Katalog

Magdalena Buczel, 2018-05-14
Wrocław

Język polski, Konspekty

zwiazki frazeologiczne-kosnepkt lekcji

- n +

Konspekt lekcji języka polskiego
w klasie VI
Temat: Jak nie dać plamy i wyjść z twarzą po spotkaniu ze związkami frazeologicznymi.
Cele lekcji:
Uczeń po lekcji potrafi:
*Wyjaśnić znaczenie określonych związków wyrazowych i poprawnie zastosować je w tekście
*Wyszukiwać potrzebne mu zwroty w "Słowniku frazeologicznym"
*Barwnie, ciekawie i żywo wypowiadać się w mowie i piśmie
*Wykorzystać wiedzę w praktycznych ćwiczeniach związanych z frazeologia,
*Współpracować z innymi w zespole, efektywnie komunikować się
i rozwiązywać problemy w sposób twórczy;
Cele lekcji w języku ucznia:
* Utrwalę pojęcie związku frazeologicznego,
*Wzbogacę słownictwo o nowe związki frazeologiczne,
*Będę potrafił wyjaśnić związki frazeologiczne i zastosować je w tekście;
Formy pracy: indywidualna, w parach
Środki dydaktyczne: słownik, ksero z ćwiczeniami, ilustracje związków frazeologicznych, prezentacja multimedialna;
Tok zajęć:
Wstęp:
*Rozdanie uczniom krzyżówki, której głównym hasłem jest słowo FRAZEOLOGIA.
*Uczniowie wyjaśniają hasło „frazeologia” korzystając ze słownika języka polskiego.
*Zapisanie tematu lekcji.
1 S Y Z Y F O W A
2 I K A R O W E
3 P I E T A
4 P U S Z K A
5 N I E Z G O D Y
6 R O Z P A C Z
7 K L U S K I
8 K O Ń
9 A U G I A S Z A
10 A R I A D N Y
11 S T R A C H

1. ….praca
2. ……. loty
3…… Achillesa
4. ….Pandory
5. jabłko …..
6. czarna …..
7. ciepłe ……
8. ……trojański
9. stajnia …..
10. nić ……
11. paniczny ……

CZĘŚĆ WŁAŚCIWA:

* Przypomnienie pojęcia związek frazeologiczny. W tym celu nauczyciel pokazuje zapisane związki wyrazowe. Uczniowie podkreślają na kartkach numery tych związków, które mają znaczenie przenośne i je objaśniają.

1. piętrowy dom 2. trafiła kosa na kamień 3. interesująca książka 4. czarna owca 5. biały kruk 6. nowoczesny samochód 7. zbijać bąki 8. siedzieć jak mysz pod miotłą;

*Sformułowanie pojęcia związek frazeologiczny oraz wprowadzenie podziału związków frazeologicznych.



ZWIĄZEK FRAZEOLOGICZNY - utrwalone w użyciu połączenie dwóch lub więcej wyrazów, które nabierają znaczenia metaforycznego;




WYRAŻENIA ZWROTY FRAZY
połączenia wyrazowe połączenia wyrazowe wypowiedź, która ma
bez czasownika z czasownikiem formę zdania-sentencji,
maksymy, przysłowia
np. czarna owca np. zbijać bąki np. siedzieć jak mysz pod
miotłą


* Uczniowie na podstawie obrazków wskazują związki frazeologiczne, ich znaczenie oraz rodzaj.

* Uczniowie otrzymują tekst, w których mają wprowadzić związki frazeologiczne

Wczoraj nie przygotowałem się do lekcji matematyki i bardzo źle na tym wyszedłem, gdyż nauczyciel nieoczekiwanie zrobił sprawdzian. Od razu ogarnął mnie niepohamowany strach. Zrozumiałem, że znalazłem się w sytuacji bez wyjścia, bo przecież nigdy nie radziłem sobie z matematyką. Błagalnym głosem zacząłem prosić nauczyciela, aby przełożył sprawdzian, lecz on spojrzał na mnie przenikliwym wzrokiem i powiedział, że jest już za późno. Wówczas żałowałem, że zamiast uczyć się, oglądałem film. Jednak po chwili pomyślałem, że jeszcze nic straconego i próbowałem ściągać od Michała, który uważany jest za najmądrzejszego ucznia w naszej klasie. Jednak on nawet na mnie nie spojrzał, a ja do końca lekcji nie mogłem się skoncentrować.

Związki frazeologiczne: zapuszczać żurawia; klamka już zapadła; pięta Achillesa; chodząca encyklopedia; pluć sobie w brodę; wzrok bazyliszka; wpaść jak śliwka w kompot; paniczny strach; mieć pustkę w głowie; wyjść jak Zabłocki na mydle;

*Uczniowie odpowiadają na pytanie: Co zyskujemy wprowadzając związki frazeologiczne?

*Uczniowie otrzymują zapis dialogu, w którym występują niepoprawnie zastosowane związki frazeologiczne, ich zadaniem jest wyszukanie
i poprawienie błędów.

W rozmowie Ani i Kasi występują związki frazeologiczne. Znajdź je i sprawdź czy użyto ich poprawnie.

A: Wybrałam się tydzień temu do biblioteki po „Sposób na Alcybiadesa”, ale przyszłam z kwitkiem. Remont.
K: Jacek ci pożyczy, wystarczy, że go poprosisz.
A: Nie znoszę go. Zadziera głowę.
K: Ja ci pożyczę. Doszłam już do realizacji SPONY.
A: Super, a już się nałykałam strachu, że nie zdążę przeczytać na czas. Od powrotu z biblioteki odchodziłam od rozumu.
K: A ja tę wiadomość zniosłam z marmurowym spokojem.
A: Masz własny egzemplarz?
K: Oczywiście, w końcu o moja ulubiona książka.
A: To super. Podniosłaś mnie na sercu. Cześć.

*Rozmowa na temat zaistniałych błędów. (Wniosek: Związki frazeologiczne są związkami stałymi i żaden element nie może być wymieniany. Inaczej powstaną błędy frazeologiczne.)

ZADANIA DODATKOWE
*Uczniowie zapisują jak najwięcej związków frazeologicznych do wyrazu głowa;
*Scenki dramowe: odgadywanie pokazywanych przez wybranych uczniów związków frazeologicznych;

CZĘŚĆ KOŃCOWA
*Podsumowanie zajęć, podyktowanie pracy domowej.

Napisz list do koleżanki/kolegi, w którym opiszesz Alcybiadesa, tytułowego bohatera naszej lektury. W opisie użyj jak najwięcej związków frazeologicznych. Nie zapomnij o wszystkich wyznacznikach tej formy wypowiedzi.



Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.