![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Sylwia Ogórkiewicz, 2017-06-22 Pleszew Matematyka, Wymagania Umiejętności ucznia klasy I GM na ocenę dopuszczającą z matematykiUMIEJĘTNOŚCI UCZNIA KLASY I GIMNAZJUM NA OCENĘ DOPUSZCZAJĄCĄ Z MATEMATYKI I. UŁAMKI ZWYKŁE I DZIESIĘTNE • rozpoznaje ułamki właściwe i niewłaściwe, • rozszerza ułamek zwykły, • skraca ułamek zwykły, • zapisuje ułamek niewłaściwy w postaci liczby mieszanej, • sprowadza dwa ułamki do wspólnego mianownika, • porównuje ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach, • stosuje do ułamków porównywanie różnicowe i ilorazowe, • dodaje i odejmuje ułamki zwykłe w wyrażeniach dwuargumentowych, • mnoży ułamki zwykłe w wyrażeniach dwuargumentowych, • w zbiorze liczb wskazuje liczby odwrotne, • dzieli ułamki zwykłe w wyrażeniach dwuargumentowych, • zamienia ułamek dziesiętny na zwykły i odwrotnie oraz przybliża je z określoną dokładnością, • dodaje i odejmuje ułamki dziesiętne sposobem pisemnym, • mnoży ułamki dziesiętne sposobem pisemnym, • wykonuje działanie dwuargumentowe na ułamkach zwykłych i dziesiętnych, • zapisuje działania sformułowane słownie, • podaje przybliżenia dziesiętne liczb, • szacuje wyniki, • oblicza ułamek z liczby i stosuje ten typ obliczeń w zadaniach praktycznych. II. PROCENTY • zapisuje ułamki o mianownikach np. 100, 25, 4 w postaci procentów (np. =3%, =4%, =75%), • zapisuje procent wyrażony liczbą całkowitą w postaci ułamka, • odczytuje i zaznacza wskazany procent pola figury (25%, 50%), • stosuje algorytm obliczania procentu danej liczby całkowitej. III. FIGURY PŁASKIE, ICH WŁASNOŚCI, OBWODY I POLA • wskazuje i nazywa podstawowe figury geometryczne, • mierzy odcinki, • rozróżnia rodzaje kątów i mierzy kąty ostre i rozwarte, • rozróżnia kąty: wierzchołkowe, przyległe, naprzemianległe i odpowiadające, • rozróżnia i nazywa trójkąty ze względu na boki i kąty, • stosuje twierdzenie o sumie miar kątów wewnętrznych trójkąta, • rozróżnia czworokąty (kwadrat, prostokąt, równoległobok, romb, deltoid, trapez), • rozróżnia okrąg, koło, promień, średnicę i cięciwę, • rysuje okrąg o podanym promieniu, • wskazuje trójkąty przystające (trzy cechy przystawania trójkątów), • stosuje podstawowe jednostki pola powierzchni, • oblicza pole zliczając kwadraty jednostkowe, • rysuje wysokości w trójkącie, • oblicza obwody trójkątów i czworokątów, • oblicza pola: trójkąta, kwadratu, prostokąta, równoległoboku, trapezu, • podaje przybliżoną wartość π, • oblicza pole i obwód koła. IV. LICZBY WYMIERNE • zaznacza liczby całkowite na osi liczbowej, • znajduje liczbę przeciwną do danej, • porównuje dwie liczby całkowite (np.5>-2, -1<6, -3>-6, 6<8), • dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli liczby całkowite, • wskazuje kolejność wykonywania działań w wyrażeniu, • oblicza wartość niezłożonego wyrażenia arytmetycznego w zbiorze liczb całkowitych (np.(-2)∙3+(-9):(-3)), • zapisuje iloczyn jednakowych czynników w postaci potęgi i odwrotnie, • oblicza pierwiastki II i III stopnia z tych liczb naturalnych. V. WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE • nazywa wyrażenie algebraiczne (np. 3+x (suma liczb 3 i x), y-4 (różnica liczb y i 4), z∙6 (iloczyn liczb z i 6), x:2 (iloraz liczb x i 2)), • zapisuje wyrażenie algebraiczne opisane słownie, • odczytuje współczynniki liczbowe wyrazów sumy algebraicznej, • dodaje i odejmuje sumy algebraiczne, • redukuje wyrazy podobne o współczynnikach całkowitych, • mnoży sumę algebraiczną przez liczbę naturalną, • oblicza wartości liczbowe wyrażeń algebraicznych w zbiorze liczb całkowitych. VI. RÓWNANIA • sprawdza, czy dana liczba całkowita jest pierwiastkiem równania, • rozwiązuje proste zadania praktyczne z zastosowaniem równań na porównywanie różnicowe i ilorazowe, • rozwiązuje równanie z występującymi po prawej i lewej stronie sumami algebraicznymi, • oblicza stosunek dwóch wielkości wyrażonych tą samą jednostką (np. wyznacz stosunek dwóch wielkości 1kg i 2 kg rozwiązanie 1:2), • sprawdza prawdziwość prostej proporcji. VII. TWIERDZENIE PITAGORASA • odczytuje współrzędne punktów zaznaczonych w prostokątnym układzie współrzędnych, • zaznacza punkty w układzie współrzędnych mając dane ich współrzędne, • wskazuje trójkąty prostokątne w zbiorze trójkątów, • w trójkącie prostokątnym położonym dowolnie na płaszczyźnie wskazuje przyprostokątne i przeciwprostokątną, • zapisuje symbolicznie twierdzenie Pitagorasa, • oblicza długość przeciwprostokątnej, gdy dane są długości przyprostokątnych - liczby naturalne, • rysuje trójkąt prostokątny. VIII. GRANIASTOSŁUPY PROSTE • wskazuje graniastosłupy wśród wielościanów, • wskazuje wśród graniastosłupów prostopadłościan i sześcian, • wskazuje na modelu krawędzie, wierzchołki i ściany graniastosłupa, • rysuje siatkę prostopadłościanu i sześcianu, • oblicza pole powierzchni całkowitej prostopadłościanu i sześcianu, • zna podstawowe jednostki objętości, • oblicza objętość prostopadłościanu i sześcianu. mgr Sylwia Ogórkiewicz Zgłoś błąd Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |