Katalog Maria Pajor, 2017-11-22 Wielogłowy Matematyka, Konspekty „Zastosowanie cech podzielności liczb naturalnych do rozwiązywania zadań.” klasa VKonspekt Data: 30.10.2017 Klasa: V a Przedmiot: matematyka Nauczyciel: Maria Pajor Temat: „Zastosowanie cech podzielności liczb naturalnych do rozwiązywania zadań.” Czas: 45 min Cele: - potrafi wskazać liczbę podzielną przez 2, 3, 4, 5, 9, 10, 100, -zbudować liczbę spełniającą podaną cechę podzielności, -stosowanie cech podzielności w zadaniach. Cele operacyjne: uczeń umie: -podać dzielniki liczb naturalnych -wskazać wspólne dzielniki liczb naturalnych, - podać cechy podzielności przez 2, 3, 4, 5, 9, 10, 100 uczeń rozumie: -pojęcie dzielnika liczby naturalnej -definicję cech podzielności liczb przez 2, 3, 4, 5, 9, 10, 100 uczeń stosuje: -pojęcie dzielnika liczby naturalnej -cechy podzielności liczb przez 2, 3, 4, 5, 9, 10, 100 Cele wychowawcze: -rozwijanie spostrzegawczość i zdolność kojarzenia -umiejętność współpracy grupie -dbanie o czystość zapisów -wykorzystanie wiedzy w praktyce Metody: -pogadanka -karty pracy Formy pracy: - grupowa - indywidualna PRZEBIEG LEKCJI: FAZA WSTĘPNA: 1) Sprawdzenie listy obecności; 2) Sprawdzenie zadania domowego; 3) Zapis tematu lekcji na tablicy; 4) Dyskusja z uczniami i uświadomienie im celu lekcji. (5 min) FAZA ZASADNICZA: 1) Przypomnienie poznanych wiadomości dotyczących cech podzielności. Uczniowie zgłaszają się i odpowiednio podają cechy podzielności przez 2, 3, 4, 5, 9, 10, 100, oraz podają do każdej cechy odpowiedni przykład. (10 min.) Wypisanie na tablicy cech podzielności. 2) Podział uczniów na trzy osobowe grupy i rozdanie im kart pracy. Uczniowie samodzielnie muszą rozszyfrować do grupy, o jakim numerze będą należeć. Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z ich imieniem oraz kilkoma liczbami, uczeń musi ustalić, którą cechę podzielności spełniają podane liczby. Po ustaleniu cechy podzielności uczniowie tworzą grupy o nazwach 2, 3, 5, 9, 10, 100 w zależności od cechy, jaką spełniały ich liczby (zał. 1) (5 min.) Nowo utworzone grupy otrzymują karty pracy z dwoma typami zadań. Zadania pierwszego typu utrwalają umiejętności wskazywania liczb podzielnych przez 2, 3, 4, 5, 9, 10, 100. (zał. 2 s. 1). Uczniowie dodatkowo otrzymują karteczki z liczbami z zadania 1.1, po zakończeniu rozwiązywania zadania, podchodzą do tablicy i umieszczają je pod odpowiednią cechą. (10 min.) Zadania drugiego typu utrwalają umiejętności budowania liczb spełniających podaną cechę podzielności. (zał. 2 s. 2). Uczniowie dodatkowo otrzymują karteczki z nie pełnymi liczbami z zadania 2.1, po zakończeniu rozwiązywania zadania, podchodzą do tablicy i umieszczają je pod odpowiednią cechą. (10 min) Zadania na kartach pracy są podzielone poziomami trudności tak, aby każdy uczeń w klasie wykorzystał czas przeznaczony na pracę jak najlepiej. Uczniowie posiadają karteczki w trzech kolorach, wykładają na ławkę karteczkę symbolizującą poziom zrozumienia zadania. Zielona - rozumiem, nie potrzebuję pomocy, żółta – rozumiem, ale mam trudności, czerwona - nie rozumiem, nie wiem jak rozwiązać zadanie. Nauczyciel podchodzi do ławek i udziela pomocy uczniom, którzy symbolizują swoje trudności kolorem kartki. FAZA PODSUMOWUJĄCA: 1) Uczniowie wypełnione karty pracy wklejają do zeszytu. Następnie oceniają poziom zrozumienia zadania podnosząc do góry karteczki w odpowiednim kolorze, przy zadaniu, o które pyta nauczyciel. - Nauczyciel pyta czy uczniowie potrafią w zbiorze różnych liczb wskazać te podzielne przez 2, 3, 4, 5, 9, 10 lub 100. Zad. 1.1, zad.1.2 - Czy uczniowie potrafią uzupełnić zapis danej liczby takimi cyframi, aby spełniała ona podaną cechę podzielności. Zad. 2.1, Zad. 2.2 2) Następnie otrzymują karty samooceny ucznia, wypełniają je i oddają nauczycielowi. Nauczyciel ocenia pracę uczniów wpisując oceny z aktywnej pracy na lekcji. (5 min) Podpis nauczyciela Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |