Katalog Agnieszka Oczeretko, 2018-06-21 Kolbuszowa Język angielski, Plany metodyczne Przedmiotowy system ocenianiaPRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO W KLASACH IV-VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ Celem Przedmiotowego Systemu Oceniania z języka angielskiego jest jasne określenie zasad, którymi będzie się kierował nauczyciel oceniając osiągnięcia edukacyjne uczniów z zakresu języka angielskiego. Ocenianie to polegać będzie na rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę. ZASADY PRZEDMIOTOWEGO SYSTEMU OCENIANIA 1. Zarówno nauczyciel jak i uczniowie zobowiązani są do przestrzegania PSO. 2. Nauczyciel z początkiem roku szkolnego informuje uczniów o sposobie i zasadach oceniania obowiązujących na zajęciach z języka angielskiego zawartych w PSO, a także o wymaganiach edukacyjnych z języka angielskiego. 3. Obowiązuje sześciostopniowa skala oceniania, zarówno w przypadku oceniania bieżącego (oceny cząstkowe) jak i wystawiania ocen śródrocznych i rocznych. 4. W przypadku oceniania bieżącego dla poszczególnych ocen obowiązują następujące przedziały procentowe: • 0% - 29% - niedostateczny • 30% - 49% - dopuszczający • 50% - 69% - dostateczny • 70% - 84% - dobry • 85% - 100% - bardzo dobry 5. Jeżeli uczeń uzyskał wynik 85% - 100% podczas testu oraz wykonał prawidłowo zaproponowane przez nauczyciela zadanie dodatkowe o podwyższonym stopniu trudności wówczas otrzymuje ocenę celującą. Otrzymanie oceny celującej jest możliwe w przypadku testów z większej partii materiału, prac projektowych, prac domowych oraz dodatkowych zadań wykonanych przez ucznia na polecenie nauczyciela lub dobrowolnie. 6. Podczas zajęć z języka angielskiego stosuje się następujące formy oceniania bieżącego: • Sprawdziany gramatyczno-leksykalne (prace pisemne podsumowujące dział) • Kartkówki sprawdzające poziom opanowania słownictwa oraz struktur gramatycznych • Odpowiedź ustna • Wypracowania pisemne • Zadania domowe • Prace projektowe • Zadania wykonywane podczas zajęć lekcyjnych • Przygotowanie do lekcji (uczeń zobowiązany jest do posiadania na każdych zajęciach: uzupełnionego zeszytu przedmiotowego, podręcznika, zeszytu ćwiczeń oraz innych materiałów dydaktycznych wskazanych przez nauczyciela np. kserokopie, słowniki itp.) • Aktywność na lekcjach lub brak zaangażowania • Inne formy aktywności np. udział w konkursach, wykonywanie zadań dodatkowych w ramach zajęć lekcyjnych lub pozalekcyjnych, przygotowywanie pomocy dydaktycznych, udział w projektach, przedstawieniach itp. 7. Sprawdziany i testy obejmujące większą partię materiału zawierające różnorodne ćwiczenia i techniki znane uczniom zapowiadane są z przynajmniej tygodniowym wyprzedzeniem i potwierdzone wpisem do dziennika. 8. Kartkówki gramatyczno-leksykalne obejmujące materiał z zakresu trzech ostatnich zajęć lekcyjnych mogą być przeprowadzane bez wcześniejszego zapowiadania. 9. Sprawdziany i testy są obowiązkowe, w przypadku losowej, usprawiedliwionej nieobecności uczeń zalicza pracę na następujących warunkach: • Podczas następnej lekcji – w przypadku jednodniowej nieobecności • Do 7 dni po powrocie – w przypadku nieobecności nie przekraczającej tygodnia, według uznania nauczyciela na lekcji lub zajęciach dodatkowych • Do 14 dni po powrocie – w przypadku dłuższych nieobecności przekraczających tydzień, według uznania nauczyciela na lekcji lub zajęciach dodatkowych 10. W przypadku, gdy uczeń unika napisania sprawdzianu/testu poprzez nieusprawiedliwione nieobecności, przystępuje do jego zaliczenia podczas pierwszych zajęć z języka angielskiego, na których jest obecny, nawet, jeżeli jego nieobecności są dłuższe niż jednodniowe. W przypadku ewidentnego unikania wyłącznie zajęć języka angielskiego uczeń może zostać zobligowany do zaliczenia sprawdzianu/testu podczas jakichkolwiek innych zajęć. 11. Uczeń, który otrzymał ze sprawdzianu/testu ocenę niedostateczną ma prawo ją poprawić w terminie jednego tygodnia od momentu otrzymania wyników prac i po uprzednim zgłoszeniu chęci poprawy do nauczyciela, ze względu na konieczność przygotowania sprawdzianu/testu. Poprawa odbywa się według uznania nauczyciela na lekcji lub podczas zajęć dodatkowych. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności w umówionym terminie lub niepoprawienia oceny, uczeń nie ma prawa ponownego przystąpienia do poprawy. 12. Oceny wyższe od oceny niedostatecznej uzyskane ze sprawdzianu/testu nie podlegają poprawie. Nauczyciel może jednak zobligować ucznia do przystąpienia do takiej poprawy (jednorazowo) w momencie, gdy ma wątpliwości podczas wystawiania oceny śródrocznej lub końcoworocznej - gdy ta ocena waha się, a nauczyciel chce się upewnić, co do rzeczywistej wiedzy i umiejętności ucznia. 13. Kartkówki zapowiedziane obejmują zakres materiału wykraczający poza trzy ostatnie lekcje i ustala go nauczyciel. Kartkówki te zapowiadane są z przynajmniej trzydniowym wyprzedzeniem. 14. Kartkówki zapowiedziane są obowiązkowe. W przypadku losowej nieobecności uczeń zalicza kartkówkę na następujących zasadach: • Podczas następnej lekcji – w przypadku jednodniowej nieobecności; • Do 7 dni po powrocie – w przypadku nieobecności nie przekraczającej tygodnia, według uznania nauczyciela na lekcji lub zajęciach dodatkowych; • Do 14 dni po powrocie – w przypadku dłuższych nieobecności przekraczających tydzień, według uznania nauczyciela na lekcji lub zajęciach dodatkowych. 15. Niezapowiedziane kartkówki oraz odpowiedzi ustne obejmują trzy ostatnie tematy lekcyjne. Natomiast znajomość podstawowego słownictwa, struktur gramatycznych oraz struktur reagowania językowego wskazanych przez nauczyciela nie jest ograniczona ilością trzech ostatnich tematów lekcyjnych i może być sprawdzana na bieżąco w przeciągu całego roku szkolnego, zarówno za pomocą kartkówek, jak i odpowiedzi ustnych. 16. Uczeń w czasie każdego z semestrów ma prawo do jednokrotnego przystąpienia do poprawy jednej kartkówki (niezależnie od uzyskanej oceny) wybranej przez ucznia lub wskazanej przez nauczyciela, po uprzednim uzgodnieniu z nauczycielem. Wybraną kartkówkę poprawić można maksymalnie na ocenę bardzo dobrą. Poprawa ma miejsce na zajęciach lekcyjnych lub pozalekcyjnych, według uznania nauczyciela. Niewykorzystanie ww. możliwości poprawy w pierwszym semestrze nauki nie powoduje przesunięcia tego przywileju na semestr drugi. 17. Poprawie nie podlegają oceny uzyskane za: odpowiedź ustną (chyba, że odpytywanie dotyczyło określonego zakresu materiału, było wcześniej zapowiedziane i nauczyciel odpytywał wszystkich uczniów, forma „ustnej kartkówki”), wypracowania pisemne, zadania domowe, zadania wykonywane podczas zajęć lekcyjnych, zeszyt, przygotowanie do lekcji – posiadanie wszystkich niezbędnych i wymaganych pomocy dydaktycznych, aktywność na lekcji/brak zaangażowania i inne formy aktywności. 18. Nie ma również możliwości poprawienia oceny śródrocznej i końcoworocznej o stopień wyżej, ponieważ ocena śródroczna i roczna jest efektem całosemestralnej lub całorocznej, systematycznej pracy ucznia. 19. Ocena śródroczna i końcoworoczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych, ponieważ wynika z całosemestralnej i całorocznej pracy ucznia. 20. Uczeń, który w czasie sprawdzianu, testu, kartkówki lub innej formy pracy klasowej został przyłapany na ściąganiu, posiadaniu ściągi, komunikowaniu się z kolegą/koleżanką lub podpowiadaniu koledze/koleżance otrzymuje ocenę niedostateczną i nie ma możliwości poprawy tej oceny na wyższą. 21. Testy, sprawdziany oraz kartkówki nauczyciel zobowiązany jest poprawić w terminie dwóch tygodni, z możliwością przedłużenia tego terminu w uzasadnionych przypadkach, nie dłużej jednak niż tydzień. 22. Uczeń ma obowiązek odrabiać prace domowe w zeszycie przedmiotowym, zeszycie ćwiczeń, na kartce lub kserokopiach z zadaniami w zależności od zaleceń nauczyciela. Brak pracy domowej, skopiowanie jej z Internetu lub innego źródła, niesamodzielne wykonanie zadania np. przez rodzica lub spisanie od kolegi/koleżanki podlega ocenie niedostatecznej (również w przypadku osoby, która udostępniła swoją pracę).Pracą domową może być również przygotowanie dialogu lub innej wypowiedzi ustnej. 23. Aktywność na lekcji nagradzana jest „plusami”. Za trzy zgromadzone „plusy” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Przez aktywność na lekcji rozumiemy: częste zgłaszanie się i udzielanie poprawnych odpowiedzi, tłumaczenie zdań przy tablicy, rozwiązywanie zadań dodatkowych w czasie lekcji, aktywną pracę w grupach itp. Ocenie lub systemowi „plusów” podlegają także inne formy aktywności np. udział w konkursach, wykonywanie zadań dodatkowych, przygotowywanie pomocy dydaktycznych, udział w różnorodnych projektach itp. W przypadku, gdy forma aktywności ucznia wykracza poza ramy programowe np. wykonanie zadania dodatkowego o podwyższonym poziomie trudności, wymagającego przyswojenia słownictwa lub struktur gramatycznych nieprzewidzianych planem dydaktycznym, czy też odnoszenie sukcesów na poszczególnych etapach konkursów językowych itp., wówczas uczeń może otrzymać cząstkową ocenę celującą. 24. Ocena aktywności ucznia może być również negatywna w przypadku, gdy uczeń nie wykonuje ćwiczeń ustnych lub pisemnych, nie sporządza notatki z lekcji, nie uważa, prowadzi rozmowy z kolegą/koleżanką, przeszkadza czy też dekoncentruje uwagę innych. Negatywna aktywność podczas zajęć podlega ocenie niedostatecznej lub w przypadku niewielkiego przewinienia systemowi „minusów”. 25. Uczeń jest zobowiązany do prowadzenia zeszytu przedmiotowego, systematycznego uzupełniania zeszytu ćwiczeń oraz zadań dostarczonych przez nauczyciela, również z zakresu materiału omawianego podczas nieobecności ucznia. Uczeń ma obowiązek posiadania podczas zajęć lekcyjnych wszystkich wymaganych przez nauczyciela materiałów i pomocy dydaktycznych. Wszystko to podlega ocenie, za niespełnienie któregokolwiek z wymienionych warunków uczeń otrzymuje „minus”, a w przypadku sporych lub częstych zaniedbań nauczyciel może postawić ocenę niedostateczną. 26. W systemie „minusów” za trzy zgromadzone „minusy” uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. 27. Uczeń może zgłosić jeden raz w ciągu semestru nieprzygotowanie do zajęć, które zostaje odnotowane przez nauczyciela. Nieprzygotowanie nie obowiązuje jedynie w przypadku zapowiedzianych wcześniej sprawdzianów/testów z większej partii materiału. Niewykorzystane „nieprzygotowanie” nie przechodzi na następny semestr. 28. Nieprzygotowanie do lekcji z powodu udziału ucznia w zawodach sportowych, konkursach, wycieczkach lub innych formach aktywności szkolnej, które skutkują nieobecnością ucznia podczas zajęć lekcyjnych nie będą uznawane i skutkują oceną niedostateczną. Uczeń ma obowiązek uzupełnić brakujące lekcje w zeszycie przedmiotowym, zeszycie ćwiczeń lub innych materiałach dostarczonych przez nauczyciela. Również ma obowiązek uzupełnić zadaną pracę domową. W przypadku, gdy nie rozumie danej partii materiału może poprosić nauczyciela o dodatkowe wyjaśnienie. Obszary aktywności podlegające ocenianiu 1. Wypowiedzi ustne: • Umiejętność zareagowania na to, co mówi druga osoba (nauczyciel/uczeń); • Krótka wypowiedź indywidualna; • Dialog w parach lub grupach na podstawie dialogu modelowego; • Dłuższa wypowiedź, prezentacja, opowiadanie. 2. Wypowiedzi pisemne: • Wykonywanie określonych zadań i ćwiczeń, układanie zdań; • Redagowanie krótkich form wypowiedzi np. kartka pocztowa, zaproszenie, notatka życzenia itp.; • Redagowanie dłuższych form wypowiedzi (ok.100-150 słów) na zadany temat, również wg tekstu modelowego • Redagowanie prostych tekstów użytkowych: ogłoszenie, list nieformalny, list formalny wg tekstu modelowego; • Projekty, plakaty. 3. Rozumienie tekstu czytanego i rozumienie ze słuchu: • Rozwiązywanie zadań typu prawda/fałsz; • Odpowiedzi na pytanie na podstawie tekstu; • Określanie myśli głównej tekstu; • Uzupełnienie tabelek, diagramów; • Uzupełnianie lub przekształcanie informacji; • Uzupełnianie luk. Kryteria wymagań na poszczególne oceny Ocena bardzo dobra: • Uczeń rozumie tekst zarówno czytany jak i słuchany bez większych błędów; • Odpowiada na pytania związane z tekstem; • Ma duży zasób słownictwa, który wykracza poza poruszane tematy; • Potrafi wypowiedzieć się bezbłędnie na zadany temat; • Mówi poprawnie fonetycznie; • Sam tworzy wypowiedź intuicyjnie dobierając materiał gramatyczny i leksykalny; • Uczeń jest bardzo aktywny na lekcji; • Potrafi napisać tekst na zadany temat bez błędów; • Prace projektowe wykonuje bezbłędnie z dbałością o estetykę; • Zawsze przygotowany do zajęć. Ocena dobra: • Uczeń rozumie ogólny sens oraz wybrane detale krótszych i dłuższych wypowiedzi; • Odgaduje znaczenie słowa i wyrażenia z kontekstu zdań nawet, jeśli nie rozumie ich od razu; • Potrafi się wypowiedzieć na zadany temat, a błędy, które popełnia nie zakłócają informacji, którą przekazuje; • Zna słownictwo odpowiednie do poruszanego tematu; • Potrafi napisać krótkie formy wypowiedzi bez większych błędów. Ocena dostateczna: • Uczeń rozumie bardzo ogólny sens prostych tekstów; • Słownictwo ma proste, mało urozmaicone, brak mu inwencji w wypowiedziach; • Popełnia liczne błędy fonetyczne i leksykalne, jednak istniej możliwość zrozumienia jego wypowiedzi; • Pisze odtwórczo proste formy wypowiedzi pisemnej; • Rozumie podstawowe napisy i ogłoszenia; • Potrafi zadać proste pytanie i udzielić na nie odpowiedzi. Ocena dopuszczająca: • Uczeń minimalnie rozumie sens prostych zwrotów; • Błędnie formułuje wypowiedzi; • Popełnia błędy fonetyczne i leksykalne utrudniają rozumienie tekstu; • Mimo minimalnych predyspozycji językowych uczeń stara się coś przedstawić, czegoś nauczyć, pracuje, aby udowodnić, że potrafi się zdobyć na jakiś wysiłek. Cena niedostateczna: • Uczeń ma braki ze wszystkich dziedzin (gramatyka, słownictwo, fonetyka); • Popełnia błędy uniemożliwiające zrozumienie wypowiedzi ucznia; • Swoją postawą prezentuje niechęć do jakiejkolwiek pracy; • Uczeń nie odrabia zadań domowych, nie uczy się zadanych przez nauczyciela partii materiału, nie wypełnia swoich obowiązków; • Przejawia zupełny brak aktywności na lekcji. Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który: • Spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą; • Wykazuje się wysoką aktywnością i dużym zaangażowaniem; • Prezentuje wysoki poziom wypowiedzi zarówno ustnych jak i pisemnych; • Jego znajomość form gramatycznych i leksykalnych zdecydowanie wykracza poza program nauczania w danej klasie; • Wykonuje zadania dodatkowe; • Uczestniczy w konkursach przedmiotowych i osiąga dobre wyniki. Kryteria wymagań w stosunku do uczniów z dysfunkcjami Powinny one uwzględniać trudności uczniów wynikające z tych dysfunkcji oraz zalecenia zawarte w opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. 1. Nauczyciel umożliwia tym uczniom wykonanie prac projektowych na komputerze, jeśli zachodzi taka konieczność. 2. Może wydłużyć czas pisania sprawdzianu. 3. Obniża kryteria oceniania prac pisemnych, zadaje inny temat lub prostszą formę wypowiedzi. 4. Nauczyciel nie ocenia estetyki pisma. 5. Jeżeli uczeń ma poważną dysgrafię nauczyciel zastępuje sprawdziany pisemne indywidualnymi sprawdzianami ustnymi. 6. U uczniów z dysfunkcjami słuchu obniża kryteria ocen w dziedzinach na , które ma on wpływ, takich jak rozumienie ze słuchu, komunikowanie się. 7. W przypadku uczniów z upośledzeniem umysłowym, nauczyciel dostosowuje materiał do ich indywidualnych możliwości. Informacja zwrotna 1. Uczniowie informowani są o systemie oceniania, kryteriach i wymaganiach na pierwszej organizacyjnej lekcji. 2. Nauczyciel pomaga w samodzielnym planowaniu rozwoju ucznia i motywuje go do pracy. 3. Nauczyciel jest zobowiązany do udzielania informacji rodzicom ucznia o jego postępach, trudnościach, uzdolnieniach oraz dawania wskazówek do pracy z uczniem, a także udostępnienia do wglądu sprawdzianów ucznia. Sprawdziany/testy i inne prace pisemne są przechowywane przez nauczyciela do końca roku szkolnego. 4. Nauczyciel może poinformować wychowawcę klasy o aktualnych osiągnięciach ucznia lub o sytuacji wymagającej jego zdaniem interwencji. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |