Katalog Iwona Walaszek, 2017-07-05 Dukla Zajęcia pozaszkolne, Sprawozdania raport z ewaluacji- dzieci są aktywne,wykorzystywane sa zasoby przedszkola i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwojuRAPORT Z PRZEPROWADZONEJ EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ROKU SZKOLNYM 2015/2016 Wymaganie 10:Wykorzystywane są zasoby przedszkola i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju Celem badania było zdobycie wiedzy czy przedszkole podejmuje aktywną współpracę ze środowiskiem lokalnym oraz jakie korzyści czerpią strony z tej współpracy na rzecz wzajemnego rozwoju. Przebieg ewaluacji. Metody i narzędzia badawcze: • Ankieta wśród nauczycieli • Obserwacja (arkusze obserwacji) Wnioski analizy dokumentów: Analizie zostały poddane dzienniki zajęć oraz zapisy na stronie internetowej przedszkola dotyczące współpracy ze środowiskiem lokalnym i innymi partnerami zewnętrznymi. Z analizy tych danych wynika, że prowadzi szerokie działania na rzecz środowiska przyrodniczego, społecznego oraz bierze udział w rożnych akcjach i projektach zewnętrznych (konkursy, akcje charytatywne itp.) Wnioski analizy ankiet dla nauczycieli: RAPORT Z PRZEPROWADZONEJ EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ROKU SZKOLNYM 2016/2017 Wymaganie 4: Dzieci są aktywne Cel ewaluacji: Celem badania było zdobycie wiedzy czy nauczyciele stwarzają warunki do podejmowania różnorodnych aktywności oraz czy dzieci są zaangażowane w zajęcia prowadzone w przedszkolu i czy są wdrażane do samodzielności. Ponadto sprawdzano czy dzieci podejmują działania na rzecz własnego rozwoju oraz czy uczestniczą w działaniach na rzecz społeczności lokalnej. Przebieg ewaluacji: Sierpień- wybór wymagania do badań ewaluacyjnych na rok 2016/2017 Październik- opracowanie harmonogramu ewaluacji i zatwierdzenie u pani dyrektor Listopad- przygotowanie narzędzi do badawczych Kwiecień – przeprowadzenie badań Maj – analiza materiału badawczego i tworzenie raportu końcowego z wyników ewaluacji Metody i narzędzia badawcze: • Ankieta dla nauczycieli • Ankieta dla rodziców • Obserwacja (arkusze obserwacji) 1. Wnioski z analizy ankiet dla nauczycieli: W ankiecie wzięło udział dwanaście nauczycielek z siedmiu grup przedszkolnych. Respondentki odpowiedziały na siedem pytań w tym sześć półotwartych i jedno pytanie otwarte. Głównym celem ankiety była odpowiedź na pytania, czy nauczyciele stwarzają sytuacje, które zachęcają dzieci do podejmowania różnorodnych aktywności, czy dzieci są zaangażowane w zajęcia prowadzone w przedszkolu i chętnie w nich uczestniczą, czy dzieci są wdrażane do samodzielności. Z analizy ankiet dla nauczycieli wynika: Wszyscy nauczyciele pobudzają aktywność dzieci w czasie dowolnym poprzez inicjowanie zabaw tematycznych i konstrukcyjnych, organizowanie zabaw ruchowych, korzystanie z literatury dziecięcej, uczenie gier, zabawy na świeżym powietrzu. • Rola nauczyciela podczas zabaw w czasie dowolnym ogranicza się do inspirowania i ustalania zasad zabawy a przede wszystkim do czuwania nad bezpieczeństwem dzieci. • Zdaniem wszystkich nauczycieli dzieci chętnie podejmują aktywność w czasie dowolnym. • Dzieci najchętniej w czasie dowolnym podejmują się zabaw tematycznych, konstrukcyjnychi twórczych , rozwijających wyobraźnię np. plastycznych. • Najrzadziej podejmowane aktywności to gra na instrumentach oraz gry planszowe, poprzez co wnioskować można, że dzieci niechętnie w czasie dowolnym podejmują się zabaw opierających się na ścisłych zasadach i regułach gry. • Wszystkie nauczycielki stosują metody aktywizujące, stosują zabawy muzyczno-ruchowe, wprowadzają elementy współzawodnictwa- konkursy, nagrody, zagadki oraz inspirują dzieci literaturą dziecięcą. • Wszystkie nauczycielki wraz z dziećmi brały udział w akcjach charytatywnych na rzecz społeczności lokalnej m.in. „Góra Grosza”, „Kiermasz Bożonarodzeniowy”, zbiórka nakrętek i inne. Wykonywały również upominki dla osób bliskich oraz gości współpracujących z przedszkolem. W przedszkolu nie zabrakło również licznych uroczystości rodzinnych oraz związanych z Rocznym Planem Rozwoju Przedszkola. 2. Wnioski z analizy ankiet dla rodziców: W badaniu wzięło udział 126 rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola. Respondenci odpowiedzieli na pięć pytań w tym cztery pytania półotwarte i jedno otwarte. Głównym celem ankiety było uzyskanie odpowiedzi na pytanie , czy przedszkole stwarza warunki do aktywności dzieci na rzecz ich własnego rozwoju. Z analizy ankiet dla rodziców wynika: • rodzice twierdzą, iż nauczyciele angażują dzieci do podejmowania aktywności przez udział w przedstawieniach, organizując konkursy oraz inicjując zabawy tematyczne, konstrukcyjne i ciekawe gry, • rodzice są przekonani, że ich dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach przedszkolnych wg. nich świadczy o tym fakt, że dzieci równie chętnie uczęszczają do przedszkola, samowolnie podejmują rozmowy w domu na temat życia przedszkolnego i wykonują różnorodne, pomysłowe prace plastyczne, • rodzice wiedzą, że nauczyciele wdrażają dzieci do samodzielności przez codzienne i samodzielne wykonywanie przez dzieci czynności samoobsługowych i higienicznych oraz przez współpracę z nimi, • rodzice są świadomi , że ich dzieci uczestniczą w życiu społeczności lokalnej przez branie udziału w akcjach charytatywnych, udział w konkursach i kiermaszach świątecznych, • chwalenie dzieci, nagradzanie, stosowanie ciekawych pomocy dydaktycznych, zapraszanie interesujących osób, prowadzenie zajęć ruchowych i plastyczno-technicznych to proponowane działania przez rodziców celem angażowania dzieci do podejmowania aktywności podczas zajęć. 2. Wnioski z obserwacji - arkusze obserwacji: Pani Dyrektor na podstawie hospitacji nauczycieli podczas prowadzenia zajęć dydaktycznych wypełniła arkusze obserwacji, z których wynika , że nauczyciele: • podczas prowadzenia zajęć starają się angażować wszystkie dzieci do brania czynnego udziału w zajęciach stosując metody aktywizujące i ciekawe pomoce dydaktyczne, • wykorzystują propozycje, pomysły dzieci podczas prowadzenia zajęć np. przy prowadzeniu zabaw muzyczno - ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych, indywidualnych i grupowych prac plastycznych , • zwracają szczególną uwagę na dzieci, które nie są zaangażowane w prowadzonych zajęciach, udzielają im potrzebnego wsparcia i zachęty. Mocne strony: Z analizy badań wynika, że dzieci chętnie podejmują się różnych aktywności podczas zajęć i zabaw swobodnych. Chętnie uczestniczą w zajęciach w przedszkolu oraz rozszerzają swoją działalność na współpracę ze środowiskiem lokalnym. Nauczyciele wykazują się szeroką kreatywnością w prowadzeniu zajęć, stosują różnorodne metody pracy i dbają by ich praca pobudzała w jak największym stopniu aktywność dziecięcą. Dzieci samodzielnie organizują sobie czas wolny. Nie potrzebują w tym czasie większego wkładu i pomocy nauczyciela. Sytuacja ta spowodowana jest tym, iż nauczyciele pobudzali dzieci do aktywnego spędzania czasu swobodnego w przedszkolu. Zadowalającą rzeczą jest to, iż większość rodziców zauważa, że ich dzieci chętnie chodzą do przedszkola i są zadowoleni z przebiegu i organizacji przedszkolnego dnia. Informacje na ten temat rodzice czerpią z przeprowadzonych z dziećmi rozmów oraz z ich wytworów dziecięcych. Słabe strony: Z wniosków wynika, że należy poświęcić więcej czasu na wdrażanie do samodzielnego korzystania z gier dydaktycznych przez dziecko. Zapewnić w salach bogate i dostępne wyposażenie kącików muzycznych i przyrodniczych. Poświęcić więcej czasu na pedagogizację rodziców dotyczącą przebiegu zajęć oraz czasu wolnego dziecka w przedszkolu. Rekomendacje: - zachęcanie rodziców do większego zaangażowania w badaniach ewaluacyjnych, w dalszym ciągu wspomagać aktywność u dzieci z uwzględnieniem ich potrzeb i zainteresowań podczas zajęć i zabaw swobodnych, prowadzić pedagogizację poprzez dalszą aktualizację strony internetowej w zakładce poświęconej rodzicom, podczas zajęć dydaktycznych i zabaw swobodnych, zwiększyć ilość czasu podczas zebrań z rodzicami na dokładne zapoznanie ich z harmonogramem dnia, przebiegiem zajęć i stosowanymi metodami, umieszczać w miejscach widocznych dla rodziców „kodeksy grupowe” ponieważ większość rodziców nie jest świadoma o istnieniu wyżej wymienionych ustaleń grupowych, angażować, wspierać i wykorzystywać pomysły dzieci, jak również prowadzić dialogi szczególnie zwracając uwagę na dzieci, które nie wykazują zainteresowania. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |