Katalog

Magdalena Urbańska, 2018-05-14
Poznań

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Wakacje tuż, tuż....Nad morzem...

- n +

Grupa wiekowa: 5- latki


Temat kompleksowy: „Wakacje tuż, tuż…”

Temat: „Nad morzem…”

Cele ogólne:

rozwijanie umiejętności koncentrowania uwagi
wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego
kształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań z treścią
podejmowanie działania zgodnie z instrukcją
twórcze wykorzystywanie różnorodnych materiałów plastycznych
doskonalenie umiejętności współdziałania w zabawie
przestrzeganie zawartych z grupą umów dotyczących zachowania bezpieczeństwa podczas zabaw

Cele szczegółowe:

potrafi przeliczać w znanym dla siebie zakresie z przekroczeniem progu dziesiętnego
wykonuje działania dodawania i odejmowania na materiale zastępczym rozwiązując zadania z treścią w zakresie 10.
uważnie słucha wiersza i wypowiada się na temat jego treści
Wykonuje ćwiczenia oddechowe
reaguje na zmieniające się sygnały wzrokowe
dokonuje analizy wyrazowej w zdaniu,
dokonuje analizy i syntezy sylabowej, głoskowej wybranych wyrazów np. Morze, statek, plaża, piasek,ryba,sól,kuter,
Stosuje się do określonych reguł w zabawie
Stara się poprawnie wykonywać wg instrukcji zagięcia kartki
rysuje rytmicznie do muzyki
wg własnego pomysłu komponuje wygląd morza doklejając wycięte przez siebie elementy: muszelki, rybki, statki, żaglówki itp. wykorzystując różnorodne materiały.


Formy pracy:

indywidualna
grupowa
zbiorowa




Metody pracy:

poglądowa
słowna : pogadanka, wypowiedzi dzieci
oparte na działaniu



Środki dydaktyczne:

ilustracje przedstawiające morze, plażę, statki
wiersz D. Wawiłow pt. „Morze”
napisy: morze, statek, plaża, piasek,ryba,sól,kuter,
krzesło, chorągiewki w kolorach: żółtym, zielonym, czerwonym
chusta animacyjna Klanzy
muzyka CD
kartki, klej, pastele, nożyczki, papier kolorowy, folie, tektury, wełna,itp.



Przebieg zajęć:

1. Powitanie dzieci. Przeliczanie w kręgu.
2. „Milczek matematyczny”- w kręgu odlicza na głos co drugie dziecko.
3. „Zadania z tekstem o tematyce morskiej.” Rozwiąż zadanie dodając lub odejmując na palcach lub w pamięci.
4. „Jakie jest morze?” - wysłuchanie wiersza D. Wawiłow czytanego przez nauczyciela. Rozmowa na temat wiersza:
Jakie jest morze wg dzieci z wiersza?
Jakie jest morze wg was?
Co najchętniej robiłybyście, gdybyście teraz znalazły się nad morzem?
Jak myślicie co można robić nad morzem lub w morzu?
Co robią dzieci, co robią dorośli?
Wyobraźcie sobie, że siedzicie na plaży i patrzycie na morze, co widzicie?

5. „Statki na morzu"- zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa.
Jedno dziecko jest latarnią, stoi na krześle na środku sali. Ma trzy chorągiewki w kolorach czerwonym, żółtym i zielonym. Na podłodze leżą krążki – to podwodne skały. Dzieci stoją w luźnej gromadce -są statkami. Dziecko latarnia daje znak zieloną chorągiewką do wypłynięcia w morze, na znak żółty przeskakują nad skałami podwodnymi, na znak czerwony zakotwiczają się, stojąc nieruchomo w miejscu. Zabawę powtarzamy kilka razy.

6. „Wioślarze” - zabaw oddechowa. Dzieci siedzą na piętach, mają wyprostowany tułów, ręce trzymają na biodrach. Swobodnie nabierają powietrza, z jednoczesnym odchyleniem łokci do tyłu. Następnie wypuszczają powietrze, z jednoczesnym powrotem łokci do pozycji wyjściowej.

7. „Kapitan i jego załoga” - nauczyciel wyznacza 6- 7 kapitanów grup, którzy dobierają sobie załogę z reszty dzieci wg własnego uznania. Każda załoga dostaje zadanie, aby odczytać ukryte w kopercie wyrazy, a następnie ułożyć z liter ten sam napis. Następnie w grupach dzieci mają za zadanie ułożyć zdanie z tym wyrazem, a następnie policzyć ile jest wyrazów w tym zdaniu.

8. „Wieloryb i rybki”- zabawy z chustą. Dzieci rolują chustę w dłoniach tak, by utworzyć jak najmniejsze koło. Recytują rymowankę:

Raz rybki w morzu brały ślub Dzieci cofają się, rozwijając chustę,
i tak chlupały, chlup,chlup, chlup. robią fale, w dół i w górę,

A wtem wieloryb wielki wpadł podnoszą w górę i trzymają,
i całe towarzystwo zjadł. Wchodzą pod chustę i nakrywają się.

9. „Zachód słońca nad morzem” - praca plastyczna. Każde dziecko otrzymuje kartkę papieru A-4 i kredki pastele w kolorach żółci, czerwieni, pomarańczy oraz zieleni i niebieskiego. Dzieci składają kartkę wg instrukcji nauczyciela wzdłuż dłuższego boku. W miejscu, gdzie przypada linia kartki rysują linię horyzontu a nad nią półkole – zachodzące słońce, następnie w rytm muzyki rysują linie, promienie słoneczne wokół półkola, na przerwę w muzyce zmieniają kolor kredki. W ten sam sposób rysują kolorami fale w dolnej części kartki. Następnie ozdabiają morze pływającymi statkami, rybkami, wodorostami itp. z różnych materiałów: papier kolorowy, tektura, wełna itp.

10. „Morskie klimaty” - zorganizowanie wystawki prac na holu.



Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.