Katalog

EWA Trzeszan, 2017-06-22
GDYNIA

Język polski, Rady

Porady dla młodych terapeutów, logopedów, rodziców. Przewodnik literatury terapeuty dla rodziców i nauczycieli.

- n +

Porady dla młodych terapeutów, logopedów, rodziców.
Przewodnik literatury terapeuty
dla rodziców i nauczycieli.

opracowała Ewa Trzeszan, neurologopeda, terapeuta pedagogiczny

Międzynarodowy Tydzień Dysleksji



WSTĘP


Coraz częściej słyszymy o występujących u dzieci specyficznych trudności w uczeniu się.
Oto informacje Polskiego Towarzystwa Dysleksji:

Co to jest dysleksja ?

DYSLEKSJA ROZWOJOWA

Są to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Spowodowane są zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji, uwarunkowanymi nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego.

TERMINOLOGIA
Najczęściej stosuje się termin "dysleksja rozwojowa" dla określenia syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania.
• DYSLEKSJA - specyficzne trudności w czytaniu;
• DYSORTOGRAFIA - specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym błędy ortograficzne);
• DYSGRAFIA - niski poziom graficzny pisma.

PRZYCZYNY
Zaburzenia funkcji percepcyjno motorycznych (spostrzegania wzrokowego, słuchowego, motoryki) i ich współdziałania (integracji percepcyjno motorycznej), funkcji językowych, pamięci (wzrokowej, słuchowej, ruchowej), lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.

ETIOLOGIA
Uwarunkowania tych zaburzeń są wielorakie (polietiologia). Wskazuje się na dziedziczność, zmiany anatomiczne i zaburzenia fizjologiczne układu nerwowego (w okresie ciąży i porodu o nieprawidłowym przebiegu). Zaniedbanie środowiskowe oraz brak szybkiej interwencji pogłębia zaburzenia i trudności dziecka.

TYPY DYSLEKSJI
Wyróżnia się wiele typów dysleksji (pomimo wspólnych objawów podstawowych).



CZĘSTOŚĆ WYSTĘPOWANIA
W literaturze europejskiej podaje się, że dzieci te stanowią 10-15% uczniów, w tym 4% to przypadki bardzo nasilonych trudności (wg międzynarodowych klasyfikacji chorób ICD-10, DSM-IV), które można byłoby określić nazwą głębokiej dysleksji. Badania w Polsce określają odsetek dysleksji na 9-10% (Bogdanowicz, Jaklewicz 1968-1982).

PROFILAKTYKA
Dzieci z nieprawidłowej ciąży, porodu, wykazujące deficyty rozwoju niektórych funkcji psychoruchowych, to dzieci "ryzyka dysleksji". Im wcześniej zostaną objęte opieką, tym większe szanse aby zapobiec ich trudnościom szkolnym.




OBJAWY DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu ujawniają się dopiero w szkole, podczas gdy już w okresie przedszkolnym można zauważyć objawy, które cechują tzw. dzieci ryzyka dysleksji.
• opóźniony rozwój mowy;
• mała sprawność i koordynacja ruchów podczas zabaw ruchowych, samoobsługi, rysowania i pisania (brzydkie pismo);
• wadliwa wymowa, trudności z wypowiadaniem złożonych słów, błędy gramatyczne;
• trudności z różnicowaniem głosek podobnych oraz z wydzieleniem sylab, głosek ze słów i ich syntezą;
• trudności z wykonywaniem układanek i odtwarzaniem wzorów graficznych;
• oburęczność;
• mylenie prawej i lewej ręki;
• trudności w czytaniu pomimo dobrej inteligencji oraz braku zaniedbania środowiskowego i dydaktycznego;
• trudności z opanowaniem poprawnej pisowni: pismo zwierciadlane, mylenie liter podobnych pod względem kształtu (p-b-d-g), liter odpowiadających głoskom zbliżonym fonetycznie, opuszczanie liter, błędy ortograficzne pomimo znajomości zasad ortografii..


Polskie Towarzystwo Dysleksji czyli Towarzystwo Pomocy Dzieciom ze Specjalnymi Trudnościami w Uczeniu się jest członkiem European Dyslexia Association (Europejskiego Towarzystwa Dysleksji)
Towarzystwo rozpoczęło działalność w 1990 roku. Zrzesza rodziców dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu czyli dysleksją rozwojową oraz profesjonalistów służących im pomocą: psychologów, logopedów oraz nauczycieli-terapeutów.

Pragnę przekazać zestaw literatury pomocny w pracy nauczyciela, terapeuty, rodzica. Mam nadzieję, iż zaproponowane pozycje pomogą w rozwiązywaniu trudności rozwojowych dziecka.

Lista proponowanej literatury:

1. Aebli R., Dydaktyka psychologiczna, PWN, Warszawa 1982.
2. Balejko A., Jak pokonać trudności w mówieniu, czytaniu i pisaniu, Orthdruk, Białystok 2001.
3. Balińska H.(red), Moje dziecko - dobry uczeń, WSiP, Warszawa 1984.
4. Bandura-Strzelnych G.,Pomóż mi zrobić to samemu-metoda M.Montessori, IMPULS, Kraków 1998
5. Baran J., Terapia zabawą. /Podręcznik/, COMP-P, Warszawa 1996.
Baran J., Zestaw ćwiczeń dla dzieci z trudnościami w nauce czytania. /Podręcznik oraz trzy zeszyty ćwiczeń/, Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa 1993.
6. Barańska M., Jurkiewicz A., Papierozwierzaki. Wytnij, złóż i już!, HARMONIA, Gdańsk 2005.
7. Bartkowiak Z., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, WSiP, Warszawa 1989.
8. Bartkowska T., Rozwój wymowy dzieci przedszkolnych, PZWN, W-arszawa 1968.
9. Białobrzeska I., Już czas ćwiczenia dla dzieci, Warszawa 1993
10. Bieleń B., Trzeciak G., Przewodnik metodyczny dla nauczyciela do zeszytów "Chcę dobrze czytać" klasy 0-1. "Chcemy dobrze czytać i pisać" klasa 2. "Chcemy dodrze czytać" klasa 3, JUKA Łódź1995.
11. Blek A., Przedszkole przyjazne dzieciom, Akapit, toruń 2001.
12. Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1991.
13. Bogdanowicz M., Trudności w pisaniu u dzieci, UG, Gdańsk 1989.
14. Bogdanowicz M., Leworęczność u dzieci, WSiP, Warszawa 1992.
15. Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole, OPERON, Gdynia 2005.
16. Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M., Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców, OPERON, Gdynia 2007.
17. Bogdanowicz M., Rożyńska M., Lewa ręka rysuje i pisze. Zeszyt 1, FOKUS, Gdańsk 2001.
18. Bogdanowicz M., Rożyńska M., Lewa ręka rysuje i pisze. Zeszyt 2, FOKUS, Gdańsk 2002.
19. Bogdanowicz M., Rożyńska M., Lewa ręka rysuje i pisze. Zeszyt 3, FOKUS, Gdańsk 2003.
20. Bogdanowicz M., Rożyńska M., Dni tygodnia, pory roku i miesiące. Zabawy i scenariusze zajęć rozwijających funkcje językowe, HARMONIA, Gdańsk 2004.
21. Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu w pracy z dzieckiem od 5 do 10 lat, WSiP, Warszawa 1989.
22. Bogdanowicz M., Integracja percepcyjno-motoryczna: teoria - diagnoza – terapia, CMPP-P MEN, Warszawa 1997.
23. Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu, WSiP, Warszawa 1999.
24. Bogdanowicz M., Szlagowska D., Piosenki do rysowania, FOKUS, Gdańsk 2001.
25. Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E., Od piosenki do literki /1/, FOKUS, Gdańsk 2000.
26. Bogdanowicz M., Barańska m., Jakacka E., Od piosenki do literki /2/, FOKUS, Gdańsk 2000.
27. Bogdanowicz M., O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu - odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli, LINEA, Lubin 1995.
28 Bogdanowicz M., O dysleksji, LINEA, Lubin 1995.
29. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji - problem i diagnozowanie, HARMONIA, Gdańsk 2002.
30. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przesnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wsomaganiu rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa 1992.
31. Bogdanowicz M., Ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące do nauki pisania według Tymichovej, FOKUS, Gdańsk 1997.
32. Bogdanowicz M., Przytulanki czyli wierszyki na dziecięce masażyki, HARMONIA, Gdańsk 2003.
33. Bogdanowicz M., Leworęczność u dzieci, WSiP, Warszawa 1992.
34. Bolechowska M., Diagnoza i reedukacja trudności w nauce dzieci w młodszym wieku szkolnym, UŚ, Katowice 1978.
35. Brejnak W., Dysleksja, PZWL, Warszawa 2003.
36. Brejnak W., Zabłocki K.J., Dysleksja w teorii i praktyce, Warszawski Oddział Polskieg Towarzystwa Dysleksji, Warszawa 1999.
37. Brejnak W., Kocham i wychowuję, OW-P "Adam", Warszawa 1993.
38. Bruner J. S., Poza dostarczone informacje, PWN, Warszawa 1980.
39. Brzezińska A.(red), Czytanie i pisanie - nowy język dziecka, WSiP, Warszawa 1987.
40. Brzezińska A., O gotowości dziecka do nauki czytania i pisania, Warszawa 1980.
41. Brzezińska A., Gotowość dziecka w wieku przedszkolnym do czytania i pisania, WU UAM, Poznań 1987.
42. Cackowski Z., O teorii poznania i poznawania, PZWS, Warszawa 1968.
43. Calvin W. H., Jak myśli mózg. Ewolucja w okamgnieniu, CIS, Warszawa 1997.
44. Cerańska, Zmiany w stanie zdrowia w pierwszych latach nauki w szkole, Przegląd Pedagogiczny 1984/14.
45. Chmielewska E., Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla nauczycieli i rodziców, Kielce 1996
46. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne w szkole, WSiP, Warszawa 1998.
47. Częścikowie A. i J., Gramatyka co z głowy nie umyka, HARMONIA, Gdańsk 2000.
48 Częścikowie A. i J., Ortografia co do głowy trafia, HARMONIA, Gdańsk 1997.
49. Danielewicz T., Koźmińska A., Magnuska J., Terapia uspakajająca i rozwijająca dla dzieci nerwicowych i dyslektycznych. Metoda leczniczo-pedagogiczna, PTHP, Warszawa 1981.
50. Dąbrowska M., Moje dziecko jest dyslektykiem, Seventh Sea, Warszawa 2003.
51. Dembińska M., Domowe zabawy logopedyczne, WSiP, Warszawa 1994.
52. Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. WSiP, Warszawa 1994.
53. Dennison P. E., Dennison G., Kinezjologia edukacyjna dla dzieci, Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii, Warszawa 2003.
54. Dennison P. E., Dennison G., Gimnastyka mózgu w pracy i...w zabawie, S. K. Masgutova i Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii, Rozwoju Ruchowego i Itegracji Odruchów, Warszawa 2004.
55. Dennison P. E., Dennison G., Wpływ integracji mózgu na osobowość i funkcjonowanie człowieka, Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii, Warszawa 2004.
56. Dębicka K., Morkowska M., Trudności szkolne. Terminologia i materiały do prowadzenia zajęć terapeutycznych. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców, studentów kierunków pedagogicznych, KOLEGIUM NAUCZYCIELKIE W LESZNIE, Leszno 1998.
57 Dmochowska M., Zanim dziecko zacznie pisać, WSiP, Warszawa 1991.
58. Donaldson M., Myślenie dzieci, PWN, Warszawa 1986.
59. Dutkiewicz W., Dojrzałośc szkolna o zróżnicowanym poziomie rozwoju fizycznego, Kwartalnik Pedagogiczny 1984
60. Dzierzanka A., Rozwój psychomotoryki małego dziecka, PZWS, Warszawa 1975.
61. Dyrda J., Style uczenia się dzieci dyslektycznych a wymagania poznawcze szkoły, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2003.
62. Fiutowska T., Po nitce do kłębka. Książka dla pięciolatków, Didasco, Warszawa 1997.
63. Fiutowska T., Po nitce do kłębka. Książka dla sześciolatków, Didasco, Warszawa 1997.
64. Filipczuk H., Rodzice i dzieci w młodszym wieku szkolnym, NK, Warszawa 1989.
65. Fischer-Tietze R., Nie ma głupich dzieci. Jak dochodzi do zaburzeń w nauce i jak temu zaradzić. Poradnik dla (przyszłych) rodziców, wychowawców i nauczycieli, JEDNOŚĆ, Kielce 2002.
66. Franczyk A., Krajewska K., Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Impuls, Kraków 2005.
67. Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela terapeuty (na bazie własnych doświaczeń z pracy terapeutycznej)- z płytą CD, Impuls, Kraków 2007.
68. Franczyk A., Krajewska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, IMPULS, Kraków 2003.
69. Frostig M., Horne D., Wzory i obrazki. Program Rozwijający Percepcję Wzrokową. Poziom podstawowy, Pracownia testów psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa 1989.
70. Frostig M., Horne D., Wzory i obrazki. Program Rozwijający Percepcję Wzrokową. Poziom średni. Podręcznik i ćwiczenia, Polskie Towarzystwo Psychologiczne – Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1989.
71. Frostig M., Horne D., Wzory i obrazki. Program Rozwijający Percepcję Wzrokową. Poziom wyższy, Warszawa 1986.
72. Gajewska G., Ortografek w 2 klasie, NK, Warszawa 1996.
73. Gajewska G., Ortografek w 1 klasie, NK, Warszawa 1996.
74. Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Opole 2003
75. Gąsowska T., Pietrzak-Stępkowska Z., Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 1994.
76. Gindrich P. A., Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych, UMCS, Lublin 2002.
77. Grabałowska K., Jastrząb J., Mickiewicz J., Wojak M.,Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych, Dom Organizatora,Toruń 1994.
78. Grabias S., Logopedia tom 29, UMCS, Lublin 2001.
79. Gruszczyk-Kolczyńska E., Dobosz K., Zielińska E.,Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier, WSiP, Warszawa 1996.
80. Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, WSiP, Warszawa 1997.
81. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca matematyka. Program dla przedszkoli i placówek integracyjnych, WSiP, Warszawa 1999.
82. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 1997.
83. Gruszczyk-Kolczyńska E.,Zielińska E., Dziecięca matematyka. Metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych, WSiP, Warszawa 2000.
84. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci wolniej rozwijających się. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkola, WSiP, Warszawa 1999.
85. Grzelachowska H., Głoska a litera. Ćwiczenia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Stentor - Wydawnictwo Piotra Marciuszka, Warszawa 1996.
86. Górniewicz E., Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, Toruń 1998.
87. Górniewicz E., Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2000.
88. Hannford C., The Dominance Factor, GOP, Arlington 2000.
89. Hannaford C., Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Podstawy kinezjologii edukacyjnej, Medyk, Warszawa 1995.
90. Hebb D. O., Podręcznik psychologii, PWN, Warszawa1969.
91. Hływa R. A, 311 szlaczków i zygzaczków. Ćwiczenia grafomotoryczne usprawniające rękę piszącą, HARMONIA, Gdańsk 2004.
92. Hornowska E., Rysunek postaci ludzkiej wg Goodenough, COMP, Poznań 1987.
93. Jastrząb J., Toruńska szkoła terapeutyczna, Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit" Toruń 1997.
94. Jastrząb J., Gry i zabawy w terapii pedagogicznej, CMPP-P MEN, Warszawa 1994.
95. Jastrząb j., Usprawnienie funkcji percepcyjno – motorycznych dzieci dyslektycznych, Warszawa 1994.
96. Jurkowski A, Ontogeneza mowy i myślenia, WSiP, Warszawa 1975.
97. Kaja B., Problemy diagnozy i terapii zaburzeń rozwoju u dzieci w wieku przedszkolnym, WU WSP, Bydgoszcz 1987.
98. Kaja B., Zarys terapii dziecka. Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2001.
99. Kaja B., Zarys terapii dziecka. Skrypt dla studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego, Wydawnictwo Akademickie WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1986.
100. B. Kaja B., Diagnoza dysleksji. WU AB Bydgoszcz, Bydgoszcz 2003.
101. Kajan R. (red.), Materiały pomocnicze do ćwiczeń korekcyjno – wyrównawczych z dziećmi sześcioletnimi w predszkolach i ogniskach przedszkolnych, KoiW WPW-Z, Olsztyn 1977.
102. Kamyk: P., Jak pomóc dziecku w nauce czytania i pisania – wskazówki dla rodziców, Synteza, Kraków 1993.
103. Kalinowski A., Mamo, tato- bawcie się z nami, NK, W-arszawa 1987.
104. Kapicka G., Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym, WSiP, Warszawa 1986.
105. Kargulowa A. (red), Dojrzałość szkolna a jakość startu edukacyjnego, WUW, Wrocław 1980.
106. Kephart N., Dziecko opóżnione w nauce szkolnej, WN, Warszawa 1970.
107. Kielar- Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata?, WSiP, Warszawa 1992.
108. Kilińska E., Ćwiczenia logarytmiczne, Glottispol, Gdańsk 1993.
109. Kloppel R. Rytmika w wychowaniu i terapii.Rozpoznawanie i korygowanie zaburzeń w zachowaniu dzieci, PnO, Warszawa 1995.
110. Klimowa M.,: Zabawy z moim dzieckiem, Warszawa 1986.
111. Kohnstamm R., Praktyczna psychologia dziecka. Wprowadzenie dla rodziców, wychowawców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 1989.
112. Kolasińska M., Układamy tangramy, HARMONIA, Gdańsk 1998.
113. Kopicka-Trębacz B., A. Łuczak A.,: Ortografia dla szkoły podstawowej i gimnazjum. Część 2 "rz-ż". GWO, Gdańsk 2001.
114. Kosmowska B., Dzisiaj się bawimy. Rewalidacja indywidualna prowadzona Metodą Dobrego Startu, WSiP, Warszawa 1999.
115. Kowaliszyn K., Straburzyńska J. (red.), Mam 6 lat – przewodnik nauczyciela, WSiP, Warszawa 1988.
116. Kościelska M., Kliniczne kryteria emocji, WSiP, Warszawa 1988.
117. Kozłowska A., Zaburzenia emocjonalne u dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1984.
118. Krasowicz-Kupis G., Rozwój metajęzykowy a osiągnięcia w czytaniu u dzieci 6-9-letnich, UMCS, Lublin 1999.
119. Kujawa E., Kurzyna M., Reedukcja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metoda 18 struktur wyrazowych, WSiP, Warszawa 1988.
120. Leo S., Nagle wszystko rozumiem. Jak pomóc dziecku, aby mogło się lepiej uczyć. Poradnik dla rodziców, JEDNOŚĆ, Kielce 2002.
121. Lewicka I., 100 technik plastycznych, Warszawa 1967.
122. Lewis D., Jak wychowywać zdolne dziecko, WSiP, Warszawa 1988.
123. Lovenfeld V., Briittain W., Twórczość, a rozwój umysłowy dziecka, PWN, Warszawa 1977.
124. Łuria A., Podstawy neuropsychologii, W-arszawa 1976.
125. Maas V. S., Uczenie się przez zmysły, WSiP, Warszawa 1988.
126. Malendowicz J., O trudnej sztuce pisania i czytania, Warszawa 1978.
127. Matczak A., Style poznawcze. Rola indywidualnych preferencji, Warszawa1982.
128. Maurer A., Cechy indywidualne, a dojrzałość do nauki matematyki, Psychologia Wychowawcza
nr 3
129. Mihilewicz, Aktualne problemy wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych, Impuls, Kraków 2000
130. Mikita A., Zagadki dla maluchów, HARMONIA, Gdańsk 2005.
131. Młynarska M., Smereka T., Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy oraz myślenia, WSiP, Warszawa 2000.
132. Moroz H., Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1982.
133. Muchacka B., Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2000.
134. Mystkowska H., Rozwijamy mowę i myślenie dziecka w wieku przedszkolnym, PZWS, Warszawa 1972.
135. Nartowska H., Różnice indywidualne, cz zaburzenia rozwoju dziecka przedszkolnego, WSiP, Warszawa 1980.
136. Nartowska H., Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo, PZWL, Warszawa 1972.
137. Nowak J.,.Pedagogiczne problemy słuchu fonematycznego, WSiP, Warszawa 1992.
138. Olejniczak Z., Stępień M., Kartkówki z mądrej główki, ANNAŁ, Łódź 2002.
139. Olejniczak Z., Stępień M., Zadania z czytania, ANNAŁ, Łódź 2002.
140. Piaget J., Mowa i myślenie dziecka, PWN, Warszawa 1992.
141. Piaget J., Narodziny inteligencji dziecka, PWN, Warszawa 1966.
142. Pietniun M., Zabawy graficzne 5-7 lat, ROŻAK, Gdańsk 1993.
143. Pięta H., Zeszyt do ćwiczeń w pisaniu kl.1. Piszę, utrwalam, sprawdzam. kl.2, kl.3, ŻAK, Warszawa 2000.
144. Podgórska A., Gramatyka na wesoło, Aksjomat, Kraków 2001.
145. Puchalska E., Semadeni Z., Nauczanie początkowe matematyki, PWN, Warszawa 1984.
146. Przybysz – Piwkowa, Jak pomóc dziecku w komunikacji werbalnej w poznaniu morfologii języka, Gdańsk 1996.
147. Rocławski B., Opieka logopedyczna od poczęcia, Glottispol, Gdańsk 1989.
148. Rocławski B., Słuch fonemowy i fonetyczny, Gdańsk 1990.
149. Rocławski B., Poradnik fonetyczny dla nauczycieli, Gdańsk 1989.
150. Rose C., Dryden G., Zabawy fundamentalne 1 i 2, Transfer Learning, Gdańsk 2004.
151. Salach I., Propozycje zajęć i zabaw doskonalące umiejętności czytania, Płock 2002.
152. Sawa B., Jeżeli dziecko źle pisze i czyta, WSiP, Warszawa 1987.
153. Selikowitz M., Dysleksja i inne trudności w uczeniu się, PRÓSZYŃSKI I S-KA, Warszawa 1999.
154. Sherborne W., Ruch rozwijający dla dzieci, PWN, Warszawa 1977.
155. Skorek E. M., Samogłoski-profilaktyka,diagnoza,korekta, IMPULS, Kraków 2000.
156. Skorek E. M., Rysowane wierszyki, IMPULS Kraków 2006.
157. Skorek E. M.(red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1, Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci, IMPULS, Kraków 2004.
158. Skorek E. M.(red.), Terapia pedagogiczna. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć. T. 2, IMPULS, Kraków 2004.
159. Słobodzian Z., Zanim dziecko rozpocznie naukę w szkole, WSiP, Warszawa 1977.
160. Silberg J., Gry i zabawy z dziećmi, Media Rodzina, Poznań 2000.
161. Sobolewska R., Pomyśl, napisz, sprawdź, SEVENTH SEA, Warszawa 1997.
162. Spionek H., Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka. Zagadnienia wybrane, PWN, Warszawa 1965.
163. Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, PWN, Warszawa 1973.
164. Spionek H., Psychologiczna analiza trudności i niepowodeń szkolnych, PZWS, Warszawa 1970.
165. Szemińska A., Zapisy do klasy 1 szkoły podstawowej, Warszawawa 1973.
166. Szuman S., O dojrzałości szkolnej dzieci siedmioletnich, Warszawa 1970.
167. Szurniak M., Podstawy reedukacji uczniow z trudnosciami w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 1987.
168. Szychowiak B., Psychologia dla rodziców, NK, Warszawa 1982.
169. Tarkowski Z., Jąkanie wczesnodziecięce, WSiP, Warszawa 1997.
170. Teusen G., Relaks twojego dziecka, Marba Crown, Warszawa 1998.
171. Tymichova H., Ćwiczenia rozwijające sprawność ruchową ręki i koordynację wzrokowo – ruchową, GLOTTISPOL, Gdańsk 2000.
172. Wall W. D., Twórcze wychowanie w dzieciństwa, PWN, Warszawa 1986.
173. Waszkiewicz E., Stymulacja psychomotorycznego rozwoju dzieci 6-8 letnich, Warszawa1991.
174. Waszkiewicz E., Zestaw ćwiczeń do zajęć korekcyjno- kompensacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1994.
175. Waszkiewicz E., Pracuję z sześciolatkiem – poradnik dla nauczycieli i rodziców, WSiP, Warszawa 1996.
176. Wery A., Wychowanie rodzinne, PWN, Warszawa 1988.
177. Winnicott D. W., Dziecko, jego rodzina i świat, Warszawa 1993.
178. Winnicott D. W., Rozmawiając z rodzicami, WAB, Warszawa 1993.
179. Wilgocka- Okoń B., Dojrzałość szkolna dziecka, a środowisko, Warszawa 1972.
180. Wróbel T., Współczesne tendencje w nauczaniu początkowym, WSiP, Warszawa 1979.
181. Wójtowiczowa J., Logopedyczny zbiór wyrazów, WSiP, Warszawa 2001.
182. Wójtowiczowa J., Mówimy wyraźnie. Gra językowa do zabawy indywidualnej i grupowej, Przędsiebiorstwo Produkcji Pomocy Naukowych i Sprzętu Szkolnego, Poznań.
183. Wygotski W., Wybrane prace psychologiczne, PWN, Warszawa 1972.
184. Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 1996.
185. Zakrzewska B., Każdy przedszkolak dobrym uczniem w szkole, WSiP, Warszawa 2003.
186. Zakrzewska B., O dziecku dyslektycznym, Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej, Warszawa 1963.
187. Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1973.
188. Zwolińska E., Rozwijanie funkcji percepcyjno – motorycznych u dzieci sześcioletnich wykazujących fragmentaryczne deficyty rozwojowe, Wydawnictw Akademickie WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1996.
189. Vopel K. W., Zabawy, które łączą, JEDNOŚĆ, Kielce 2001.


Opracowała: Ewa Trzeszan

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.