Katalog Monika Tomowiak-Stańczak, 2017-11-03 Mosina Zajęcia zintegrowane, Konspekty INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZY(pieczątka szkoły) INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZY I. Dane osobowe ucznia: Imię i nazwisko ucznia: Data i miejsce urodzenia: Adres zamieszkania ucznia: Klasa: pierwsza Wychowawca klasy: II. Podstawa objęcia pomocą psychologiczno – pedagogiczną: Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nr 45/A/16-17, z dnia 18.01.2017 r., wydane przez Zespół Orzekający przy Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem, ul. Słowackiego 54/56 w Zespole Poradni Psychologiczno - Pedagogicznych nr 1 w Poznaniu. III. Rozpoznanie z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego: Spektrum autyzmu IV. Program opracowano na okres: I etapu edukacyjnego V. Wstępna Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia – z uwzględnieniem diagnozy przedstawionej przez Zespół Orzekający przy Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem. CHARAKTERYSTYKA PSYCHOPEDAGOGICZNA FUNKCJONOWANIE UCZNIA W SFERACH: POZNAWCZEJ (UWAGA, PERCEPCJA, PAMIĘĆ, JĘZYK, WYOBRAŹNIA, MYŚLENIE), RUCHOWEJ, SENSORYCZNEJ I SAMOOBSŁUGOWEJ MOCNA STRONA UCZNIA SŁABA STRONA UCZNIA - Ogólny poziom funkcji poznawczych kształtuje się na poziomie normy wiekowej. - Na dobrym poziomie kształtuje się: spostrzegawczość wzrokowa, szybkość manipulacji na materiale konkretnym, integracja wzrokowo- ruchowa, myślenie przyczynowo- skutkowe w oparciu o materiał obrazkowy. - Na poziomie przeciętnym znajduje się zdolność do tworzenia uogólnień. - Chłopiec dobrze rozumie proste polecenia. - Prawidłowo reaguje na swoje imię. - Ogólna sprawność ruchowa jest prawidłowa. - W repertuarze zachowań nie obserwuje się tendencji do tworzenia niefunkcjonalnych rutyn. - Chłopiec jest samodzielny w zakresie czynności higienicznych i samoobsługowych. - Rozwój umysłowy przebiega w sposób nieharmonijny, z istotną przewagą funkcji wykonawczych nad werbalnymi. - Obniżone względem normy wiekowej są: zasób słownictwa i wiadomości o otaczającym świecie, myślenie logiczne i matematyczne, pamięć słuchowa oraz rozumienie sytuacji społecznych i akceptowalnych społecznie zachowań. - Uwaga dowolna ulega częstemu rozproszeniu pod wpływem różnych bodźców zewnętrznych. - Mowa nie jest poprawna pod względem gramatycznym i semantycznym, występują jakościowe deficyty w obrębie jej rozwoju. - Wypowiedzi ucznia bywają nieadekwatne do stawianych pytań. - Prozodia wypowiedzi jest zaburzona, występują dźwięki niesłużące komunikacji, echolalie odroczone. - Chłopiec ma duże trudności z prowadzeniem dialogu i podtrzymywaniem narzuconego tematu oraz w zakresie spontanicznej mowy opowieściowej. - Zdarza się, że wielokrotnie zadaje to samo pytanie, pomimo uzyskania na nie wcześniejszej odpowiedzi. - Ma trudności ze rozumieniem złożonych, wieloetapowych poleceń. - Wspomaganie mowy gestykulacją oraz mimiką jest ograniczone. - Ma problemy w zakresie przetwarzania sensorycznego, co wiąże się z występowaniem nieadekwatnych reakcji na bodźce zewnętrzne. - Jest nadwrażliwy na bodźce słuchowe. - Jest wybiórczy pokarmowo. - Obserwuje się wzmożoną ruchliwość. - Obserwuje się autostymulacje i stereotypie ruchowe. FUNKCJONOWANIE UCZNIA W SFERZE SPOŁECZNO – EMOCJONALNEJ MOCNA STRONA UCZNIA SŁABA STRONA UCZNIA - Chłopiec uczy się przez naśladownictwo społeczne. Z pomocą nauczyciela i rówieśników próbuje naśladować pozytywne, akceptowalne społecznie zachowania. - Naśladowanie pozytywnych zachowań sprawia mu przyjemność. - Dąży do nawiązywania kontaktów społecznych. - Potrafi nazwać podstawowe emocje przedstawione na zdjęciach lub filmach. - Próbuje dzielić się swoją pasją z kolegą. Wspólnie ogląda z nim książeczki z klockami Lego. - Po dłuższym okresie czasu przyzwyczaja się do zmian. - Zdarza się, że jego reakcje emocjonalne są nieadekwatne do zaistniałej sytuacji np. śmieje się z „wypadków” kolegów. - Ma trudności w nawiązywaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami, obserwuje się brak synchronii emocjonalnej. - Ma trudności ze zrozumieniem konsekwencji swoich zachowań. - W sytuacji frustracji pojawiają się u niego zachowania agresywne. - Nie zawsze rozumie przyczyny występowania emocji. - Podczas przerw izoluje się od grupy rówieśniczej. - Nie potrafi zintegrować się z grupą rówieśniczą, dąży do kontaktów z innymi, jednak nie posiada umiejętności do nawiązywania relacji w sposób adekwatny i aprobowany społecznie. - Ma trudności z nawiązywaniem kontaktu wzrokowego, który w większości jest unikający. - Źle znosi zmiany, które nie były wcześniej zapowiedziane. - Słabo rozumie sytuacje żartobliwe, charakterystyczna jest dosłowność w odczytywaniu komunikatów oraz emocji innych. - Ma trudności z nazywaniem złożonych emocji oraz Teorii Umysłu tzn. umiejętności odczytywania preferencji i stanu umysłu innych osób oraz wprowadzania współrozmówcy w kontekst sytuacyjny. UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNE: CZYTANIE, PISANIE, WYPOWIADANIE SIĘ, LICZENIE MOCNA STRONA UCZNIA SŁABA STRONA UCZNIA - Próbuje dokonywać prostej analizy i syntezy słuchowo - wzrokowej. - Chętnie głoskuje. - Wspólnie z innymi dziećmi dzieli proste wyrazy na sylaby. - Doskonale opanował wszystkie litery, zarówno duże, jak i małe. - Bardzo chętnie i ładnie pisze poznane litery. - Próbuje opowiadać o tym, co go zainteresowało. - Zna wszystkie poznane cyfry. - Potrafi je zapisać. - Zapisuje na tablicy numer strony realizowanej w podręczniku. - Jest otwarty na pomoc i wsparcie nauczyciela podczas liczenia. - Cieszy się ze swoich sukcesów. - Stymulowany pozytywnie przez nauczyciela potrafi wytrwać podczas realizacji zadań. - Ma trudności z analizą i syntezą słuchowo - wzrokową wyrazów. - Wymaga pomocy w syntezie wyrazu. - Trudność sprawia mu czytanie sylabowe. - Rzadko odpowiada na pytania nauczyciela. - Ma problem z pełnym zrozumieniem czytanych przez nauczyciela treści. - Podczas dodawania i odejmowania liczb na liczydle potrzebuje wsparcia nauczyciela. - Pracuje w wolnym tempie. - Podczas wykonywania zadań wymaga nieustannej kontroli i wsparcia ze strony nauczyciela. VI. Dane wynikające z wywiadu z rodzicami. Rodzice interesują się sytuacją edukacyjną dziecka. Wspólnie zadecydowali, aby uczeń uczęszczał do naszej szkoły. Matka dostrzega i rozumie problemy chłopca. Ojciec dostrzega mocne strony syna np. umiejętności konstrukcyjne. Rodzice rozwiedli się. Dzielą się opieką nad swoimi dziećmi. VII. Indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia oraz działania podejmowane przez szkołę oparte na zaleceniach zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. CEL GŁÓWNY: KSZTAŁTOWANIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH UMOŻLIWIAJĄCYCH INTEGRACJĘ Z GRUPĄ RÓWIEŚNICZĄ CELE SZCZEGÓŁOWE DZIAŁANIA PODEJMOWANE W KLASIE, SZKOLE - Wzbudzanie motywacji do komunikowania się z otoczeniem. - Kształcenie umiejętności naśladownictwa pozytywnych zachowań. - Kształtowanie umiejętności współdziałania i współpracy z grupą. - Pomaganie w nawiązywaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami. - Kontrolowanie i monitorowanie aktywności ucznia. - Pokazywanie właściwych zachowań. - Pomaganie w zrozumieniu sytuacji i zasad społecznych. - Stwarzanie warunków do pracy w parze. - Inicjowanie zabawy w modelowanie i naśladowanie. - Umożliwienie pracy w małej grupie pod kontrolą osoby dorosłej, w celu wdrażania do współdziałania z rówieśnikami. - Zachęcanie ucznia do zaangażowania się we wspólne działanie z innymi dziećmi. - Stosowanie podpowiedzi podczas zabaw i konwersacji. - Stwarzanie poczucia bezpieczeństwa, wyprzedzanie sytuacji konfliktowych. - W sytuacjach rozpoznania symptomów nadejścia niepokoju emocjonalnego rozładowanie go, np. zabawą ruchową, ćwiczeniami relaksacyjnymi. CEL GŁÓWNY: WZMACNIANIE POZYTYWNE UCZNIA CEL SZCZEGÓŁOWY DZIAŁANIA PODEJMOWANE W KLASIE, SZKOLE - Motywowanie ucznia do wysiłku umysłowego. - Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa. -Wprowadzanie w całym środowisku wychowawczym ujednoliconego systemu motywacyjnego adekwatnego do potrzeb i możliwości dziecka. - Wykorzystanie mocnych stron dziecka. - Podniesienie jego pozycji wśród rówieśników. - W celu podniesienia samooceny ucznia minimalizowanie wymagań w przypadku zadań trudnych. - Chwalenie za konkretne dokonania. - Proste i jasne sformułowanie pochwały np. „bardzo starannie napisałeś zdanie, ładnie bawisz się z kolegą” etc. - Kontynuowanie realizacji klasowego systemu motywacyjnego : „Uczeń tygodnia”, „Uczeń Miesiąca”. - Tworzenie atmosfery wsparcia i akceptacji dla ucznia, otoczenie go szczególna opieką. - Rozszerzanie zakresu zainteresowań i aktywności dziecka, kształtowanie i rozwijanie mowy potocznej. - Stosowanie jasnych reguł i zasad postępowania i konsekwentne ich przestrzeganie zarówno na terenie domu jak i szkoły. CEL GŁÓWNY: ORGANIZOWANIE PRACY NA LEKCJACH I EGZEKWOWANIE WIEDZY CEL SZCZEGÓŁOWY DZIAŁANIA PODEJMOWANE W KLASIE, SZKOLE - Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia podczas wszystkich zajęć edukacyjnych - Stosowanie form przekazu w sposób zrozumiały dla dziecka. - Zapewnienie uporządkowanego procesu uczenia się. A. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych podczas wszystkich zajęć edukacyjnych: - zmniejszenie liczby i stopnia trudności oraz obszerności zadań, - dzielenie materiału na mniejsze części w celu ich zapamiętywania i odtwarzania, - wydawanie prostych poleceń ustnych, a także upewnianie się, czy zostały dobrze zrozumiane, w razie konieczności dodatkowe wyjaśnienie, - odwoływanie się podczas zajęć do konkretu, ilustrowanie treści zajęć za pomocą materiałów wizualnych, ukierunkowywanie w myśleniu, udzielanie wskazówek, nawiązywanie do codziennych sytuacji życiowych, - wydłużanie czasu na wykonywanie zadania oraz udzielanie odpowiedzi, - ocenianie prac plastycznych pod względem poprawności graficznej w sposób dostosowany do deficytów rozwojowych dziecka, - stosowanie podpowiedzi werbalnych podczas zajęć grupowych, - w sytuacji dekoncentracji ucznia ukierunkowywanie uwagi na treść i zadania oraz zapewnienie przerw w podejmowaniu wysiłku poznawczego. B. Dodatkowe działania względem dziecka: - uprzedzanie o planowanych zmianach w rytmie dnia, - posadzenie ucznia w pierwszej ławce, blisko nauczyciela, - unikanie złożonych komunikatów, - upewnianie się czy uczeń dobrze zrozumiał polecenie, - stopniowe podwyższanie trudności zadań, - zadania domowe na poziomie klasy I ujednolicone dla całej grupy, dostosowane do indywidualnych możliwości ucznia, - stosowanie ujednoliconej oceny literowej i opisowej, - dbanie o właściwą organizację czasu i przestrzeni, unikanie nadmiaru bodźców, pomoc w odpowiednim organizowaniu obowiązków oraz czasu wolnego. CEL GŁÓWNY: POPRAWA I REDUKOWANIE DEFICYTÓW ROZWOJOWYCH CELE SZCZEGÓŁOWE DZIAŁANIA PODEJMOWANE W SZKOLE - Usprawnienie funkcji poznawczych. - Wpływanie na rozwój emocjonalno – społeczny dziecka. - Rozwijanie zasobu mowy ucznia. - Niwelowanie nadwrażliwości słuchowej poprzez oswajanie z różnymi źródłami dźwięku. - Redukowanie zachowań niepożądanych i „budowanie” zachowań alternatywnych. - Cele realizowane będą podczas zajęć terapeutycznych z psychologiem, zajęć specjalistycznych z pedagogiem specjalnym, z logopedą w PPP. VIII. Formy i wymiar pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Zajęcia w małej grupie rówieśniczej o charakterze terapeutycznym w celu rozwijania umiejętności społecznych z psychologiem szkolnym, zajęcia specjalistyczne z pedagogiem specjalnym, z logopedą w PPP. ZAJĘCIA SPECJALISTYCZNE PRZEWIDZIANE DLA CHŁOPCA CZĘSTOTLIWOŚĆ REALIZACJI Zajęcia w małej grupie rówieśniczej o charakterze terapeutycznym w celu rozwijania umiejętności społecznych z psychologiem szkolnym 45 minut tygodniowo Zajęcia specjalistyczne z pedagogiem specjalnym Informacje będą zawarte w Aneksie dołączonym do IPET Zajęcia logopedyczne Uczeń uczestniczy w terapii logopedycznej poza szkołą. Jest pod stałą opieką specjalisty. IX. Formy i metody pracy z uczniem podczas zajęć edukacyjnych i dodatkowych zajęć. Formy pracy: • indywidualna (zajęcia specjalistyczne z pedagogiem specjalnym, terapia logopedyczna) • zespołowa, zbiorowa (zajęcia w małej grupie rówieśniczej o charakterze terapeutycznym w celu rozwijania umiejętności społecznych z psychologiem szkolnym). Metody pracy: oparte na praktycznym działaniu, oparte na obserwacji, metoda samodzielnych doświadczeń, metoda zadań stawianych do wykonania, metoda praktycznego działania, metoda ćwiczeń utrwalających, gry i zabawy dydaktyczne, metoda oparta na naśladownictwie: ruchowym, statycznym, werbalnym, zachowań i postaw, techniki relaksacyjne, trening umiejętności społecznych, elementy socjoterapii, metoda instrumentalna, pokaz, metody aktywizujące, elementy Metody Dobrego Startu, wzmacnianie pozytywne. X. Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami (opiekunami prawnymi) ucznia, działania wspierające rodziców (opiekunów prawnych) ucznia oraz zakres współpracy z instytucjami np. Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną. - Stały kontakt nauczycieli, specjalistów z rodzicami: systematyczna wymiana informacji o aktualnym stanie psychofizycznym ucznia, jego funkcjonowaniu, postępach, trudnościach. - Udzielanie rodzicom porad, wskazówek do pracy edukacyjnej, wychowawczej z dzieckiem w domu, zapewnienie możliwość indywidualnych konsultacji z pedagogiem i psychologiem oraz z pedagogiem specjalnym. - Przeprowadzenie badania kontrolnego (psychologiczno - pedagogicznego) w Poradni pod koniec I etapu edukacyjnego celem uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego na kolejny etap edukacyjny. - W razie potrzeby konsultacje z pracownikami Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej. XI. Sposób ewaluacji programu. - Obserwacja ucznia podczas zajęć. - Analiza wyników nauczania. - Wywiad z rodzicami i nauczycielami uczącymi ucznia na temat postępów i trudności (Załącznik 1). Program opracowały (data i podpis): ............................... ............................... Podpisy członków zespołu: ............................... ............................... ............................... Data, podpisy rodziców (opiekunów prawnych) ucznia: ............................... ............................... Data, podpis dyrektora szkoły: .............................. ZAŁĄCZNIK 1 Analiza udzielonej pomocy – ewaluacja: Które z wyznaczonych celów zostały zrealizowane? Których celów nie udało się zrealizować? Z jakiego powodu? Które z realizowanych form i metod były skuteczne? Które z realizowanych form i metod były nieskuteczne ? W jakim zakresie nastąpił progres w rozwoju ucznia? W jakim zakresie nastąpił regres w rozwoju ucznia? Wnioski i wskazania do dalszej pracy. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |