Katalog

Martyna Antoniewicz, 2017-08-25
Śrem

Język angielski, Sprawozdania

Sprawozdanie z realizacji planu rowoju

- n +

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
Dane osobowe:
MARTYNA ANTONIEWICZ
Miejsce pracy: Szkoła Podstawowa nr 6 im. Braci Barskich w Śremie
Opiekun stażu: mgr Hanna Worsztynowicz – nauczyciel dyplomowany
Okres stażu: 2 lata 9 m-cy
Data rozpoczęcia stażu: 01 września 2014 r.
Okres stażu związanego z ubieganiem się przeze mnie o awans na stopień nauczyciela mianowanego wyniósł 2 lata i 9 miesięcy. Rozpoczęłam staż 01 września 2014 roku a zakończyłam 31 maja 2017 roku. Opracowany przeze mnie plan rozwoju zawodowego przedstawiłam dyrektorowi szkoły, w której pracuję. Plan został pozytywnie zaopiniowany i przyjęty do realizacji.
Podczas tego stażu intensywnie pracowałam nad sprostaniem wymaganiom, jakie założyłam sobie i zawarłam w planie rozwoju zawodowego. Sukcesywnie pogłębiałam wiedzę i umiejętności dydaktyczne oraz opiekuńczo – wychowawcze, doskonaliłam znajomość prawa oświatowego
w zakresie funkcjonowania szkoły, szczególnie w trakcie zmian reformy szkolnictwa oraz aktywnie uczestniczyłam w realizacji zadań ogólnoszkolnych, edukacyjnych i opiekuńczych. Chętnie uczestniczyłam w różnych formach doskonalenia zawodowego, starałam się na bieżąco wzbogacać swój warsztat wiedzy.
Celem wszystkich moich zadań w ramach pracy zawodowej od samego początku jest wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży oraz przygotowanie ich do dalszej nauki.
Poniżej przedstawiam sprawozdanie z realizacji zamierzonych zadań, które zostały przeze mnie ujęte w planie rozwoju zawodowego oraz ich efekty.

§ 7 ust. 2 pkt 1

Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.


Realizację zadań rozpoczęłam od zapoznania się z przepisami prawa dotyczących awansu zawodowego. W tym celu przeanalizowałam zadania zawarte w rozporządzaniu MEN z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. 2013, poz. 393). Przeanalizowałam również specyfikację oraz potrzeby szkoły,
w której jestem zatrudniona po dzień dzisiejszy.
Następnie rozpoczęłam współpracę z wyznaczonym mi opiekunem stażu – tj. panią Hanną Worsztynowicz. Omówione zostały zasady naszej współpracy oraz harmonogram spotkań.
Swój warsztat pracy doskonaliłam poprzez obserwację zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu oraz prowadzenie własnych zajęć w jego obecności, a także analizę
i omówienie tychże zajęć razem z opiekunem oraz wyciągnięcie wniosków do dalszej pracy. Doskonaliłam również umiejętności tworzenia konspektów zajęć, uwzględniając w nich cele, metody i formy pracy. Dokonywałam na bieżąco samooceny efektywności własnej pracy. Wymieniałam się doświadczeniami z opiekunem stażu oraz innymi nauczycielami otrzymując cenne wskazówki do doskonalenia moich metod pracy na lekcjach w sferze dydaktycznej. Skuteczność odejmowanych działań sprawdzałam na bieżąco według następujących narzędzi: testów sprawdzających, kartkówek, odpowiedzi ustnych, sprawdzania zadań domowych, aktywności na lekcji oraz przeprowadzani diagnozy po danym etapie edukacji tj. na koniec klasy 3 oraz 5.
W okresie trwania stażu pogłębiałam swoja wiedzę i umiejętności zawodowe zarówno poprzez udział w różnych formach doskonalenia jak również poprzez samokształcenie. Od momentu zatrudnienia w danej szkole uczestniczę w szkoleniach dotyczących szkół podstawowych ale i ponad podstawowych. Poniżej przedstawiam tematykę szkoleń różnych wydawnictw, w których brałam udział podczas stażu :
- „Learner-centred teaching? Yes, but what about my teaching style?” Wieloletnie podręczniki, style na pogodzenie potrzeb uczniów i nauczycieli. – konferencja metodyczna wyd.Pearson- 31.01.2015 r.
- “Innovation, inspiration, imagination in the lower-primary classroom!” “Chunks rule in the upper-primary classroom!” Praca z uczniem sześcio- i siedmioletnim, sprawdzanie umiejetności do testu szóstoklasisty. - konferencja metodyczna wyd. Macmillan – 16.02.2015r.
- „Explore more with your gimnazjum students!” Przygotowanie uczniów do testu gimnazjalnego. – konferencja metodyczna wyd. Macmillan – 16.02.2015r.
- Sesja o zmianach w prawie oświatowym i podręcznikach wieloletnich dla szkół podstawowych. Zmiany w prawie oświatowym. Finansowanie podręczników. – konferencja metodyczna wyd.Pearson- 31.01.2015 r.
- „Unboxing formative assessment – the what, the why and the how” Ocenianie kształtujące jako wspieranie uczniów w rozwoju. - konferencja metodyczna wyd. Macmillan – 29.01.2016r.
- „Matrix, czyli o funkcjonowaniu szkół w dwuwymiarowej rzeczywistości” Zmiany
w reformie szkół podstawowych i gimnazjalnych. – konferencja metodyczna wyd.Pearson- 18.03.2017 r.
- Język na nowej Podstawie- “English the brainy way in the new upper-primary school”, The language of learning in a TEAM – for 7–9 year-old bugs” - konferencja metodyczna wyd. Macmillan – 25.03.2017r.
- „Big Ideas for Teaching Little People!”- szkolenie on-line dla nauczycieli uczących
w klasach 1-3. wyd.Pearson- 18.06.2016
- „Szkoła na nowej podstawie?!” -wyd. Macmillan 12.01.2016
- “Motivate to Communicate Authenticity in the Language Classroom” – Motywowanie uczniów do śmiałego wypowiadania się na różne tematy na podstawie filmu, czy artykułu. - szkolenie on-line wyd.Pearson- 18.05.2016
- „E=mc2, a czy… VIP + OK + 5 C = skuteczny nauczyciel?” – Cechy dobrego i skutecznego nauczyciela - szkolenie on-line wyd.Pearson- 19.05.2016
- „Effective Exam Practice For Teenagers” – Jak efektywnie przygotować uczniów do egzaminu na poziomie B1. wyd. Macmillan – 25.05.2016
- „Teachers at the Heart #2: Finding Balance” – Jak zaciekawić uczniów na lekcji. wyd. Macmillan – 11.05.2016
- „Coaching- bycie dobrym przywódca i przewodnikiem”. Warsztaty szkoleniowe zorganizowane prze Szkołę Podstawową nr 1 w Śremie - 19.02.2016
Udział w przedstawionych szkoleniach był okazją do wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami i metodykami. W dobie zmieniającej się podstawy programowej, po teście szóstoklasisty który obowiązywał w latach 2015 oraz 2016, cały czas mogłam pogłębiać swoją wiedzę na tematy strategii egzaminacyjnych i zastosować je w praktyce. Szkolenia metodyczne umożliwiały mi konsultowanie się z ekspertami na nurtujące mnie zagadnienia takie jak praca z uczniem z opinią PPP już w klasach najmłodszych.
Dzięki spotkaniom mogłam wzbogacić swoje formy, technikę i metody pracy. Poszerzałam swoja wiedzę o metody aktywizujące, które często stosowałam na lekcjach.
W codziennej pracy wykorzystywałam programy komputerowe takie jak np. gra on-line „Our Dicovery Island" oraz strony internetowe np. „Dream English Kids” lub „English Class 101” aby zachęcić uczniów do samodzielnego szukania ciekawych sposobów uczenia się języka. Różnorodne formy doskonalenia zawodowego, w których brałam udział, pomogły mi
w radzeniu sobie z nieoczekiwanymi problemami w czasie prowadzenia zajęć. Zwiększyły one mój poziom wiedzy merytorycznej oraz umiejętności zawodowe, które z sukcesem wykorzystuje w planowaniu i prowadzeniu zajęć.
Odbywając staż uczestniczyłam we wszystkich posiedzeniach Rady Pedagogicznej
i na bieżąco wdrażałam postanowienia i wnioski w czasie posiedzeń. Dnia 30 listopada 2015 roku zaktualizowałam swoją wiedzę biorąc udział w szkoleniu z zakresu „Bezpieczeństwa
i higieny pracy” oraz szkoleniu z zakresu „Ochrony przeciwpożarowej”.
Podnosząc swoje kwalifikacje w ramach WDN uczestniczyłam w szkoleniach:
- „Dbałość o bezpieczeństwo psychiczne uczniów na każdym etapie kształcenia, czyli jak wspomagać rozwój każdego ucznia przez diagnozę możliwości i uzdolnień, zmotywowanie go do pracy i wysiłku, w celu osiągnięcia przez niego sukcesu edukacyjnego. Systemowe podnoszenie jakości pracy nauczycieli i szkoły” – 4.11.2014 r. przez Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu. Na szkoleniu tym szczególnie zainteresował mnie aspekt diagnozowania uczniów. Dowiedziałam się jak prawidłowo przeprowadzać diagnozę
i jak ją wykorzystywać w dalszej pracy oraz jak prawidłowo rozpoznawać potrzeby uczniów. Szkolenie to pozwoliło mi rozwinąć umiejętność radzenia sobie z niechęcia niektórych uczniów do nauki i pomóc wypracować pomysły na wsparcie swoich podopiecznych
w osiąganiu sukcesów.
- „Ocenianie na lekcji języka angielskiego” – 26.11.2014 przez ODN w Poznaniu. Kurs ten uświadomił mi ogromna potrzebę oceniania kształtującego, która ma ogromny wpływ nie tylko na najmłodszych podopiecznych, ale także wśród uczniów starszych. Wskazówki po tym kursie wdrażam w system sprawdzania wiedzy na swoich lekcjach.
- „Dojrzałość emocjonalno-społeczna dziecka i ucznia a autorytet osoby dorosłej”- 11.10.2016 r. przez Ośrodek Rozwoju Kompetencji Edukacyjnych w Warszawie. Spotkanie to w formie ćwiczeniowej uświadomiło mi jak ważny jest dla dziecka autorytet osoby dorosłej i jak bardzo zmieniają się autorytety na przestrzeni lat wśród młodzieży.
- „Współpraca z rodzicami. Szansa czy konieczność?” Czyli jak rozmawiać z rodzicami i opiekunami? Jaka szkoła jest przyjazną szkołą? - 17.11. 2015 r. Rada Szkoleniowa w zakładzie pracy.
W ramach doskonalenia zawodowego brałam udział w seminariach: „Podsumowanie stażu
w procedurze awansu zawodowego” w dniu 15.04.2015, oraz „Planowanie rozwoju zawodowego nauczyciela” w dniu 13.09.2016 zorganizowanych prze ODN w Poznaniu.
W związku ze zmianami Reformy Edukacji od roku szkolnego 2017/2018, uczestniczyłam
w konferencji metodycznej „Zmiany w podstawie programowej języków obcych w szkole podstawowej” zorganizowanym przez ODN w Poznaniu w dniu 9.05.2017 r.
W trakcie trwania stażu ukończyłam kurs na egzaminatora maturalnego i otrzymałam wpis do ewidencji egzaminatorów Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu w dniu 23.12.2014 r. Od tego czasu dwukrotnie brałam udział w sprawdzaniu testów maturalnych.
Chęć podnoszenia swojej wiedzy na temat działania szkoły nie tylko jako placówki dydaktycznej ale i jako instytucji, której rozwój jest ważny i potrzebny dla swoich podopiecznych, postanowiłam podjąć studia podyplomowe. W dniu 28.01.2017 r. ukończyłam studia podyplomowe na kierunku „Organizacja i zarządzanie oświatą” na Wyższej Szkole Edukacji Zdrowotnej i Nauk Społecznych w Łodzi.
Podczas stażu wychodząc naprzeciw zainteresowaniom uczniów uczestniczyłam
w warsztatach organizowanych przez ODN w Poznaniu : „Film jako narzędzie pracy na lekcji języka angielskiego” w dniu 22.02.2016 r. oraz „Elementy Teatralne w nauczaniu języków obcych” w dniu 16.10.2016 r. Drugi z kolei skłonił mnie do stworzenia szkolnego teatru w języku angielskim pt.” The Barski Brothers”, w którym uczniowie mogą pokazać nie tylko swój talent aktorski, ale również uczyć się w łatwy, szybki i przyjemny sposób języka angielskiego.
Samodzielnie pogłębiałam swoją wiedzę w kwestii nauczania języka obcego czytając książki do metodyki języka angielskiego: np.: Hanny Komorowskiej „Metodyka nauczania języków obcych”, czy też Waldemar Pfeiffer, „Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki.” W swojej codziennej pracy wykorzystuję własną biblioteczkę metodyczno-przedmiotową, w skład której wchodzą zebrane przeze mnie materiały do nauczania języka angielskiego: książki, słowniki, płyty CD oraz DVD
z nagraniami, plakaty, karty obrazkowe i wyrazowe, zestawy ćwiczeń oraz krzyżówek. Materiały te uatrakcyjniały moje lekcje i tym samym podnosiły jakość oraz efekt mojej pracy z uczniami. Rozbudowywałam w ten sposób własny warsztat pracy i poszerzałam wiedzę dostosowując ją do wykonywanych przeze mnie obowiązków nauczyciela języka angielskiego w szkole podstawowej.
Podczas stażu wzbogacałam nauczanie języka różnorodnymi konkursami. W placówce,
w której pracuję, byłam organizatorem i współorganizatorem następujących konkursów:
- „ Szkolny Recytatorski Konkurs Poezji Anglojęzycznej klasy I-VI” – w dniu 24.05.2015 r.,
w którym mój uczeń Jędrzej Janiszewski (IIIa ) zajął I miejsce, następnie na etapie gminnym również I miejsce.
- Szkolny Konkurs Literowania w języku angielskim „Spelling Bee” w dniu 31.03.2015, w którym dwóch moich uczniów pokonało rywali w Etapie Powiatowym i zajęło kolejno: I miejsce Jędrzej Janiszewski (III a), IIImiejsce Wojciech Sieradzki (III b).
- Szkolny Konkurs Młodego Tłumacza w dniu 17.05. 2016, w którym III miejsce zajął mój uczeń Michał Pietrzak (V d)
- Szkolny Konkurs Piosenki Anglojęzycznej „You can sing” w dniu 10.12.2014, w którym
I miejsce zajęła Zofia Genderka (3e),
- Szkolny Konkursu Wiedzy o Krajach Anglojęzycznych dla klas 4, w dniu 26.10.2016
- Powiatowy Konkurs Czytania i Słuchania dla klas 6 “Listen & Read Between the Lines” w dniu 7.04.2017
- Szkolny Konkursu Mistrz Gramatyki „ Grammar Master” dla uczniów klas 6, w dniu 27.03.2017,
w którym I miejsce zajęła moja uczennica Olga Baran (6d).
Ponad to sprawowałam opiekę nad przebiegiem Wojewódzkiego Konkursu Języka Angielskiego- etapu szkolnego, organizowanego pod patronatem Kuratorium Oświaty w Poznaniu.
W okresie trwania stażu w tutejszej szkole pełniłam funkcje:
- opiekuna pocztu sztandarowego,
- przewodniczącej zespołu przedmiotowego nauczycieli języków obcych,
Spotkania nauczycieli należących do zespołu był okazją do dyskusji, konsultacji i wymieniania się swoimi spostrzeżeniami oraz doświadczeniami. Prowadziło to do podwyższania jakości prowadzonych zajęć. Poprzez zebrania podniosłam swoje kompetencje w zakresie metod skutecznej komunikacji, nabyłam umiejętności w obszarze zespołowego planowania i realizowania działań oraz wzbogaciłam warsztat pracy o techniki nauczania i metody pracy z uczniem. Stosowałam metody aktywizujące, które miały na celu zwiększenie motywacji uczniów w klasach o różnym stopniu kompetencji językowych. Rozmawiałam z nauczycielami o metodach pracy z uczniem słabszym
i uczniem zdolnym co pozwoliło mi na zrozumienie ich potrzeb oraz możliwości. Pełniąc rolę przewodniczącej zespołu przedmiotowego, razem z koleżankami podejmowałam decyzje co do wyboru odpowiednich podręczników zgodnych z aktualna podstawa programową. W tym celu konsultowałam się z przedstawicielami poszczególnych wydawnictw, takich jak Pearson, Macmillan, Nowa Era, Oxford University Press.
Od początku mojej pracy nauczycielskiej moim zadaniem było przygotowanie uczniów do sprawdzianu szóstoklasisty z języka angielskiego, a od roku szkolnego 2016/2017 do egzaminu ósmoklasisty. Poprzez szkolenia nie tylko dla nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjalnych
i maturalnych, mogłam udoskonalić moje metody oceniania. Jak już wspomniałam wcześniej w roku 2014 ukończyłam kurs egzaminatora maturalnego z języka angielskiego co pozwoliło mi dokładniej zapoznać się z systemem egzaminów wewnętrznych i zewnętrznych i usprawnić mój program nauczania na wcześniejszym szczeblu czyli w szkole podstawowej. Uczniowie mieli i mają we mnie wsparcie w przygotowaniach do egzaminów. Staram się udzielać im cennych wskazówek merytorycznych i technicznych aby polepszyli swoje wyniki na egzaminach.
Przeprowadzałam egzaminy próbne oraz końcowe z języka angielskiego i analizowałam je, co było podstawą do tworzenia programów naprawczych będących wskazówkami do dalszej pracy
z uczniami. Każdego roku przeprowadzałam i analizowałam testy diagnostyczne po pierwszym etapie edukacji. Niejednokrotnie podczas swojej pracy zawodowej uczestniczyłam w pracach komisji przeprowadzającego etap szkolny wojewódzkiego konkursu z języka angielskiego. Na bieżąco prowadziłam dokumentację szkolną tj.: dzienniki lekcyjne i pozalekcyjne, i-dziennik – od 2014 r.
Przed rozpoczęciem każdego roku szkolnego analizowałam wybrany program nauczania i na jego podstawie opracowywałam rozkład materiału, plany wynikowe i przedmiotowy system oceniania.
W pracy dydaktycznej starałam się stosować różnorodne metody i techniki pracy. Starałam się jak najskuteczniej aktywizować uczniów do działania i urozmaicać lekcje, na których nie zabrakło nagrań oryginalnych tekstów, piosenek, wierszy, krzyżówek, zabaw słowem, scenek, mini-dialogów oraz gier leksykalno-gramatycznych. Najczęściej pracowałam metoda aktywizującą m.in. „burza mózgów”, praca w parach lub w grupach, gry dydaktyczne i zabawy.
Testy, sprawdziany, kartkówki czyli metody sprawdzania wiedzy ucznia, opracowywałam samodzielnie lub korzystałam z gotowych wzorów, które wcześniej modyfikowałam. Wszystkie wyżej wymienione formy dostosowywałam do poziomu i możliwości edukacyjnych uczniów danej klasy. Zwracałam szczególna uwagę na opinie oraz orzeczenia poszczególnych uczniów. W procesie oceniania starałam się dostrzegać i nagradzać każdego ucznia pochwałą słowną ale i oceną pisemna lub w przypadku dzieci młodszych oceną opisową. Zależało mi na tym , aby zachęcić uczniów do pracy w języku obcym i dokonywaniu świadomej samooceny, szczególnie uczniów słabszych.
W trakcie stażu analizowałam wyniki swojej pracy i poddawałam je ewaluacji poprzez obserwacje postępów uczniów, zmianę tematów, dopisywanie zadań do wykonywania w planach pracy lub rezygnację z pewnych zagadnień i metod pracy. Starałam się dostosowywać zamierzone cele do grupy językowej, gdyż każda jest inna i pracuje inaczej. W pracy opiekuńczo- wychowawczej uwzględniałam treści wynikające z zadań planu pracy szkoły na dany rok szkolny oraz potrzeby
i zainteresowania uczniów.

§ 7 ust. 2 pkt 2
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.

Uwzględniając w swojej pracy dydaktycznej oraz wychowawczej współczesne problemy społeczne i cywilizacyjne starałam się brać czynny udział w różnego rodzaju uroczystościach szkolnych z kalendarza imprez.
Jako opiekun kółka teatralnego w języku angielskim angażowałam uczniów do organizowania apeli okolicznościowych m.in. „Apel świąteczny w języku polsko-angielskim– The First Christmas” dla całej społeczności szkolnej. Występy moich podopiecznych mogli zobaczyć nie tylko uczniowie placówki, w której pracuję. Promując Szkołę Podstawowa im. Braci Barskich czynnie angażuję się we współpracę ze środowiskiem lokalnym. Moi podopieczni odwiedzili m.in. „Przedszkole Pod Wierzbami” i przedstawili swoje umiejętności teatralne młodszym kolegom i koleżankom w przedstawieniu Bożonarodzeniowym w grudniu 2016 r. Na przełomie marca i kwietnia 2017 r. zorganizowałam przedstawienie pt. „Tomcio Paluch” dla dzieci z przedszkoli: „Pod Wierzbami, „Jaś Wędrowniczek” oraz „Słoneczna Szóstka”, które cieszyły się dużym zainteresowaniem łącznie obejrzało występ około 200 osób. Działania te miały nieocenioną wartość wychowawczą, budząc w uczniach poczucie własnej wartości oraz wrażliwość na potrzeby innych. Rokrocznie biorę udział w organizowaniu Drzwi Otwartych. Do mich zadań w roku 2017 należało m.in. zorganizowanie przedstawienia otwierającego Drzwi Otwarte, ale także przygotowanie pokazowej sali lekcyjnej i atrakcji w formie gier i zabaw językowych dla dzieci sześcio- i siedmioletnich.
Zachęcałam uczniów do wzięcia udziału w akcjach charytatywnych organizując zbiórkę żywności dla zwierząt w Gaju w okresie zimy pt. „Gwiazdka dla zwierząt w Gaju”
w styczniu 2015 r. W okresie rekolekcji w 2015 byłam inicjatorką zbiórki pieniędzy dla misjonarza z Boliwii księdza Wojciecha Grzymisławskiego, który pieniądze przeznaczył na zakup przyborów szkolnych dla swoich podopiecznych.
Kształtowałam wśród uczniów postawę prozdrowotną i propagowałam aktywność ruchową. Na lekcji języka angielskiego wprowadziłam technikę dramy, szczególnie w klasach młodszych, w których zawsze wykorzystywałam element ruchowy wydając polecenia
w języku angielskim, np. metodę TPR (dotknij stóp, wstań, usiądź, dotknij czegoś czerwonego, wstań gdy usłyszysz określone słowo), gry i zabawy dydaktyczne (gra
w kolory), piosenki „z pokazywaniem” lub naśladownictwo (liczenie do 20 – Dream English Kids) poprzez wykorzystywaniem płyt DVD i przeprowadzenie lekcji multimedialnych.
Ponad to dnia 31.05.2017 r. byłam współorganizatorem Dnia Dziecka przy placu Nivea. Współpracowałam z Klubem Relax oraz oficerem policji i propagowałam zdrowe spędzanie czasu na świeżym powietrzu. Dzieci mogły brać udział m.in. w konkursie na najdłuższe skakanie na skakance, tańcach przy muzyce rozrywkowej, biegu z przeszkodami. Spotkanie również miało na celu uświadomienie uczniom bezpiecznego poruszania się na placu zabaw w czasie wakacji. Po omówieniu najważniejszych kwestii na temat bezpieczeństwa i unikania ryzykownych sytuacji dzieci mogły zapoznać się z policyjnym radiowozem.
Od 2010 roku aktywnie działam w szkolnym programie „Bezpieczny Tydzień”, które ściśle powiązane jest z projektem „Bezpieczne Miasto”. Moim zadaniem od początku było uświadamianie najmłodszych uczniów o bezpiecznym korzystaniu z Internetu. Prowadziłam lekcje pt. „Sieciaki”, które oparłam na podstawie projektu realizowanego przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Jego celem jest edukacja dzieci w zakresie bezpiecznego
i efektywnego korzystania z nowoczesnych mediów elektronicznych oraz promocja bezpiecznych serwisów internetowych dla dzieci. Moi podopieczni mogli zapoznać się
z zagrożeniami płynącymi z nieumiejętnego „surfowania” w sieci oraz poznać ważne zasady, które pomogą im ustrzec się przed niebezpiecznymi sytuacjami. Dzięki materiałom, które udało mi się uzyskać od wyżej wymienionej fundacji, byłam w stanie lepiej zobrazować temat zajęć.
Ponadto w latach 2015 oraz 2016 prowadziłam zajęcia z „Bezpieczeństwa w ruchu drogowym”. Uczniowie klas czwartych po lekcjach informacyjnych, które prowadziłam razem z funkcjonariuszami Straży Miejskiej, mogli przystąpić do turnieju wiedzy na temat ruchu drogowego.
Starałam się rozpoznawać i uwzględniać potrzeby rozwojowe swych podopiecznych. Dobrym źródłem informacji są obserwacje własne i rozmowy z dziećmi. Prowadziłam także rozmowy z rodzicami oraz wychowawcami poszczególnych uczniów na spotkaniach
w zespołach i konsultacjach. Kontaktowałam się telefonicznie z rodzicami jeśli zaszła taka potrzeba. Kierowałam rodziców do pedagoga szkolnego celem uzyskania pomocy w podjęciu odpowiednich decyzji co do trudnego zachowania.
Dbałam o kształtowanie u dzieci odpowiednich postaw w ocenie własnej osoby
i kontaktach z innymi. Zależało mi, aby dzieci i młodzież wierzyła we własne siły, akceptowały siebie, byli ciekawi świata i tolerancyjni wobec innych. Przeciwdziałałam agresji wśród uczniów poruszając na zajęciach tematy związane z agresją i tolerancją.
Poprzez organizację spotkań starszych uczniów z młodszymi w projekcie „Dzieci czytają dzieciom” uczyłam swoich podopiecznych współdziałania – a przez to czerpania przyjemności z dawania czegoś od siebie. Wpajane w ten sposób pozytywne wzorce wpływały pozytywnie na wychowanków.
Starałam się angażować dzieci do prac na rzecz promocji języka angielskiego.
Z pomocą uczniów przygotowywałam gazetkę na holu szkoły, zamieszczając tam plakaty tematyczne, ciekawostki językowe, angielskie zwroty i wskazówki jak szybko się ich nauczyć. Uczniowie mieli poczucie wspierania swoich kolegów w nauce.
W celu systematycznej kontroli osiągnięć uczniów przeprowadzałam testy, które pozwoliły mi dokonywać oceny pracy mojej i uczniów.
W swych poczynaniach staram się dostrzec każdego indywidualnie, dla każdego znaleźć czas i zrozumienie oraz wspierać we wszelkich problemach.
W swej pracy uwzględniałam potrzeby rozwojowe uczniów zwracając uwagę na uczniów zdolnych językowo (np. Amelia J.) oraz tych, którzy z różnych powodów nie radzili sobie z językiem angielskim lub mieli inne problemy szkolne ( np. Dawid K.)
Uczniów uzdolnionych językowo i artystycznie przygotowywałam do konkursów. Praca ta dawała mi wiele satysfakcji. W ramach dodatkowej godziny wynikającej z art. 42 KN , a od roku 2016 społecznie, prowadziłam zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego, dla uczniów, którzy chcieli nadrobić wszelkie zaległości językowe. Działanie to dawało rezultaty: uczniowie stawali się pewniejsi siebie, bardziej chętni do odpowiedzi przy całej klasie.
Uczestnicząc w realizacji zadań opiekuńczych szkoły, uwzględniałam potrzeby rozwojowe uczniów poprzez opiekę nad uczniami podczas dyżurów śródlekcyjnych, uroczystości szkolnych, dyskotek oraz wyjść i wyjazdów pozaszkolnych, rekolekcji wielkopostnych.
W okresie trwania stażu aktywnie włączałam się w promocję szkoły. Brałam udział
w corocznych Drzwiach Otwartych i festynie szkolnym organizowanym przez Radę Rodziców. Dodatkowo zapraszałam podopiecznych Przedszkola Pod Wierzbami w miesiącu czerwcu w latach 2016 oraz 2017 na lekcje pokazowe z języka angielskiego jak również oprowadzenie przedszkolaków po szkole podstawowej.
§ 7 ust.2 pkt.3
Umiejętność uwzględniania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

Komputer to stały element mojej pracy od początku zatrudnienia. Projektowałam
i wykonywałam techniką komputerową:
a) dokumentację szkolną : wymagania edukacyjne, rozkłady materiału, plany pracy wychowawczej, sprawozdania, scenariusze i konspekty lekcji, testy, sprawdziany, kartkówki, arkusze konkursowe, dyplomy i podziękowania,
b) dokumentację awansową .
Pracy z komputerem to również korzystanie z możliwości, jakie daje Internet. Jako nauczyciel ubiegający się o kolejny stopień awansu korzystałam ze stron: www.literka.pl, www.men.gov.pl, natomiast jako nauczyciel języka angielskiego korzystałam ze strony www.profesor.pl na których umieściłam publikacje dotyczące pracy zawodowej: kontrakt
z opiekunem stażu, harmonogram spotkań, plan rozwoju zawodowego, sprawozdanie z jego realizacji. Publikowanie materiałów uświadomiło mi jak duże jest zainteresowanie publikacjami internetowymi i jak ważna jest wymiana doświadczeń wśród nauczycieli.
Technologia internetowa pozwala na dostęp do nieograniczonej ilości programów edukacyjnych , materiałów, scenariuszy i pomocy dydaktycznych. Programy te są bardzo pomocne w prowadzeniu zajęć i dostępne m.in. na portalach edukacyjnych (www.1iterka.pl, www.wydawnictwo.oxford.pl, www.cambridge.org, www.pearson.pl, www.macmillan.pl
W swojej pracy zachęcałam uczniów do samodzielnego poszerzania wiedzy przez Internet, podając im ciekawe strony internetowe do nauki słówek, ćwiczeń i powtórek.
Dzięki zaletom poczty elektronicznej :
 przesyłałam do administratora szkolnej strony internetowej informacje
o przeprowadzanych konkursach językowych, sprawozdania z ich przebiegu, wykonane zdjęcia,
 uczestniczyłam w kursach e-learningowych i videoblogach,
 kontaktowałam się z wydawnictwami i placówkami organizującymi szkolenia,
 poznawałam i aktualizowałam przepisy i akty prawa oświatowego,
 wyszukiwałam informacje z zakresu dydaktyki, pedagogiki, i psychologii,
 kontaktowania się z placówkami organizującymi szkolenia dla nauczycieli.
Swoje lekcje języka angielskiego uatrakcyjniam wykorzystując dostępne media takie jak : odtwarzacz CD , DVD , telewizor i tablicę interaktywną.
Jestem przekonana, że wykorzystanie nowoczesnych technologii informatycznych wywiera pozytywny wpływ na moją pracę nauczyciela.

§ 7 ust. 2 pkt 4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postepowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.
Praca nauczyciela opiera się na pracy z dziećmi, które intensywnie dorastają
i kształtują swój charakter. Kształtowaniem charakteru młodego człowieka niewątpliwie zajmują się rodzice. Szkoła natomiast, oprócz aspektu wychowawczego, powinna wyposażyć ucznia w wiedzę potrzebną mu w dorosłym życiu. Nauczyciel, jako osoba kompetentna
i wyposażona w niezbędną wiedzę z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki jest odpowiedzialny za ten bardzo ważny proces. Aby lepiej zrozumieć i przygotować się do wspierania swoich podopiecznych w dorastaniu przeczytałam szereg interesujących pozycji książkowych, m.in. T. Gordon „Wychowanie bez porażek”, M. Żebrowska „Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży”. Dużo wskazówek, rad, sugestii, ciekawych rozwiązań metodycznych znalazłam podczas lektury „Metodyka nauczania języków obcych” Hanny Komorowskiej, gdzie dowiedziałam się jak właściwie zaplanować pracę z młodzieżą,
o metodach nauczania w tym wieku, o doborze materiałów nauczania i pomocy dydaktycznych dla zwiększenia atrakcyjności zajęć. Korzystałam również z publikacji
w języku angielskim: Jeremy Harmer “The Practice of English Language Teaching” (Pearson Longman), David Nunan “Language Teaching Methodology. A textbook for teachers” (Phoenix ELT).
Na początku każdego roku szkolnego starałam się poznać sytuację rodzinną naszych uczniów. Rozmawiałam z nauczycielami-wychowawcami na temat niektórych uczniów, jak również zapoznawałam się z opiniami i orzeczeniami poszczególnych uczniów z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Na podstawie tychże opinii opracowywałam własne plany pracy dla każdego dziecka z uwzględnieniem dostosowania wymagań edukacyjnych i technik nauczania. Podczas konsultacji oczekiwałam na spotkania z rodzicami. W nagłych sytuacjach inicjowałam kontakty osobiste lub telefoniczne. Współpraca z rodzicami pozwoliła mi poznać ich problemy i oczekiwania wobec szkoły. Podczas prowadzenia zajęć dydaktycznych jako anglistka starałam się wprowadzać na lekcjach elementy wychowawcze: budować zaufanie
w grupie, zasady współdziałania i wzajemnego poszanowania oraz tolerancji. Uczeń słabszy zawsze miał we mnie wsparcie. Ważne było dla mnie aby każdy odnajdywał się w grupie, współdziałał z nią w miarę swych możliwości i nie czuł się osamotniony.
Ważnym elementem pracy z uczniem jest dobieranie metod i technik pracy adekwatnie do jego rozwoju i umiejętności. Z najmłodszymi dziećmi, ale również z tymi starszymi trzeba pracować intensywnie i ciekawie, angażować ich w prace na lekcji aby nie mieli chwili na nudę. W realizacji tego zadania pomogło mi wprowadzenie różnych metod aktywizujących, takich jak: umiejętność współdziałania w zespole, komunikowania się oraz podejmowania decyzji. Burza mózgów, praca w grupach, praca z mini projektami, tworzenie komiksów, ilustracji, plakatów to jedne z najważniejszych technik, jakie wykorzystuję
w codziennej pracy. W swej pracy dostrzegałam uczniów zdolnych, których motywowałam do rywalizacji w konkursach i ciągłego poszerzania wiedzy, jak i tych, którzy bez pomocy nauczyciela nie radzili sobie z językiem obcym, z racji różnych dysfunkcji wrodzonych. Uczniom o specyficznych trudnościach w nauce proponowałam m.in. zaliczanie materiału małymi partiami, przygotowywałam obowiązkowy zakres materiału o niższym stopniu trudności oraz często traktowałam ich indywidualnie. Rezultatem tego było to, że uczniowie mieli szansę przyswoić materiał dostosowany do ich potrzeb i możliwości.
W swojej pracy niejednokrotnie rozwiązywałam różne problemy wychowawcze, od najbardziej błahych takie jak: konflikty, spory, agresja słowna, dokuczanie, prośby manipulowania innymi; po trudniejsze, często wymagające współpracy rodzica jak: brak posłuszeństwa, nadpobudliwość czy trudności w nauce. Wszystkie te problemy starałam się rozwiązywać w sposób właściwy i pozytywny. Na pomoc w ich rozwiązywaniu mogłam również liczyć ze strony opiekuna stażu, pedagoga czy dyrekcji szkoły.


§ 7 ust. 2 pkt 5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż

Podejmując decyzję o rozpoczęciu przeze mnie stażu na nauczyciela mianowanego, musiałam zapoznać się z przepisami prawnymi regulującymi szkolnictwo oraz procedury awansu zawodowego nauczycieli.
Abym mogła dobrze zrealizować swój cel przeanalizowałam najważniejsze akty prawne:
 Rozporządzenia MEN z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. 2013, poz. 393).
 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karty Nauczyciela Dz. U. 2006 r. Nr 97 poz. 674 z późn. zm.)
 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół
i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. 2009 nr 50 poz. 400)
a także podstawowe dokumenty dotyczące funkcjonowania i organizacji szkoły.
Ponadto na bieżąco aktualizowałam swoja wiedzę z prawa oświatowego poprzez śledzenie portali internetowych. Zdobytą wiedzę potrafię wykorzystać w praktyce:
 w czynnościach związanych z odbywaniem stażu tj.: pisanie planu rozwoju zawodowego, sprawozdania, przygotowania prezentacji dorobku i przygotowania się do egzaminu,
 podczas tworzenia wymaganej dokumentacji szkolnej obowiązującej nauczyciela dydaktycznego,
 w modyfikacji i wdrażaniu przedmiotowego systemu oceniania,
 uczestnicząc w pracach komisji konkursowych na szczeblu szkolnym, gminnym
i powiatowym,
 biorąc udział w pracach plenarnych, klasyfikujących i zatwierdzających Radach Pedagogicznych.

Podsumowanie

Czas trwania stażu był dla mnie okresem intensywnej pracy nad sprostaniem wymaganiom jakie założyłam sobie i zawarłam w planie rozwoju zawodowego. Mogę przyznać, że udało mi się je zrealizować. Prowadziłam dokumentację szkolną zgodnie
z obowiązującymi przepisami m.in.: dzienniki lekcyjne, e-dzienniki wprowadzone w szkole od marca 2013r., dzienniki dodatkowych zajęć i arkusze ocen. W pełni wykorzystywałam umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty w pracy nauczyciela. Opierając się o podstawę programową i program nauczania opracowałam rozkłady nauczania oraz plany wynikowe z języka angielskiego.
Podejmowanie w okresie stażu różnorodnych zadań umożliwiło mi realizowanie się na wielu płaszczyznach. Stałam się bardziej kreatywna i twórcza. Bycie nauczycielem stale dostarcza mi niezapomnianych wrażeń, pozwala na samorealizację i zapewnia poczucie bycia potrzebnym. Udział w kursach i szkoleniach pogłębił moje umiejętności dydaktyczne. Wielu z moich uczniów wygrywało konkursy, co dawało mi poczucie spełnienia zawodowego. Jestem osobą energiczną, która nie boi się nowych wyzwań stawianych przez dyrekcję szkoły jak również jej uczniów. Inicjuję i realizuję wiele zadań wynikających z planu pracy, ale także wykraczających poza ten plan, a dających szansę na rozwój osobowy i zawodowy zarówno uczniów jak i mój osobisty. Przez okres stażu aktywnie działałam w szkole, angażując się z pełnym poświęceniem w przydzielone mi zadania. Myślę, że to co zrobiłam przyczyniło się do wzrostu jakości mojej pracy oraz jeszcze lepszego funkcjonowania szkoły. Starałam się doskonalić swoje umiejętności, aby funkcję nauczyciela pełnić coraz lepiej. Potrafię ciekawie prowadzić lekcję i wykorzystać do tego różne metody aktywizujące. Stosuję aktywne metody pracy, aby zachęcić uczniów do nauki i osiągania przez nich dobrych wyników w nauce. W swojej pracy zawsze kieruje się dobrem ucznia.
Poszerzyłam swoje umiejętności w zakresie wykorzystania technik komputerowych
i informacyjnych. Zdobyte przeze mnie umiejętności i wiedza przyniosły korzyści dla szkoły. Dużą satysfakcję sprawił mi fakt, że moje dokonania zawodowe zostały zauważone, czego dowodem było otrzymanie nagrody dyrektora z okazji Dnia Edukacji Narodowej za wyróżniającą pracę dydaktyczno-wychowawczą w 2016r. W swoich działaniach zwracałam uwagę na promowanie szkoły poprzez organizowanie różnych imprez i uroczystości
w środowisku lokalnym.
Cieszę się, ze mogę pracować i spełniać się w tutejszej szkole. Tu podjęłam swoją pierwszą pracę zawodową i znalazłam akceptację oraz zrozumienie dla moich działań. Dlatego jestem wdzięczna Opiekunowi stażu, Dyrekcji oraz wszystkim, którzy pomogli mi
w pracy oraz obdarzyli zaufaniem i życzliwością.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.