Katalog Joanna Merończyk, 2018-04-17 Strzelin Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego na nauczyciela dyplomowanego wychowawcy MOSMłodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Strzelinie PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA MIANOWANEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO Imię i nazwisko: mgr Joanna Merończyk Stanowisko: wychowawca w MŁODZIEŻOWYM OŚRODKU SOCJOTERAPII W STRZELINIE Nazwa szkoły: Zespół Placówek Oświatowych Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2015r. Czas trwania stażu: 2 lata i 9 miesięcy Zakończenie stażu: 31.05.2018r. Cel główny stażu: uzyskanie w wyniku postępowania klasyfikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego Cele szczegółowe realizowanego stażu: • uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły, • wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej • umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć • opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich • poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych • wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami • umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony Zgodnie z § 8 ust.1 w planie rozwoju uwzględniłam następujące treści: • podejmowanie działań mających na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w tym doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej; • realizowanie zadań służących podniesieniu jakości pracy placówki; • pogłębianie wiedzy i umiejętności służących własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy placówki, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego. Planowanie rozwoju zawodowego Zadania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania Poszerzenie wiedzy na temat awansu zawodowego. Rozpoczęcie procedury awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego. Zapoznanie się z przepisami prawa oświatowego dotyczącymi awansu zawodowego (ustawa, rozporządzenia). Lektura publikacji MEN, serwisów edukacyjnych przeznaczonych dla nauczycieli. Opracowanie i wdrażanie planu awansu zawodowego. Wrzesień 2015 Znajomość przepisów prawa oświatowego, sformułowanie wniosku o rozpoczęcie stażu. Opracowanie planu rozwoju zawodowego. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego. Gromadzenie dokumentów, świadectw, zaświadczeń, potwierdzeń, itp. Przygotowanie sprawozdania z odbytego stażu. Okres stażu Czerwiec 2018 Gromadzenie dokumentów. Napisanie sprawozdania z odbytego stażu. §8 ust.2 pkt 1 Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły, 1. Aktywne uczestnictwo w pracach związanych z podnoszenie jakości pracy szkoły. • Analiza dokumentów (Statut Szkoły, WO, program wychowawczy, profilaktyczny) • Aktualizacja dokumentów związanych z funkcjonowaniem placówki: np. Program wychowawczy, regulaminy, itp • Aktywny udział w procesie ewaluacji pracy szkoły. Okres stażu Właściwe wykorzystywanie przepisów w codziennej pracy. Wypracowane dokumenty szkolne. 2. Poszerzenie wiedzy i umiejętności poprzez aktywny udział w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu. • Uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego związanych z kształceniem z doskonaleniem umiejętności wychowawczych adekwatnie do potrzeb własnych i szkoły. • Udział w szkoleniowych Radach Pedagogicznych • Wykorzystanie w pracy nowych rozwiązań merytorycznych i metodycznych. • Samodzielne pogłębianie i poszerzanie wiedzy z zakresu pedagogiki, dydaktyki poprzez czytanie literatury fachowej i czasopism tematycznych oraz publikacji okres stażu Zaświadczenia o ukończeniu różnorodnych form doskonalenia zawodowego. 3. Podnoszenie efektywności prowadzonych zajęć • Stosownie metod aktywizujących. • Podnoszenie atrakcyjności zajęć poprzez wykorzystanie technologii informacyjnej okres stażu Pomoce dydaktyczne Scenariusze zajęć 4. Rozwijanie i doskonalenie warsztatu pracy własnej. • Samodzielne przygotowanie pomocy dydaktycznych. • Gromadzenie literatury metodycznej, pomocy naukowych, materiałów dydaktycznych • Troska o wystrój i estetykę świetlicy MOS okres stażu Przykładowe dokumenty i pomoce dydaktyczne Scenariusze zajęć 5. Dbanie o estetyczny wygląd szkoły • Przygotowanie wraz z wychowankami gazetek ściennych o różnej tematyce: rocznice, ważne wydarzenia, święta, profilaktyka uzależnień.. Wystrój placówki z okazji świąt. • Prezentacja zdjęć na stronie internetowej. okres stażu Zdjęcia i wpisy na stronie internetowej 6. Promocja osiągnięć szkoły i własnych w szerszym środowisku • Przygotowanie materiałów do zamieszczenia na szkolnej stronie internetowej. Organizowanie wystawy prac wychowanków w Starostwie Powiatowym. okres stażu Publikacje na stronie internetowej placówki. § 8 ust 2 pkt. 2 Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. 1. Stosowanie technologii komputerowej w opracowywaniu dokumentacji, narzędzi badawczych i przygotowaniu pomocy dydaktycznych do pracy z uczniami. • Opracowywanie dokumentacji, przygotowywanie pomocy dydaktycznych dla uczniów, dyplomów, scenariuszy, gazetek • Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem technologii informacyjnej- korzystanie z sali informatycznej. • Wykorzystanie technologii komputerowej do tworzenia pomocy dydaktycznych do prowadzonych zajęć. • Korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych, encyklopedii multimedialnych, Internetu. • Wykonywanie prezentacji PowerPoint i wykorzystanie ich jako pomocy dydaktycznych. okres stażu Przykładowe dokumenty i pomoce dydaktyczne Scenariusze zajęć, prezentacje multimedialne, potwierdzenie dyrektora szkoły Wykonane pomoce, karty pracy 2. Wykorzystywanie Internetu jako źródła cennych informacji. • Systematyczne odwiedzanie stron internetowych o tematyce pedagogiczno – oświatowej. • Gromadzenie informacji • Opublikowanie swojego planu rozwoju zawodowego na stronach portalu edukacyjnego. • Korzystanie z wiedzy i doświadczenia innych nauczycieli. • Śledzenie zmian w przepisach prawa oświatowego okres stażu Notatki, wydruki internetowe 3. Wykorzystanie w pracy technologii komunikacyjnych. • Korzystanie z poczty elektronicznej w pracy wychowawczej. • Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych . Rozmowy z rodzicami osobiste i telefoniczne. • Prowadzenie spotkań indywidualnych z rodzicami. okres stażu Notatki, zapisy w dzienniku i zeszycie obserwacji § 8 ust. 2 pkt. 3 Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych. 1. Prowadzenie zajęć otwartych dla zainteresowanych nauczycieli w tym stażystów • Opracowanie scenariuszy zajęć z socjoterapii, kulturalno-artystycznych, przygotowanie pomocy dydaktycznych • Omówienie zajęć. okres stażu Scenariusze, arkusze obserwacji 2. Opublikowanie w Internecie Planu Rozwoju Zawodowego Przygotowanie planu rozwoju zawodowego i jego publikacja na stronach portalu edukacyjnego. okres stażu Publikacja w Internecie adres strony 3. Pełnienie obowiązków opiekuna stażu Pełnienie funkcji opiekuna stażu- prezentacja metod i form prowadzenia zajęć, udzielanie wskazówek i rad. Pomoc w przygotowaniu dokumentacji przebiegu stażu nauczyciela stażysty. okres stażu Projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela stażysty. 4. Opracowanie i udostępnienie do wykorzystania przez innych nauczycieli materiałów dydaktycznych Opracowanie i udostępnienie scenariuszy zajęć, testów, kart pracy, scenariuszy uroczystości szkolnych. okres stażu Przykłady opracowanych scenariuszy, programów itp. 5. Podejmowanie działań w ramach dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami Przygotowanie i prowadzenie szkoleń dla rady - tematyka po wcześniejszym uzgodnieniu z dyrektorem. Dzielenie się wiedzą z członkami Rady Pedagogicznej po odbytych szkoleniach. Aktywny udział w zespole wychowawczym, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, itp. okres stażu Potwierdzenie dyrektora placówki 6. Współpraca z psychologiem i pedagogiem szkolnym Ciągła współpraca dotycząca uczniów sprawiających problemy wychowawcze, potrzebujących wsparcia psychologicznego pedagogicznego, itp. okres stażu Notatki, opis działań § 8 ust.2 pkt. 4 a Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich 1. Opracowanie i wdrożenie programu działań wychowawczych • Opracowanie programu zajęć socjoterapeutycznych.. • Opracowanie i wdrożenie programów autorskich - zgodnie z potrzebami placówki. okres stażu Programy . Opis działań, sprawozdanie z realizacji programu, ewaluacja. 2. Wspieranie rodziców zależnie od aktualnych potrzeb Indywidualne rozmowy z rodzicami na temat problemów wychowawczych, frekwencji, postępów w nauce. okres stażu Zapis w dzienniku lekcyjnym, zeszycie obserwacji 3. Propagowanie czytelnictwa • Rozbudzenie u uczniów zainteresowania książką jako źródłem informacji. • Zachęcanie uczniów do korzystania z zasobów bibliotecznych. okres stażu Opis działań § 8 ust. 2 pkt. 4c Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych. 1. Rozwijanie zdolności i zainteresowań uczniów. Przygotowanie uczniów do udziału w konkursach: udział w konkursach na szczeblu szkolnym, powiatowym, wojewódzkim. Według kalendarza konkursów Zdjęcia, potwierdzenia udziału, dyplomy uczniów, Prezentacja prac w prasie lokalnej oraz stronie internetowej placówki 2. Organizacja wycieczek Krajoznawczych, wyjazdów do kina, teatru lub muzeów Oglądanie spektakli teatralnych i filmów. Zwiedzanie muzeów i wystaw. Wyjazdy na wycieczki do Zoo i Ogrodu Botanicznego, itp. okres trwania stażu Karty wycieczki, Potwierdzenia wyjazdów 3. Organizowanie apeli, uroczystości i imprez. Organizacja i współpraca przy organizowaniu różnych uroczystości szkolnych związanych z obchodami świąt państwowych, ważnych rocznic i wydarzeń. Opracowanie scenariuszy- przygotowanie uczniów do udziału w uroczystych apelach. okres stażu Scenariusze, zdjęcia 4.Dokumentowanie imprez i życia placówki poprzez prowadzenie strony WWW. Udział w apelach, uroczystościach i imprezach organizowanych w placówce- prowadzenie kroniki szkolnej i jej prezentacja na stronie internetowej. okres stażu Zdjęcia i wpisy na stronie WWW. § 8 ust.2 pkt. 4 e Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami. 1. Współpraca z innymi nauczycielami przy tworzeniu dokumentów szkolnych Praca w zespołach opracowujących i nowelizujących prawo wewnątrzszkolne. Tworzenie programów profilaktycznych z psychologiem, będącym podopiecznym - stażystą. okres stażu Wypracowane dokumenty, potwierdzenie dyrektora 2. Pogłębianie wiedzy na temat problemów uczniów, ich sytuacji rodzinnej i stosunków interpersonalnych Spotkania indywidualne z rodzicami. Integracja grupy wychowawczej: imprezy, wycieczki, pomoc koleżeńska. Diagnozowanie potrzeb uczniów. Rozpoznawanie i rozwiązywanie trudności wychowawczych. okres stażu Wpisy w dzienniku, zeszycie obserwacji, karty wycieczki, wpisy w kronice szkolnej 3. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną Opracowanie notatek o uczniu i wykorzystanie zaleceń poradni w pracy wychowawczej okres stażu notatki 4.Współpraca ze: - Służbą zdrowia - Policją - Sądem - Starostwem Powiatowym Propagowanie zdrowego trybu życia i profilaktyka uzależnień. Udział w przesłuchaniach wychowanków Sporządzanie opinii o wychowankach okres stażu Potwierdzenia udziału, opis działań § 8 ust. 2 pkt. 5 Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony. 1. Opis i analiza przypadków rozpoznania i rozwiązania problemów wychowawczych Zdiagnozowanie problemu wychowawczego. Ustalenie metod pracy z wychowankami i oddziaływań wychowawczych. Systematyczna praca nad rozwiązaniem problemu. Okres stażu zgodnie z sytuacją i potrzebami Opis i analiza przypadku. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |