Katalog

Krystyna Drwal, 2018-06-22
Tarnów

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

SCENARIUSZ ZAJĘĆ PROWADZONYCH W GRUPIE 4, 5 - LATKÓW

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ PROWADZONYCH W GRUPIE 4, 5 - LATKÓW.
Temat zajęcia:
Teatrzyk pacynek w oparciu o wiersz Wiery Badalskiej pt. „O co prosi las?” budzenie poczucia troski o stan lasów, uświadomienie oddziaływań człowieka na środowisko, utrwalenie znajomości zwierząt żyjących w lesie.

Obszar z podstawy programowej wychowania przedszkolnego:
II/10
dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę;
II/11
dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej;
IV/18
posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół;
IV/2
wyraża swoje zrozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w najbliższym otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku i końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach;

IV/6
wykonuje własne eksperymenty językowe, nadaje znaczenie czynnościom, nazywa je, tworzy żarty językowe i sytuacyjne, uważnie słuch i nadaje znaczenie swym doświadczeniom;
IV/7
eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały, muzykuje z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym muzykowaniu; wyraża emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha muzyki; wykonuje lub rozpoznaje melodie, piosenki i pieśni, np. ważne dla wszystkich dzieci w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla uroczystości narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczystości np. Dnia Babci i Dziadka, święta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne; w skupieniu słucha muzyki;
IV/9
czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie;

Cel główny zajęcia:
* kształtowanie emocjonalnego stosunku do lasu i jego mieszkańców;
* łączenie fragmentów wiedzy o lesie w celu kształtowania świadomości że las to dom dla zwierząt, że człowiek może czerpać wiele korzyści z lasu pod warunkiem poszanowania jego równowagi biologicznej i właściwego postępowania;
* kształtowanie umiejętności redagowania wypowiedzi na określony temat, doskonalenie analizatora wzrokowo – słuchowego oraz narządów mowy.

Cele operacyjne zajęcia:
4 latki
Dziecko:
* podaje nazwy zwierząt żyjących w lesie;
* wyszukuje szczegóły różniące obrazki - w miarę możliwości;
* bawi się przy muzyce.

5 latki
Dziecko:
* odpowiada chętnie na pytania zadawane przez nauczyciela, samodzielnie wypowiada się na podany temat;
* nazywa zwierzęta żyjące w lesie;
* prawidłowo wykonuje czynności związane z określonym poleceniem;
* wie, że należy troszczyć się o środowisko;
* wie, jaka działalność człowieka może wpłynąć pozytywnie i negatywnie na przyrodę (jest świadome problemu);
* wie, co oznaczają słowa: „ekologia” i „ekolog”;
* myśli twórczo i działa w różnych zabawach;
* ilustruje muzykę ruchem.

Metody:
słowne: prezentacja wiersza, ćwiczenia logopedyczne, rozmowa, polecenia, objaśnienia,
czynne: zadania stawiane dziecku,
oglądowe: teatrzyk, pokaz, obserwacja.

Formy:
praca z całą grupą, zespołowa, indywidualna.

Środki dydaktyczne:
- wiersz Wiery Badalskiej pt. „O co prosi las?”, pacynki, wystrój tablicy „Zwierzęta leśne”, pluszowe zwierzęta leśne, obrazki zwierząt do zabaw, sylwety i cienie zwierząt, emblematy, płyta CD – Rozśpiewane Brzdące.

Przebieg:
1. Teatrzyk pt. „O co prosi las?’ - ilustracja utworu Wiery Badalskiej z wykorzystaniem pacynek – zwierzęta leśne.

Pacynka - MIŚ (narrator):
Witam was miłe dzieci w naszym pięknym lesie – (pokazuję las na tablicy)
Zobaczcie jaki on zielony i ile w nim zwierząt mieszka.
To nasz dom. Każdy ma jakiś dom, o który musi się troszczyć i go chronić.
Popatrzcie na tablicę. Kto tu mieszka?
Jest jeż, sarna, lis, zając, wiewiórka, niedźwiedź, łoś, borsuk, bóbr, na drzewie siedzi sowa i mnóstwo ptaków, przyleciał także bocian na leśną polanę .
Posłuchajcie co wydarzyło się pewnej niedzieli (prezentacja wiersza przez kolejne pacynki).

Pacynka - WIEWIÓRKA
Szumi las, szumi gaj
Szumi w lesie rzeczka
Przyjechała z miasta wesoła wycieczka.

Pacynka - ZAJĄC
Ktoś gwiżdże, ktoś śpiewa,
Ktoś goni zające
Ktoś głośno pohukując
Budzi echo śpiące.

Pacynka - LIS
Na gałązce brzozy
Ptaszek się kołysze;
KOCHANA WYCIECZKO, PROSIMY O CISZĘ!

Pacynka - MIŚ (narrator)
Moje kochane dzieci, wycieczka pojechała, a wielka góra śmieci pozostała,
Ogniska nie dogasili
Połamanych gałęzi naznosili.
Tej nocy gdy nastała cisza słychać było prośby lasu.

*jak myślicie o co prosił las?
*jakie niebezpieczeństwa grożą lasom ze strony człowieka?
*czy tylko lasy należy chronić?
*jak nazywa się nauka, która zajmuje się ochroną przyrody? – ekologia.
*A kto to jest ekolog? – to przyjaciel przyrody.
*Przypomnijcie mi proszę jakie zwierzęta mieszkają w lesie?

LAS – w słowie las – jaką głoskę słyszycie na początku, a jaką na końcu, a może ktoś wie jaka głoska jest w środku?
Zobaczcie na tablicy jest jakiś napis – spróbujmy odczytać – las.

2. Zabawa „Spacer po lesie” – rozpoznawanie zwierząt i ich cienia, naśladowanie głosów i dźwięków wydawanych przez wybrane zwierzęta leśne.
Mówię dzieciom, że zamieniam naszą salę w las–
Na sali porozkładane są liście, a pod nimi zwierzęta leśne. Pojedyncze dzieci podnoszą liście i podają nazwy zwierząt.
Segregowanie wg wskazań – układanie na makiecie, tam gdzie znajduje się cień danego zwierzęcia.
3. Zabawa ilustarcyjna do piosenki pt. „Wiosna” – płyta CD - Adam Wacławski.
Dzieci naśladują grę konika polnego na skrzypcach – I zwrotka, klekot bociana – II zwrotka, grę na trąbce – III zwrotka.
4. Wyszukiwanie szczegółów różniących dwa obrazki wg możliwości dzieci.
Praca przy stolikach – czym różnią się dwa obrazki – wyszukiwanie szczegółów wg możliwości dziecka – na drugim obrazku zaznaczamy różnice rysując ołówkiem kółeczka.
Rozdanie kartek – każdy pozna swój obrazek po imieniu napisanym na kartce, odszukajcie swoje imiona - dziecko rozpoznaje napisane swoje imię.

5. Ewaluacja zajęcia: dzieci, którym zajęcie się podobało naklejają na bluzkę zielony listek – koniczynkę oraz zabierają „Dyplom Ekologa”, motywacja podjętej przez dziecko decyzji.

6. Wspólny taniec z rodzicami przy piosence „Leśne Duszki”.
Dzieci zapraszają rodziców do wspólnego tańca, pokazują ruchem jak duszki leśne sprzątały las – rodzice tańczą i naśladują ruchy dziecka.

Literatura:
- Wiersz Wiery Badalskiej pt. „O co prosi las”;
- Płyta CD – Rozśpiewane Brzdące - Adam Wacławski.





Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.