Katalog

Agnieszka Matyja, 2017-11-17
Zgierz

Izabela Rybak
Fizyka, Scenariusze

Co zrobić, gdy zabraknie prądu?-scenariusz lekcji fizyki z wykorzystaniem metod aktywizujących

- n +

Autor: Izabela Rybak, Agnieszka Matyja

Temat: Co zrobić, gdy zabraknie prądu?
Czas: 45 minut
Klasa: druga gimnazjum
Przedmiot : Fizyka
Cele:
1. Ogólne:
• przeprowadzenie doświadczeń i wyciąganie wniosków z otrzymanych wyników,
• wskazanie w otaczającej rzeczywistości przykładów zjawisk opisanych za pomocą poznanych zależności fizycznych.
2. Szczegółowe. Uczeń:
• zna nazwy urządzeń wytwarzających prąd elektryczny,
• wie co to jest prąd elektryczny,
• buduje proste obwody elektryczne,
• wie co to jest elektrolit i jaką pełni rolę,
• posługuje się pojęciem napięcia i natężenia prądu elektrycznego,
• będzie umiał mierzyć podstawowe wielkości elektryczne przy pomocy miernika.
3.Cele sformułowane w języku ucznia:
• dowiecie się, w jaki sposób zbudować ogniwo elektryczne,
• wyjaśnisz jak działa ogniwo elektryczne,
• wymienisz gdzie je wykorzystać.
NaCoBezu ( co uczniowie będą potrafili po lekcji):
• umiał zbudować ogniwo elektryczne,
• wyjaśnił zasadę jego działania,
• umiał zbudować prosty obwód elektryczny,
• podał zastosowanie tego zjawiska w technice.
Pytanie kluczowe:
Co mają wspólnego warzywa z baterią?
Formy pracy: praca w grupach, praca indywidualna.
W czasie lekcji uczeń doskonali umiejętności:
• współpracy i komunikowania się w grupie,
• analizowanie i rozwiązywanie problemów,
• prezentowanie efektów pracy swojej i grupy,
• dokonywanie samokontroli i samooceny.

Metody pracy: metody aktywizujące: rybi szkielet, pytanie kluczowe, tort decyzyjny, doświadczenie ( eksperyment), pytanie podsumowujące.
Środki dydaktyczne: pomoce naukowe, owoce/warzywa, miernik elektryczny, drut miedziany i cynkowy, przewody, plakaty, karty pracy.

PRZEBIEG LEKCJI
1. Czynności organizacyjne.
2. Wprowadzenie do tematu:
• Zapoznanie uczniów z tematem i omówienie celów lekcji.
• Skąd weźmiemy prąd, jeśli się wyczerpie Nam bateria, a jest właśnie przerwa w dostawie prądu z elektrowni?
• Uczniowie podają czynniki główne i ich przyczyny w poszukiwaniu źródeł prądu. Uczniowie uzupełniają schemat. W tym celu nauczyciel rysuje na arkuszu papieru lub tablicy szkielet ryby. Do ości głównych ( odchodzących od "kręgosłupa"), które są podanymi przez uczniów czynnikami głównymi dodaje ości poboczne stanowiące konkretne przykłady zastosowania źródeł prądu w życiu codziennym.
3. Doświadczenie. Uczniowie pracują w grupach. Załącznik nr1.
4. Liderzy grup prezentują wyniki przeprowadzonego doświadczenia.
5. Uczniowie prezentują otrzymane wyniki na forum klasy. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Które z warzyw/owoców jest najlepszym źródłem prądu? W tym celu nauczyciel rysuje na tablicy lub arkuszu papieru "TORT", który dzieli na tyle części ile odpowiedzi podali uczniowie. Następnie uczniowie wpisują w pola "kawałki tortu" swój najlepszy wynik.
6. Nauczyciel zadaje pytania?
• Co mają wspólnego warzywa z baterią?
• Który z owoców/warzyw jest najlepszym źródłem prądu?
• Który z owoców/warzyw jest najgorszym źródłem prądu?
• Co możemy zrobić aby zapalić żarówkę przy pomocy naturalnych źródeł prądu?
• Czy wystarczy do tego celu jeden owoc/warzywo?
11. Uczniowie w zespołach sprawdzają ile potrzebują owoców/warzyw połączonych ze sobą aby udało im się zapalić przy ich pomocy żarówkę.
12. Uczniowie otrzymują kartki z typami baterii występujących obecnie w przemyśle i ich zastosowaniem. Ich zadaniem jest połączenie odpowiedniego typu baterii
z zastosowaniem. Załącznik 2.
13. Podsumowanie lekcji:
Pytania podsumowujące - ocena zajęć. Czego nauczyłem się na lekcji? Czego warto się dowiedzieć więcej na ten temat? Co Cię zaskoczyło?


Załącznik nr 1 Karta pracy dla uczniów
Doświadczenie
Wykonaj następujące czynności
1. Wbij w owoc/warzywo dwa różne kawałki metalu.
2. Podłącz kablami każdy z drutów metalowych do miernika elektrycznego. Jeden z kabli podłącz do gniazda
z napisem "com", a drugi do gniazda z symbolem "V"
3. Przekręć pokrętło miernika na pozycję, w której będzie mierzył napięcie elektryczne, czyli
z oznaczeniem "-V"
4. Odczytaj wskazanie miernika i zapisz wynik w odpowiednią kolumnę:
Owoc/warzywo Napięcie elektryczne (V)
1. 1.
2. 2.
3. 3.
itd. itd.

5. Wnioski: Które z warzyw/owoców jest najlepszym źródłem prądu?
6. Zastanów się dlaczego tak się dzieje. Co decyduje o tym, że dane ciało jest lepszym źródłem prądu?

Załącznik nr 2
Połącz w pary typ baterii z jej zastosowaniem
BATERIA CYNKOWO-WĘGLOWA
BATERIA ALKAICZNA
BATERIE OXYRIDE
BATERIE LITOWE
Wadą tej baterii jest mała odporność na przechowywanie, po dłuższym czasie mogą wylać elektrolit. Ogniwa takie są dobrym wyborem do zabawek, tanich latarek żarówkowych, pilotów zdalnego sterowania, zegarów
i budzików.
Wadą tej baterii jest ich znacznie wyższa cena. Dobrze nadają się do odtwarzaczy MP3, aparatów cyfrowych, latarek dużej mocy, pilotów zdalnego sterowania, zegarów i budzików, bezprzewodowych myszy i klawiatur. Natomiast baterie te tracą na pojemności poniżej temperatury -5 °C ponieważ zamarza ich elektrolit.

Obecnie wiele firm produkuje baterie z dodatkiem NiOOH np. Duracell. Głównym zastosowaniem ogniw tego typu są aparaty cyfrowe i zaawansowane latarki.
Baterie tego typu są odporne na temperatury od -35 do +60 st. C i mają 15 letni okres przydatności do użytku. Głównym zastosowaniem baterii są aparaty cyfrowe i inne zaawansowane urządzania elektryczne. Baterie te są bardzo odporne na rozładowanie.





Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.