Katalog Sylwia Ogórkiewicz, 2017-06-22 Pleszew Matematyka, Wymagania Umiejętności ucznia klasy II GM na ocenę dopuszczającą z matematykiUMIEJĘTNOŚCI UCZNIA KLASY II GIMNAZJUM NA OCENĘ DOPUSZCZAJĄCĄ Z MATEMATYKI I. LICZBY I DZIAŁANIA • zapisuje liczby z systemu dziesiątkowego w zakresie 3000 w systemie rzymskim i odwrotnie, • zaznacza na osi liczbowej liczby o danej wartości bezwzględnej, • wskazuje podstawę i wykładnik potęgi, • wskazuje potęgi o tym samym wykładniku lub podstawie, • oblicza w pamięci potęgę o wykładniku naturalnym – potęgi liczb całkowitych i podstawowych ułamków (np. (-2)2=4; ( )3= ; (0,1)2=0,01), • oblicza wartość dwuargumentowego wyrażenia arytmetycznego zawierającego potęgi o wykładniku naturalnym (np. 32∙(-1)3=9∙(-1)=-9), • stosuje regułę mnożenia lub dzielenia potęg o tym samym wykładniku, • stosuje regułę mnożenia lub dzielenia potęg o tej samej podstawie, • stosuje regułę potęgowania potęgi, • przedstawia iloczyn i iloraz potęg o wykładniku naturalnym w postaci potęgi, • przedstawia potęgę potęgi za pomocą potęgi, • stosuje notację wykładniczą do przedstawiania bardzo dużych liczb, • oblicza pierwiastek kwadratowy i sześcienny z danej liczby, • podnosi do potęgi pierwiastek tego samego stopnia, co wykładnik potęgi (np. ( )2=5, ( )3=2). II. WŁASNOŚCI FIGUR PŁASKICH • dzieli konstrukcyjnie odcinek i kąt na dwie równe części, • wskazuje na rysunku kąty środkowe oraz łuki, na których są one oparte, • rysuje kąt środkowy, • wskazuje na rysunku proste styczne do okręgu i sieczne okręgu, • rysuje styczną do okręgu oraz sieczną okręgu, • wskazuje na rysunku okrąg opisany na trójkącie i wpisany w trójkąt, • rozróżnia i nazywa wielokąty foremne. III. RACHUNEK ALGEBRAICZNY • rozpoznaje podstawowe wyrażenia algebraiczne (np. 3+x (suma liczb 3 i x), y-4 (różnica liczb y i 4), z∙6 (iloczyn liczb z i 6), x:2 (iloraz liczb x i 2)), • zapisuje elementarne wyrażenia algebraiczne, • oblicza wartość liczbową prostych wyrażeń algebraicznych (np. 2∙x+2 dla x=-2; rozwiązanie: 2∙(-2)+2=-4+2=-2), • rozróżnia wyrazy podobne i przeprowadza ich redukcję, • wskazuje wyrazy sumy algebraicznej (np. 2x+5y-7z; rozwiązanie: 2x,5y,-7z), • dodaje i odejmuje sumy algebraiczne, • mnoży jednomian przez sumę algebraiczną – proste przypadki, • wyznacza wspólny czynnik wyrazów sumy algebraicznej. IV. RÓWNANIA, UKŁADY RÓWNAŃ • rozpoznaje równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą (np. 2x+5=4x), • sprawdza, czy dana liczba spełnia równanie, • rozwiązuje proste równania, • sprawdza, czy dana para liczb jest rozwiązaniem układu dwóch równań z dwiema niewiadomymi, • rozwiązuje proste układy równań metodą podstawiania i metodą przeciwnych współczynników, • układa równanie lub układ równań do elementarnego zadania tekstowego. V. SYMETRIE • rozpoznaje figury symetryczne względem prostej i względem punktu, • znajduje punkty symetryczne względem prostej i względem punktu, • rozpoznaje figury osiowosymetryczne i środkowosymetryczne, • stosuje własności figur symetrycznych w elementarnych zadaniach. VI. FUNKCJE • rozpoznaje funkcje wśród przyporządkowań określonych: grafem, tabelką, słownie, wykresem, • funkcję opisaną słownie przedstawia za pomocą grafu lub tabelki, • rozróżnia argument i wartość funkcji oraz dziedzinę i zbiór wartości funkcji, • sporządza wykres funkcji liczbowej na podstawie tabelki, • interpretuje proste zależności funkcyjne występujące w sytuacjach praktycznych przedstawione w postaci wykresów. VII. GRANIASTOSŁUPY I OSTROSŁUPY • wskazuje wśród wielościanów graniastosłupy proste i pochyłe, • wskazuje na modelu lub rysunku krawędzie, wierzchołki, ściany, wysokość i przekątne graniastosłupa, • rysuje odręcznie graniastosłup, • oblicza pole powierzchni i objętość graniastosłupa – proste przypadki, • wskazuje wśród wielościanów ostrosłupy, • wskazuje na modelu lub rysunku krawędzie, wierzchołki, ściany i wysokość ostrosłupa, • rysuje odręcznie ostrosłup trójkątny i czworokątny, • wyróżnia ostrosłupy prawidłowe, w tym czworościan foremny, • rysuje siatkę ostrosłupa trójkątnego i czworokątnego, • oblicza pole powierzchni i objętość ostrosłupa – proste przypadki. VIII. ELEMENTY STATYSTYKI OPISOWEJ • odczytuje dane z tabel i diagramów – proste przypadki, • odczytuje dane przedstawione za pomocą prostych wykresów, • porównuje dane przedstawione w tabelach, na diagramach i wykresach, • wyszukuje w prasie wyniki opinii publicznej przedstawione za pomocą tabel, diagramów lub wykresów, • oblicza średnią arytmetyczną – proste przypadki. mgr Sylwia Ogórkiewicz Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |