Katalog Mariola Seweryniak, 2018-06-21 Mirosławiec Chemia, Scenariusze Co łączy piasek, szkło i światłowody?SCENARIUSZ LEKCJI Co łączy piasek szkło i światłowody? I. CELE EDUKACYJNE: Wiadomości i umiejętności ucznia: - Opisuje budowę i właściwości tlenku krzemu(IV), - Zapisuje równania reakcji tlenku krzemu(IV) z zasadami i kwasem HF, - Wskazuje odmiany tlenku krzemu(IV) występujące w przyrodzie, - Definiuje pojęcie: światłowody, - Opisuje proces produkcji szkła - Dokonuje podziału szkła ze względu na jego właściwości i zastosowanie, Postawy i wartości ucznia: - Jest zaangażowany w zdobywanie wiedzy. - Współuczestniczy w obserwacji i analizie zjawisk fizycznych i chemicznych. - Wzrost zainteresowania chemią. II. METODY • Element wykładu, • Projekcja filmu „Co łączy piasek, szkło i światłowody?” III. FORMY Praca z całą klasą. IV. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Tablica układu okresowego pierwiastków, podręcznik, własne notatki uczniów. Film pt.: „Co łączy piasek, szkło i światłowody?”. V. PRZEBIEG LEKCJI Faza lekcji – wprowadzająca Zagadnienia: Co łączy piasek, szkło i światłowody? Czynności uczniów: Starają się odpowiedzieć na pytanie. Czynności nauczyciela: Kontroluje poprawność wypowiedzi. Zapisuje na tablicy temat lekcji. Faza lekcji – realizacyjna Zagadnienia: 1. Budowa tlenku krzemu(IV) 2. Właściwości tlenku krzemu(IV) 3. Odmiany tlenku krzemu(IV) występujące w przyrodzie 4. Zastosowanie tlenku krzemu(IV) 5. Proces produkcji szkła Czynności uczniów: 1. Zapisują w zeszytach wzór sumaryczny oraz fragment trójwymiarowej sieci krystalicznej tlenku krzemu(IV) 2. Wymieniają niektóre właściwości tlenku krzemu(IV) na podstawie kwarcu. Zapisują w zeszytach właściwości tlenku krzemu(IV). Zapisują równanie reakcji tlenku krzemu(IV) z NaOH i HF. 3. Na podstawie zdjęć w podręczniku wymieniają odmiany tlenku krzemu(IV). Zapisują w zeszycie odmiany tlenku krzemu(IV). 4. Na podstawie podręcznika oraz własnych doświadczeń życiowych wymieniają zastosowanie tlenku krzemu(IV). Zapisują w zeszycie zastosowanie tlenku krzemu(IV). 5. Zapisują w zeszycie na czym polega proces produkcji szkła. Czynności nauczyciela: 1. Zapisuje na tablicy wzór sumaryczny oraz fragment trójwymiarowej sieci krystalicznej tlenku krzemu(IV) 2. Pokazuje kwarc.Podaje pozostałe właściwości tlenku krzemu(IV). 3. Zapisuje na tablicy równania reakcji tlenku krzemu(IV) z NaOH i HF. 4. Prosi o otworzenie podręcznikówna str 12-13. Kieruje tokiem rozumowania uczniów, kontroluje poprawność zapisów. 5. Kieruje tokiem rozumowania uczniów, kontroluje poprawność zapisów. 6. Omawia na czym polega proces produkcji szkła. Faza lekcji – podsumowująca Zagadnienia: 1. Projekcja filmu pt.: „Co łączy piasek szkło i światłowody?”. 2. Praca domowa Czynności uczniów: 1. Oglądają film. 2. Zapisuje pracę domową: „Wymień rodzaje szkła ze względu na jego właściwości i zastosowanie.” Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |