Katalog

Anna Bernat, 2018-05-22
Nysa

Różne, Różne

PROGRAM WYCHOWAWCZY EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ KLASY 1–3

- n +

Cele programu:
• kształtowanie prawidłowych relacji międzyludzkich,
• budowanie więzi uczuciowych: przyjaźni, szacunku, tolerancji,
• nabywanie umiejętności dbania o własne zdrowie,
• zapewnienie optymalnych warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka,
• przestrzeganie bezpieczeństwa w szkole i poza nią,
• kształtowanie postaw społeczno-moralnych oraz ekologicznych,
• budzenie odpowiedzialności dziecka za siebie,
• kształtowanie postaw patriotycznych,
• poznawanie swojego regionu,
• kultywowanie tradycji,
• kształtowanie odpowiednich zachowań w ruchu drogowym,
• przygotowanie do życia w społeczeństwie,
• wyrabianie umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej.

Metody pracy:
• praca z książką,
• sytuacje życia codziennego,
• scenki dramowe,
• wycieczki,
• uroczystości klasowe i szkolne,
• spotkania z pielęgniarką, z policjantem, z pedagogiem,
• lekcje biblioteczne,
• gry i zabawy,
• imprezy środowiskowe,
• zajęcia świetlicowe,
• praca w kołach zainteresowań,
• lekcje w środowisku naturalnym.

Formy pracy:
• indywidualna jednolita,
• indywidualna zróżnicowana,
• zbiorowa,
• grupowa jednolita,
• grupowa zróżnicowana

Zadania:
I. Organizacja zespołu klasowego
1. Zapoznanie z klasowym kodeksem grzeczności.
2. Zapoznanie uczniów z PSO.
3. Wdrażanie do przestrzegania zasad życia i działania zbiorowego.
4. Wybór samorządu klasowego.
5. Włączanie uczniów do planowania pracy.
6. Zorganizowanie dyżurów klasowych.
7. Podsumowywanie pracy i ocena wywiązywania się z powierzonych funkcji:
• kształtowanie umiejętności krytycznej oceny postępowania własnego i innych,
• udzielanie pochwał.
8. Pogłębianie poczucia więzi miedzy członkami zespołu klasowego.
9. Wyrabianie odpowiedzialności zespołowej.
10.Rozwijanie umiejętności okazywania uczuć pozytywnych i opanowywania negatywnych.

II. Troska o estetykę sali lekcyjnej
1. Zagospodarowanie i dekoracja sali.
2. Porządkowanie sali i swojego miejsca pracy –rozwijanie wrażliwości na estetykę miejsca pracy.
3. Wzbudzanie u uczniów satysfakcji z pracy na rzecz klasy i szkoły.
4. Kształtowanie postawy współgospodarza klasy i szkoły.
5. Wdrażanie do stałej troski o mienie społeczne.

III. Kształtowanie postaw społeczno-moralnych
i ekologicznych
1. Udział w uroczystościach szkolnych, apelach.
2. Czynne uczestnictwo w obchodach świąt narodowych.
3. Uczenie szacunku wobec symboli narodowych: hymn, flaga, godło.
4. Przygotowywanie jasełek szkolnych.
5. Uczestnictwo w konkursach organizowanych w szkole.
6. Poznawanie historii i tradycji własnego regionu – „mała ojczyzna”.
7. Uświadamianie uczniom wartości języka ojczystego i jego roli w dziejach narodu.
8. Lekcje biblioteczne.
9. Poznawanie bajek, baśni, legend.

IV. Bezpieczeństwo
1. Wyrabianie nawyku przestrzegania przepisów bezpieczeństwa w klasie, na terenie szkoły, podczas zajęć fizycznych oraz w kontaktach z nieznajomymi (ograniczone zaufanie).
2. Wdrażanie do przestrzegania zasad ruchu drogowego.
3. Zapewnienie bezpiecznych przyborów i przyrządów używanych na zajęciach ruchowych oraz plastyczno-technicznych.
4. Rozwijanie odpowiedzialnej postawy i właściwych zasad zachowania w sytuacjach zagrożenia życia lub bezpieczeństwa (spotkanie z pracownikami policjij).
5. Doskonalenie umiejętności posługiwania się telefonami alarmowymi oraz wiarygodnego przekazywania wiadomości.
6. Zachęcanie do korzystania z pomocy dorosłych (wychowawcy, innego nauczyciela, osoby dorosłej) w przypadku niebezpieczeństwa lub
doznanego urazu.

V. Wychowanie prozdrowotne
1. Stawianie wymagań dotyczących: higieny osobistej, czystości wokół siebie, w plecaku, kultury korzystania z urządzeń sanitarnych, osiągania sprawności fizycznej typowej dla wieku, ruchu i wysiłku fizycznego na powietrzu oraz samodzielności.
2. Inspirowanie do podejmowania działań dotyczących dbałości o zdrowie własne i otoczenia, kształtowanie nawyków higieniczno – zdrowotnych: wycieranie nosa chusteczką, mycie zębów, częste mycie rąk, obcinanie paznokci, samodzielne ubieranie się stosownie do pogody, poznawanie prostych form hartowania się, dbałość o czystość środowiska.
3. Wyrabianie nawyku racjonalnego, higienicznego i estetycznego spożywania posiłków oraz sprzątania po posiłkach.
4. Wdrażanie uczniów do zrozumienia konieczności spożywania drugiego śniadania w szkole i zmiany obuwia.
5. Wprowadzenie zasad higieny pracy w szkole poprzez: troskę o estetykę sal lekcyjnych, szkoły, ochronę zieleni, dbałość o czystość otoczenia, odpowiedni dobór rozkładu zajęć, stosowanie przemienności wysiłku dziecka, wietrzenie pomieszczeń, dbałość o meble i dostosowane ich do potrzeb dzieci, odpowiednie oświetlenie oraz stosowanie technik relaksacyjnych.
6. Doskonalenie umiejętności organizowania czasu wolnego w sposób ciekawy i wartościowy.
7. Budzenie potrzeby czynnego wypoczynku z rówieśnikami i rodziną.
8. Organizowanie gier i zabaw ruchowych.
9. Uczestniczenie w międzyklasowych rozgrywkach sportowych.
10.Organizowanie wycieczek rekreacyjnych.
11. Objęcie opieką logopedyczną dzieci z klas I.

VI. Wychowanie zgodne z zasadami kultury osobistej, życie w najbliższym środowisku
1. Wyrabianie u uczniów nawyku kulturalnego zachowania się w domu, w szkole, na ulicy i w różnych sytuacjach.
2. Budzenie szacunku dla osób dorosłych, starszych, kalekich.
3. Składanie życzeń urodzinowych lub imieninowych kolegom.
4. Organizowanie spotkań klasowych z różnych okazji – pogłębianie więzi emocjonalnej w zespole.
5. Uczestniczenie dzieci w szkolnych zabawach.
6. Nawiązywanie kontaktów z uczniami innych klas np. podczas wycieczek, konkursów, zabaw.
7. Rozwijanie umiejętności aktywnego spędzania czasu wolnego.
8. Uczestniczenie dzieci w przedstawieniach, apelach szkolnych, wyjścia do kina, teatru, szkoły muzycznej, muzeum.
9. Udział w konkursach organizowanych w szkole, na terenie gminy.
10.Udział w akademiach i przedstawieniach szkolnych.
12.Urządzanie gier i zabaw sportowych oraz wycieczek.

VII. Troska o wyniki w nauce
1. Poznawanie środowiska domowego uczniów, ich sytuacji materialnej w celu udzielania pomocy.
2. Wybór Trójki Klasowej.
3. Organizowanie zebrań ogólnych oraz indywidualne kontakty z rodzicami – rozbudzanie zainteresowań postępami edukacyjnymi dzieci oraz ich zachowaniem.
4. Dążenie do ujednolicenia oddziaływań szkoła – dom.
5. Wspólne organizowanie i uczestniczenie rodziców w imprezach klasowych, szkolnych oraz włączanie ich do prac związanych z utrzymaniem
i poprawą estetyki sal zajęć.
6. Systematyczne kontakty z rodzicami uczniów mających trudności w nauce.
7. Organizowanie zajęć wyrównujących poziom uczniów.
8. Wdrażanie uczniów do samooceny (nauka
i zachowanie).

VIII. Udział w imprezach szkolnych, klasowych, środowiskowych
1. Aktywne uczestniczenie dzieci w uroczystościach klasowych i szkolnych (integracja zespołu klasowego poprzez wspólne działanie i zabawę):
• Uroczyste rozpoczęcie nowego roku szkolnego,
• Dzień Chłopaka,
• Ślubowanie i pasowanie na ucznia,
• „Andrzejki’’,
• „Mikołajki”,
• jasełka szkolne,
• Wigilia klasowa,
• Zabawa karnawałowa,
• Dzień Babci i Dziadka,
• Dzień Kobiet,
• Pierwszy Dzień Wiosny,
• Święta Wielkanocne,
• Uroczyste pożegnanie klas trzecich,
• Festyn rodzinny
• Dzień Dziecka,
• Dzień Sportu
• Zakończenie roku szkolnego
2 Organizowanie wycieczek po najbliższej okolicy oraz dalszych miejsc.
4. Rozwijanie pomysłowości i aktywności społecznej.
5. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.
6. Wywoływanie uczucia satysfakcji ze swojego działania.
7. Wyzwalanie gotowości sprawiania przyjemności i radości innym.
8. Pogadanki na temat kulturalnego zachowania się w
różnych sytuacjach

IX. Zapobieganie trudnościom wychowawczym i niepowodzeniom
szkolnym
1. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
2. Współpraca z pedagogiem i psychologiem szkolnym.
3. Działalność zespołu wychowawczego.
4. Współpraca z rodzicami (prawnymi opiekunami)

X. Rozwijanie zdolności i zainteresowań uczniów
1. Organizowanie zajęć sportowych i turystyczno-rekreacyjnych.
2. Udział uczniów w konkursach artystycznych, przedmiotowych i sportowych.
3. Włączanie uczniów w przygotowanie imprez klasowych i szkolnych (przedstawienia, konkursy).
4. Udział uczniów w kołach zainteresowań organizowanych w szkole

XI. Rozwijanie współpracy z rodzicami, instytucjami lokalnymi
1. Stworzenie rodzicom możliwości wyrażania swoich opinii na tematy związane z funkcjonowaniem szkoły.
2. Uświadomienie rodzicom konieczności włączenia się do procesu edukacyjnego dzieci.
3. Angażowanie rodziców do prac na rzecz szkoły oraz do opieki nad dziećmi w czasie wycieczek i imprez klasowych.




Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.