Katalog Anna Wagner, 2018-05-14 Wapno Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju nauczyciela ubiegającego się o awans na dyplomowanegoPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z dnia 1 marca 2013r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dz.U. z 26.03.2013r. poz. 393 § 8.2. pkt. 1 Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły. 1. Przygotowanie do stażu na kolejny stopień awansu zawodowego. a) Poznanie procedury awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego. b) Zapoznanie się z przepisami prawa oświatowego, dotyczącymi awansu zawodowego. c) Analiza własnych potrzeb i możliwości rozwoju w ramach planu rozwoju szkoły. d) Analiza dokumentów szkoły oraz śledzenie ewentualnych zmian z przepisach prawa oświatowego. e) Dokumentowanie przebiegu stażu. f) Sporządzenie sprawozdania z realizacji zadań podjętych w planie rozwoju zawodowego. 2. Doskonalenie kompetencji zawodowych i warsztatu pracy a) Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego, adekwatnych do potrzeb szkoły i własnego rozwoju. b) Wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności w procesie podnoszenia jakości pracy szkoły. c) Przygotowywanie i modyfikowanie pomocy dydaktycznych. d) Samodzielne pogłębianie wiedzy poprzez studiowanie fachowej literatury i publikacji internetowych. 3. Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań. a) Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań. b) Praca w zespołach zadaniowych. c) Współpraca przy tworzeniu planu pracy szkoły. 4. Diagnoza edukacyjna w zakresie nauczanych przedmiotów. a) Przygotowanie analizy kompetencji uczniów w zakresie nauczanych przedmiotów przed lub po rozpoczęciu nauki w danej klasie, pozwalającej ocenić przyrost wiedzy i umiejętności. b) Przygotowanie analizy sprawdzianów i egzaminów wewnętrznych oraz wyników sprawdzianu i egzaminu zewnętrznego. 5. Uwzględnianie w pracy dydaktyczno-wychowawczej potrzeb rozwojowych ucznia. a) Praca wspierająca uzdolnienia ucznia poprzez indywidualizację nauczania, zachęcanie do uczestnictwa w zajęciach dodatkowych, do udziału w konkursach. b) Uwzględnianie w pracy dydaktycznej i wychowawczej specyficznych potrzeb edukacyjnych ucznia. c) Dostosowanie wymagań edukacyjnych uczniów mających trudności w nauce zgodnych z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej. 6. Diagnoza potrzeb i oczekiwań dzieci i młodzieży. a) Przeprowadzenie analizy własnej pracy w celu oceny skuteczności podejmowanych działań dydaktycznych. b) Opracowanie i przeprowadzenie ankiet ewaluacyjnych w zakresie nauczanych przedmiotów. c) Opracowanie i przeprowadzenie ankiety dotyczącej preferencji młodzieży w zakresie tematyki lekcji wychowawczych oraz sposobu ich realizacji. 7. Przygotowanie i przeprowadzenie konkursów wewnątrzszkolnych i zewnętrznych. a) Przygotowanie dokumentacji konkursowej, a w szczególności: regulaminów i terminarza, zakresu materiału, testów bądź pytań otwartych, wyników i dyplomów. b) Przygotowanie uczniów do konkursów. c) Publikacja wyników na szkolnej stronie internetowej. 8. Aktywizacja uczniów w różnych formach zajęć pozalekcyjnych. a) Przygotowanie dokumentacji konkursowej, a w szczególności: regulaminów i terminarza, zakresu materiału, testów bądź pytań otwartych, wyników i dyplomów. b) Przygotowanie uczniów do konkursów. c) Publikacja wyników na szkolnej stronie internetowej. 9. Przygotowanie uroczystości szkolnych i klasowych a) Planowanie uroczystości zgodnie z harmonogramem pracy szkoły oraz harmonogramem pracy wychowawczej. b) Dobór typu przedstawienia oraz formy realizacji w zależności od rodzaju święta lub okoliczności. 10. Organizacja wycieczek szkolnych. a) Przygotowanie i przeprowadzenie wycieczek szkolnych. b) Opieka nad uczniami podczas wyjść poza teren szkoły oraz wyjazdów autokarowych. 11. Włączanie rodziców w życie szkoły. a) Diagnoza potrzeb i oczekiwań rodziców. b) Organizowanie zebrań i spotkań indywidualnych. c) Odpowiadanie na potrzeby i wątpliwości rodziców w zakresie działań wychowawczych. d) Włączanie rodziców w organizację różnych uroczystości na zasadach partnerstwa. e) Prowadzenie warsztatów dla rodziców. 12. Praca na rzecz szkoły i środowiska lokalnego. a) Organizowanie i udział w szkolnych przedsięwzięciach, akcjach, festynach. na rzecz społeczności lokalnej. b) Praca na rzecz WOŚP. c) Współpraca z instytucjami pozaszkolnymi. § 8.2. pkt. 2 Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. 1. Korzystanie z technologii informacyjnej i komunikacyjnej w pracy dydaktycznej i wychowawczej. a) Przygotowanie pomocy dydaktycznych, służących realizacji celów lekcji w formie np. prezentacji multimedialnych, filmów lub albumów zdjęć. b) Korzystanie z komputera i tablicy multimedialnej podczas zajęć lekcyjnych. c) Korzystanie z programów edukacyjnych, publikacji multimedialnych, publikacji internetowych. d) Prowadzenie dziennika elektronicznego. e) Przygotowywanie dokumentacji szkolnych, wniosków i analiz, scenariuszy lekcji, testów, itp. f) Przygotowanie planów wynikowych i planu pracy wychowawcy w formie elektronicznej. g) Sprawozdawczość. 2. Wykorzystanie internetu jako formy komunikacji i wymiany informacji. a) Korzystanie z poczty elektronicznej w celu komunikacji i wymiany informacji z innymi nauczycielami, uczniami i rodzicami. b) Korzystanie z portali społecznościowych w celu propagowania treści o charakterze edukacyjnym, społecznym, charytatywnym i kreowania postaw patriotycznych i społecznych wśród uczniów. c) Wymiana informacji poprzez portale społecznościowe. 1. Opracowanie i publikacja planu rozwoju zawodowego - publikacja planu rozwoju zawodowego na wybranym portalu edukacyjnym. § 8.2. pkt. 3 Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego. 1. Upowszechnianie i prezentacja własnych doświadczeń, form i metod pracy. a) Prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli oraz lekcji koleżeńskich. b) Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem w trakcie spotkań, zebrań i rozmów indywidualnych. c) Udostępnianie własnych narzędzi pracy, testów, sprawdzianów, ankiet, kart pracy. d) Publikacja wybranych materiałów związanych z wykonywanym zawodem, np. scenariuszy lekcji, testów osiągnięć, kart pracy. 2. Współpraca w ramach zespołów nauczycielskich. a) Współpraca w zespołach przedmiotowych. b) Współpraca w zespołach zadaniowych. § 8.2. pkt. 4b Wykonywanie zadań egzaminatora OKE. 1. Doskonalenie kompetencji. Udział w szkoleniach dla egzaminatorów OKE w Poznaniu. 2. Sprawdzanie testów zewnętrznych. Udział w sesjach sprawdzania sprawdzianu po klasie VI oraz egzaminu gimnazjalnego w zakresie przedmiotów humanistycznych. § 8.2. pkt. 4c Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych. 1. Rozwijanie zainteresowań dzieci i młodzieży. Angażowanie uczniów do aktywnego udziału w zajęciach kółka teatralnego, wdrażania własnych pomysłów, przygotowywania przedstawień. 2. Organizowanie konkursów i zajęć dodatkowych. Prezentowanie ciekawej oferty konkursów i innych form rywalizacji, podczas której uczniowie mogą się wykazać swoją wiedzą i doświadczeniem oraz mogą realizować swoje zainteresowania i ambicje. 3. Przygotowywanie uczniów do konkursów. Pomoc uczniom w przygotowaniu do konkursów szkolnych i pozaszkolnych, wyszukiwanie potrzebnej literatury i informacji, wsparcie w procesie uczenia się i przygotowywania. 4. Kultywowanie tradycji. Zachęcanie uczniów do uczestnictwa w świętach narodowych, pielęgnowania tradycji narodowej, obchodzenia świat związanych z kulturą chrześcijańską, organizowanie obchodów świąt w szkole. 5. Promocja szkoły w środowisku lokalnym. a) Propagowanie inicjatyw podejmowanych przez szkołę w środowisku lokalnym poprzez czasopisma, portale społecznościowe, plakaty. b) Informowanie o osiągnięciach szkolnych uczniów w biuletynie gminnym, prasie lokalnej i Internecie. § 8.2. pkt. 4e Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami. 1. Współpraca z instytucjami działającymi na rzecz oświaty. a. Współpraca z Gminną Biblioteką Publiczną w zakresie doboru i zakupu lektur, spotkań i zajęć dla uczniów, konkursów, itp. b. Współpraca ze Starostwem Powiatowym w Wągrowcu oraz Urzędem Gminy w Wapnie w zakresie realizacji konkursu powiatowego. c. Współpraca z Przedszkolem Publicznym w Wapnie w formie przygotowania przedstawień dla dzieci przedszkolnych. d. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, obserwacja uczniów, realizacja zaleceń PP-P, pisanie opinii, dostosowanie wymagań do zaleceń poradni. e. Sporządzanie opinii o uczniu na potrzeby instytucji współdziałających ze szkołą. f. Współpraca z pedagogiem szkolnym. g. Współpraca z policją – pogadanki, spotkania, prelekcje. h. Współpraca z Samorządem Uczniowskim oraz Radą Rodziców przy organizacji imprez szkolnych. 2. Realizacja zadań nauczyciela wychowawcy. a) Integracja zespołu klasowego poprzez angażowanie uczniów do wspólnego uczestnictwa w różnych przedsięwzięciach klasowych i szkolnych. b) Organizowanie wycieczek klasowych (autokarowych, rowerowych i pieszych). c) Wrażliwość na trudną sytuację uczniów, związaną z życiem rodzinnym lub szkolnym, reagowanie na potrzeby wychowanków, pomoc w rozwiązywaniu problemów, kontakt z pedagogiem szkolnym. d) Informowanie rodziców o pojawiających się problemach i pomoc w ich wspólnym rozwiązywaniu, rozmowy z rodzicami i uczniami. e) Współpraca z nauczycielami uczącymi. § 8.2. pkt. 5 Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony. 1. Umiejętne rozpoznanie i rozwiązanie problemów edukacyjnych lub wychowawczych. a. Ustalenie metod pracy i form pomocy. b. Opis i analiza działań podjętych w związku z istotnymi problemami dostrzeżonymi w zakresie edukacji lub wychowania: PRZYPADEK 1: Wyniki egzaminu próbnego i klasyfikacji semestralnej a egzamin gimnazjalny z historii. Analiza wyników egzaminu próbnego, klasyfikacji semestralnej oraz wyników egzaminu zewnętrznego, wnioski, postawienie diagnozy na przyszłość. PRZYPADEK 2: Opracowanie studium indywidualnego przypadku dziecka nieakceptowanego przez zespół klasowy. Anna Wagner Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |