Katalog

Alicja Haluch, 2018-05-22
Gorlice

Lekcja wychowawcza, Konspekty

Scenariusz lekcji wychowawczej

- n +

Konspekt lekcji wychowawczej opartej na książce terapeutycznej autorstwa Marii Adele Garavaglia
„ Czy silniejszy zawsze zwycięża”
Czas trwania : 45 minut
Cel : Uświadomienie, że siła i agresja nie są sposobami na funkcjonowanie w grupie oraz
propozycje radzenia sobie z nimi.
Metody pracy:
słowna, problemowa, praktycznego działania
Środki dydaktyczne:
Książka: Maria Adele Garavaglia „ Czy silniejszy zawsze zwycięża”, kartki papieru do pracy w grupach, tablica i kreda.

Przebieg zajęć:
Siadamy na krzesłach ustawionych w „podkowę”, tak aby uczniowie widzieli się nawzajem
1. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat zadając pytanie „Co to jest agresja”
Uczniowie po zastanowieniu podają swoje definicje, które nauczyciel zapisuje na tablicy.
Następnie nauczyciel podaje słownikową definicję słowa agresja :
Agresja - zachowanie się zmierzające
do wyładowania niezadowolenia
lub gniewu na osobach lub rzeczach."
2. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy odliczając od 1 do 5 ( jedynki to jedna grupa, dwójki druga itd.) Następnie prosi, aby każda grupa wypisała na kartkach papieru, z jaką forma agresji można spotkać się w szkole czy na podwórku.
Po 5 minutach przedstawiciel każdej grupy odczytuje wyniki pracy.
3. Nauczyciel odczytuje tytuł książki i następnie mówi, że dzisiaj poznamy dwóch chłopców: Szymona i Dawida. Są to chłopcy z podobnej szkoły i w podobnym wieku, co wy.
Następnie nauczyciel odczytuje pierwszy fragment książki prosząc o uważne słuchanie.
4. Po pierwszej części (silniejszy kolega Szymon żąda, aby Dawid oddał mu komórkę -do str. 9) nauczyciel pyta:
„Jak powinien Dawid zachować się w tej sytuacji?”
Uczniowie spontanicznie podają różne rozwiązania, które ich zdaniem są odpowiednie:
- powiedzieć rodzicom
- zgłosić nauczycielowi
- powiedzieć kolegom
- poczekać, co stanie się dalej
- „postawić się” Szymonowi

5. Odczytanie dalszej części książki (Dawid postanawia oddać komórkę Szymonowi - do str. 18). Nauczyciel zadaje pytanie:
„Czy Dawid słusznie postąpił, czy to może rozwiązać problem?”
Uczniowie ponownie dyskutują i zgłaszają swoje przemyślenia:
- nie powinien oddawać swojego telefonu , to nic nie da
- a może powinien, bo wtedy Szymon przestanie go szykanować
- powinien powiedzieć rodzicom prawdę
- nie powinien sam mierzyć się z Szymonem bo i tak „oberwie”
6. Nauczyciel odczytuje pozostałą część książki z rozwiązaniem problemu, po czym nawiązuje krótką dyskusję na temat: „Co podobało mi się w działaniach Dawida i czy sam zachowałbym się podobnie”.
7. Zakończenie zajęć wspólnym stworzeniem listy możliwych działań, które możemy podjąć, aby poradzić sobie z agresją - czy to słowną czy to fizyczną oraz zapisanie jej na tablicy.

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.