Katalog Alicja Płuciennik, 2017-07-05 Międzyrzecz Geografia, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanegoMiędzyrzecz, 14.09.2014r. PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA MIANOWANEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA NAUCZYCIELA DYLOMOWANEGO Imię i nazwisko nauczyciela mianowanego: XXXXXXXXXXXXXXXX Nazwa szkoły: Zespół Szkół Budowlanych Czas trwania stażu: 01.09.2014r. – 31.05.2017 r. Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego Posiadane kwalifikacje: - studia magisterskie z geografii, - kurs pedagogiczny, - studia podyplomowe z biologii. Podstawą prawną odbywania stażu 1. Warunkiem nadania nauczycielowi mianowanemu kolejnego stopnia awansu zawodowego jest spełnienie wymagań kwalifikacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 i 3 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku KN (Dz. U. z 2014 r. poz. 191 i 1198), odbycie stażu, z zastrzeżeniem art. 9e ust. 1–3, zakończonego pozytywną oceną dorobku zawodowego nauczyciela(art. 9c ust. 6), oraz: uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej po dokonaniu analizy dorobku zawodowego nauczyciela i przeprowadzonej rozmowie. Art. 9c. ust. 3. W okresie stażu nauczyciel realizuje własny plan rozwoju zawodowego zatwierdzony przez dyrektora szkoły, uwzględniający wymagania, o których mowa w art. 9g ust. 10 Art. 9g. ust. 10. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, Ministrem Obrony Narodowej i Ministrem Sprawiedliwości, w drodze rozporządzenia: 1) sposób odbywania stażu, 2) rodzaj dokumentacji załączanej do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego, 3) zakres wymagań do uzyskania poszczególnych stopni awansu zawodowego, 4) tryb działania komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych, 5) wzory zaświadczeń o uzyskaniu akceptacji lub zdaniu egzaminu oraz wzory aktów nadania stopni awansu zawodowego– uwzględniając potrzebę stopniowania i różnicowania wymagań stawianych nauczycielom na poszczególnych stopniach awansu zawodowego oraz potrzebę prawidłowego przeprowadzania postępowań kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych. 2. Plan rozwoju zawodowego został sporządzony w oparciu o : 1) Ustawę z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciela (z póź. zm.) 2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2013 r. poz. 393). Zadania wynikające z Rozporządzenia MEN z dnia 1 marca 2013 roku §8 ust. 2 pkt.1 Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły. 1. Zapoznanie się z procedurą awansu zawodowego nauczyciela pozwalająca ubiegać się o stopień nauczyciela dyplomowanego. - Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego nauczycieli ( ustawy, rozporządzenia). - Analiza materiałów dotycząca awansu zawodowego publikowanych w Internecie i innych źródłach (www.ko-gorzow.edu.pl; www.edukacja.edux.pl; www.men.gov.pl; www.profesor.pl). - Opracowanie Planu Rozwoju Zawodowego. -Udział w szkoleniach i konsultacjach dotyczących awansu zawodowego nauczycieli. 2. Kompleksowe zapoznanie się z organizacją pracy szkoły oraz szczegółowa analiza dokumentacji szkolnej ( m.in. Statutu Szkoły, WSO, Szkolnego Programu Wychowawczego, Planu Pracy Szkoły, Szkolnego Programu Profilaktyki). 3. Uczestnictwo w pracach organów szkoły. - Udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, klasyfikacyjnych, szkoleniowych. - Udział w pracach komisji egzaminacyjnych. - Udział w pracach zespołów przedmiotowych, wychowawczych. 4. Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych. - Studiowanie literatury z zakresu pedagogiki i psychologii, czasopism dla nauczycieli – poszukiwanie nowych metod pracy, monitorowanie ofert wydawniczych, uczestnictwo w kursach ,szkoleniach, konferencjach i warsztatach. - Udział w lekcjach otwartych o koleżeńskich. - Prowadzenie lekcji otwartych. - Praca z maturzystami nad usystematyzowaniem wiedzy i umiejętności przed czekającym ich egzaminem dojrzałości. - Praca z uczniem słabym nad uzupełnieniem wiedzy i umiejętności. - Praca z uczniem zdolnym nad usystematyzowaniem i poszerzeniem wiedzy oraz umiejętności. - Ukończenie studiów podyplomowych z Wychowania dożycia w rodzinie w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa. 5. Nawiązanie i rozwijanie ścisłej współpracy z rodzicami, w celu wspólnego i jednolitego oddziaływania na wychowanków. Włączanie rodziców do organizacji imprez klasowych i szkolnych. 6. Nawiązanie współpracy z pedagogiem szkolnym. Wymiana uwag i spostrzeżeń dotyczących zachowania uczniów. 7. Opracowanie planów nauczania z geografii i biologii pod kątem podniesienia jakości realizowanego procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz realizacji podstawy programowej na różnych poziomach kształcenia. 8. Organizowanie przeprowadzenie konkursów szkolnych. 9. Współorganizowanie i przeprowadzenie różnych akcji charytatywnych. 10. Udział w wewnątrzszkolnym mierzeniu jakości pracy szkoły. -Udział w zespole dokonującym pomiaru jakości pracy szkoły. 11. Realizacja zadań zleconych przez dyrektora Szkoły. - Opieka nad Samorządem Uczniowskim. - Opieka nad nauczycielem kontraktowym. §8 ust. 2 pkt. 2 Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. 1. Tworzenie dokumentacji związanej z awansem zawodowym. – Opracowanie wszystkich niezbędnych materiałów związanych z awansem zawodowym ( wniosek, plan rozwoju, elektroniczny zbiór dokumentów, sprawozdań itp.). 2. Stosowanie i wykorzystywanie Internetu do organizowania procesu dydaktycznego. - Dostęp do aktualnych informacji zawodowych. - Wykorzystanie serwisów edukacyjnych w celu wymiany poglądów i umiejętności związanych z nauczaniem. - Systematyczne umieszczanie krótkich sprawozdań z przebiegi szkolnych wydarzeń z udziałem uczniów na stronie internetowej szkoły. - Śledzenie aktualności na edukacyjnych , prawnych, kuratoryjnych i ministerialnych portalach internetowych. - Korzystanie z komputerowych nośników informacji w pracy. - Monitorowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów drogą mailową. 3. Organizacja warsztatu pracy przy użyciu technik komputerowych. - Opracowanie scenariuszy lekcji, sprawozdań, harmonogramów, prezentacji multimedialnych, narzędzi diagnostycznych, dyplomów itp. 4. Prowadzenie dokumentacji szkolnej i wychowawczej. 5. Wykorzystanie Internetu w życiu codziennym i pracy zawodowej. Publikowanie swoich opracowań, korzystanie z wiedzy i doświadczeń innych nauczycieli. §8 ust. 2 pkt.3 Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć. 1. - Opublikowanie planu rozwoju zawodowego i innych własnych opracowań na stronach internetowych. 2. Prowadzenie zajęć otwartych. 3. Praca w zespole przedmiotowym (opracowanie planu pracy zespołu, analiza diagnoz i bieżących wyników uczniów, dzielenie się doświadczeniami i pomysłami z innymi nauczycielami, podsumowanie pracy zespołu) 4. Pełnienie funkcji opiekuna stażu. - Sporządzenie kontraktu współpracy z nauczycielem objętym opieką. -Pomoc w opracowaniu Planu Rozwoju Zawodowego nauczyciela kontraktowego. - Prowadzenie lekcji z udziałem nauczyciela objętego opieka. -Obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż- omówienie i analiza zajęć. - Pomoc w realizowaniu zadań wynikających z planu Rozwoju. - Sporządzenie projektu oceny dorobku zawodowego. 5 . Opublikowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego w Internecie. 6. Współpraca z nauczycielami innych przedmiotów. - Podejmowanie wspólnie działań dydaktyczno – wychowawczych z innymi nauczycielami. - Wymiana doświadczeń z nauczycielami spoza szkoły. §8 ust. 2 pkt.4a Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich. 1.Opracowanie programu wychowawczego klasy w oparciu o Szkolny Program Wychowawczy oraz program profilaktyki. 2. Planowanie pracy z wychowankami w oparciu o opinie i orzeczenia z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej. 3. Współpraca z pedagogiem szkolnym nad Szkolnym Programem Profilaktyki. 4. Współdziałanie z rodzicami nad rozwiązywaniem problemów edukacyjnych i wychowawczych wychowanków. 5. Praca w zespole wychowawczym nad bieżącymi problemami wychowanków oraz nad Programem Wychowawczym Szkoły. §8 ust. 2 pkt.4b Wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw podręczników, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych – także konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej. 1. Podjęcie i ukończenie szkolenia na egzaminatora OKE. 2. Wykonywanie zadań egzaminatora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej. §8 ust. 2 pkt.4c Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych. 1. Rozwijanie zdolności i zainteresowań uczniów. - Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych dla uczniów chcących rozwijać i pogłębiać swoje zainteresowania przyrodnicze ( w tym przygotowanie uczniów do matury). 2. Organizowanie i przeprowadzenie konkursów na poziomie szkolnym. 3. Organizowanie wycieczek szkolnych, wyjść do kina itp. 4. Promocja szkoły w środowisku lokalnym. - Udział w przygotowaniu „dni otwartych”. 5. Przeprowadzenie akcji charytatywnych na rzecz dzieci w Polsce i na świecie. 6.Współpraca z rodzicami oraz prawnymi opiekunami uczniów. - Przeprowadzanie konsultacji indywidualnych, wywiadówek, angażowanie rodziców do pomocy w pracy wychowawczej, pomoc i udział w imprezach szkolnych. 7.Organizowanie imprez , uroczystości i akcji szkolnych wynikających z potrzeb bieżących planów szkolnych. §8 ust. 2 pkt.4e Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami. 1. Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną. –Realizacja zaleceń Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. 2. Współpraca z Policją. - Redagowanie opinii na temat funkcjonowania wychowanka w szkole. 3. Współpraca z pielęgniarka szkolną. - Zgłaszanie zaistniałych problemów natury medycznej. 4. Współpraca z pedagogiem szkolnym. -Spotkania i konsultacje dot. dostosowywania wymagań edukacyjnych do potrzeb psychofizycznych, intelektualnych ucznia. §8 ust. 2 pkt.5 Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony. 1. Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów wychowawczych. - Identyfikacja problemu wychowawczego, prognoza, podjęte działania i efekty. 2. Bliska współpraca z rodzicami, pedagogiem szkolnym, mająca na celu podniesienie jakości pracy szkoły oraz jej poziomu nauczania. Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków, spotkania z pedagogiem szkolnym. Analiza dokumentacji, indywidualne spotkania z rodzicami. Wymienione powyżej działania prowadzone będą przez cały okres trwania stażu a dokumentacja potwierdzająca powyższe wydarzenia zostanie zgromadzona w różnych formach m.in. teczce elektronicznej, dokumentacji papierowej ( świadectwa, podania etc.), dokumentach szkolnych, zapisach strony internetowej i in. Powyższy plan może ulec modyfikacji, w związku z nowymi zadaniami wynikającymi z planu pracy szkoły. Opracowała : Alicja Płuciennik. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |