Katalog Monika Berlińska-Kopeć, 2018-02-14 Warszawa Język polski, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego na stopień nauczyciela dyplomowanegoPlan rozwoju zawodowego Moniki Berlińskiej-Kopeć Nauczyciela mianowanego odbywającego staż na nauczyciela dyplomowanego w XXI Liceum Ogólnokształcącym im. Hugona Kołłątaja w Warszawie Ogólne informacje o nauczycielu i stażu Zajmowane stanowisko: nauczyciel języka polskiego i wiedzy o kulturze Wykształcenie: wyższe magisterskie Posiadane kwalifikacje: - wyższe studia magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym na kierunku filologia polska - studia podyplomowe w zakresie: Wiedza o kulturze i animacja kultury - egzaminator Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej z języka polskiego Staż pedagogiczny: 14 lat Data rozpoczęcia stażu: 1 września 2017 r. Okres odbywania stażu: 2 lata 9 miesięcy Termin zakończenia stażu: 31 maja 2020 r. Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2013 r. poz. 393), ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2016 r. poz. 1379 ze zm.) Zagadnienia organizacyjne 1. Poznanie procedury awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego. * Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli (Karta Nauczyciela, Rozp. MEN z dn. 1 marca 2013r., broszury „Awans zawodowy nauczycieli” ORE, strony internetowe, „Głos Nauczycielski”). - Wniosek o rozpoczęcie stażu - IX 2017 * Opracowanie planu rozwoju zawodowego. - Plan rozwoju zawodowego zatwierdzony przez Dyrektora szkoły - IX 2017 * Systematyczne przeglądanie stron internetowych MEN i Kuratorium Oświaty w Warszawie. - Notatka - Okres stażu 2. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego. * Gromadzenie dokumentacji potwierdzającej realizację planu rozwoju zawodowego i podwyższanie kwalifikacji. - Portfolio ze zgromadzonymi dokumentami działalności nauczyciela - Okres stażu 3. Sporządzanie rocznych sprawozdań z realizacji planu rozwoju zawodowego. * Przegląd zgromadzonych materiałów, opis i analiza podjętych działań z uwzględnieniem ewaluacji. * Sformułowanie wniosków. - Sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego - Na koniec roku szkolnego przez okres stażu 4. Sporządzenie końcowego sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. * Opracowanie zgromadzonej dokumentacji. * Opis i analiza dokonań. * Sformułowanie wniosków. - Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego Ocena dorobku zawodowego za okres stażu - VI 2020 5. Złożenie wniosku o postępowanie kwalifikacyjne. * Sformułowanie i złożenie wniosku o postępowanie kwalifikacyjne. - Wniosek - 2020 Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły (§ 8 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia) 1. Doskonalenie kompetencji zawodowych i warsztatu pracy. * Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego dostosowanych do potrzeb nauczyciela i szkoły. * Aktywny udział w kursach, szkoleniach i spotkaniach metodycznych dedykowanych nauczycielom języka polskiego i wiedzy o kulturze. * Udział w posiedzeniach Rad Pedagogicznych oraz w szkoleniowych radach w ramach WDN. * Wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności w procesie podnoszenia jakości pracy szkoły. - Zaświadczenia z odbytych szkoleń, kursów, warsztatów i konferencji - Okres stażu wg harmonogramu proponowanego przez ośrodek doskonalenia nauczycieli oraz oficyny wydawnicze 2. Samokształcenie- stałe wzbogacanie własnego warsztatu metodycznego. * Studiowanie literatury fachowej. * Poszerzanie wiedzy z zakresu pracy z uczniami o różnorodnych potrzebach edukacyjnych. * Gromadzenie materiałów przydatnych w pracy nauczyciela języka polskiego i wiedzy o kulturze. * Systematyczne zapoznawanie się z aktualnymi ofertami wydawniczymi. - Wykaz i autorefleksja - Okres stażu * Przeglądanie publikacji z Internetu w celu aktualizacji problemów oświatowych. - Wykaz stron www - Okres stażu 3. Przeprowadzenie analizy własnej pracy w celu oceny skuteczności podejmowanych działań dydaktycznych. * Zdiagnozowanie potrzeb i oczekiwań młodzieży. * Opracowanie i przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej na temat satysfakcji z poziomu nauczania języka polskiego i wiedzy o kulturze. - Ankieta i wnioski - Okres stażu 4. Praca z młodzieżą w ramach zajęć fakultatywnych rozwijających kompetencje polonistyczne. * Prowadzenie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych z uczniami klas programowo najwyższych w ramach przygotowania do egzaminów zewnętrznych. * Otoczenie indywidualną opieką uczniów chcących poszerzyć swoje umiejętności i wiedzę w zakresie języka polskiego - konsultacje. * Wspomaganie ucznia mającego trudności w nauce. - Dzienniki zajęć pozalekcyjnych, potwierdzenie Dyrektora Szkoły - Okres stażu 5. Mobilizowanie uczniów do poszerzenia wiedzy, czyli praca z uczniem zdolnym. Zachęcanie uczniów do udziału w różnych konkursach pozaszkolnych. * Przygotowanie uczniów do olimpiad i konkursów przedmiotowych na różnych szczeblach. * Śledzenie informacji o organizowanych konkursach, wyłanianie uczniów zdolnych, przeprowadzanie etapów szkolnych i przygotowywanie uczniów do udziału w konkursach. - Sprawozdanie, podziękowania, dyplomy, przykładowe prace młodzieży - Okres stażu 6. Prowadzenie lekcji metodą projektu edukacyjnego. * Praca podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych. - Instrukcja projektu, karta oceny projektu Autorefleksja - Okres stażu 7. Stosowanie metod aktywizujących w pracy pedagogicznej. * Praca podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych. - Scenariusze lekcji, Autorefleksja - Okres stażu 8. Opracowanie materiału-próbnych arkuszy maturalnych z języka polskiego. * Przeprowadzanie próbnych matur pisemnych i ustnych dla uczniów klas trzecich. - Arkusze maturalne - Okres stażu * Poprawa prac. - Okres stażu * Analiza wyników. - Wnioski - Okres stażu 9. Ewaluacja zewnętrznego egzaminu maturalnego. * Opracowanie wyników egzaminu maturalnego uczniów swoich klas, sformułowanie wniosków. - Wnioski - Okres stażu 10. Aktywna praca w zespole wychowawczym. * Realizowanie założeń szkolnego Programu: Profilaktyczno - Wychowawczego - Okres stażu * Opracowanie Programu Pracy Wychowawcy Klasy. - Plan Pracy Wychowawcy - Okres stażu * Prowadzenie godzin wychowawczych. - Scenariusze lekcji - Okres stażu * Uczestnictwo w spotkaniach dotyczących problemów wychowawczych poszczególnych uczniów. - Potwierdzenie pedagoga Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej (§ 8 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia) 1. Doskonalenie warsztatu pracy w zakresie posługiwania się technologią informacyjną i komunikacyjną. * Udział w szkoleniach służących efektywnemu wykorzystaniu technologii komputerowej w nauczaniu i nabywanie dodatkowych umiejętności w zakresie nowoczesnych technik komunikacyjnych. - Zaświadczenia z odbytych form doskonalenia - Okres stażu 2. Korzystanie z technologii komputerowych w pracy dydaktyczno-wychowawczej. * Praca z dziennikiem elektronicznym. * Przygotowywanie materiałów i pomocy dydaktycznych do pracy z uczniami. * Tworzenie arkuszy matur próbnych z języka polskiego. * Przeprowadzanie zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem komputera. * Wykorzystywanie na lekcjach urządzeń multimedialnych, dostępnych programów edukacyjnych i zasobów Internetu. * Korzystanie na lekcji z projektora. - Konspekty lekcji, środki dydaktyczne, karty pracy, testy, arkusze, prezentacje multimedialne, prace uczniów, rejestr stron internetowych i wykaz multimedialnych środków edukacyjnych, materiały z Internetu wykorzystane na lekcjach - Okres stażu * Wdrażanie uczniów do efektywnego posługiwania się technologią informacyjną. * Ocena przygotowanych przez uczniów prezentacji multimedialnych na zadany temat. - Przykłady prezentacji uczniowskich. - Okres stażu * Pomoc uczniom przy realizacji długoterminowych projektów edukacyjnych z wykorzystaniem technik IT, np. polegających na zamieszczeniu wykonanego zadania na forach społecznościowych. - Notatka 3. Udział w multimedialnym językowo – przedmiotowym projekcie edukacyjnym „Hatters” ( forma grywalizacji). * Opracowanie zadań do swojego przedmiotu, opublikowanie ich w Internecie, sprawdzenie i ocenienie prac stworzonych przez uczniów. - Adres strony internetowej, treść zadań i kryteriów oceny, Potwierdzenie koordynatorki projektu - Rok szkolny 2017/2018 4. Komputerowe opracowanie materiałów wynikających ze statusu nauczyciela. * Tworzenie materiałów wchodzących w skład szkolnej dokumentacji związanych z procesem dydaktyczno--wychowawczym. * Bieżąca aktualizacja Przedmiotowych Zasad Oceniania. * Opracowanie dokumentacji wynikającej z procedury awansu zawodowego. * Archiwizowanie danych w formie elektronicznej na CD lub DVD, drukowanie i skanowanie materiałów. - Scenariusze uroczystości szkolnych, wzory dyplomów, zaproszeń, ankiet, podziękowań, protokoły, rozkłady materiału, plany pracy, sprawozdania, dokumentacja działalności nauczyciela w trakcie odbywania stażu, potwierdzenie Dyrektora Szkoły - Okres stażu 5. Opublikowanie Planu Rozwoju Zawodowego. * Umieszczenie Planu Rozwoju Zawodowego na stronie internetowej - Adres strony www - X 2017 Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach WDN lub innych zajęć (§ 8 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia) 1.Upowszechnianie i promocja własnych kompetencji zawodowych, metod i form pracy z młodzieżą. * Opracowanie i udostępnienie w bibliotece szkolnej konspektów zajęć, scenariuszy imprez, planów, kart pracy, sprawdzianów itp. materiałów dydaktycznych. - Potwierdzenia nauczycieli - Okres stażu * Prowadzenie zajęć otwartych dla chętnych/zainteresowanych nauczycieli. - Potwierdzenie Dyrektora szkoły, scenariusze zajęć, protokoły - Okres stażu 2. Udzielanie informacji dotyczącej awansu zawodowego nauczycielom odbywającym staż. * Udostępnienie zgromadzonych materiałów. * Instruktaż indywidualny. * Udostępnienie materiałów nauczycielom odbywającym staż gromadzonych w teczce tematycznej „Awans zawodowy”. - Podsumowanie podjętych działań. - Okres stażu 3. Objęcie opieki nad praktykantem, studentem wydziału polonistyki UW. * Prowadzenie lekcji obserwowanych przez studenta. * Obserwacja i komentowanie lekcji prowadzonych przez studenta. - Konspekty lekcji, Sprawozdanie z przebiegu praktyk - Okres stażu 4. Współpraca z nauczycielami szkoły. * Pomoc przy organizacji i realizacji imprez oraz uroczystości szkolnych, pozaszkolnych, konkursów, wewnętrznych sprawdzianów wiadomości, egzaminów, przy realizacji projektu „Hatters” i innych. - Potwierdzenie Dyrektora szkoły, innych nauczycieli, sprawozdanie - Okres stażu 5. Zamieszczenie własnej publikacji na portalu edukacyjnym lub w piśmie edukacyjnym. * Opublikowanie na portalu edukacyjnym ciekawego, inspirującego scenariusza lekcji. - Strona www - Okres stażu * Publikacja artykułu „Truth about us saved on walls and in literature – high school students learn English while exploring Polish culture” (pisanego we współpracy z Joanną Piturą- nauczycielką języka angielskiego) w czasopiśmie "Teaching English with Technology". - Czasopismo - tekst artykułu Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich (§ 8 ust. 2 pkt 4a Rozporządzenia) 1. Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów wychowawczych w związku z opieką sprawowaną nad zespołem klasowym we współpracy z pedagogiem i psychologiem szkolnym. * Opracowanie i sukcesywna realizacja Planu pracy wychowawcy * Integracja zespołu klasowego: pogłębianie wiedzy na temat sytuacji rodzinnej uczniów oraz stosunków interpersonalnych panujących wśród wychowanków. * Aktywna współpraca z rodzicami: cykliczne zebrania poświęcone analizie sytuacji dydaktyczno-wychowawczej oraz indywidualne kontakty podyktowane konkretnymi potrzebami. - Zatwierdzony Plan pracy wychowawcy klasy, ankiety ewaluacyjne, referaty, protokoły spotkań z rodzicami, z pedagogiem, psychologiem szkolnym - Okres pełnienia funkcji wychowawcy * Diagnozowanie sytuacji, opracowanie referatów w ramach pedagogizacji. * Regularna współpraca z pedagogiem i psychologiem szkolnym. 2. Opracowanie i wdrożenie Planu Działań Wspierających. * Opracowanie we współpracy z pedagogiem szkolnym i wdrożenie programu opiekuńczego w pracy z uczniami, ze szczególnym uwzględnieniem pracy z uczniem posiadającym zalecenia z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. - Plan Działań Wspierających - Okres stażu 3. Opracowanie i wdrożenie programu koła językoznawczego dla uczniów liceum -„JęzyKołłki”- poszerzającego kompetencje humanistyczne uczniów. * Prowadzenie zajęć językoznawczych zakończonych wydaniem Słownika gwary uczniowskiej Kołłątaja - Zatwierdzony program koła językoznawczego, przykładowy scenariusz zajęć, wypracowane materiały, sprawozdanie z działalności koła, Słownik gwary uczniowskiej Kołłątaja - Rok szkolny 2018/2019 Wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego, podręczników lub środków dydaktycznych, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych – także konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej (§ 8 ust. 2 pkt 4 lit. b ) 1. Wykonywanie zadań egzaminatora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie. * Praca w zespole egzaminatorów egzaminu maturalnego z języka polskiego – udział w szkoleniach oraz poprawianie prac w trakcie sesji. - Zaświadczenia OKE - Wg harmonogramu OKE w Warszawie * Pełnienie roli przewodniczącego w pracach komisji na egzaminie wewnętrznym z języka polskiego. - Powołanie egzaminatora - Okres stażu Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych (§ 8 ust. 2 pkt 4c Rozporządzenia) 1. Praca i współpraca przy organizowaniu i przeprowadzaniu warsztatów szkolnych. * Prowadzenie warsztatów w ramach szkolnych Dni Wartości. - Scenariusz warsztatów - Okres stażu 2. Organizacja konkursów: np. Mistrz Pięknego Czytania w Kołłątaju, Mistrz Poprawnej Polszczyzny w Kołłątaju. * Opracowanie regulaminów konkursów. * Wykonanie plakatów konkursowych oraz dyplomów. * Koordynacja przebiegu konkursów. - Regulaminy, plakaty, zaproszenia, dyplomy, Zdjęcia, Potwierdzenie Dyrektora - Okres stażu 3. Podejmowanie działań na rzecz tworzenia tradycji szkolnej – ŚWIĘTO SZKOŁY * Praca w Zespole ds. Organizacji Obchodów Święta Szkoły. - Potwierdzenie Dyrektora - X 2017 r. * Opracowanie Biuletynu Jubileuszowego 360-lecia istnienia szkoły oraz Jednodniówki. - Biuletyn Jubileuszowy i Jednodniówka - X 2017 r. 4. Inicjatywy na rzecz edukacji kulturalnej podejmowane samodzielnie lub we współpracy z zespołem nauczycieli. * Organizowanie imprez kulturalnych, spotkań z ludźmi kultury, sztuki i nauki. - Plany imprez, zdjęcia, uczniowskie sprawozdania - Okres stażu * Organizowanie wyjść młodzieży szkolnej na projekcje filmowe, widowiska sceniczne, koncerty i lekcje muzealne mające na celu rozwój zainteresowań humanistycznych uczniów oraz zapoznanie z dziedzictwem kulturowym regionu i kraju. - Karty wycieczek, sprawozdania, recenzje uczniów - Okres stażu * Zorganizowanie i przeprowadzenie we współpracy z uczniami performance lub happeningu w szkole. - Zdjęcia, Potwierdzenia Dyrektora szkoły - Okres stażu 5. Mobilizacja uczniów i koordynacja ich pozytywnych działań w pracy na rzecz szkoły. * Promowanie ofert szkoły podczas Targów EXPO i Dni Otwartych poprzez koordynowanie działań uczniów (pokazy, plakaty, prezentacje multimedialne). - Fotografie, potwierdzenie Dyrektora Szkoły. - Okres stażu Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami (§ 8 ust. 2 pkt 4e Rozporządzenia) 1. Pogłębianie wiedzy na temat problemów uczniów, ich sytuacji rodzinnej i stosunków interpersonalnych. * Prowadzenie spotkań z rodzicami. - Dokumentacja szkoły - Okres stażu * Spotkania indywidualne, rozmowy telefoniczne z rodzicami. * Prowadzenie najczęściej w obecności pedagoga rozmów z uczniami trudnymi, wymagającymi specjalnej opieki i ich rodzicami. - Wpisy w Dzienniku elektronicznym - Okres stażu 2. Udział w ogólnopolskich i dzielnicowych akcjach charytatywnych i innych. * Udział w WOŚP, Szlachetnej Paczce. * Zorganizowanie kiermaszu charytatywnego na rzecz potrzebujących wsparcia. * Udział w akcjach organizowanych przez Urząd Dzielnicy Ochota, współpraca z Młodzieżową Radą Dzielnicy Ochota i udział w akcjach koordynowanych przez nią. - Zaświadczenia organizatorów, Potwierdzenie Dyrektora szkoły - Okres stażu 3. Nawiązanie współpracy z Przedszkolem Nr 66 i Domem Dziecka nr 9 w Warszawie w dzielnicy Ochota. * Zorganizowanie zajęć edukacyjnych, warsztatów dla dzieci prowadzonych przez uczniów. Przygotowanie przedstawienia. - Zdjęcia, Sprawozdanie, Poświadczenie Dyrektorów tych placówek - Okres stażu 5.Zaangażowanie w imprezy i akcje organizowane przez Urząd Dzielnicy Ochota, współpraca ze środowiskiem lokalnym. * Zaangażowanie uczniów w udział w festynie z okazji Dnia Dziecka i Rodzinnym Pikniku Integracyjnym w Parku Szczęśliwickim. - Potwierdzenie współpracy - Okres stażu Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony (§ 8 ust. 2 pkt 5 Rozporządzenia) 1. Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów edukacyjnych lub wychowawczych. * Rozpoznanie i systematyczna praca nad rozwiązaniem zdiagnozowanych problemów poprzez ustalenie metod pracy, stosowanie odpowiednich strategii i oddziaływań wychowawczych. * Dokonanie opisu i analizy dwóch przypadków. - Opis i analiza - Okres stażu Powyższy Plan rozwoju zawodowego jest planem otwartym i może ulec zmianom w trakcie jego realizacji za zgodą Dyrektora szkoły. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |