Katalog

Irena Maria Rytel, 2018-06-19
Kosów Lacki

Uroczystości, Scenariusze

Dzień Nauczyciela - scenariusz

- n +

Dzień Nauczyciela
Narrator 1, Narrator 2, Przedstawiciel 1, Przedstawiciel 2, model – matematyka, model – przyroda, model – j.polski, model – historia, model – biblioteka, Konferansjer 1, Konferansjer 2, Nauczycielka 1, Nauczycielka 2, Uczeń 1, Uczeń 2, Uczeń 3, Piotruś, Recytator 1, Recytator 2, Recytator 3, Recytator 4, Recytator 5, Recytator 6, Dziecko 1, Dziecko 2, Dziecko 3, Dziecko 4, Dziecko 5, Dziecko 6, Dziecko 7, Dziecko 8.

Recytator 1: Chociaż na dworze deszcz jesienny
I z drzew kołując spada liść
Dzisiaj dzień ma blask wiosenny
I skrzydła ma radosna myśl.
Bo dzisiaj Dzień Nauczyciela...
To właśnie Pani, Pana dzień.
Dziś nawet deszcz się rozwesela
I szepce: Chmuro w blask się zmień!

Recytator 2: Zebraliśmy się tutaj wszyscy,
By wypowiedzieć – choć słów brak.
W ten dzień ogromnie uroczysty,
Ogromną wdzięczność, oto tak.
Narrator 1: Witamy serdecznie wszystkich nauczycieli oraz pracowników obsługi na uroczystym apelu z okazji Dnia Edukacji Narodowej. Prosimy o wysłuchanie i obejrzenie części artystycznej przygotowanej przez uczniów naszej szkoły.
Narrator 2: Jak zapewne każdy wie, w każdej szkole można wyróżnić dwie grupy społeczne. Jedna to uczniowie, a druga nauczyciele. Największą gafę, jaką można popełnić w tej instytucji, to pomylenie nauczyciela z uczniem. Aby się przed tym ustrzec, polecamy instrukcję rozróżniania tych dwóch gatunków...
Narrator 1: Osobnik (w szkole na ogół płci żeńskiej), który siedzi z przodu za biurkiem i coś tam mówi z mądrą miną lub przechadza się po klasie, zagląda do zeszytów i wymądrza się, że ktoś coś źle napisał, przekonuje, że „żołnierz” piszemy na początku, a nie końcu przez „ż”, bo to drugie wymienia się na „r” – to na pewno nie jest uczeń. Jeśli biedne dziecko upiera się przy swoim, to i tak nic nie wskóra, bo nauczyciel „naocznie” udowadnia mu swoje racje podtykając pod nos słownik ortograficzny. A może ten co ten słownik napisał, pomylił się, albo był z natury takim przekornym dowcipnisiem? I może teraz się z nas śmieje, że my w to wszystko wierzymy?
Narrator 2: Nauczycielkę (rzadziej nauczyciela), szczególnie w młodszych klasach, można rozpoznać też po tym, że jak już jej struny głosowe od krzyczenia pękną, to stuka linijką w biurko. Właściwie to nie wiem, po co ten wysiłek, przecież i tak całej klasy nie przekrzyczy.
Narrator 1: Ci inni, to znaczy nienauczyciele, czyli uczniowie, też są na lekcjach łatwo rozpoznawalni. Przede wszystkim jest ich nieproporcjonalnie więcej. Od tej ilości uczniów dwoi się i troi w oczach – prawdziwy „atak klonów”! W tym tkwi ich siła. Na lekcjach kręcą się, huśtają na krześle, jedzą i pija nad książkami zeszytami, albo pod ławką, rzucają do siebie lub w siebie papierkami. No i obowiązkowo żują gumę (z braku takowej może być i gumka do ścierania). Niektórzy nic nie robią oprócz nieszczęśliwie znudzonej miny i tylko od czasu do czasu zdobędą się na wysiłek, żeby bąknąć lub wrzasnąć obrażonym tonem: Przecież ja nic nie robię! Jakby tego nie było widać gołym okiem!
Narrator 2: Wszyscy uczniowie marzą o dwóch rzeczach: po pierwsze o wakacjach, po drugie o przerwach. Tylko czemu te wakacje są takie krótkie, a rok szkolny taki długi? Powinno być odwrotnie! To wbrew prawom dziecka! Trzeba będzie napisać list otwarty do międzynarodowego trybunału, żeby wreszcie to zmienili. O dłuższych przerwach i wakacjach to bardziej myślą ci duzi niż ci mali. Wiadomo, człowiek mądrzeje z wiekiem i wzrostem. Podrosną to też zmądrzeją.
Piosenka na melodię „Chłopaki …”
Przedstawiciel 1: Dzień dobry. Jesteśmy przedstawicielami firmy „MODA, WYGODA, URODA I SWOBODA”. Witamy serdecznie całe grono pedagogiczne i wszystkich zebranych na okolicznościowym pokazie mody nauczycielskiej.
Przedstawiciel 2: Nasze hasło brzmi: „Z NAMI ŁATWIEJ, Z NAMI MODNIEJ, Z NAMI PIĘKNIEJ I WYGODNIEJ”.
Przedstawiciel 3: Już za chwilę przedstawimy kilka strojów, bez których nowoczesny nauczyciel podążający drogą rozwoju zawodowego w burzliwych czasach reformy oświatowej wprost nie może się obyć.
Przedstawiciel 4: Nasza tegoroczna oferta zyskała już aprobatę Ministerstwa Opieki nad Nauczycielem i jest pomocna we wdrażaniu nowego systemu oświaty.
Przedstawiciel 1: Zapewniamy też, iż specjalnie dla państwa obowiązują dziś ceny promocyjne, a zamówienia zbiorowe będą realizowane nawet po kosztach producenta aż do wyczerpania zapasów.
Przedstawiciel 2: Przypominamy, że nasza bogata oferta dostępna jest w wyjątkowo przystępnych cenach przystosowanych do możliwości każdej nauczycielskiej kieszeni.
Przedstawiciel 3: Na początku strój dla nauczyciela matematyki. Długotrwałe używanie tego stroju sprawia, że już wkrótce 100% uczniów zmierzy się z zadaniami Międzynarodowego Konkursu Matematycznego i kangurzymi susami przeskoczy do rozwiązywania zadań z matematyki wyższej.
Przedstawiciel 4: Natomiast gęsty nadruk kropek zawsze można wykorzystać do codziennego treningu arytmetycznego, gdyż można na nich ćwiczyć podstawowe działania matematyczne. Możemy kropki dodawać, mnożyć, dzielić, potęgować. Nie radzimy tylko odejmować, ponieważ wynik mógłby się wyzerować, co by zubożało strój.
Przedstawiciel 1: Niezbędnym dodatkiem do stroju jest torba na podręczne przyrządy matematyczne, ponieważ dobry matematyk zawsze znajdzie czas na to, aby coś zmierzyć, wykreślić, porównać.
Przedstawiciel 2: A teraz funkcjonalny i wygodny strój dla nauczyciela przyrody. Ubiór ten zdobył specjalne wyróżnienie w konkursie „Czas dla zielonych”. Kreacja ta pozwala również na ustawiczne szerzenie ideii ekologicznych!
Przedstawiciel 3: Kolor stroju nauczyciela przyrody jest kolorem nadziei na lepsze jutro oświaty polskiej. Badania potwierdziły, że rozpowszechnianie tego koloru wśród nauczycieli sprawia, że uczniowie samoistnie zdają sobie sprawę, jak zielono mają w głowach i ochoczo zabierają się do pracy twórczej!
Przedstawiciel 4: Nosimy do niej finezyjny kapelusz, który jest równocześnie miernikiem rozkwitu wiedzy przyrodniczej w klasie. Doskonale chroni on też nauczyciela przed szkodliwym działaniem dziury ozonowej.
Przedstawiciel 1: Do całości zakładamy kalosze szczęścia zaprojektowane. Obuwie to pozwoli nie tylko robić siedmiomilowe kroki w szerzeniu ekologii, ale również umożliwi bezpieczne poruszanie się po grząskim gruncie przeładowanych programów nauczania.
Przedstawiciel 2: Uzupełnieniem stroju jest funkcjonalna torebka Glob 2016, dzięki której przypominamy otoczeniu, że Dzień Ziemi trwa tak naprawdę przez cały rok. Projektant ubioru zapewnia, że do jego uszycia będzie się przeznaczać materiały recyklingowe, co niewątpliwie zwiększy atrakcyjność stroju.
Przedstawiciel 3: Strój dla nauczyciela historii jest jego naturalnym sprzymierzeńcem i sojusznikiem w nawiązywaniu do przeszłości. Stylistyka ubioru wzorowana jest na XVI – wiecznych strojach z epoki złotego wieku kultury polskiej i wyraża nadzieję, że takowe czasy jeszcze nadejdą.
Przedstawiciel 4: Strój uzupełnia podręczna łopatka ułatwiająca dokopywanie się do archeologicznych pokładów uczniowskiej wiedzy, gdy inne sposoby już całkiem zawiodą. Nowoczesny nauczyciel historyk nosi także przy sobie urządzenie opatentowane przez obywatela Amora. Pozwoli ono wszędzie wzniecać zapał i miłość do historii.
Przedstawiciel 1: A teraz uwaga, mamy już na wybiegu hit sezonu! Nowatorski strój dla nauczyciela bibliotekarza!
Przedstawiciel 2: Składa się on z obszernej spódnicy zaopatrzonej w wygodne kieszenie, dzięki którym bibliotekarz ma przy sobie ukochane książki i wszędzie, gdzie przebywa szerzy kulturę czytelniczą. Listewki umieszczone przy pasku od spódnicy przypominają, że każdą książkę należy czytać od deski do deski.
Przedstawiciel 3: Uwaga! Trwają pracę nad zmodernizowanym nakryciem głowy, tak aby za pośrednictwem hiperłącza każdy bibliotekarz miał bezpośredni dostęp do internetu!
Przedstawiciel 4: Nauczyciel dużą część dnia przebywa w klasie. A zatem przedstawiamy strój klasyczny. Jest to kreacja o wdzięcznej nazwie „zaślubiny z zawodem” dla nauczyciela polonisty.
Przedstawiciel 1: Anielsko-baśniowy styl kreacji niewątpliwie podkreśla anielską cierpliwość polonistów w wysłuchiwaniu uczniowskich bajek na temat przeczytanych lektur. Z przodu kreacji umieszczono wspaniałe narzędzie do wałkowania zasad gramatyki. Stój uzupełnia niezawodna w użytkowaniu miotełka do wymiatania błędów ortograficznych z uczniowskich zeszytów. Nauczyciel z tyłu swobodnie umieszcza teksty z bieżąco omawianej lektury, czym podnosi jej znajomość wśród swoich uczniów.
Piosenka

Narrator 1: To nie koniec niespodzianek. A czy wy tu zebrani wiecie, że nasi nauczyciele są znani nie tylko w Kosowie lecz na całym świecie!

Narrator 2: Jak to? Co masz na myśli?

Narrator 1: A otóż tym razem na oskarowej gali nie aktorzy lecz nasi nauczyciele nagrody dostali!
Nie wierzycie? To obejrzyjmy relację z tego wydarzenia, zobaczycie sami!

Konferansjer 1: Witamy bardzo serdecznie na SZKOLNEJ GALI OSKAROWEJ

Konferansjer 2: Szczególnie gorąco witamy osoby nominowane w poszczególnych kategoriach konkursowych.

Konferansjer 1: Na ten dzień osoby nominowane czekały z niecierpliwością i nawet teraz widać wypieki na twarzach i lekkie zdenerwowanie. żeby więc nie nadużywać państwa cierpliwości, a naszej ciekawości, przystępujemy do odczytywania listy dzisiejszych szczęśliwców.

Konferansjer 2: Zatem mam zaszczyt ogłosić zwycięzców SZKOLNEJ GALI OSKAROWEJ

Konferansjer 1: Pierwsza kategoria to PIĘKNE LITEREK PISANIE I CZĘSTE PRZYTULANIE. Nagrodę
zdobyła wychowawczyni klasy pierwszej.

Konferansjer 2: W kategorii JUŻ CZYTAMY I LICZYMY, ŚWIETNIE PRZY TYM SIĘ BAWIMY zwyciężyły wychowawczynie klas drugich.

Konferansjer 1: JAK WIEDZĘ ZDOBYĆ I ZAPAŁ WZNIECIĆ w tej kategorii pierwsze miejsce dla wychowawczyń klas trzecich.

Konferansjer 2: W kategorii KLIKAM TU KLIKAM TAM I NA FEJSIE TEZ SIĘ ZNAM laureaci to nauczyciele informatyki.

Konferansjer 1: Kolejna kategoria to ZNAWCA CHRZĄSZCZA I CHRABĄSZCZA a laureatkami w tej kategorii zostały pani od przyrody.

Konferansjer 2: Teraz o uwagę prosimy nominowanych w kategorii ZNAWCA TABLICZKI MNOŻENIA ORAZ EKSPERT OD DZIELENIA nagrody otrzymują panie od matematyki.

Konferansjer 1: Laureaci w kategorii NIEBIAŃSKI SPOKÓJ to panie katechetki oraz ksiądz.

Konferansjer 2: W kategorii OPOWIEŚCI Z NARNII I INNE LEKTURY MAJĄ W MAŁYM PALCU ZNAWCZYNIE LITERATURY nagrodę otrzymują panie polonistki.

Konferansjer 1: Bezkonkurencyjne w kategorii PRZYJACIÓŁKI SZCZOTECZKI I ZMIOTECZKI okazały się panie sprzątające nasze szkolne zakamarki.

Konferansjer 2: Kolejna kategoria to MIĘŚNIE, BIEGI I POSTAWA TO ZABAWA I ZDROWIA PODSTAWA, w której zwyciężyli nauczyciele wychowania fizycznego.

Konferansjer 1: W kategorii OD STAROŻYTNOŚCI DO NASZEJ MŁODOŚCI na nagrodę zasłużyli nauczyciele historii.

Konferansjer 2: Zwycięzcami w kategorii ZNAWCA ŚRUBKI, WKRĘTKI I POKRĘTKI zostali panowie konserwator i woźny. A nasze panie kucharki to MISTRZYNIE ŁYŻKI, GARNKA I PATELNI, DZIĘKI KTÓRYM MARZENIE KAŻDEGO ŁASUCHA SIĘ SPEŁNI.

Konferansjer 1: W kategorii CAŁY ŚWIAT PRZED TOBĄ OTWARTY GDY POZNAJESZ KSIĄŻEK KARTY zwyciężyła pani bibliotekarka.

Konferansjer 2: Teraz czas na ogłoszenie zwycięzcy w kategorii PĘDZLEM PO SZTALUDZE A PO DRODZE ROWEREM Z GITAROWYM SZLAGIEREM. Nagrodę otrzymuje pani, która uczy w naszej szkole plastyki, muzyki i techniki.

Konferansjer 1: W kategorii JAK SZYBKO I SPRAWNIE ZA GRANICĄ MÓWIĆ POPRAWNIE nagrodę otrzymują panie uczące języka angielskiego.

Konferansjer 2: W kategorii SUPERSZYBKIE PISANIE I DOKUMENTÓW WYPEŁNIANIE zwyciężyła pani sekretarka.

Konferansjer 1: Zaś wybitnym specjalistą od GIMNASTYKI BUZI I JĘZYKA została pani logopeda.

Konferansjer 2: W kategorii NAUCZANIE POPRZEZ WSPOMAGANIE mamy kilkoro zwycięzców. Są to wszyscy nasi nauczyciele wspomagający.

Konferansjer 1: Ekspertem w dziedzinie PIERWSZA POMOC W TRUDNEJ SPRAWIE została pani psycholog.

Konferansjer 2: Ale została nam jeszcze jedna kategoria.

Konferansjer 1: No właśnie. Ostatnia, ale jakże ważna kategoria: POD JEJ OPIEKĄ NASZA SZKOŁA JEST PRZYJAZNA I WESOŁA. A laureatki to oczywiście nasze panie dyrektor.

Konferansjer 2: I tak oto dobiegła końca nasza SZKOLNA GALA OSKAROWA. Wszystkim serdecznie gratulujemy i dołączamy muzyczną niespodziankę.

Piosenka
Narrator 1: A teraz przenieśmy się na chwilę do sali lekcyjnej.
Nauczycielka: Dzień dobry, moi kochani!
Uczniowie: Dzień dobry, pani!
Nauczycielka: Przypomnijcie mi proszę, co było na dzisiaj zadane.
Uczeń1: Zadane było wypracowanie na temat „Moje ulubione zwierzę”.
Nauczycielka: Dziękuję. Proszę, niech swoją pracę przeczyta... Piotruś.
Piotruś: Moim ulubionym zwierzakiem jest kotka. Kotka urodziła we wtorek dwa kociaki.
Nauczycielka (po krótkiej chwili): Czy to już koniec? Czy nie za mało?
Piotruś: Myśmy się też zdziwili. Poprzednio miała ich pięć.
Nauczycielka: Może ty mi pokażesz swój zeszyt? (krótka przerwa na przeczytanie tekstu). To wypracowanie jest nawet dobrze napisane... Kto je napisał? Twoja matka, czy twój ojciec?
Uczeń 2: Nie wiem, proszę pani. Ja już spałem.
Nauczycielka: No to dla matki lub ojca szóstka, a dla ciebie pała. Siadaj! Kto jeszcze chce przeczytać, co napisał?
Uczeń 3: Ja proszę pani! Ja!
Nauczycielka: Ty? Ciebie mam już powyżej uszu! Chciałabym być twoją matką przez tydzień, już ja bym ciebie nauczyła...
Uczeń 3: Dobrze, proszę pani. Porozmawiam o tym z moim tatą....Może się zgodzi na taką wymianę!
Nauczycielka: No, tego już naprawdę dosyć! Piszemy temat lekcji. Nasze zwierzęta domowe.
Uczeń 1: Ja mam psa Fafika!
Uczeń 2: My mamy kanarka!
Uczeń 3: U cioci jest akwarium z rybkami.
Piotruś: A my mamy kurczaki....w zamrażarce!
Narrator 2: Z lekcji przyrody przenieśmy się na krótko na lekcję matematyki.
Nauczycielka 2: Dzień dobry dzieci.
Uczniowie: Dzień dobry.
wbiega Piotruś
Nauczycielka 2: Piotruś! Gdzie byłeś? Siadaj! Masz spóźnienie! Dlaczego nie siadasz?
Piotruś: Bo tata wczoraj przeglądał mój dzienniczek.
Nauczycielka 2: No to zobaczymy, co dopiero będzie jutro, jak dzisiaj podpisze uwagę! Siadaj!
Piotruś: Ja to nie chcę nic mówić, ale mój tata powiedział, że jeśli jeszcze jedna uwaga znajdzie się w dzienniczku, to się komuś zdrowo oberwie.
Nauczycielka 2: Ach, skończmy już tę dyskusję. Teraz czas na zadanie! Słuchajcie uważnie! – Jakie działanie trzeba zastosować, żeby z czterech desek zrobić osiem desek.
Uczeń 1: Ja wiem jakie trzeba wykonać działanie! Piłowanie!
Nauczycielka 2: Cisza! Co za bzdury wygadujesz! – Dam ci jeszcze jedną szansę! – Masz osiemnaście jabłek. Zjadłeś dwa, to ile ci zostało?
Uczeń 1: Nie wiem. Bo wczoraj liczyliśmy na śliwkach.
Nauczycielka 2: O zgrozo! A przecież matematyka to nauka logiczna, ważna, potężna i wręcz magiczna!
Uczeń 2: Akurat! Ja wprost uwielbiam liczbę Pi, że aż po nocach mi się śni.
Nauczycielka 2: Tyle nerwów nas kosztuje, gdy stawiamy same dwóje.
Uczeń 2: Nauczyciel – dziwny człowiek, on ma ciągle szkołę w głowie.
Nauczycielka 2: Szkoła kocha wszystkie dzieci, choć wy uczyć się nie chcecie. (po chwili) Hej, a ty dokąd?
Uczeń 3: Zawsze jak wychodzę z domu, mama mi mówi, żebym wracał, jak tylko zacznie padać.
Niech pani spojrzy przez okno - leje jak nie wiem!
Nauczycielka 2: No dobrze, koniec lekcji. Życzę wam miłego popołudnia i żebyście jutro przyszli do szkoły choć trochę mądrzejsi.

Uczniowie: Nawzajem proszę pani.
Narrator 1: Humor lekcyjny można by mnożyć długo. Lecz dzisiaj jesteśmy po to, by złożyć wszystkim pracownikom szkoły najlepsze życzenia.
Narrator 2: Jesteśmy pełni podziwu i wdzięczności za Wasz trud, drodzy Nauczyciele. Przyjmijcie od nas - waszych uczniów – najserdeczniejsze życzenia.
Narrator 1: Życzymy Wam spokojnej pracy i wiele satysfakcji z niej płynącej. Dobrego zdrowia i samopoczucia. Spełnienia marzeń i realizacji zawodowych planów. Odzwierciedleniem naszych życzeń niech będzie jeszcze tych kilka wierszy i piosenek.
Dziecko 1: Nasza pani jest kochana,
zawsze ma dla dzieci czas.
Zwykle pani śpiewa dla nas,
ale dziś posłucha nas.
Dziecko 2: Pani umie radę znaleźć,
kiedy ktoś kłopoty ma.
Pani się nie boi wcale
ani myszy, ani lwa.
Dziecko 3: Pani dużo wie o kwiatach,
wie, co nocą robi jeż.
Gdyby szła na koniec świata,
poszlibyśmy z Panią też.
Dziecko 4: Proszę Pani, proszę Pani
my lubimy panią tak,
że jak Pani nie ma z nami
nawet lizak traci smak.
Dziecko 5: Dla was młode serca,
Dzisiaj mocniej biją,
A NAUCZYCIELE
Niech nam 100 lat żyją!

Dziecko 6: Przecież nasze losy
składamy w ich ręce,
więc nasze życzenia,
to 100 lat i więcej!
Dziecko 7: Idzie ścieżką złocista jesień
I tysiąc liści w fartuszku niesie.
A w każdym liściu pani Jesieni
Zaklętych tysiąc słońca promieni.

Dziecko 8: O jeden listek jak serce złote
Poproszę Jesień i w bukiet go wplotę
I dam go naszej Pani, bo wiecie:
Ta nasza Pani najlepsza jest na świecie!
Recytator 3: To Ona, czujna, cierpliwa,
z troską serdeczną i szczerą,
czuwa nad piórem i ręką,
nad naszą pierwszą literą.
To Ona wita cię w progu,
jak własne wita się dzieci.
Recytator 4: To Ona uczy cię patrzeć,
słyszeć i myśleć i świecić.
To Ona ma serce matki,
które się cieszy i trudzi,
w drogę wyprawia cię mądrze,
uczy cię świata i ludzi...
Recytator 5: Dziękujemy jak każdego roku!
Z każdym rokiem bardziej i goręcej,
bo to dzięki Wam, Nauczyciele,
wiemy, rozumiemy z każdą lekcją więcej.

Recytator 6: Dziękujemy, jak każdego roku...
Wciąż zbyt mało i nigdy zbyt wiele –
Za to światło, co mrok rozjaśnia.
Dziękujemy Wam Nauczyciele!

Piosenka na melodię „Oj dana”


Na melodię „Oj dana”

Dzisiaj bardzo głośno
Dla Was zaśpiewamy
Bo Panów i Panie
Gorąco kochamy!
Ref: Oj dana oj dana
Oj dana od dana
Oj dana oj dana
Szkoła ukochana!

Płynie Wisła płynie
W wodzie rybki kryje
Każdy nauczyciel
Niech nam sto lat żyje!

Do emerytury
I tak droga długa
Ale przecież z nami
Nie grozi Wam nuda!

Dziś nauczycielom
Z ochotą śpiewamy
Pięknie dziękujemy
Że jesteście z nami!

Nad łąką motyle
Tańczą kolorowe
Niech pan nauczyciel
Ma spokojną głowę!

A przy setnej zwrotce
przestaniemy śpiewać
żeby nasze panie
nie zaczęły ziewać!

A gdy się podobało
wznieście ręce w górę
dajcie nam oklasków
głośnych całą furę!









Na melodię ”Chłopaki nie płaczą”

Myślisz szkoła jak cukierek
gorzka jest czasami
pani dwóję postawiła
kumple znowu cię olali
ale nie bój nic
minie jakiś czas
zniknie szkolny rytm
przyjdą lepsze dni

Ref. uuu wakacje uuu przed nami
a my o nich śnimy dniami i nocami
je je je je je je

Jednak w szkole jest wesoło
ciągle coś się dzieje
nawet gdy ktoś czasem płacze
częściej tu się śmieje
a więc nie bój nic
mija szybko czas
i wakacji rytm
wkrótce zabrzmi ci

Ref. uuu …
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.