Katalog IZABELA FIRLEJ-WIELGUCKA, 2018-04-17 rokitki Wychowanie komunikacyjne, Konspekty „Przygody Szreka ”-utrwalanie prawidłowej wymowy głoski sz w wyrazach, wyrażeniach i zdaniach, opracowała Izabela Firlej- Wielgucka, Rokitki„Przygody Szreka ”-utrwalanie prawidłowej wymowy głoski sz w wyrazach, wyrażeniach i zdaniach, opracowała Izabela Firlej- Wielgucka, Rokitki Czas trwania zajęć: 30 min. Grupa 5-6 latków lub uczniowie klasy 1: zajęcia indywidualne z dzieckiem Cel główny: - utrwalanie prawidłowej wymowy głoski sz w wyrazach, wyrażeniach i zdaniach, - usprawnianie aparatu artykulacyjnego, - doskonalenie percepcji i uwagi słuchowej, - usprawnienie koordynacji wzrokowo – słuchowej, Cele szczegółowe (dziecko): - usprawnia ćwiczeniami narządy mowy, - ćwiczy analizę słuchową, - doskonali koordynację wzrokowo-słuchową, - zna zasady poprawnej wymowy głoski sz, - utrwala prawidłową artykulację głoski sz. Metody: - słowna (instrukcja), - czynnościowa (zadania stawiane do wykonania). Formy: - indywidualna. Środki dydaktyczne: - maskotka Szreka ( postać z bajki), - obrazki z przedmiotami w nazwie których występuje głoska sz, - kolorowanka ze Szrekiem, Fioną, Osiołkiem ( bohaterowie z bajki „Szrek”) pocięte na 8-elementowe puzzle, - gra planszowa „ Podróż Szreka” Przebieg: 1. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy - bajka logopedyczna, pt. „ Przygody Szreka”- dziecko słuchając bajki opowiadanej przez nauczyciela próbuje odnaleźć Fionę (księżniczkę z bajki) w ogromnym lesie. Nauczyciel pokazuje maskotkę Szreka, przypomina z jakiej bajki jest to bohater. Wyjaśnia, że w czasie naszej zabawy język – to będzie Szrek, a buzia – to las, w którym musimy odszukać Fionę. Dzięki temu dziecko ćwiczy ruchliwość aparatu artykulacyjnego i przeprowadzane są ćwiczenia słuchowe. - kierowanie języka w stronę prawego i lewego policzka (prawa i lewa strona lasu) - kierowanie języka w tył jamy ustnej (zagajnik w lesie), - kierowanie języka za dolne zęby (to krzaki w lesie, sprawdzamy czy Fiona nie została uwieziona za drzewami, krzakami), - kierowanie języka za górne zęby (szukanie Fiony za różnymi wzniesieniami w lesie), - kierowanie języka do podniebienia miękkiego ( szukanie Fiony w wieży zamkowej, do której udało się dotrzeć Szrekowi) i odnalezienie jej, język – czyli Szrek podskakuje z radości – robimy: la, la, la. 2. Dzięki temu możemy przejść do drugiego ćwiczenia, nauczyciel pokazuje uczniowie różne obrazki, w nazwie których występuje głoska sz. Dziecko ma powiedzieć, który z przedmiotów mógłby się przydać podczas wyprawy Szreka. Dziecko wypowiada, np. Szrekowi przyda się koszula. 3. Nauczyciel pokazuje dziecku kolorowanki z postaciami bajkowymi: Szrek, Fiona, Osiołek. Są one pocięte na 8-elementowe puzzle. Dziecko zdobywa kawałki obrazków, wypowiadając po nauczycielu wyrazy z głoską sz (różne pozycje wyrazowe) . Dzięki temu utrwalamy prawidłową realizację wyrazów z głoską szumiącą. 4. Logopeda pokazuje dziecku grę planszową „Podróż Szreka”. Nauczyciel i uczeń, grając w nią wypowiadają zdania, np. Szrek szuka w jaskini. Szrek ma szkatułkę. Grę przygotowuje wcześniej nauczyciel – wpisuje w nią odpowiednie słowa, dzięki którym dziecko będzie utrwalało wymowę głoski sz w zdaniach. 5. Logopeda dziękuje dziecku za wspólne zajęcia. Ćwiczenia końcowe- omówienie zajęć, sukcesów dziecka, nagroda. Zlecenie ćwiczeń do domu.. Bibliografia: 1. E.Chmielewska, Logopedia. Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Zabawy logopedyczne i nie tylko, Kielce 1997. 2. G. Krzysztoszek, M. Piszczek, Materiał wyrazowo – obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek, Warszawa 2015. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |