej wychowania przedszkolnego: II/10 dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę; II/11 dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej; IV/18 posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół; IV/2 wyraża swoje zrozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w najbliższym otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku i końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach; IV/6 wykonuje własne eksperymenty językowe, nadaje znaczenie czynnościom, nazywa je, tworzy żarty językowe i sytuacyjne, uważnie słuch i nadaje znaczenie swym doświadczeniom; IV/7 eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały, muzykuje z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym muzykowaniu; wyraża emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha muzyki; wykonuje lub rozpoznaje melodie, piosenki i pieśni, np. ważne dla wszystkich dzieci w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla uroczystości narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczystości np. Dnia Babci i Dziadka, święta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne; w skupieniu słucha muzyki; IV/9 czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie; Cel główny zajęcia: * kształtowanie emocjonalnego stosunku do lasu i jego mieszkańców; * łączenie fragmentów wiedzy o lesie w celu kształtowania świadomości że las to dom dla zwierząt, że człowiek może czerpać wiele korzyści z lasu pod warunkiem poszanowania jego równowagi biologicznej i właściwego postępowania; * kształtowanie umiejętności redagowania wypowiedzi na określony temat, doskonalenie analizatora wzrokowo – słuchowego oraz narządów mowy. Cele operacyjne zajęcia: 4 latki Dziecko: * podaje nazwy zwierząt żyjących w lesie; * wyszukuje szczegóły różniące obrazki - w miarę możliwości; * bawi się przy muzyce. 5 latki Dziecko: * odpowiada chętnie na pytania zadawane przez nauczyciela, samodzielnie wypowiada się na podany temat; * nazywa zwierzęta żyjące w lesie; * prawidłowo wykonuje czynności związane z określonym poleceniem; * wie, że należy troszczyć się o środowisko; * wie, jaka działalność człowieka może wpłynąć pozytywnie i negatywnie na przyrodę (jest świadome problemu); * wie, co oznaczają słowa: „ekologia” i „ekolog”; * myśli twórczo i działa w różnych zabawach; * ilustruje muzykę ruchem. Metody: słowne: prezentacja wiersza, ćwiczenia logopedyczne, rozmowa, polecenia, objaśnienia, czynne: zadania stawiane dziecku, oglądowe: teatrzyk, pokaz, obserwacja. Formy: praca z całą grupą, zespołowa, indywidualna. Środki dydaktyczne: - wiersz Wiery Badalskiej pt. „O co prosi las?”, pacynki, wystrój tablicy „Zwierzęta leśne”, pluszowe zwierzęta leśne, obrazki zwierząt do zabaw, sylwety i cienie zwierząt, emblematy, płyta CD – Rozśpiewane Brzdące. Przebieg: 1. Teatrzyk pt. „O co prosi las?’ - ilustracja utworu Wiery Badalskiej z wykorzystaniem pacynek – zwierzęta leśne. Pacynka - MIŚ (narrator): Witam was miłe dzieci w naszym pięknym lesie – (pokazuję las na tablicy) Zobaczcie jaki on zielony i ile w nim zwierząt mieszka. To nasz dom. Każdy ma jakiś dom, o który musi się troszczyć i go chronić. Popatrzcie na tablicę. Kto tu mieszka? Jest jeż, sarna, lis, zając, wiewiórka, niedźwiedź, łoś, borsuk, bóbr, na drzewie siedzi sowa i mnóstwo ptaków, przyleciał także bocian na leśną polanę . Posłuchajcie co wydarzyło się pewnej niedzieli (prezentacja wiersza przez kolejne pacynki). Pacynka - WIEWIÓRKA Szumi las, szumi gaj Szumi w lesie rzeczka Przyjechała z miasta wesoła wycieczka. Pacynka - ZAJĄC Ktoś gwiżdże, ktoś śpiewa, Ktoś goni zające Ktoś głośno pohukując Budzi echo śpiące. Pacynka - LIS Na gałązce brzozy Ptaszek się kołysze; KOCHANA WYCIECZKO, PROSIMY O CISZĘ! Pacynka - MIŚ (narrator) Moje kochane dzieci, wycieczka pojechała, a wielka góra śmieci pozostała, Ogniska nie dogasili Połamanych gałęzi naznosili. Tej nocy gdy nastała cisza słychać było prośby lasu. *jak myślicie o co prosił las? *jakie niebezpieczeństwa grożą lasom ze strony człowieka? *czy tylko lasy należy chronić? *jak nazywa się nauka, która zajmuje się ochroną przyrody? – ekologia. *A kto to jest ekolog? – to przyjaciel przyrody. *Przypomnijcie mi proszę jakie zwierzęta mieszkają w lesie? LAS – w słowie las – jaką głoskę słyszycie na początku, a jaką na końcu, a może ktoś wie jaka głoska jest w środku? Zobaczcie na tablicy jest jakiś napis – spróbujmy odczytać – las. 2. Zabawa „Spacer po lesie” – rozpoznawanie zwierząt i ich cienia, naśladowanie głosów i dźwięków wydawanych przez wybrane zwierzęta leśne. Mówię dzieciom, że zamieniam naszą salę w las– Na sali porozkładane są liście, a pod nimi zwierzęta leśne. Pojedyncze dzieci podnoszą liście i podają nazwy zwierząt. Segregowanie wg wskazań – układanie na makiecie, tam gdzie znajduje się cień danego zwierzęcia. 3. Zabawa ilustarcyjna do piosenki pt. „Wiosna” – płyta CD - Adam Wacławski. Dzieci naśladują grę konika polnego na skrzypcach – I zwrotka, klekot bociana – II zwrotka, grę na trąbce – III zwrotka. 4. Wyszukiwanie szczegółów różniących dwa obrazki wg możliwości dzieci. Praca przy stolikach – czym różnią się dwa obrazki – wyszukiwanie szczegółów wg możliwości dziecka – na drugim obrazku zaznaczamy różnice rysując ołówkiem kółeczka. Rozdanie kartek – każdy pozna swój obrazek po imieniu napisanym na kartce, odszukajcie swoje imiona - dziecko rozpoznaje napisane swoje imię. 5. Ewaluacja zajęcia: dzieci, którym zajęcie się podobało naklejają na bluzkę zielony listek – koniczynkę oraz zabierają „Dyplom Ekologa”, motywacja podjętej przez dziecko decyzji. 6. Wspólny taniec z rodzicami przy piosence „Leśne Duszki”. Dzieci zapraszają rodziców do wspólnego tańca, pokazują ruchem jak duszki leśne sprzątały las – rodzice tańczą i naśladują ruchy dziecka. Literatura: - Wiersz Wiery Badalskiej pt. „O co prosi las”; - Płyta CD – Rozśpiewane Brzdące - Adam Wacławski. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |