Katalog

Anna Łepska, 2018-05-14
Poznań

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Mija czas - zajęcia matematyczne dla dzieci autystycznych w przedszkolu.

- n +

Nauczyciel prowadzący zajęcie: Anna Łepska
Grupa: dzieci autystyczne
Temat kompleksowy: Wiosennie.
Temat zajęcia: Mija czas.

Metody pracy:
• słowne: objaśnienia, instrukcje
• czynne: zadania stawiane dzieciom, samodzielne doświadczenia
• Klanza

Formy pracy:
• zbiorowa
• zindywidualizowana

Cele ogólne:

1. Dostrzeganie rytmu pór roku i miesięcy.

2. Układanie rytmów.

3. Utrwalanie cech charakterystycznych poszczególnych pór roku.


Przebieg zajęcia
1. Piosenka powitalna - dzieci stoją w kole, wykonują gesty i ruchy wskazane przez n-la.
„Witamy Jasia bardzo wesoło, teraz dla Jasia skacze (klaszcze, tupie, mruczy, itp.) całe koło.”
Dziecko:
- próbuje śpiewać piosenkę z n-lem
- przedstawia rytm piosenki za pomocą gestodźwięków (klaskanie w dłonie, tupanie, skakanie, itp.)
- przemieszcza się po kole, trzymając kolegów za ręce
2. Powitanie w kręgu – ustalanie listy obecności, wskazywanie aktualnego dnia, miesiąca, pory roku i pogody.
Dziecko:
- mówi/wskazuje, kto jest obecny w przedszkolu (nazywa/wskazuje kolegów i panie)
- przelicza osoby obecne i nieobecne
- nazywa aktualny dzień tygodnia i porę roku
- śpiewa piosenkę o miesiącach (na melodię „Panie Janie” – wymienianie miesięcy, a na koniec śpiewanie: to miesiące, to miesiące)
- nazywa aktualny miesiąc
- obserwuje pogodę za oknem i nazywa zjawiska
3. Pory roku - zabawa ruchowa, nauczyciel wprowadza dzieci w tematykę zabawy, rozdaje rekwizyty, tłumaczy zasady. Dzieci dostają obrazki z cechami pór roku i poruszają się z nimi po sali, na przerwę w muzyce stają przy kartce w kolorze, symbolizującym odpowiednią porę roku (wg metody Porannego kręgu: biały – zima, zielony – wiosna, czerwony – lato, żółty – jesień).
Dziecko:
- odpowie na pytanie: ile mamy pór roku
- wskazuje znak graficzny określający liczbę 4
- dopasowuje obrazek do odpowiedniej pory roku
4. Kalendarz kołowy – zabawa dydaktyczna.
Dziecko:
- dzieci nazywają poszczególne pory roku
- dopasowują obrazki, charakterystyczne dla danej pory roku
- kojarzą kolor z daną porą roku
- odczytuje nazwy miesięcy
- dowiaduje się, w jakich miesiącach występują poszczególne pory roku
- dostrzega rytm pór roku na kole i odczytuje go
- dodaje w pamięci w zakresie 10
- odpowiada, ile miesięcy ma rok
5. Mija czas - zabawa muzyczno-ruchowa (z płyty „Maluchy rosną nie tylko wiosną”).
Dziecko:
- porusza się po kole, trzymając kolegów za ręce
- naśladuje ruchy motoryki dużej
6. Układamy rytmy – zabawa matematyczna. N-l wyjaśnia dzieciom zadanie: ustala z dziećmi, że małe kółeczka w 4 kolorach symbolizują pory roku (wg poznanego wcześniej schematu). Dzieci kontynuują rytmy, przyklejając na kartce kółka w odpowiedniej kolejności.
Dziecko:
- układa rytm 2-elementowy lub 4-elementowy
- odczytuje symbole w rytmie: wiosna, lato, jesień, zima, itd.
7. Podsumowanie zajęć: przypomnienie, o czym były zajęcia, co się Tobie podobało, a co nie?
Dziecko:
- pokazuje/mówi, o czym były zajęcia
- próbuje powiedzieć, co najbardziej podobało mu się na zajęciach, a co nie
- otrzymuje pieczątkę z odpowiednią buźką za pracę na zajęciach.

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.