Katalog Marta Wija, 2018-02-01 Wodzisław Śląski Język angielski, Konspekty Everyday life situations in exam exercises- słuchanie ze zrozumieniem.P L A N M E T O D Y C Z N Y / KONSPEKT LEKCJI/ Podstawowe informacje: Klasa/ grupa: III a Ilość uczniów: 9 Data zajęć: 14.04.2014r. Prowadzący: Marta Wija Nazwa programu nauczania/ podstawa programowa: Program oparty na podstawie programowej dla języka obcego dla III etapu edukacyjnego, poziom III.1 - na podbudowie wymagań dla II etapu edukacyjnego. Program zgodny z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej, z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Podręcznik: Testy gimnazjalne Język angielski poziom podstawowy i rozszerzony (Pearson Longman)- Zadania z zakresu: słuchanie ze zrozumieniem. Temat lekcji: Everyday life situations in exam exercises- słuchanie ze zrozumieniem. Cele kształcenia – wymagania ogólne: I. Znajomość środków językowych. II. Rozumienie wypowiedzi. III. Tworzenie wypowiedzi. IV. Reagowanie na wypowiedzi. V. Przetwarzanie wypowiedzi. Treści nauczania- wymagania szczegółowe: 1,2,3,4,6,8,11.12,13 1. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych. 2. Uczeń rozumie ze słuchu proste, krótkie, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka) -reaguje na polecenia -określa główną myśl tekstu -znajduje w tekście określone informacje -określa intencje autora/nadawcy tekstu -określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuacje, uczestników) 3. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. napisy informacyjne, listy, broszury, ulotki reklamowe, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje obsługi, proste artykuły prasowe i teksty narracyjne). 4. Uczeń tworzy krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne. 6. Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach. 8. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie. 11.Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi) również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych 12. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, rozumienie tekstu zawierającego nieznane słowa i zwroty) i strategie kompensacyjne (np. opis, zastąpienie innym wyrazem) w przypadku, gdy nie zna lub nie pamięta jakiegoś wyrazu. 13.Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami) Główny cel lekcji: doskonalenie sprawności słuchania ze zrozumieniem w oparciu o zadania typu egzaminacyjnego. Cele operacyjne: 1. Wiadomości – uczeń potrafi: Przetłumaczyć nowe słownictwo Operować słownictwem z zakresu działu kultura z szczególnym uwzględnieniem środków masowego przekazu oraz wykorzystać wiedzę zawartą w zadaniach ze słuchania. zastosować znane mu wymogi egzaminacyjne. 2. Umiejętności – uczeń potrafi: wykonać zadanie na podstawie wysłuchanego nagrania porządkować informacje uzasadnić wybór informacji odszukiwać w tekście określone informacje przytoczyć fragmenty tekstu uzasadniające wybór informacji wskazać najistotniejsze informacje; znaleźć informacje dla niego ważne i interesujące, związane z zadaniem, jakie ma do wykonania; określić relacje, jakie zachodzą pomiędzy poszczególnymi częściami wypowiedzi; oddzielić myśli główne od drugorzędnych; określić intencje, ton i nastrój autora wypowiedzi; określić styl wypowiedzi; wyjaśnić znaczenie wyrazu poprzez jego użycie, wnioskować o znaczeniu z kontekstu 3. Postawy – uczeń potrafi: pracować indywidualnie wypracować swój własny styl ułatwiający słuchanie ze zrozumieniem. Formy pracy: − praca samodzielna ucznia na lekcji; − praca nauczyciela z całą grupą; − samodzielna praca ucznia w domu: zadania domowe, przygotowanie projektu z wykorzystaniem technik multimedialnych oraz poszukiwanie nowych materiałów uzupełniających; Metody: 1. Problemowe – dyskusja dydaktyczna metaplan 2. Eksponujące: prezentacja materiału w formie filmiku. 2. Programowane: z użyciem tekstów i nagrań z podręcznika (zadania z podręcznika Testy gimnazjalne język angielski. Pearson Longman) 3. Praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe metoda projektów (zadanie domowe) 4. Podające: objaśnianie/ instruktaż wyjaśnianie Materiały: Filmik wprowadzający w temat telewizor odtwarzacz DVD/ kino domowe odtwarzacz płyt CD płyta CD z nagraniami karty pracy ucznia (ćwiczenia przedmiotowe- słuchanie ze zrozumieniem) karty z instrukcjami /poradami ułatwiającymi słuchanie ze rozumieniem na egzaminie gimnazjalnym. nagrania (zadanie domowe) tablica kreda magnesy P R Z E B I E G L E K C J I I. Wstęp - około 8 minut Czynności nauczyciela: Przywitanie z uczniami/gośćmi. Zapisanie i wprowadzenie do tematu lekcji. Czynności ucznia: przywitanie z nauczycielem/gośćmi. N: Prosi uczniów i gości by odwrócili się i zerknęli na ekran telewizora. Nauczyciel włącza 3- minutowy materiał wprowadzający do tematu zajęć. U: Odwracają się i oglądają filmik. N i U: Krótka dyskusja na temat filmiku. N: Nauczyciel pyta uczniów czy pamiętają ile procent na egzaminie można zdobyć za słuchanie ze zrozumieniem? (oddzielnie za część podstawową i rozszerzoną). U: Uczniowie wyrażają swoje zdanie. N: Nauczyciel zapisuje trafne odpowiedzi. Czynności nauczyciela: W nawiązaniu do wyników procentowych i punktowych zapisanych na tablicy nauczyciel zapowiada, cel lekcji (ćwiczenia w zakresie słuchania ze zrozumieniem) Wyjaśnia, że ćwiczone będą typy zadań: multiple choice exercises (test wyboru) oraz true/ false (prawda/fałsz) zarówno z zakresu podstawowego jak i rozszerzonego. II. Rozwinięcie : Praca z tekstem słuchanym- 25 minut. Czynności nauczyciela: Rozdanie kart pracy. Objaśnienie zadania, przygotowanie uczniów do wysłuchania nagrania (przypomnienie zasad postępowania przed rozpoczęciem słuchania) włączenie nagrania (dwukrotne odsłuchanie), sprawdzenie odpowiedzi uczniów. Po pierwszym słuchaniu analiza słownictwa. Czynności uczniów: dwukrotne wysłuchanie nagrań, wpisanie poprawnych odpowiedzi w kartach pracy, omówienie słownictwa i odpowiedzi wraz z nauczycielem, analiza nagrań. IV. Utrwalenie materiału i podsumowanie lekcji - 12 minut. Czynności nauczyciela: przypomnienie najważniejszych słów i wyrażeń z tekstów. • Metaplan z instrukcjami i poradami dotyczącymi słuchania ze zrozumieniem podczas egzaminu gimnazjalnego. • Podanie zadania domowego ( Zdaniem uczniów będzie stworzenie jednego zadania na słuchanie zrozumieniem- każdy uczeń otrzyma od nauczyciela dwa nagrania, i zobowiązany będzie ułożyć 1 zadanie typu prawda/fałsz lub wyboru wielokrotnego, składające się z co najmniej 5 przykładów-pytań lub zdań). Czynności uczniów: uczniowie biorą udział w utrwalaniu materiału (powtarzają słownictwo, odpowiadają na pytania nauczyciela). Uczniowie biorą udział w tworzeniu metaplanu. Uczniowie wysłuchują objaśnień związanych z zadaniem domowym. Krótka ewaluacja: Czego nowego nauczyliście się na dzisiejszej lekcji? Co sprawiło wam problemy? Która część lekcji najbardziej się wam podobała/ nie podobała? Ocena aktywności i pracy na lekcji (plusy) Podziękowanie uczniom za udział w lekcji oraz pożegnanie z grupą. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |