Katalog Magdalena Buczel, 2018-05-14 Wrocław Język polski, Konspekty zwiazki frazeologiczne-kosnepkt lekcjiKonspekt lekcji języka polskiego w klasie VI Temat: Jak nie dać plamy i wyjść z twarzą po spotkaniu ze związkami frazeologicznymi. Cele lekcji: Uczeń po lekcji potrafi: *Wyjaśnić znaczenie określonych związków wyrazowych i poprawnie zastosować je w tekście *Wyszukiwać potrzebne mu zwroty w "Słowniku frazeologicznym" *Barwnie, ciekawie i żywo wypowiadać się w mowie i piśmie *Wykorzystać wiedzę w praktycznych ćwiczeniach związanych z frazeologia, *Współpracować z innymi w zespole, efektywnie komunikować się i rozwiązywać problemy w sposób twórczy; Cele lekcji w języku ucznia: * Utrwalę pojęcie związku frazeologicznego, *Wzbogacę słownictwo o nowe związki frazeologiczne, *Będę potrafił wyjaśnić związki frazeologiczne i zastosować je w tekście; Formy pracy: indywidualna, w parach Środki dydaktyczne: słownik, ksero z ćwiczeniami, ilustracje związków frazeologicznych, prezentacja multimedialna; Tok zajęć: Wstęp: *Rozdanie uczniom krzyżówki, której głównym hasłem jest słowo FRAZEOLOGIA. *Uczniowie wyjaśniają hasło „frazeologia” korzystając ze słownika języka polskiego. *Zapisanie tematu lekcji. 1 S Y Z Y F O W A 2 I K A R O W E 3 P I E T A 4 P U S Z K A 5 N I E Z G O D Y 6 R O Z P A C Z 7 K L U S K I 8 K O Ń 9 A U G I A S Z A 10 A R I A D N Y 11 S T R A C H 1. ….praca 2. ……. loty 3…… Achillesa 4. ….Pandory 5. jabłko ….. 6. czarna ….. 7. ciepłe …… 8. ……trojański 9. stajnia ….. 10. nić …… 11. paniczny …… CZĘŚĆ WŁAŚCIWA: * Przypomnienie pojęcia związek frazeologiczny. W tym celu nauczyciel pokazuje zapisane związki wyrazowe. Uczniowie podkreślają na kartkach numery tych związków, które mają znaczenie przenośne i je objaśniają. 1. piętrowy dom 2. trafiła kosa na kamień 3. interesująca książka 4. czarna owca 5. biały kruk 6. nowoczesny samochód 7. zbijać bąki 8. siedzieć jak mysz pod miotłą; *Sformułowanie pojęcia związek frazeologiczny oraz wprowadzenie podziału związków frazeologicznych. ZWIĄZEK FRAZEOLOGICZNY - utrwalone w użyciu połączenie dwóch lub więcej wyrazów, które nabierają znaczenia metaforycznego; WYRAŻENIA ZWROTY FRAZY połączenia wyrazowe połączenia wyrazowe wypowiedź, która ma bez czasownika z czasownikiem formę zdania-sentencji, maksymy, przysłowia np. czarna owca np. zbijać bąki np. siedzieć jak mysz pod miotłą * Uczniowie na podstawie obrazków wskazują związki frazeologiczne, ich znaczenie oraz rodzaj. * Uczniowie otrzymują tekst, w których mają wprowadzić związki frazeologiczne Wczoraj nie przygotowałem się do lekcji matematyki i bardzo źle na tym wyszedłem, gdyż nauczyciel nieoczekiwanie zrobił sprawdzian. Od razu ogarnął mnie niepohamowany strach. Zrozumiałem, że znalazłem się w sytuacji bez wyjścia, bo przecież nigdy nie radziłem sobie z matematyką. Błagalnym głosem zacząłem prosić nauczyciela, aby przełożył sprawdzian, lecz on spojrzał na mnie przenikliwym wzrokiem i powiedział, że jest już za późno. Wówczas żałowałem, że zamiast uczyć się, oglądałem film. Jednak po chwili pomyślałem, że jeszcze nic straconego i próbowałem ściągać od Michała, który uważany jest za najmądrzejszego ucznia w naszej klasie. Jednak on nawet na mnie nie spojrzał, a ja do końca lekcji nie mogłem się skoncentrować. Związki frazeologiczne: zapuszczać żurawia; klamka już zapadła; pięta Achillesa; chodząca encyklopedia; pluć sobie w brodę; wzrok bazyliszka; wpaść jak śliwka w kompot; paniczny strach; mieć pustkę w głowie; wyjść jak Zabłocki na mydle; *Uczniowie odpowiadają na pytanie: Co zyskujemy wprowadzając związki frazeologiczne? *Uczniowie otrzymują zapis dialogu, w którym występują niepoprawnie zastosowane związki frazeologiczne, ich zadaniem jest wyszukanie i poprawienie błędów. W rozmowie Ani i Kasi występują związki frazeologiczne. Znajdź je i sprawdź czy użyto ich poprawnie. A: Wybrałam się tydzień temu do biblioteki po „Sposób na Alcybiadesa”, ale przyszłam z kwitkiem. Remont. K: Jacek ci pożyczy, wystarczy, że go poprosisz. A: Nie znoszę go. Zadziera głowę. K: Ja ci pożyczę. Doszłam już do realizacji SPONY. A: Super, a już się nałykałam strachu, że nie zdążę przeczytać na czas. Od powrotu z biblioteki odchodziłam od rozumu. K: A ja tę wiadomość zniosłam z marmurowym spokojem. A: Masz własny egzemplarz? K: Oczywiście, w końcu o moja ulubiona książka. A: To super. Podniosłaś mnie na sercu. Cześć. *Rozmowa na temat zaistniałych błędów. (Wniosek: Związki frazeologiczne są związkami stałymi i żaden element nie może być wymieniany. Inaczej powstaną błędy frazeologiczne.) ZADANIA DODATKOWE *Uczniowie zapisują jak najwięcej związków frazeologicznych do wyrazu głowa; *Scenki dramowe: odgadywanie pokazywanych przez wybranych uczniów związków frazeologicznych; CZĘŚĆ KOŃCOWA *Podsumowanie zajęć, podyktowanie pracy domowej. Napisz list do koleżanki/kolegi, w którym opiszesz Alcybiadesa, tytułowego bohatera naszej lektury. W opisie użyj jak najwięcej związków frazeologicznych. Nie zapomnij o wszystkich wyznacznikach tej formy wypowiedzi. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |