Katalog Kasia Heller, 2018-06-19 brenna Pedagogika, Scenariusze Konspekt zajęć Terapia rękiKATARZYNA HELLER – Program pracy w zakresie Terapii Ręki. Lp. Cel Formy realizacji Osiągnięcia ucznia 1 Rozwijanie czynności samoobsługowych. - Rozwijanie prawidłowych wzorców ruchu z zakresu małej motoryki. - Kształtowanie umiejętności samoobsługowychych. - Wykazuje większa samodzielność w codziennych czynnościach z zakresu samoobsługi. - Samodzielnie ubiera się. - Samodzielnie rozbiera się. - Samodzielnie spożywa posiłki. - Używa sztućców. - Samodzielnie korzysta z toalety. - Potrafi samo się umyć. - Pomaga w pracach domowych lub klasowych np.: wycieranie tablicy, sprzątanie zabawek itp. 2 Rozwijanie sprawności manualnej. - Rozwijanie prawidłowych wzorców ruchu z zakresu małej motoryki. - Zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn ruchami pionowymi lub poziomymi z zachowaniem kierunku od lewej do prawej, z góry na dół. -Wykazuje większą sprawność manualną - Dotyka, zaciska i otwiera dłonie. - Gniecie gąbki, piłeczki. - Ugniata papier (papierowe kule). - Przeciąga i zwija sznurek. - Wyczuwa różne powierzchnie. - Wkłada i wyjmuje przedmioty. - Nakłada zabawki na patyk, sznurek. - Bawi się gliną, masa solną i papierem. - Składa zabawki z oddzielonych części. - Buduje z klocków. - Składa litery i cyfry z części. - Układa szlaczki z elementów mozaiki wg określonego rytmu. - Buduje z naturalnych materiałów. - Maluje farbami z uwzględnieniem porównań, zestawień, mieszania barw, stopnia ich nasycenia Rozwijanie sprawności grafomotorycznej. -Ćwiczenia manualne -Rozwijanie prawidłowych wzorców ruchu z zakresu małej motoryki. -Rozwijanie prawidłowego wzorca ruchu czynności grafomotorycznych. -Trening i korekcja funkcji pisania. -Korekta nieprawidłowego chwytu pisarskiego. -Usprawnianie poziomu graficznego rysunku i pisma. - Korygowanie nieprawidłowych nawyków ruchowych koniecznych podczas pisania. - Uczeń potrafi prawidłowo posługiwać się przyborami do pisania. - Prowadzi zabawy konstrukcyjne. - Nakłada zabawki na patyk, sznurek zabawy z gliną, masa solną i papierem. - Maluje farbami. - Posiada pełen czynny zakres ruchu w stawach: barkowym, łokciowym i nadgarstkowym. - Potrafi dostosować chwyt do przedmiotu. - Posiada umiejętność rozluźnienia chwytu. - Potrafi wskazywać palcem. - Posiada umiejętność dysocjacji palców. - Chwyt narzędzia pisarskiego adekwatny do wieku. - Poziom modelowania i rysowania adekwatny do wieku życia. - Pisanie pojedynczych elementów graficznych lub literopodobnych; 4 Rozwijanie sprawności ruchowej. - Rozwijanie prawidłowego wzorca ruchu. - Doskonalenie ruchów precyzyjnych. - Zabawy ruchowe typu: pajacyk, stonoga, podskoki, berek, itp. - Wykazuje większą sprawność ruchową. - Dotyka swoje palce. Stuka palcami. - Chętnie uczestniczy w zabawach paluszkowych. - Dotyka palcami podłoże. - Potrafi naśladować grę na pianinie. - Potrafi przyjąć wszystkie pozycje adekwatne do wieku (leżenie na plechach, leżenie na brzuchu, siad prosty, siad na podeście, stanie. - Potrafi kontrolować ułożenie tułowia (obręczy barkowej i biodrowej w spoczynku i w zadaniu) - Zachowuje linię symetrii. - Posiada pełen czynny zakres ruchu w stawie ramiennym. - Posiada pełen bierny zakres ruchu w stawie ramiennym. - Potrafi prawidłowo przenosić ciężar ciała w pozycji leżącej i stojącej. - Wykonuje rotację w osi długiej ciała. - Podnosi drobne przedmioty. - Wkłada drobne przedmioty do pudełka. - Buduje z klocków. - Wodzi palcem po konturach przedmiotów. - Wodzi placem w powietrzu. - Kreśli palcem proste kształty. - Intencjonalnie wyciąga rękę w kierunku przedmiotu. - Posiada pełen czynny zakres ruchu w stawie łokciowym. - Posiada pełen bierny zakres ruchu w stawie łokciowym. - Posiada pełen czyny zakres ruchu w stawie nadgarstkowym. - Posiada pełen bierny zakres ruchu w stawie nadgarstkowym. 5 Rozwijanie wrażliwości percepcyjnej zmysłów. - Stymulacja polisensoryczna. - Masaż w obrębie motoryki małej. -Aromatoterapia. - Rozbudzenie orientacji przestrzennej. - Rozbudzanie świadomości swojego ciała. - Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej. - Wykazuje większa wrażliwość sensoryczną - Wykazuje większa wrażliwość w zakresie czucia powierzchownego i głębokiego. - Układa obrazki z różnorodnych elementów materiałów określonych scenek rodzajowych np. z liści, owoców, ziarenek, pestek, kasztanów. - Ugniata małe kulki z gazety lub papieru trzema palcami (środkowym, wskazującym i kciukiem). - Ściska piłeczkę palcami wskazującym i kciukiem. - Wyszukuje w woreczku litery, cyfry bez kontroli wzroku. 6 Rozwijanie komunikacji interpersonalnej i społecznej. -Sprawne komunikowanie się. -Wydłużanie koncentracji uwagi. - Potrafi skoncentrować się i skupić na zadanym ćwiczeniu. - Jest bardziej pewny siebie w kontaktach społecznych. - Potrafi wyciszyć się i zrelaksować. - Potrafi wskazywać palcem. - Potrafi komunikować się za pomocą słów. - Zna pozawerbalne metody komunikacji. - Komunikuje swoje potrzeby fizjologiczne i psychiczne. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |