Katalog

Kasia Heller, 2018-06-19
brenna

Pedagogika, Scenariusze

Konspekt zajęć Terapia ręki

- n +


KATARZYNA HELLER – Program pracy w zakresie Terapii Ręki.


Lp. Cel Formy realizacji Osiągnięcia ucznia


1

Rozwijanie czynności samoobsługowych.

- Rozwijanie prawidłowych wzorców
ruchu z zakresu małej motoryki.

- Kształtowanie umiejętności
samoobsługowychych.
- Wykazuje większa samodzielność w codziennych czynnościach
z zakresu samoobsługi.
- Samodzielnie ubiera się.
- Samodzielnie rozbiera się.
- Samodzielnie spożywa posiłki.
- Używa sztućców.
- Samodzielnie korzysta z toalety.
- Potrafi samo się umyć.
- Pomaga w pracach domowych lub klasowych np.: wycieranie tablicy, sprzątanie zabawek itp.


2

Rozwijanie sprawności manualnej.


- Rozwijanie prawidłowych wzorców
ruchu z zakresu małej motoryki.

- Zamalowywanie farbami dużych
płaszczyzn ruchami pionowymi lub
poziomymi z zachowaniem kierunku
od lewej do prawej, z góry na dół.


-Wykazuje większą sprawność manualną
- Dotyka, zaciska i otwiera dłonie.
- Gniecie gąbki, piłeczki.
- Ugniata papier (papierowe kule).
- Przeciąga i zwija sznurek.
- Wyczuwa różne powierzchnie.
- Wkłada i wyjmuje przedmioty.
- Nakłada zabawki na patyk, sznurek.
- Bawi się gliną, masa solną i papierem.
- Składa zabawki z oddzielonych części.
- Buduje z klocków.
- Składa litery i cyfry z części.
- Układa szlaczki z elementów mozaiki wg określonego rytmu.
- Buduje z naturalnych materiałów.
- Maluje farbami z uwzględnieniem porównań, zestawień, mieszania
barw, stopnia ich nasycenia


Rozwijanie sprawności grafomotorycznej.

-Ćwiczenia manualne
-Rozwijanie prawidłowych wzorców
ruchu z zakresu małej motoryki.
-Rozwijanie prawidłowego wzorca ruchu czynności grafomotorycznych.
-Trening i korekcja funkcji pisania.
-Korekta nieprawidłowego chwytu pisarskiego.
-Usprawnianie poziomu graficznego rysunku i pisma.
- Korygowanie nieprawidłowych nawyków ruchowych koniecznych podczas pisania.
- Uczeń potrafi prawidłowo posługiwać się przyborami do pisania.
- Prowadzi zabawy konstrukcyjne.
- Nakłada zabawki na patyk, sznurek zabawy z gliną, masa solną
i papierem.
- Maluje farbami.
- Posiada pełen czynny zakres ruchu w stawach: barkowym, łokciowym
i nadgarstkowym.
- Potrafi dostosować chwyt do przedmiotu.
- Posiada umiejętność rozluźnienia chwytu.
- Potrafi wskazywać palcem.
- Posiada umiejętność dysocjacji palców.
- Chwyt narzędzia pisarskiego adekwatny do wieku.
- Poziom modelowania i rysowania adekwatny do wieku życia.
- Pisanie pojedynczych elementów graficznych lub literopodobnych;


4

Rozwijanie sprawności ruchowej.


- Rozwijanie prawidłowego wzorca
ruchu.

- Doskonalenie ruchów precyzyjnych.

- Zabawy ruchowe typu: pajacyk,
stonoga, podskoki, berek, itp.

- Wykazuje większą sprawność ruchową.
- Dotyka swoje palce. Stuka palcami.
- Chętnie uczestniczy w zabawach paluszkowych.
- Dotyka palcami podłoże.
- Potrafi naśladować grę na pianinie.
- Potrafi przyjąć wszystkie pozycje adekwatne do wieku (leżenie na
plechach, leżenie na brzuchu, siad prosty, siad na podeście, stanie.
- Potrafi kontrolować ułożenie tułowia (obręczy barkowej i biodrowej
w spoczynku i w zadaniu)
- Zachowuje linię symetrii.
- Posiada pełen czynny zakres ruchu w stawie ramiennym.
- Posiada pełen bierny zakres ruchu w stawie ramiennym.
- Potrafi prawidłowo przenosić ciężar ciała w pozycji leżącej i stojącej.
- Wykonuje rotację w osi długiej ciała.
- Podnosi drobne przedmioty.
- Wkłada drobne przedmioty do pudełka.
- Buduje z klocków.
- Wodzi palcem po konturach przedmiotów.
- Wodzi placem w powietrzu.
- Kreśli palcem proste kształty.
- Intencjonalnie wyciąga rękę w kierunku przedmiotu.
- Posiada pełen czynny zakres ruchu w stawie łokciowym.
- Posiada pełen bierny zakres ruchu w stawie łokciowym.
- Posiada pełen czyny zakres ruchu w stawie nadgarstkowym.
- Posiada pełen bierny zakres ruchu w stawie nadgarstkowym.



5

Rozwijanie wrażliwości percepcyjnej zmysłów.
- Stymulacja polisensoryczna.
- Masaż w obrębie motoryki małej.
-Aromatoterapia.
- Rozbudzenie orientacji przestrzennej.
- Rozbudzanie świadomości swojego ciała.
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Wykazuje większa wrażliwość sensoryczną
- Wykazuje większa wrażliwość w zakresie czucia powierzchownego
i głębokiego.
- Układa obrazki z różnorodnych elementów materiałów określonych scenek rodzajowych np. z liści, owoców, ziarenek, pestek, kasztanów.
- Ugniata małe kulki z gazety lub papieru trzema palcami (środkowym, wskazującym i kciukiem).
- Ściska piłeczkę palcami wskazującym i kciukiem.
- Wyszukuje w woreczku litery, cyfry bez kontroli wzroku.


6
Rozwijanie komunikacji interpersonalnej
i społecznej.
-Sprawne komunikowanie się.
-Wydłużanie koncentracji uwagi. - Potrafi skoncentrować się i skupić na zadanym ćwiczeniu.
- Jest bardziej pewny siebie w kontaktach społecznych.
- Potrafi wyciszyć się i zrelaksować.
- Potrafi wskazywać palcem.
- Potrafi komunikować się za pomocą słów.
- Zna pozawerbalne metody komunikacji.
- Komunikuje swoje potrzeby fizjologiczne i psychiczne.


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.