AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ilona Kuik, 2018-06-01
Toruń

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Moc słów!

- n +

Scenariusz - lekcja wychowawcza

Temat: Moc słów!

Cel główny lekcji:
- rozwijanie umiejętności funkcjonowania społecznego poprzez rozwój kompetencji komunikacyjnych, życzliwość, wrażliwość na potrzeby innych,
- poszanowanie dla odmienności, otwartość i empatia.

Cele szczegółowe:
- przemyślenia czy słowa mają moc,
- pozytywne i negatywne wpływy wypowiedzianych słów,
- kogo zmieniają wypowiadane słowa,
- kształtowanie umiejętności życzliwości poprzez proste pozytywne słowa,
- uczenie się tworzenia dobrych relacji, szanowania innych, dostrzegania w nich pozytywnych cech.

Metody i formy pracy:
- pogadanka
- prezentacja multimedialna – cytaty o słowach
- burza mózgów – pozytywy i negatywy
- dyskusja
- „powiedz coś miłego” - ćwiczenia praktyczne

Środki dydaktyczne:
- Internet, projektor multimedialny

Czas trwania: 45 minut

Przebieg zajęć:

1.Wprowadzenie do tematu
Istnieją różne formy komunikacji między ludźmi – werbalna i niewerbalna. Komunikacja werbalna (słowna) charakteryzuje się tym, że w wymianie komunikatów używamy wypowiadanych słów.
Natomiast komunikacja niewerbalna (bezsłowna) opiera się na mowie ciała (np. gestach, mimice).
Komunikacja międzyludzka (zarówno werbalna, jak i niewerbalna) to proces, który zachodzi nieustannie. Skutkiem niemal każdej sytuacji jest przekazywanie i odbieranie określonych komunikatów. Każdy bodziec w postaci słowa, gestu czy mimiki powoduje u odbiorcy komunikatu pojawienie się określonych myśli i pewnych stanów uczuciowo – emocjonalnych. Skupmy dzisiaj swoją uwagę na komunikacji werbalnej.

2. Uczniowie zapoznają się z przykładami działania słów w relacjach międzyludzkich oraz cytaty o mowie znanych osób.

Prezentacja multimedialna:
Słowa posiadają moc!
Słowo Przepraszam powoduje, że gniew znika.
Słowo Dziękuję powoduje, że czujemy się potrzebni.
Słowo Żegnaj powoduje, że czujemy smutek.
Słowa Kocham Cię powodują, że stajemy się szczęśliwi.

Cytaty:
1) „Nim się odezwiesz, pomyśl pierwej nieco, bo często słowa jakby z worka lecą…”
- Aleksander Fredro,
2) „Człowiek nie jest stworzony do klęski. Człowieka można zniszczyć, ale nie pokonać.”
- Ernest Hemingway,
3) „Dobre słowa mogą być krótkie i łatwe do wypowiedzenia, ale ich echo jest nieskończone.”
- matka Teresa
4) „Co człowiek sieje, to i zbierać będzie…”
- List do Galacjan – Biblia,
5) „Chcesz być szczęśliwym - pozwól by inni byli z tobą szczęśliwi…”
- Sokrates,
6) „Zmień słowa, a zmienisz swoje życie.”
- Joyce Meyer
3. Dyskusja na temat czy słowa mają moc.
Burza mózgów czy i jakie wywołują zmiany wypowiadane słowa.

- Słowo jest jak ziarno, które siejemy i które wrasta przynosząc owoce dobre lub złe. Wypowiadając dobre słowa, rozdajemy dobro. Wypowiadając złe, możemy ranić, krzywdzić, niszczyć np. relacje z innymi. Słowo jest „żywe” i raz wypowiedziane może wykonywać w nas pozytywną lub niszcząca pracę.
- Uczniowie odpowiadają czy słowo wypowiedziane do nich miało czasami na nich wpływ przez długi czas, nawet wiele lat (słowa np. krytyki lub pochwały.

4.Historia:
„Pewien człowiek został oskarżony przez swojego sąsiada o złe rzeczy. Sąsiad ten rozpowiedział innym negatywne, ale nieprawdziwe słowa o tym człowieku. Gdy sprawa trafiła do sądu, ów sąsiad tłumaczył się, że to tylko słowa. Nie widział w tym nic złego. Sędzia zanim wydał wyrok, kazał nieżyczliwemu sąsiadowi napisać na kartce złe słowa, które wypowiedział , a następnie podrzeć tę kartkę na kawałki i wyrzucać je pojedynczo w drodze do domu. Na następnej rozprawie sędzia zanim odczytał wyrok, nakazał oskarżonemu iść i pozbierać te wyrzucone kawałki karteczki. Oskarżony zdziwiony stwierdził, że to nie możliwe. Sędzia odrzekł, że tak samo jest z wypowiedzianymi słowami – nie da się ich cofnąć/ pozbierać. Niemiły sąsiad został uznany za winnego.”

- pytanie do uczniów: Jaki wniosek z tej opowieści?

5.Ćwiczenie praktyczne: „Powiedz coś miłego”.

Każdy uczeń ma podejść przynajmniej do dwóch różnych osób w klasie i powiedzieć im kilka miłych, życzliwych słów.
Po zakończeniu ćwiczenia, chętne osoby mogą podzielić się uwagami czy było to łatwe, czy trudne zadanie do wykonania. Jakie emocje, uczucia pojawiły się u nich, gdy wypowiedzieli i gdy usłyszeli miłe słowa. Czy warto dbać o to co wypowiadamy?

Opracowanie:
mgr Ilona Kuik
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.