Katalog Małgorzata Szpara, 2018-06-01 Grom Zajęcia przedszkolne, Scenariusze „Ruch to zdrowie” - zabawy ruchowe z elementami metody W. Sherborne.Temat zajęcia - „Ruch to zdrowie” zabawy ruchowe z elementami metody W. Sherborne. Cele ogólne: - rozwijanie aktywności ruchowej dziecka, - wzmacnianie więzi uczuciowej z rodzicami, - rozwijanie umiejętności współdziałania z partnerem/ rodzicem podczas zajęć ruchowych. Cele szczegółowe: Dziecko: -stara się zgodnie bawić z innymi dziećmi -zwraca się do kolegów i koleżanek po imieniu -słucha nauczyciela -zwraca się o pomoc w trudnych sytuacjach do opiekunów -poznaje własny potencjał ruchowy, uczestnicząc w zorganizowanych lub spontanicznych zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych umożliwiających różnorodne formy ruchu, organizowanych w terenie zamkniętym i otwartym -poznaje i stosuje się do ustalonych zasad bezpieczeństwa podczas zabaw związanych z ruchem - uczy się schematu własnego ciała i drugiej osoby: wskazuje i nazywa (według polecenia słownego lub bezsłownego) poszczególne części swojego ciała: głowę, szyję, brzuch, ręce, nogi itp. - próbuje stosować pojęcia określające położenie przedmiotów i kierunków w przestrzeni: uczy się rozumieć pojęcia: na, pod, obok, w, za, przed, przede mną, wysoko, nisko, daleko, blisko, na dół, do góry, w bok, do przodu, do tyłu, strona lewa, strona prawa w konkretnych sytuacjach zadaniowych, np. porusza się według poleceń nauczyciela - ilustruje ruchem palców proste wierszyki paluszkowe - koncentruje się na odgłosach słyszanych w otoczeniu (z zamkniętymi oczami Metody: - twórcze: Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, - odtwórcze: bezpośredniej celowości ruchu. Formy: z całą grupą, w parach, indywidualna. Środki dydaktyczne: chusta animacyjna, magnetofon, nagranie CD, medal, Przebieg zajęcia: (Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje i wietrzy salę) Zaproszenie i przywitanie rodziców/opiekunów. Wpisanie się na listę obecności. Część wstępna: 1. Podanie celu zajęć, przypomnienie zasad obowiązujących podczas zajęć ruchowych w pomieszczeniu. 2. „Jestem zuch…” – piosenka na powitanie – ekspresja ruchowa ze śpiewem. 3. „Kto jest kim?” - wszyscy stojąc dookoła chusty, trzymają ją i kolejno wypowiadają swoje imiona. 4. „Balon” - wszyscy, stojąc w kręgu, trzymają chustę za uchwyty na przemian podnoszą i opusz-czają chustę. 5. „Kto gdzie jest?” - chętne dzieci wchodzą pod chustę i kładą się. Dorośli przykrywają je chustą i za pomocą dotyku próbują odgadnąć (po odgłosach lub po kształcie ciała), kto gdzie leży pod chustą. 6. „Koło” - siad prosty w kole, wszyscy trzymają się za ręce i próbują razem wstać jednocześnie, a potem usiąść nie puszczając rąk. Część główna: 7. „Kto potrafi?” – dzieci poruszają się wraz z rodzicami przy muzyce, na przerwę w muzyce wykonują polecenia: Na podłodze zostają: dłonie i stopy, plecy, kolana i łokcie, kolana i dłonie, jedna stopa, itp. 8. „Gwiazda” – rodzic/opiekun leży na podłodze na plecach w pozycji gwiazdy (rozciągnięte ramiona, rozszerzone nogi). Dziecko chodzi wokół, przekraczając ponad ramionami i nogami rodzi-ca/opiekuna. Zamiana ról. 9. „Most” – rodzic/opiekun w pozycji na czworaka, dziecko przechodzi pod nim, przepełza, chodzi naokoło, itp. 10. Tunel - rodzice tworzą tunel stając obok siebie /lub na czworakach, dzieci przechodzą pod tunelem. 11. „Głaz” – rodzic/opiekun skulony przywiera do podłogi, dziecko próbuje różnymi sposobami przepchnąć partnera. Zamiana ról. 12. „Przepychanie” – rodzic/opiekun i dziecko siedzą plecami do siebie, odpychając się nogami od podłogi próbują przepchnąć partnera. Część uspokajająca 13. „Masażyk” – rodzic siada za plecami dziecka i wykonuje na plecach masażyk według wierszyka: Idą słonie, przeszły konie, Płynie rzeczka, przeszła pani na szpileczkach, Padał drobny deszczyk Czujesz dreszczyk? Następuje zamiana ról. 14. „Kołysanie dzidziusia” – rodzic/opiekun siada za dzieckiem i je obejmuje, po czym delikatnie kołysze, głaszcze, przytula. 15. Leżenie na plecach z zamkniętymi oczami. Wskazywanie ręką kierunku skąd słychać dzwoneczek. (Nauczyciel zmienia swoje położenie w sali, po czym dzwoni dzwoneczkiem) lub słuchanie muzyki relaksacyjnej. 16. Zakończenie. Zaproszenie wszystkich do koła. 17. Ewaluacja zajęć Wszyscy siedzą w kole. Dzieci wybierają kółka z wesołą albo smutną minką i wkładają je do koszyczka. Liczenie na koniec zajęcia ile jest wesołych minek i smutnych. 18. Rodzice/opiekunowie oraz dzieci dziękują sobie w parach za wspólną zabawę. Rodzice wręczają dzieciom: „Medal zdrowego i aktywnego przedszkolaka”. 19. Rozdanie rodzicom ankiet i poproszenie o wypełnienie jej. Podziękowanie za udział w zajęciach. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |