Katalog

Małgorzata Szpara, 2018-06-01
Grom

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

„Ruch to zdrowie” - zabawy ruchowe z elementami metody W. Sherborne.

- n +

Temat zajęcia - „Ruch to zdrowie” zabawy ruchowe z elementami metody W. Sherborne.
Cele ogólne:
- rozwijanie aktywności ruchowej dziecka,
- wzmacnianie więzi uczuciowej z rodzicami,
- rozwijanie umiejętności współdziałania z partnerem/ rodzicem podczas zajęć ruchowych.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
-stara się zgodnie bawić z innymi dziećmi
-zwraca się do kolegów i koleżanek po imieniu
-słucha nauczyciela
-zwraca się o pomoc w trudnych sytuacjach do opiekunów
-poznaje własny potencjał ruchowy, uczestnicząc w zorganizowanych lub spontanicznych zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych umożliwiających różnorodne formy ruchu, organizowanych w terenie zamkniętym i otwartym
-poznaje i stosuje się do ustalonych zasad bezpieczeństwa podczas zabaw związanych z ruchem
- uczy się schematu własnego ciała i drugiej osoby: wskazuje i nazywa (według polecenia słownego lub bezsłownego) poszczególne części swojego ciała: głowę, szyję, brzuch, ręce, nogi itp.
- próbuje stosować pojęcia określające położenie przedmiotów i kierunków w przestrzeni: uczy się rozumieć pojęcia: na, pod, obok, w, za, przed, przede mną, wysoko, nisko, daleko, blisko, na dół, do góry, w bok, do przodu, do tyłu, strona lewa, strona prawa w konkretnych sytuacjach zadaniowych, np. porusza się według poleceń nauczyciela
- ilustruje ruchem palców proste wierszyki paluszkowe
- koncentruje się na odgłosach słyszanych w otoczeniu (z zamkniętymi oczami
Metody:
- twórcze: Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
- odtwórcze: bezpośredniej celowości ruchu.
Formy: z całą grupą, w parach, indywidualna.
Środki dydaktyczne: chusta animacyjna, magnetofon, nagranie CD, medal,

Przebieg zajęcia:
(Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje i wietrzy salę)

Zaproszenie i przywitanie rodziców/opiekunów. Wpisanie się na listę obecności.

Część wstępna:
1. Podanie celu zajęć, przypomnienie zasad obowiązujących podczas zajęć ruchowych
w pomieszczeniu.
2. „Jestem zuch…” – piosenka na powitanie – ekspresja ruchowa ze śpiewem.
3. „Kto jest kim?” - wszyscy stojąc dookoła chusty, trzymają ją i kolejno wypowiadają swoje imiona.
4. „Balon” - wszyscy, stojąc w kręgu, trzymają chustę za uchwyty na przemian podnoszą i opusz-czają chustę.
5. „Kto gdzie jest?” - chętne dzieci wchodzą pod chustę i kładą się. Dorośli przykrywają je chustą
i za pomocą dotyku próbują odgadnąć (po odgłosach lub po kształcie ciała), kto gdzie leży pod chustą.


6. „Koło” - siad prosty w kole, wszyscy trzymają się za ręce i próbują razem wstać jednocześnie,
a potem usiąść nie puszczając rąk.
Część główna:
7. „Kto potrafi?” – dzieci poruszają się wraz z rodzicami przy muzyce, na przerwę w muzyce wykonują polecenia: Na podłodze zostają: dłonie i stopy, plecy, kolana i łokcie, kolana i dłonie, jedna stopa, itp.

8. „Gwiazda” – rodzic/opiekun leży na podłodze na plecach w pozycji gwiazdy (rozciągnięte ramiona, rozszerzone nogi). Dziecko chodzi wokół, przekraczając ponad ramionami i nogami rodzi-ca/opiekuna. Zamiana ról.

9. „Most” – rodzic/opiekun w pozycji na czworaka, dziecko przechodzi pod nim, przepełza, chodzi naokoło, itp.

10. Tunel - rodzice tworzą tunel stając obok siebie /lub na czworakach, dzieci przechodzą pod tunelem.

11. „Głaz” – rodzic/opiekun skulony przywiera do podłogi, dziecko próbuje różnymi sposobami przepchnąć partnera. Zamiana ról.

12. „Przepychanie” – rodzic/opiekun i dziecko siedzą plecami do siebie, odpychając się nogami od podłogi próbują przepchnąć partnera.

Część uspokajająca
13. „Masażyk” – rodzic siada za plecami dziecka i wykonuje na plecach masażyk według wierszyka:
Idą słonie, przeszły konie,
Płynie rzeczka,
przeszła pani na szpileczkach,
Padał drobny deszczyk
Czujesz dreszczyk?
Następuje zamiana ról.

14. „Kołysanie dzidziusia” – rodzic/opiekun siada za dzieckiem i je obejmuje, po czym delikatnie kołysze, głaszcze, przytula.
15. Leżenie na plecach z zamkniętymi oczami. Wskazywanie ręką kierunku skąd słychać dzwoneczek. (Nauczyciel zmienia swoje położenie w sali, po czym dzwoni dzwoneczkiem) lub słuchanie muzyki relaksacyjnej.
16. Zakończenie. Zaproszenie wszystkich do koła.
17. Ewaluacja zajęć
Wszyscy siedzą w kole. Dzieci wybierają kółka z wesołą albo smutną minką i wkładają je do koszyczka.
Liczenie na koniec zajęcia ile jest wesołych minek i smutnych.

18. Rodzice/opiekunowie oraz dzieci dziękują sobie w parach za wspólną zabawę.
Rodzice wręczają dzieciom: „Medal zdrowego i aktywnego przedszkolaka”.

19. Rozdanie rodzicom ankiet i poproszenie o wypełnienie jej. Podziękowanie za udział
w zajęciach.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.