Katalog Agnieszka Wojczyk, 2017-11-17 Chorzów Zajęcia zintegrowane, Konspekty Edukacja polonistyczna - scenariusz lekcji Skąd się wzięły pieniądze?Scenariusz zajęć z edukacji polonistycznej KRĄG TEMATYCZNY : NASZE SPRAWY TEMAT : Skąd się wzięły pieniądze? CZAS : 45 min Termin: 29.11.2016 KL. IIIF PROWADZĄCY: Agnieszka Wojczyk ZAPIS W DZIENNIKU: Rozmowa o środkach płatniczych używanych dawniej i dziś. Czytanie tekstu informacyjnego o historii pieniądza. CEL GŁÓWNY: -ustalenie skąd wzięły się pieniądze? - środki płatnicze używane dawniej i dziś. CELE: uczeń - słucha uważnie tekstów czytanych przez nauczyciela, - potrafi stworzyć notatkę z rozsypanek zdaniowych, – zna dzieje pieniądza i jego różne formy, – wyjaśnia, dlaczego ludzie posługują się pieniądzem, - umie przeczytać tekst, – wie, jak nazywa się waluta polska oraz wspólna waluta europejska, METODY: słowna – pogadanka, rozmowa kierowana, oglądowa – pokaz, metody aktywizujące, rozsypanka obrazkowa w formie puzzli, praca z tekstem, autorefleksja, FORMY PRACY : praca indywidualna, zbiorowa i grupowa. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Ćw. cz. 1 s. 75, pokaz Power point (dzieje pieniądza), wiersz: „Ciuchy dla muchy”,obrazki w kształcie puzzli z: muszelkami, zbożem, kamieniami, jedwabiem i bydłem, z różnymi pieniędzmi w formie kwadratów i owali z metalu, z pieniędzmi okrągłymi w formie monet, z pieniędzmi papierowymi, z kartami bankomatowymi/ kredytowymi, sakiewka z przykładowymi monetami i banknotami polskimi, duże napisy na kartonie: PIENIĄDZE, MONETY, BANKNOTY, obrazki: spódnica, buciki, szalik, kapelusz, rękawiczki, spodnie (do wiersza) PLAN ZAJĘĆ: 1. Przywitanie, sprawdzenie obecności, zadania domowego. 2. Zapoznanie z celami lekcji. 3. Zapoznanie z tematem zajęć. 4. Przedstawienie dziejów pieniądza ( pokaz Power point oraz rozsypanka) 5. Wykonanie ćwiczenia str 75. Ćwiczenie 2. Wklejanie do zeszytu notatki. 6. Czarodziejska sakiewka- prezentacja monet i banknotów. 7. Podsumowanie zajęć. Samoocena. PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1. Przywitanie, sprawdzenie obecności, zadania domowego. 2. Zapoznanie z celami lekcji. Krok 3: Zapoznanie z tematem zajęć Nauczyciel głośno odczytuje wiersz „Ciuchy dla muchy” (materiał pomocniczy nr 1). Po odczytaniu wiersza zadaje dzieciom pytanie, czy domyślają się (na podstawie wiersza), o czym będzie mowa na zajęciach (powinna paść odpowiedź: pieniądze). Następnie przeprowadza z dziećmi luźną rozmowę tematyczną: • Dlaczego mucha nie mogła kupić ubrań, które chciała mieć? • Co jest potrzebne, abyśmy mogli zrobić zakupy? (powinna paść odpowiedź: pieniądze) • Do czego są potrzebne pieniądze? • Czy wszystko można kupić? • Co można kupić? Czego nie można kupić? • Czy wiecie, jaka waluta obowiązuje w Polsce? Krok 4: Przedstawienie dziejów pieniądza – rozsypanka obrazkowa Każda grupań otrzymuje od nauczyciela rozsypankę obrazkową (materiał pomocniczy nr 2). Nauczyciel informuje uczniów, że będziemy oglądać pokaz o dziejach pieniądza i słuchać informacji od nauczyciela. Zadaniem uczniów po obejrzeniu jak najszybsze ułożenie układanki. Uczniowie na podstawie pokazu i informacji od nauczyciela dowiadują się, kiedy pojawiły się pierwsze pieniądze, w jakiej postaci i jak na przestrzeni wieków zmieniał się ich wygląd. Dowiadują się także, jak funkcjonował handel bez pieniędzy i co dawniej pełniło rolę pieniądza. Grupa, która najszybszej wykona zadanie dostaje od nauczyciela nagrodę: sakiewkę z różnymi pieniędzmi (monety i banknoty polskie). Krok 5. Wykonanie ćwiczenia str. 75. Ćwiczenie 2. Wklejanie do zeszytu notatki. Krok 6: Czarodziejska sakiewka – prezentacja monet i banknotów obowiązujących w Polsce Nauczyciel umieszcza w widocznym miejscu (na tablicy) trzy napisy: PIENIĄDZE, MONETY, BANKNOTY (materiał pomocniczy nr 3), a następnie prosi grupę, które otrzymała sakiewkę o wyjęcie po kolei ukrytych w worku skarbów – monet lub banknotów obowiązujących w Polsce. Nauczyciel nazywa wyjmowane przez dzieci banknoty oraz monety i układa je w widocznym miejscu pod odpowiednimi, umieszczonymi wcześniej napisami (od najmniejszej wartości do największej). Krok 7 PODSUMOWANIE ZAJĘĆ.– ewaluacja Uczniowie odpowiadają na pytania: 1. W czasie dzisiejszych zajęć pracowałem/am jak: a) pracowita mrówka, b) beztroski motylek, c) powolny żółw, d) śpiący kot. 2.W czasie dzisiejszych zajęć dowiedziałem/am się: ………………………………………………………………………… 3. W czasie dzisiejszych zajęć podobało mi się: ……………………………………………………………………………… Prowadzący: Agnieszka Wojczyk Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |