Katalog Edyta Kulik, 2018-01-18 Głogów Pedagogika, Projekty edukacyjne IPET ucznia z upośledzeniem w stopniu lekkimINDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY NA ……… ETAP EDUKACYJNY (ROK SZKOLNY………… ) CZĘŚĆ I Imię i nazwisko ucznia Data urodzenia Numer orzeczenia: Rozpoznanie z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego Zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Inne informacje Pieczątka i podpis dyrektora IPET……………..( imię i nazwisko ucznia) CZĘŚĆ II ZAKRES I SPOSÓB DOSTOSOWANIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH ZAKRES IPET-U Modyfikacje IPET-u Rok szkolny: 2017/18 UWAGI Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia z uwzględnieniem oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej I WOPFU Przeprowadzone badanie psychologiczne wykazało zaniżone wyniki ze względu na silne lęki występujące u Marty. Wpływają on na trudności w zadaniach wymagających myślenia i przywoływania wiedzy. Sprawność umysłowa Marty pozostaje na poziomie lekkiej niepełnosprawności intelektualnej. Najmocniejsza stroną Marty jest uogólnianie pojęć i kategoryzowanie. Słabiej radzi sobie z liczeniem. Potrafi dodawać i odejmować jednak nie pamięta tabliczki mnożenia. Wiedza ogólna i zasób słownictwa pozostają na niskim poziomie. Ma trudności z przywoływaniem z pamięci informacji dotyczących zachowań społecznych. Bardzo dekoncentruje się wraz z upływem czasu, szybko rezygnuje. Najlepiej wyćwiczona jest umiejętność kodowania symboli co przekłada się na sprawną umiejętność pisania. Słabiej radzi sobie z analizą wzrokową , ma trudność w dostrzeganiu detali i wykonywaniu zadań wymagających myślenia przyczynowo-skutkowego i przewidywania konsekwencji zdarzeń. Bardzo słabo radzi sobie z syntezą wzrokową. Mocną stroną uczennicy jest dobra technika czytania; tempo czytania na wysokim poziomie. Słaba jest natomiast merytoryczna strona czytania, nie zapamiętuje treści czytanego tekstu. Marta pisze poprawnie, w dobrym tempie, poziom graficzny pisma prawidłowy. Lateralizacja jednorodna prawostronna. Bardzo dobrze rozwinięta analiza słuchowa i synteza głoskowa, w normie pamięć werbalna fonologiczna i słuch fonemowy. Z matematyki duże trudności z opanowaniem treści programowych. Dodaje z trudnością z przekroczenie progu, wykonując działania wzrokowo przelicza na palcach. Dodaje dziesiątki nie radzi sobie z działaniami na liczbach dwucyfrowych. Wykonuje proste przykłady działań sposobem pisemnym w zakresie dodawania i odejmowania. Nie dostrzega zależności w prostych zadaniach tekstowych. II WOPFU Indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne Kwalifikuje się do kształcenia specjalnego dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej z oddziałami integracyjnymi, w szkole specjalnej z zastosowaniem form i metod pracy dostosowanych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczennicy. Konieczna jest konsultacja psychiatryczna w związku z ujawnionymi zachowaniami lękowymi. Praca na zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych w obrębie tych przedmiotów, które sprawiają największe problemy . Doskonalenie rozumienia czytanych treści, werbalizowania myśli. Ćwiczenie myślenia pojęciowego, uogólniania oraz analizy i syntezy wzrokowej. Stawianie wymagań, którym jest w stanie sprostać, praca na konkretach, na mniejszych partiach materiału. Obniżanie lęku i niepokoju w sytuacjach trudnych, uczenie technik redukcji stresu, relaksacyjnych. Częste chwalenie i nagradzanie nawet za najdrobniejsze, ale rzeczywiste efekty pracy, wspierające pokazywanie niedociągnięć. Unikanie nadopiekuńczej postawy wobec Marty, która przeszkadza w budowaniu właściwej samooceny dziecka. Stwarzanie okazji i zachęcanie Marty do rozwijania swoich zainteresowań doświadczania sukcesu. Przygotowanie uczennicy do aktywnego spędzania czasu wolnego. Rozwijanie zainteresowań, cech charakteru, które zapewnią jej różne formy aktywności po ukończeniu szkoły. Współpraca z rodzicami. Formy i wymiar pomocy psychologiczno-pedagogicznej I inne zajęcia rewalidacyjne Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze 3x45 min Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne 2x45 min Programy realizowane przez nauczycieli-Zintegrowane działania o charakterze rewalidacyjnym Uczennica realizuje podstawę programową kształcenia ogólnego dla pierwszego etapu edukacyjnego. Plan pracy indywidualnej: Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze 3x45 min Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne 2x45 min Sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych 1. W zakresie realizowania podstawy programowej: - doskonalenie rozumienia czytanych treści, werbalizowania myśli; - ćwiczenie myślenia pojęciowego, uogólniania oraz analizy i syntezy wzrokowej; - praca na konkretach, na mniejszych partiach materiału. 2. W zakresie organizowania warunków nauki: - uczenie technik redukcji stresu, relaksacyjnych; - potrzebuje wsparcia nauczyciela wspomagającego. Metody i formy pracy Formy pracy: - indywidualna - zespołowa - zbiorowa Metody pracy: Praktyczna, poglądowa, słowna, drama, praca z książką, tekstem, obrazkami gry i zabawy dydaktyczne, scenki rodzajowe, techniki relaksacyjne, elementy treningu wzroku. Działania wspierające rodziców lub ucznia i zakres współpracy (w tym współpraca z PPP i innymi placówkami, organizacjami, instytucjami) Współpraca z rodzicami: - stały kontakt telefoniczny z opiekunem - konsultacje raz w miesiącu; - warsztaty wspierające dla rodziców; - angażowanie rodziców w uroczystości szkolne i klasowe. Współpraca z Poradnią Psychiatryczną. Działanie wspierające ucznia: - niwelowanie sytuacji stresowych wywołujących lęki; - wzmacnianie pozytywne; - indywidualny kontakt podtrzymujący uwagę; - używanie jasnych i konkretnych komunikatów, - zadawanie dodatkowych pytań w trakcie wypowiedzi ustnych. Modyfikacji IPET-u dokonał (data i podpis nauczyciela) Program opracowany w składzie: 1. .................................... …– koordynator zespołu- wychowawca klasy- …………………………….. 2. Nauczyciele specjaliści *- ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 3. Nauczyciele- zajęć edukacyjnych/przedmiotowcy *- ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. *czytelny podpis Podpis rodzica, opiekuna .................................... Pieczątka i podpis dyrektora Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |