![]() |
![]() |
Katalog Renata Szczygłowska, 2018-05-22 Częstochowa Pedagogika, Ćwiczenia Program rewalidacji dziecka z niepłenosprawnościami sprzężonymiI. Mocne strony dziecka: Dziecko nawiązuje kontakt pod względem społecznym, dosyć chętnie współpracuje z terapeutą, uczestniczy w proponowanych czynnościach, próbuje inicjować zabawę, próbuje odwzorowywać czynności pokazywane przez terapeutę, wykazuje zainteresowanie otoczeniem. II. Słabe strony dziecka: Dziecko reaguje nadmiernymi emocjami w stosunku do sytuacji (krzyk, ekscytacja, nadmierna ruchliwość), podczas wykonywania zadań szybko się zniechęca, wymaga częstej zmiany aktywności, ma duże problemy z koncentracją uwagi, podczas wykonywania różnych czynności występuje u chłopca nadmierna ruchliwość, prezentuje zachowania trudne w różnych sytuacjach, naśladuje mowę na etapie dźwiękonaśladowczym oraz sylaby – nierozwinięta synteza, słabo są rozwinięte zdolności w zakresie analizy i syntezy wzrokowej, notorycznie dziecko funkcjonuje poniżej normy rozwojowej, u chłopca jest słaba koordynacja rąk oraz koordynacja wzrokowo – ruchowa, obniżone są funkcje poznawcze, chłopiec nie rozumie zwrotów o charakterze abstrakcyjnym. III. Cel główny programu: Celem oddziaływań rewalidacyjnych jest rozwój i aktywizowanie zaburzonych sfer rozwojowych dziecka, wyrównywanie szans w funkcjonowaniu w grupie rówieśniczej i uczestniczenie w procesie dydaktyczno – wychowawczym. Jest również ważne, aby w przyszłości dziecko lepiej radziło sobie w różnych sytuacjach i mogło podejmować wyzwania. IV. Proponowany zakres oddziaływań rewalidacyjnych: Ćwiczenia treningu słuchowego: słuchanie czytanych przez nauczyciela bajek, wierszyków, opowiadań, powtarzanie słów, zdań, słuchanie, rozpoznawanie i naśladowanie różnych dźwięków, słuchanie wyliczanek oraz odgłosów zwierząt i odgłosów z przyrody. Ćwiczenia rozwijające zainteresowanie otoczeniem: stwarzanie różnych sytuacji służących bogaceniu doświadczeń (spacery, obserwacja zjawisk przyrody, wspólna zabawa, rozmowa z dzieckiem, ćwiczenia ruchowe na sali gimnastycznej z treningiem świadomości ciała, koordynacji, słuchanie i śpiewanie piosenek, rysowanie, zabawa w grupie, wspólne budowanie z klocków, zabawy ruchowe, zabawy inicjujące), dostarczanie wrażeń zmysłowych przez obcowanie z osobami i dziećmi w różnych sytuacjach, miejscach przez operowanie zmysłami (wzrok, słuch, smak, węch, dotyk), pokazywanie i nazywanie przedmiotów, zjawisk, nauka imion kolegów z grupy. Ćwiczenia wzbogacające doświadczenia słuchowe dziecka i stymulowanie rozwoju mowy przez: stałe nazywanie przedmiotów, nazywanie wykonywanych czynności, zwracanie się do dziecka w sposób „teatralny”, mówienie prostymi zdaniami pokazując jednocześnie, o czym mówimy, przedstawianie werbalnie czynności opisując poszczególne czynności w czasie zabawy lub nauki czynności samoobsługowych, uczenie dziecka rozpoznawania odgłosów z otoczenia, np. zwierząt, pojazdów, odgłosów sprzętu domowego, np. pralki, dzwonka, budzika, dźwięków charakterystycznych, np. grzmoty przy wyładowaniach atmosferycznych, rozróżniane deszczu od ulewy, słabego od mocnego wiatru. Ćwiczenia kształtujące percepcję wzrokową: wyróżnianie elementów na obrazkach, rozróżnianie kolorów, kształtów, wielkości, grupowanie elementów podobnych, układanie klocków, np. wieży, zamku i mówienie jednocześnie krok po kroku – co teraz robimy, dopasowywanie kształtu do otworu z wykorzystaniem gier edukacyjnych, porównywanie cech przedmiotów wyraźnie różniących się od siebie, dobieranie w pary, szukanie takich samych elementów, rozpoznawanie ludzi, zwierząt, zjawisk atmosferycznych, pór roku. Ćwiczenia doskonalące sprawność myślenia: rozpoznawanie przedmiotów na podstawie użyteczności, dopasowywanie takich samych przedmiotów, obrazków, odtwarzanie sekwencji ruchów, obrazów, dźwięków itp. Ćwiczenia rozwijające percepcję słuchową: rozpoznawanie przedmiotów, zjawisk na podstawie dźwięku, rozpoznawanie obrazków na podstawie wyrażeń dźwiękonaśladowczych, rozróżnianie dźwięków z otoczenia. Ćwiczenia usprawniające ruchowo w zakresie motoryki dużej i małej: kontrolowanie ruchu rąk i palców, doskonalenie chwytu, doskonalenie umiejętności manipulowania przedmiotami, zabawy paluszkowe, zabawy ruchowe przy muzyce, zabawy z piłką. Ćwiczenia rozwijające poczucie własnego ciała i orientację przestrzenną: zabawy z elementami masażu, przeciąganie, turlanie, pełzanie, czworakowanie (z wykorzystaniem terapii Sherborne, zabaw ruchowych, metody Dennisona), ćwiczenia manualne z rożnymi fakturami (twardość, gładkość, konsystencja materiałów stałych i płynnych), rozpoznawanie różnych temperatur, smaków i zapachów (lód, ciepła i zimna woda, cukier, glina, piasek, farby, kisiel, ryż, przyprawy, mąka, pasta do zębów, itp.), malowanie palcami. Ćwiczenia wzbogacające wiedzę o otaczającym świecie: rozmowy i opowiadanie dziecku, oglądanie książeczek i historyjek obrazkowych, ćwiczenia w obserwowaniu, nazywaniu i rozróżnianiu obiektów na obrazkach i w środowisku naturalnym, uczenie obserwowania, uczenie wyszukiwania szczegółów, zabawy ruchowe na świeżym powietrzu, spacery tematyczne z obserwowaniem przyrody i nazywanie obiektów, roślin, zjawisk atmosferycznych, kwiatów, słońca. Opracowanie: Renata Szczygłowska Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |