Katalog Anna Bernat, 2018-05-22 Nysa Różne, Różne PROGRAM WYCHOWAWCZY EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ KLASY 1–3Cele programu: • kształtowanie prawidłowych relacji międzyludzkich, • budowanie więzi uczuciowych: przyjaźni, szacunku, tolerancji, • nabywanie umiejętności dbania o własne zdrowie, • zapewnienie optymalnych warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka, • przestrzeganie bezpieczeństwa w szkole i poza nią, • kształtowanie postaw społeczno-moralnych oraz ekologicznych, • budzenie odpowiedzialności dziecka za siebie, • kształtowanie postaw patriotycznych, • poznawanie swojego regionu, • kultywowanie tradycji, • kształtowanie odpowiednich zachowań w ruchu drogowym, • przygotowanie do życia w społeczeństwie, • wyrabianie umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej. Metody pracy: • praca z książką, • sytuacje życia codziennego, • scenki dramowe, • wycieczki, • uroczystości klasowe i szkolne, • spotkania z pielęgniarką, z policjantem, z pedagogiem, • lekcje biblioteczne, • gry i zabawy, • imprezy środowiskowe, • zajęcia świetlicowe, • praca w kołach zainteresowań, • lekcje w środowisku naturalnym. Formy pracy: • indywidualna jednolita, • indywidualna zróżnicowana, • zbiorowa, • grupowa jednolita, • grupowa zróżnicowana Zadania: I. Organizacja zespołu klasowego 1. Zapoznanie z klasowym kodeksem grzeczności. 2. Zapoznanie uczniów z PSO. 3. Wdrażanie do przestrzegania zasad życia i działania zbiorowego. 4. Wybór samorządu klasowego. 5. Włączanie uczniów do planowania pracy. 6. Zorganizowanie dyżurów klasowych. 7. Podsumowywanie pracy i ocena wywiązywania się z powierzonych funkcji: • kształtowanie umiejętności krytycznej oceny postępowania własnego i innych, • udzielanie pochwał. 8. Pogłębianie poczucia więzi miedzy członkami zespołu klasowego. 9. Wyrabianie odpowiedzialności zespołowej. 10.Rozwijanie umiejętności okazywania uczuć pozytywnych i opanowywania negatywnych. II. Troska o estetykę sali lekcyjnej 1. Zagospodarowanie i dekoracja sali. 2. Porządkowanie sali i swojego miejsca pracy –rozwijanie wrażliwości na estetykę miejsca pracy. 3. Wzbudzanie u uczniów satysfakcji z pracy na rzecz klasy i szkoły. 4. Kształtowanie postawy współgospodarza klasy i szkoły. 5. Wdrażanie do stałej troski o mienie społeczne. III. Kształtowanie postaw społeczno-moralnych i ekologicznych 1. Udział w uroczystościach szkolnych, apelach. 2. Czynne uczestnictwo w obchodach świąt narodowych. 3. Uczenie szacunku wobec symboli narodowych: hymn, flaga, godło. 4. Przygotowywanie jasełek szkolnych. 5. Uczestnictwo w konkursach organizowanych w szkole. 6. Poznawanie historii i tradycji własnego regionu – „mała ojczyzna”. 7. Uświadamianie uczniom wartości języka ojczystego i jego roli w dziejach narodu. 8. Lekcje biblioteczne. 9. Poznawanie bajek, baśni, legend. IV. Bezpieczeństwo 1. Wyrabianie nawyku przestrzegania przepisów bezpieczeństwa w klasie, na terenie szkoły, podczas zajęć fizycznych oraz w kontaktach z nieznajomymi (ograniczone zaufanie). 2. Wdrażanie do przestrzegania zasad ruchu drogowego. 3. Zapewnienie bezpiecznych przyborów i przyrządów używanych na zajęciach ruchowych oraz plastyczno-technicznych. 4. Rozwijanie odpowiedzialnej postawy i właściwych zasad zachowania w sytuacjach zagrożenia życia lub bezpieczeństwa (spotkanie z pracownikami policjij). 5. Doskonalenie umiejętności posługiwania się telefonami alarmowymi oraz wiarygodnego przekazywania wiadomości. 6. Zachęcanie do korzystania z pomocy dorosłych (wychowawcy, innego nauczyciela, osoby dorosłej) w przypadku niebezpieczeństwa lub doznanego urazu. V. Wychowanie prozdrowotne 1. Stawianie wymagań dotyczących: higieny osobistej, czystości wokół siebie, w plecaku, kultury korzystania z urządzeń sanitarnych, osiągania sprawności fizycznej typowej dla wieku, ruchu i wysiłku fizycznego na powietrzu oraz samodzielności. 2. Inspirowanie do podejmowania działań dotyczących dbałości o zdrowie własne i otoczenia, kształtowanie nawyków higieniczno – zdrowotnych: wycieranie nosa chusteczką, mycie zębów, częste mycie rąk, obcinanie paznokci, samodzielne ubieranie się stosownie do pogody, poznawanie prostych form hartowania się, dbałość o czystość środowiska. 3. Wyrabianie nawyku racjonalnego, higienicznego i estetycznego spożywania posiłków oraz sprzątania po posiłkach. 4. Wdrażanie uczniów do zrozumienia konieczności spożywania drugiego śniadania w szkole i zmiany obuwia. 5. Wprowadzenie zasad higieny pracy w szkole poprzez: troskę o estetykę sal lekcyjnych, szkoły, ochronę zieleni, dbałość o czystość otoczenia, odpowiedni dobór rozkładu zajęć, stosowanie przemienności wysiłku dziecka, wietrzenie pomieszczeń, dbałość o meble i dostosowane ich do potrzeb dzieci, odpowiednie oświetlenie oraz stosowanie technik relaksacyjnych. 6. Doskonalenie umiejętności organizowania czasu wolnego w sposób ciekawy i wartościowy. 7. Budzenie potrzeby czynnego wypoczynku z rówieśnikami i rodziną. 8. Organizowanie gier i zabaw ruchowych. 9. Uczestniczenie w międzyklasowych rozgrywkach sportowych. 10.Organizowanie wycieczek rekreacyjnych. 11. Objęcie opieką logopedyczną dzieci z klas I. VI. Wychowanie zgodne z zasadami kultury osobistej, życie w najbliższym środowisku 1. Wyrabianie u uczniów nawyku kulturalnego zachowania się w domu, w szkole, na ulicy i w różnych sytuacjach. 2. Budzenie szacunku dla osób dorosłych, starszych, kalekich. 3. Składanie życzeń urodzinowych lub imieninowych kolegom. 4. Organizowanie spotkań klasowych z różnych okazji – pogłębianie więzi emocjonalnej w zespole. 5. Uczestniczenie dzieci w szkolnych zabawach. 6. Nawiązywanie kontaktów z uczniami innych klas np. podczas wycieczek, konkursów, zabaw. 7. Rozwijanie umiejętności aktywnego spędzania czasu wolnego. 8. Uczestniczenie dzieci w przedstawieniach, apelach szkolnych, wyjścia do kina, teatru, szkoły muzycznej, muzeum. 9. Udział w konkursach organizowanych w szkole, na terenie gminy. 10.Udział w akademiach i przedstawieniach szkolnych. 12.Urządzanie gier i zabaw sportowych oraz wycieczek. VII. Troska o wyniki w nauce 1. Poznawanie środowiska domowego uczniów, ich sytuacji materialnej w celu udzielania pomocy. 2. Wybór Trójki Klasowej. 3. Organizowanie zebrań ogólnych oraz indywidualne kontakty z rodzicami – rozbudzanie zainteresowań postępami edukacyjnymi dzieci oraz ich zachowaniem. 4. Dążenie do ujednolicenia oddziaływań szkoła – dom. 5. Wspólne organizowanie i uczestniczenie rodziców w imprezach klasowych, szkolnych oraz włączanie ich do prac związanych z utrzymaniem i poprawą estetyki sal zajęć. 6. Systematyczne kontakty z rodzicami uczniów mających trudności w nauce. 7. Organizowanie zajęć wyrównujących poziom uczniów. 8. Wdrażanie uczniów do samooceny (nauka i zachowanie). VIII. Udział w imprezach szkolnych, klasowych, środowiskowych 1. Aktywne uczestniczenie dzieci w uroczystościach klasowych i szkolnych (integracja zespołu klasowego poprzez wspólne działanie i zabawę): • Uroczyste rozpoczęcie nowego roku szkolnego, • Dzień Chłopaka, • Ślubowanie i pasowanie na ucznia, • „Andrzejki’’, • „Mikołajki”, • jasełka szkolne, • Wigilia klasowa, • Zabawa karnawałowa, • Dzień Babci i Dziadka, • Dzień Kobiet, • Pierwszy Dzień Wiosny, • Święta Wielkanocne, • Uroczyste pożegnanie klas trzecich, • Festyn rodzinny • Dzień Dziecka, • Dzień Sportu • Zakończenie roku szkolnego 2 Organizowanie wycieczek po najbliższej okolicy oraz dalszych miejsc. 4. Rozwijanie pomysłowości i aktywności społecznej. 5. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań. 6. Wywoływanie uczucia satysfakcji ze swojego działania. 7. Wyzwalanie gotowości sprawiania przyjemności i radości innym. 8. Pogadanki na temat kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach IX. Zapobieganie trudnościom wychowawczym i niepowodzeniom szkolnym 1. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. 2. Współpraca z pedagogiem i psychologiem szkolnym. 3. Działalność zespołu wychowawczego. 4. Współpraca z rodzicami (prawnymi opiekunami) X. Rozwijanie zdolności i zainteresowań uczniów 1. Organizowanie zajęć sportowych i turystyczno-rekreacyjnych. 2. Udział uczniów w konkursach artystycznych, przedmiotowych i sportowych. 3. Włączanie uczniów w przygotowanie imprez klasowych i szkolnych (przedstawienia, konkursy). 4. Udział uczniów w kołach zainteresowań organizowanych w szkole XI. Rozwijanie współpracy z rodzicami, instytucjami lokalnymi 1. Stworzenie rodzicom możliwości wyrażania swoich opinii na tematy związane z funkcjonowaniem szkoły. 2. Uświadomienie rodzicom konieczności włączenia się do procesu edukacyjnego dzieci. 3. Angażowanie rodziców do prac na rzecz szkoły oraz do opieki nad dziećmi w czasie wycieczek i imprez klasowych. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |