Katalog Aleksandra Bielewicz, 2017-12-05 Kalisz Małgorzata Biesiada Język angielski, Projekty edukacyjne Innowacja pedagogiczna" English everywhere"Innowacja pedagogiczna w ramach przedmiotu języka angielskiego na poziomie klas I-VIII oraz w oddziale przedszkolnym „English everywhere” Autorzy innowacji: mgr Małgorzata Biesiada i mgr Alekandra Bielewicz Miejsce wdrażania innowacji: Szkoła Podstawowa nr 1 w Kaliszu im. Konstytucji 3 Maja Czas realizacji: 01.09.2017r. – 31.05.2020r. Rodzaj innowacji: programowa Zasięg innowacji: klasy 1-8 oraz oddział przedszkolny Dodatkowe wymagania: dodatkowe zajęcia rozwijające oraz zajęcia wyrównujące braki edukacyjne Podstawa prawna innowacji: Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.) - art. 22 ust. 2 pkt 6. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60) - art. 15 pkt 29b. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz.U. z 2002 r. nr 56, poz. 506 ze zm.). PRZYCZYNY WPROWADZENIA INNOWACJI Realizacja programu innowacji „ English everywhere” ma na celu wzbogacenie programu nauczania języka angielskiego o zagadnienia kulturowe państw anglojęzycznych oraz korelację języka angielskiego z innymi przedmiotami w szkole podstawowej. Poznanie kultury, zwyczajów i mentalności innych narodów pozwala zaspokoić naturalną ciekawość młodego człowieka, a korelacja języka z nauczanymi przedmiotami pomaga nabyć całościowej wiedzy o świecie. Wiedza z zakresu kultury i obyczajowości pomaga zrozumieć język angielski i ułatwia jego naukę. Ponadto pozwoli kształtować wizerunek innych kultur,krajów oraz nauczy toleracji i zrozumienia dla innych narodowości. Zasady innowacji: Wprowadzenie innowacji przewiduje dodatkowe 2 godziny w tygodniu w klasach 1-3 oraz 4-8 przeznaczone na rozwijanie umiejętności językowych uczniów. Godziny te będą wykorzystywane na pogłębianie wiadomości i umiejętności z zakresu języka angielskiego, wiedzy o krajach angielskiego obszaru językowego. Zakres materiału będzie obejmował obszary z zakresu przyrody, historii, życia codziennego, sławnych osób pochodzących z krajów anglojęzycznych oraz zgłoszone przez uczniów propozycje tematów zgodne z ich zainteresowaniami. Innowacja zakłada również oglądanie filmów, bajek w języku angielskim oraz czytanie literatury i bajek w języku obcym. Nauczane będą treści skorelowane z pozostałymi przedmiotami w klasach 4-8: matematyka, biologia geografia, historia, muzyka, plastyka, technika, w klsach młodszych z edukacją polonistyczną, matematyczną, przyrodniczą, muzyczną, plastyczną i zdrowotną. Oprócz pogłębiania wiadomości, godziny te będą przeznaczone na doskonalenie poszczególnych umiejętności językowych oraz umiejętności stosowania zdobytej wiedzy w sytuacjach praktycznych. Podczas realizacji dodatkowych godzin uczniowie będą mieli możliwość rozwijania swoich zainteresowań dzięki atrakcyjnym metodom aktywizującym oraz technikom multimedialnym. Innowacja przewiduje tworzenie przez uczniów projektów ( lub mini-projektów), prezentacji, filmów, które mogą być wykorzystane podczas zajęć w innych klasach oraz mogą wzbogacić bibliotekę szkolną. CELE OGÓLNE Poznanie kultury krajów anglojęzycznych. Podniesienie świadomości znaczenia znajomości języków obcych w poznawaniu innych kultur. Rozbudzanie zainteresowań i pogłębianie wiedzy związanej z językiem obcym. Poznanie kultury krajów anglojęzycznych i dokonywanie porównań z kulturą Polski w celu kształtowania świadomości własnego dziedzictwa kulturowego i budowania tolerancji wobec innych kultur. Rozwijanie kompetencji językowych na wszystkich płaszczyznach: mówienie, słuchanie, czytanie i pisanie. Wykorzystywanie zdobytej wiedzy teoretycznej w praktycznych sytuacjach językowych. CELE SZCZEGÓŁOWE -uczniowie będą rozwijać swoje zdolności i predyspozycje poprzez różne formy działań artystycznych- udział w przedstawieniach, konkursach językowych, inscenizacjach, tworzenia projektów, mini-projektów, prezentacji, filmów, albumów. - uczniowie będą wdrażani do zgodnej pracy w zespołach w ramach zajęćpt. "Uczymy się od siebie" - uczniowie będą kształtować samodzielność poprzez naukę korzystania z materiałów źródłowych w języku obcym - uczniowie będą nazwiązywać swobodny dialog w ćwiczeniach komunikacyjnych - uczniwoie będą kształtować postawę tolerancji i zyczliwości dla innych kultur - uczniowie będą łatwiej rozumieć wypowiedzi w języku angielskim dzięki możliwości oglądania filmów, bajek w wersji oryginalnej. - uczniowie będą poznawać i rozwijać swoje zainteresowania kulturą poprzez udział w projekcji filmów dotyczących sfery kulturowej danego kraju. - uczniowie będą wzbogacać słownictwo w języku angielskim OCZEKIWANE EFEKTY Umiejętność czytania ze zrozumieniem lektur na poziomie II etapu kształcenia w języku obcym ( w klasach młodszych: uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania,rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami) Umiejętność wyszukiwania odpowiednich fragmentów w tekstach oraz informacji na dany temat. Umiejętność opisu bohaterów przeczytanych książek, przedmiotów, miejsc, a także sytuacji występujących w tychże książkach.( w klasach młodszych uczeń:przepisuje wyrazy i proste zdania;pisze pojedyncze wyrazy i zwroty; pisze bardzo proste i krótkie zdania według wzoru i samodzielnie) Umiejętność porównywania w mowie i piśmie stylu życia Polaków i innych narodów (Wielkiej Brytanii, USA i Australii), a także innych cech kultury. Posługiwanie się bogatszym językiem z zakresu historii, geografii, charakterystycznej przyrody czy zwierząt występujących w Australii i innych krajach anglojęzycznych. Umiejętność nawiązywania swobodnego kontaktu w języku angielskim. Wzrost świadomości międzykulturowej, Łatwość w rozumieniu filmów, bajek w wersji oryginalnej oraz materiałów autentycznych (authentic materials). Umiejętność wyrażania własnych opinii i uczuć po obejrzeniu filmów. TEMATYKA Nauczanie języka angielskiego poprzez poznanie kultury krajów anglojęzycznych zostało podzielone: Wiadomości o Wielkiej Brytanii, wiadomości o Stanach Zjednoczonych oraz- wiadomości związane z Australią Wiedza o krajach anglojęzycznych będzie obejmowała obszary: położenie, krainy, klimat, główne miasta, stolice, rzeki, góry, legendy, zabytki, sławne miejsca, styl życia,tradycje, jedzenie, ubranie, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, sport, sławni ludzie, pisarze, aktorzy, sportowcy, piosenkarze, Inne obszary, zgłoszone przez uczniów, dla nich interesujące. METODY I FORMY Zajęcia dodatkowe z języka angielskiego będą prowadzone w sposób róznorodny. Metody będą dostosowywane do różnych typów uczniów, którzy przejawiają rózne style uczenia się i różne rodzaje inteligencji, będą one uwzględniały różne formy pracy, techniki i środki dydaktyczne. Wprowadzenie ciekawych środków dydaktycznych, tablicy interaktywnej, korzystanie z Internetu uatrakcyjni zajęcia i umożliwi uczenie się przez działanie, doprowadzi do umiejętności dialogu i dyskusji w obcym języku. Ponadto wykorzystanie technologii komputerowej przyczyni się do zwiększenia, jakości prowadzonych zajęć. W czasie zajęć języka angielskiego uczniowie będą mieć możliwość korzystania z różnych źródeł informacji, także autentycznych (authentic materials). Ponadto, aby osiągnąć zamierzone cele uczniowie będą pracować indywidualnie, w grupach i parach. Uczniowie będą ćwiczyć umiejętności komunikowania się w języku obcym poprzez: dialogi,listy, e-maile, pocztówki, opowiadania, biorąc udział w przedstawieniach,układając i biorąc udział w scenkach rodzajowych, oglądając filmy połączone z ćwiczeniami i dyskusjami, tworząc albumy o innych krajach w wersji papierowej lub elektronicznej, tworząc kalendarze i plakaty, filmiki, czytając książki i bajki języku angielskim. EWALUACJA W czasie trwania innowacji będzie prowadzona dokumentacja, na podstawie, której będzie można podsumować wnioski dotyczące realizacji założonych celów. Badania opierać się będą o ankiety, obserwacje. Wyniki ewaluacji opracowywane będą przez osobę prowadzącą innowację na koniec każdego roku szkolnego. Ewaluacji podlegać będą: -atrakcyjność zajęć dla dzieci, -praktyczność i użyteczność, Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |