Katalog Edyta Kulik, 2018-01-18 Głogów Pedagogika, Konspekty Konspekt zajęć rewalidacyjnychKONSPEKT ZAJĘD DLA UCZENNICY O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Temat: Dodawanie i odejmowanie na konkretach i w pamięci w zakresie 100. Porównywanie liczb. Doskonalenie funkcji percepcyjno-motorycznych. Ćwiczenia ruchu integrującego. Gimnastyka mózgu. Klasa: VII Czas potrzebny na realizację: 45 minut Cele ogólne: • Wykonywanie działań na liczbach naturalnych. • Kształtowanie umiejętności matematycznego (ilościowego, schematycznego i relacyjnego) opisywania rzeczywistości. • Rozwijanie zainteresowań matematycznych. • Stymulowanie wszechstronnego rozwoju uczniów. 1. Cele operacyjne: o Dydaktyczne Uczeń: • Potrafi odwzorować układ elementów z pamięci. • Sprawnie przelicza elementy. • Zapisuje cyframi i odczytuje liczby w zakresie 100. • Porównuje liczby. • Dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100. • Utrwala pojęcia: suma, różnica. • Rozumie pojęcia stosowane w porównywaniu różnicowym „o ile więcej?” „o ile mniej?” o Rewalidacyjne • Doskonalenie ogólnej koordynacji ruchowo-wzrokowo-słuchowej, integracja prawej i lewej półkuli (ruchy naprzemienne). • Usprawnienie percepcji wzrokowej, poprawa pamięci, relaksacja (leniwe ósemki). • Poprawa koncentracji uwagi. • Zwiększenie pewności siebie. • Zwiększenie efektywności uczenia się matematyki i innych przedmiotów. • Ćwiczenie pamięci wzrokowej. • Doskonalenie funkcji percepcyjno – motorycznych. o Wychowawcze • Wzrost motywacji do uczenia się. • Zwiększenie skuteczności działań edukacyjnych podejmowanych przez dziecko, zapobieganie syndromowi bezradności. • Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich przeżyć, nastrojów i emocji, za pomocą gestów, ruchu, mimiki i rysunku. • Wzmocnienie poczucia własnej wartości dziecka, umożliwienie osiągania sukcesu. • Utrzymywanie ładu i porządku w trakcie zajęć i po ich zakończeniu. 2. Metody nauczania: • Podająca: pogadanka, wyjaśnienie. • Metoda praktycznego działania. • Metody ćwiczebne. • Problemowa: metoda gier i zabaw dydaktycznych. 3. Formy pracy: • Praca indywidualna 4. Środki dydaktyczne: • Patyczki, wzory układu patyczków. • Kasztany, żołędzie, koszyczki, kartoniki, pisaki, duże pudełko. • Magnetofon, kaseta z muzyką Vivaldiego „Cztery pory roku: Jesień”, płyta z wierszem rytmizującym. • Bingo matematyczne (plansze z odpowiedziami i kartoniki do zakrywania pól na planszy, zestaw kartoników z zadaniami do losowania). • Buźki określające nastrój ucznia. • Kolorowanka matematyczna. Załączniki: 1. Kartka z wierszem rytmizującym do ćwiczenia „Ruchy naprzemienne”. 2. Kartka ze wzorem układu patyczków. 3. Kolorowanka matematyczna. 4. Buźki nastroju. 5. Przebieg zajęć: Zajęcia wstępne: • Ćwiczenia z zakresu gimnastyki mózgu: Ruchy naprzemienne: Ucz. dotyka naprzemian prawą ręką uniesionego lewego kolana i lewą ręką uniesionego prawego kolana, następnie skacząc dotyka kolan łokciem. W trakcie ćwiczenia rytmicznie recytuje wiersz „Ruch jest zdrowy” przy akompaniamencie muzyki z magnetofonu. Leniwe ósemki: Ucz. kreśli ósemki raz prawą, raz lewą ręką, następnie obiema w przestrzeni i na powierzchni. Zajęcia właściwe: 1. Ucz. otrzymuje na kartoniku wzór do ułożenia z kolorowych patyczków i ma za zadanie odwzorować je patrząc na wzór, a potem ułożyć je jeszcze raz z pamięci. Następnie porównać swoją pracę ze wzorem i nanieść poprawki. Następnie przelicza swoje patyczki, pisze ich liczbę na kartoniku. Porównuje liczby patyczków stosując znaki większości i mniejszości. 2. Zabawa „Dary jesieni” przy muzyce Vivaldiego „Cztery pory roku: Jesień”. Ucz. chodzi po sali z koszyczkiem i zbiera kasztany i żołędzie. Następnie układa w rzędach znalezione kasztany i żołędzie, przeliczając je i porównując, określając „o ile więcej?”, „o ile mniej?”. Ucz. odkłada kasztany tak, aby było ich tyle samo co żołędzi. 3. Ucz. rzuca kasztany do dużego pudełka prawą i lewą ręką, licząc celne rzuty. 4. Bingo matematyczne. Nauczyciel opisuje zasady gry. Ucz. otrzymuje zestaw składający się z planszy z odpowiedziami oraz małych czerwonych kartoników do zakrywania pól na planszy. Nauczyciel z zestawu zadań losuje jedną karteczkę z zadaniem. Ucz. w pamięci oblicza działanie, szuka na swojej planszy poprawnej odpowiedzi i zakrywa ją czerwonym kartonikiem mówiąc „Bingo”. 5. Zakończenie zajęć. Ocena swojej pracy i gier poprzez pomalowanie buźki określającej nastrój dziecka. Wręczenie nagrody „Kolorowanka matematyczna”. Załącznik nr 1: Wiersz pt. „Ruch jest zdrowy” Ruch jest zdrowy I dla ciała I dla głowy. Jeśli męczy Cię nauka, To pomocy w ruchu szukaj. Jeśli czasem łapiesz dwóje, Spróbuj: ruch Cię zintegruje. A Dennison da Ci radę, Co masz czynić na tę wadę. Naprzemienny ruch Włącza mózg, wzrok i słuch. Załącznik nr 2: Wzory z patyczków do ułożenia. 1. 2. 3. Pokoloruj wyniki według kodu: 20- pomarańczowy; 30-czarny; 40-żółty; 50-niebieski; 62-czerwony; 68- brązowy; 85-zielony; 95-różowy WESOŁY/ZADOWOLONY/SZCZĘŚLIWY ZAWIEDZIONY SMUTNY/ROZCZAROWANY Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |