![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Katarzyna Kała, 2018-05-18 Świdnica Pedagogika, Plany pracy Program rewalidacji indywidualnejProgram rewalidacji indywidualnej dla ucznia klasy czwartej. Czas realizacji programu: drugiego etap edukacyjny Diagnoza ucznia: Krótkowzroczność. Niedowidzenie oka prawego. Zez zbieżny oka prawego. Zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej: • usprawnianie funkcji wzrokowych; • utrwalanie znajomości zasad ortograficznych i ich praktycznego wykorzystania; • ćwiczenia arytmetyczne; • ćwiczenia w zakresie sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo-ruchowej; • usprawnianie funkcji lepiej rozwijających się – myślenie logiczne, przyczynowo-skutkowe, wiedza ogólna, słownik celem wspomagania tych słabiej funkcjonujących. 1. Cel główny programu: Celem oddziaływań rewalidacyjnych jest rozwój i aktywizowanie tych wszystkich właściwości intelektualnych i osobowości ucznia, które umożliwiają mu pełne uczestnictwo w procesie dydaktyczno – wychowawczym realizowanym w szkole, a w dalszej kolejności przygotują go do dorosłego życia. 2. Cele szczegółowe: rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi, rozwijanie umiejętności wypowiadania się i konstruowania dłuższych wypowiedzi słownych, doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej, rozwijanie procesów myślenia w oparciu o materiał wzrokowy, pogłębianie wiedzy ogólnej, doskonalenie umiejętności logicznego myślenia i wykonywania operacji matematycznych, ćwiczenie sprawności grafomotorycznej ręki, zapewnienie wielorakiej stymulacji rozwoju sfery poznawczej, społecznej i emocjonalnej, doskonalenie umiejętności szkolnych. Zasady pracy z uczniem: 1. Stworzenie warunków poczucia bezpieczeństwa, życzliwej pomocy. 2. Kształtowanie pozytywnej atmosfery. 3. Dostosowanie rodzaju prowadzonych zabaw i ćwiczeń do indywidualnego tempa rozwoju i możliwości dziecka. 4. Powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych. 5. Kształtowanie u dziecka poczucia własnej wartości i wiary we własne umiejętności. 6. Rozwijanie i wspomaganie uzdolnień i zainteresowań ucznia. 7. Pobudzanie motywacji i chęci do wysiłku poprzez stosowanie różnorodnych i ciekawych ćwiczeń. 8. Stworzenie odpowiednich warunków oraz maksymalne wykorzystanie naturalnego potencjału dziecka do usprawniania zaburzonych funkcji. Realizacja programu, przykładowe zadania: 1. Rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi i pamięci krótkotrwałej: - wyszukiwanie szczegółów różniących dwa podobne obrazki, - uzupełnianie brakujących szczegółów na obrazkach, - czytanie bajek, wierszy – zadawanie pytań dotyczących treści, - gry typu Memory, pusy. 2. Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej: - tworzenie figur za pomocą mozaiki geometrycznej; - odtwarzanie np. poprzez malowanie, rysowanie przedstawionego obrazu np. kompozycji geometrycznej; - rysowanie, malowanie oburącz jednocześnie; - zadania graficzne np. dyktanda graficzne, odbicia lustrzane, labirynt; - tangramy; - różnorodne zabawy z użyciem woreczków, lub rzucanie do celu np. zgniecionym papierem do kosza; - historyjki obrazkowe – układanie obrazków zgodnie z chronologią zdarzeń. 3. Usprawnianie grafomotoryki: - ćwiczenia manualne usprawniające małe ruchy ręki (modelowanie, wydzieranie, stemplowanie, ugniatanie, wycinanie); - czynności manipulacyjne (chwytanie, przekładanie, przewlekanie, wkładanie, wyjmowanie drobnych elementów); - ćwiczenia grafomotoryczne (kalkowanie, obwodzenie, wypełnianie konturów, rysowanie po śladzie); - poprawne odtwarzanie układów linearnych zgodnie z kierunkiem pisania; - pisanie ciągów sylabowych i wyrazowych bez odrywania ręki; - układanie puzzli; - łączenie kropek liniami. 4. Rozwój emocjonalno-społeczny: - rozpoznawanie i nazywanie emocji (określanie stanu swoich uczuć, nazywanie uczuć rozpoznanych u innych), - odreagowanie negatywnych emocji (zabawy ruchowe, targanie papieru, zabawy typu „odpychanie ściany”, „sięganie gwiazd”); - ćwiczenia i zabawy relaksacyjne (zabawy z elementami muzykoterapii, arteterapii). 5. Doskonalenie umiejętności szkolnych: a) Rozwijanie myślenia matematyczno-logicznego. Ćwiczenia arytmetyczne. b) Ćwiczenia utrwalające znajomość zasad ortograficznych i ich praktycznego wykorzystania. Ćwiczenia gramatyczne z elementami wiedzy o języku i słownikowo-frazeologiczne. c) Rozwijanie umiejętności wypowiadania się i konstruowania dłuższych wypowiedzi słownych d) Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem. 6. Usprawnianie funkcji lepiej rozwijających się (myślenie logiczne, przyczynowo-skutkowe, wiedza ogólna, słownik ) celem wspomagania tych słabiej funkcjonujących: - wykorzystanie gier i zabaw dydaktycznych (w tym programów komputerowych); - porządkowanie zdarzeń w logiczny ciąg – łączenie skutków z przyczyną; - nazywanie przedmiotów, zjawisk, wykonywanych czynności na ilustracjach; opowiadanie treści ilustracji, - omawianie ilustracji dotyczących rzeczywistości przyrodniczej i społecznej, wyodrębnianie istotnych cech, rzeczy i zjawisk; - układanie i opowiadanie historyjek obrazkowych, zabawy w skojarzenia. - wzbogacanie słownictwa poprzez rozpoznawanie i nazywanie roślin, zwierząt, zawodów itp. - wzbogacanie słownictwa poprzez czytanie krótkich wierszy, opowiadań, zadawanie pytań dotyczących treści; - omawianie ilustracji dotyczących rzeczywistości przyrodniczej, społecznej, wyodrębnianie istotnych cech rzeczy i zjawisk. Ewaluacja: • bieżąca obserwacja (karty obserwacji) • rozmowy z nauczycielami i specjalistami • rozmowy z rodzicami • podsumowanie końcoworoczne ze wskazówkami do dalszej pracy Zgłoś błąd Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |