Katalog Alicja Haluch, 2018-05-22 Gorlice Lekcja wychowawcza, Konspekty Scenariusz lekcji wychowawczejKonspekt lekcji wychowawczej opartej na książce terapeutycznej autorstwa Marii Adele Garavaglia „ Czy silniejszy zawsze zwycięża” Czas trwania : 45 minut Cel : Uświadomienie, że siła i agresja nie są sposobami na funkcjonowanie w grupie oraz propozycje radzenia sobie z nimi. Metody pracy: słowna, problemowa, praktycznego działania Środki dydaktyczne: Książka: Maria Adele Garavaglia „ Czy silniejszy zawsze zwycięża”, kartki papieru do pracy w grupach, tablica i kreda. Przebieg zajęć: Siadamy na krzesłach ustawionych w „podkowę”, tak aby uczniowie widzieli się nawzajem 1. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat zadając pytanie „Co to jest agresja” Uczniowie po zastanowieniu podają swoje definicje, które nauczyciel zapisuje na tablicy. Następnie nauczyciel podaje słownikową definicję słowa agresja : Agresja - zachowanie się zmierzające do wyładowania niezadowolenia lub gniewu na osobach lub rzeczach." 2. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy odliczając od 1 do 5 ( jedynki to jedna grupa, dwójki druga itd.) Następnie prosi, aby każda grupa wypisała na kartkach papieru, z jaką forma agresji można spotkać się w szkole czy na podwórku. Po 5 minutach przedstawiciel każdej grupy odczytuje wyniki pracy. 3. Nauczyciel odczytuje tytuł książki i następnie mówi, że dzisiaj poznamy dwóch chłopców: Szymona i Dawida. Są to chłopcy z podobnej szkoły i w podobnym wieku, co wy. Następnie nauczyciel odczytuje pierwszy fragment książki prosząc o uważne słuchanie. 4. Po pierwszej części (silniejszy kolega Szymon żąda, aby Dawid oddał mu komórkę -do str. 9) nauczyciel pyta: „Jak powinien Dawid zachować się w tej sytuacji?” Uczniowie spontanicznie podają różne rozwiązania, które ich zdaniem są odpowiednie: - powiedzieć rodzicom - zgłosić nauczycielowi - powiedzieć kolegom - poczekać, co stanie się dalej - „postawić się” Szymonowi 5. Odczytanie dalszej części książki (Dawid postanawia oddać komórkę Szymonowi - do str. 18). Nauczyciel zadaje pytanie: „Czy Dawid słusznie postąpił, czy to może rozwiązać problem?” Uczniowie ponownie dyskutują i zgłaszają swoje przemyślenia: - nie powinien oddawać swojego telefonu , to nic nie da - a może powinien, bo wtedy Szymon przestanie go szykanować - powinien powiedzieć rodzicom prawdę - nie powinien sam mierzyć się z Szymonem bo i tak „oberwie” 6. Nauczyciel odczytuje pozostałą część książki z rozwiązaniem problemu, po czym nawiązuje krótką dyskusję na temat: „Co podobało mi się w działaniach Dawida i czy sam zachowałbym się podobnie”. 7. Zakończenie zajęć wspólnym stworzeniem listy możliwych działań, które możemy podjąć, aby poradzić sobie z agresją - czy to słowną czy to fizyczną oraz zapisanie jej na tablicy. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |