Katalog Joanna Jankowska, 2017-07-05 Skoczów Zajęcia zintegrowane, Konkursy "Cztery Smaki" - stymulacja polisensorycznaJoanna Jankowska Konspekt zajęć dla dzieci głęboko niepełnosprawnych intelektualnie Tytuł: „Poznaje różne smaki” – stymulacja polisensoryczna z wykorzystaniem produktów naturalnych Cele: Rozwijanie komunikacji pozawerbalnej (za pomocą mowy ciała, języka emocji i różnego rodzaju bodźców) Poprawa wrażliwości policzków, warg oraz języka Usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych Rozwijanie aktywności własnej ucznia Rozwijanie świadomości własnego ciała Rozbudzanie możliwości percepcyjnych ucznia Stymulacja polisensoryczna (wzrokowa, słuchowa, dotykowa i smakowa) Organizacja zajęć: 1. Zajęcia wstępne (przywitanie) Nauczyciel wita się z każdym uczniem poprzez wymówienie wyraźnie imienia ucznia oraz potrząsanie materiałem dydaktycznym (puszką z piaskiem) w sposób akceptowany przez nie dziecko. Następnie zakłada uczniom fartuszki. A. Nauczyciel zapoznaje (oswaja) ucznia z dotykiem twarzy (szczególnie uwzględniając usta) z jednoczesnym delikatnym masażem twarzy (policzki, żuchwa, okolice ust). Jeśli uczeń akceptuje nauczyciel używa do masażu delikatnego kremu cytrynowego lub olejku. B. Nauczyciel zapoznaje uczniów z owocami (cytryną/pomarańczą, grejpfrutem, bananem) Nauczyciel prezentuje uczniom niedobrany owoc (cytryna/pomarańcza), podchodzi kolejno do uczniów i pomaga im zapoznać się z owocem za pomocą węchu i dotyku (zachęca ucznia do obracania owocem); Nauczyciel podaje uczniom kawałek pokrojonej na plasterki pomarańczy do konsumpcji, obserwując reakcję dziecka na stymulację smakowo-węchową. Nauczyciel stosuje elementy delikatnego masażu twarzy (okolice ust). Następnie nauczyciel zapoznaje uczniów z grejpfrutem, podchodzi kolejno do uczniów i pomaga im się zapoznać z owocem za pomocą węchu i dotyku, zachęca również ucznia do manipulowania w rękach owocem; (Może również podać dziecku sok z grejpfruta); Następnie nauczyciel demonstruje uczniom całego banana (ze skórką), dotyka nim dłoni dziecka i zachęca do złapania i trzymania owocu. Następnie podaje uczniowi kawałek/drobno posiekanego banana do konsumpcji, obserwując reakcję dziecka na stymulację smakowo-węchową; (Nauczyciel może również podać dziecku sok z banana); Nauczyciel wykonuje masaż twarzy (elementy). Nauczyciel prezentuje uczniom ogórek kiszony (ze słoika), podchodzi kolejno do uczniów i pomaga im zapoznać się z owocem za pomocą węchu i dotyku; Nauczyciel podaje uczniowi kawałek ogórka do konsumpcji; obserwując reakcję dziecka na stymulację smakowo-węchową; Nauczyciel wykonuje elementy masaż twarzy. C. Nauczyciel puszcza muzykę relaksacyjną i podaje uczniom miskę z warzywami i owocami (jabłko, kiwi, banan, ogórek, pomarańcza, cytryna, ziemniak) zachęcając je do „zapoznania” się z przedmiotami poprzez dotyk i zapach; 2. Zakończenie Nauczyciel wyciera usta ucznia serwetką/ręcznikiem; Nauczyciel pomaga uczniom zrzucić fartuszki; Nauczyciel wyłącza muzykę. Materiały dydaktyczne: Kaseta audio z muzyką relaksacyjną, warzywo-ogórek kiszony, owoce (banan, grejpfrut, cytryna), naturalne soki, fartuszki, tacki, serwetki, krem/olejek do masażu Metody: Metoda dwuczłowieka wg S. Kowalika Stymulacja polisensoryczna Elementy masażu i muzykoterapii Metoda Pomocnych Dłoni wg F. Affolter. Literatura: A. Frohlich: Stymulacja od podstaw, Warszawa 1998. J. Kielin (red.), Rozwój daje radość, Gdańsk 1999. L. Miosga „Pomóż mi być - komunikacja i stymulacja zmysłowa osób ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną”, Kraków 2005. M. Piszczek, Terapia zabawą – Terapia przez sztukę, Warszawa 1997. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |