Katalog Patrycja Pikulik-Fąs, 2018-02-09 Łobżenica Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Scenariusz zajęć logopedycznych "Pojazdy"Scenariusz zajęć logopedycznych nr 3 Temat: Pojazdy Wiek: 6 lat Czas trwania zajęć: 30 minut Cele : • usprawnienie narządów mowy, • rozwijanie słuchu fonemowego, • utrwalanie prawidłowego sposobu połykania, • utrwalanie wyrazistej wymowy samogłosek, • rozwijanie mowy, Metody: • logopedyczne: ćwiczenia logopedyczne: oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, usprawniające motorykę i kinestezję narządów mowy, słuchu fonematycznego; pokaz i wyjaśnianie ułożenia narządów artykulacyjnych; -metoda cienia, mówienie wydłużone (metoda sztucznego echa), • lingwistyczne : ćwiczenia dykcyjne, Forma: • indywidualna Przebieg: I Wstęp 1. Powitanie dziecka uściskiem dłoni i słowami „Dzień dobry”. 2. Zabawy artykulacyjne : -Uczulanie palcem wałka dziąsłowego i nazywanie tego miejsca np. parkingiem, w którym język musi zaparkować, gdy mamy zamkniętą buzię, -Zabawa „Konik” (nauka kląskania), -Zabawa „Piłka” język udaje piłeczkę, skacze w buzi, odbija się od sufitu i od podłogi, -Zabawa „Malarz - język jest malarzem, maluje sufit w buzi, -Zabawa „Schodki” - język wspina się po trzech schodkach - pierwszy jest tuż za zębami, drugi troszeczkę dalej, trzeci jeszcze dalej (za wałeczkiem), -Zabawy przed lustrem- śpiewanie lalala, lololo, lelele, lululu, 3. Ćwiczenie połykania śliny „Parkujemy”- logopeda tłumaczy, pokazując na własnym przykładzie jak parkujemy język w garażu, czyli na wałeczku, zaciskamy zęby, uśmiechamy się i połykamy ślinę, 4. Ćwiczenie połykania płynów „Tankujemy paliwo” ( należy często przypominać dziecku o „parkowaniu języka w garażu”)- zaczynamy od gęstego płynu, np.: kisielu do picia. Dziecko wypija z małego kubeczka - najpierw nabiera niewielki łyk, słucha instrukcji logopedy, naśladuje (język do góry i połykamy). II Rozwinięcie 5. Rozmowa przy obrazku „Ruch uliczny” - logopeda pyta dziecko co widzi wskazując elementy, jeśli dziecko samo nie nazwie , prosimy by powtarzało za logopedą). 6. Zabawa „Pojazdy uprzywilejowane” – dziecko ogląda przyniesione przez logopedę zabawki- pojazdy uprzywilejowane, terapeuta bierze karetkę pogotowia naśladując jej odgłos :e-o, straż pożarną: a-o, policję: i-u, mówi to bardzo wyraźnie, następnie ćwiczy wspólnie z dzieckiem. 7. Zabawa artykulacyjna „Inne pojazdy”- logopeda kładzie przed dzieckiem plansze z narysowanymi konturami samochodu, samolotu, statku, kreśli palcem dziecka po śladach według wyznaczonych lini prosząc, by dziecko w tym czasie wybrzmiewało samogłoskę ustną taką jaka wymawia logopeda. 8. Zabawa słuchowa „Co to za pojazd” -rozkładamy przed dzieckiem obrazki: karetki pogotowia, straży pożarnej, policji . Następnie kolejno włączamy nagranie odgłosów tych pojazdów według kolejności wyżej podanej i naśladujemy te dźwięki. Prosimy, aby dziecko je powtórzyło, a następnie włączamy nagrania w zmienionej kolejności. Dziecko ma za zadanie wskazać pojazd , który słyszy i naśladować jego odgłos. III Zakończenie 9. Zabawa słuchowo- ruchowa „Garaż”- logopeda daje dziecku samochód, a na dywanie rozkłada garaże (zbudowane z klocków), prezentuje dziecku, że samochód jedzie przy wypowiadaniu słów : brum, brum, brum…(które dziecko powinno wypowiadać) , a na dźwięk trąbki musi wjechać do garażu wypowiadając słowa : pi, pi, pi…. 10. Nagrodzenie dziecka naklejką i pożegnanie się słowami „Do widzenia pa pa”, dziecko odpowiada „pa, pa Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |