Katalog Marta Modzelewska, 2018-01-09 Białystok Zajęcia przedszkolne, Konspekty ZawodyScenariusz zajęć z edukacji polonistycznej w przedszkolu Temat: Zawody Grupa wiekowa: 5- latki Czas zajęć: 30 minut Cele: - ogólny: kształtowanie gotowości do czytania poprzez dokonywanie analizy i syntezy głoskowej wyrazów oraz czytanie globalne - szczegółowe: (dziecko) * nazywa wybrane zawody i rozpoznaje ich atrybuty * wyodrębnia poszczególne głoski w wybranych wyrazach * dokonuje analizy głoskowej wybranych wyrazów * przelicza głoski w wyrazie * czyta globalnie wybrane wyrazy * naśladuje czynności związane z wybranym zawodem Metody: - czynne Formy pracy: - indywidualne - grupowa Środki dydaktyczne: - guzik - klocki - obrazki - obręcze Przebieg zajęć: Zabawa: Krawiec szuka guzika Nauczyciel wprowadza dzieci w zabawę mówiąc „Kto w swojej pracy zajmuje się przygotowywaniem ubrań?” Dzieci wcielają się w rolę krawca/krawcowej i kolejno odgadują, w której kieszeni ukryty jest guzik z właściwą głoską. Guzik to głoska występująca na początku wyrazu. Tylko w jednej kieszeni może być guzik. Pusta kieszeń oznacza niewłaściwie wybraną głoskę. Nauczyciel podchodzi do wybranej osoby (krawca) i odwraca się na chwilę, aby schować guzik do kieszeni. Kładzie rękę na kieszeni i mówi „o- jak okno”, następnie kładzie na drugiej kieszeni i mówi „u- jak okno” Krawiec wybiera kieszeń i sprawdza, czy jest tam guzik. Jeżeli wybrał prawidłowo powtarza „o-jak okno”. Do zabawy wybiera się proste wyrazy: zegar, farba, noc, sok itp. Zabawa: Kominiarz i komin Nauczyciel wprowadza w zabawę pokazując budowlę z klocków i mówiąc: „Ta budowla będzie kominem. Kto w swojej pracy zajmuje się czyszczeniem kominów?”. Następnie prosi uczniów, aby powiedzieli na jaką głoskę zaczynają się słowa „kominiarz” i „komin”. Dzieci wcielają się w rolę kominiarzy. Ich zadaniem będzie wyciągnąć z komina obrazek i wyodrębnić pierwszą głoskę danego wyrazu. Jeżeli dziecko będzie miało trudności nauczyciel powinien pomóc dając dziecku wybór np. o - jak okno czy u – jak okno? Do zadania należy wybrać proste wyrazy np. kot, lala, but, dom itp. Zabawa: Kierowca wiezie dzieci. Nauczyciel wprowadza w zabawę wybierając trzy osoby, które otrzymują obręcze. Obręcze mają służyć jako kierownice. Nauczyciel pyta: „Kto w swojej pracy używa kierownicy?” Do każdego kierowcy ustawiają się dzieci tworząc autobus, który jedzie z dziećmi na wycieczkę. Nauczyciel włącza muzykę natomiast „autobusy” poruszają się po sali. Gdy nauczyciel wyłącza muzykę „autobusy” stają, a nauczyciel pyta „ Czy w autobusie pierwszym jedzie Ula? Poproszę pasażerów o wymienienie głosek w wyrazie ULA. Przy każdej głosce pokazujcie palce. Ile było głosek w wyrazie ULA?” Następnie tak samo z autobusem drugim i trzecim. Gdyby wystąpiły trudności przy przegłosowaniu jakiegoś imienia, nauczyciel sam wykonuje te zadanie, a pasażerowie powtarzają. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |