AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Bijok, 2018-05-18
Pogwizdów

Język polski, Scenariusze

Jak napisać przepis?

- n +

Konspekt lekcji języka polskiego
Agnieszka Bijok

Temat: Jak napisać przepis?

Cele zajęć wynikające z podstawy programowej:
Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji:
Rozpoznaje formy gatunkowe (instrukcję, w tym przepis) (I.1.5).
Tworzenie wypowiedzi:
Uczeń dostosowuje sposób wyrażania się do zamierzonego celu (III.1.2).
Uczeń stosuje w wypowiedzi pisemnej odpowiednią kompozycję i układ graficzny zgodny z wymogami danej formy gatunkowej (III.1.6).

Cele operacyjne
Uczeń:
-zna formę przepisu,
-wie jakie są cechy przepisu kulinarnego, jako użytkowej formy wypowiedzi,
-potrafi zredagować poprawny przepis,
-zna zasady zapisu skrótów miar i wag,
-dba o kulturę i poprawność języka w swoich wypowiedziach,
-aktywnie uczestniczy w lekcji,
-wzbogaca swoje słownictwo.

Forma pracy:
- praca zbiorowa,
- praca indywidualna.

Metody:
- burza mózgów,
- rozmowa kierowana,
- ćwiczenia praktyczne,
- praca z tekstem.

Pomoce:
-opakowania z przepisami,
-książki kucharskie,
-tablica interaktywna,
-składniki do wykonania koktajlu truskawkowego,

Przebieg zajęć:
Faza wstępna
Przywitanie się z uczniami, sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej.
Faza właściwa

1. Nawiązanie do doświadczeń uczniów (Czy lubią gotować? Jaka jest ich ulubiona potrawa? Czy wiedzą, w jaki sposób się ją przyrządza? Co jeśli kolega/ koleżanka poprosiliby o przepis na tą potrawę?)
2. Nauczyciel wyświetla (na tablicy multimedialnej) przykładowe przepisy z różnych stron internetowych. Zadaniem uczniów jest zwrócenie uwagi zarówno na zawartość merytoryczną jak i na układ graficzny elementów przepisu.
3. Omówienie konstrukcji przepisu kulinarnego. Zapis tematu lekcji oraz konstrukcji przepisu (w punktach) do zeszytu.
4. Wskazywanie błędów w przepisie. Nauczyciel na tablicy multimedialnej wyświetla przepis, który zawiera błędy, zadaniem uczniów jest wskazanie, w którym miejscu jest błąd.



Wyświetlenie przepisu w poprawnej formie.


5. Wykonanie przepisu. Uczniowie odgadują, co można wykonać z przedstawionych składników. Sporządzamy przepis i wykonujemy go.
6. (Jeśli wystarczy czasu) Tworzymy przepis na dobry dzień. Uczniowie losowo wybierają składniki, z których przyrządzą potrawę. Po wykonaniu samodzielnej pracy uczniowie czytają swoje przepisy.

Faza końcowa
Zadanie domowe: ćwiczenia, str. 17, ćw. 5.
Ewaluacja: czego się nauczyłeś/nauczyłaś na dzisiejszej lekcji?

Pożegnanie uczniów.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.