Katalog

Renata Bereś, 2017-06-13
Łódź

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

W KRAINIE CZYSTOŚCI

- n +

Scenariusz sytuacji edukacyjnej przeprowadzonej w gr. II dla dzieci 3-4 letnich dotyczący tematyki dbałości o zdrowie i higienę osobistą przeprowadzonej w dniach - 29.09.2015,30.09.2015 przeprowadzony przez Renatę Bereś.
TEMAT: „W KRAINIE CZYSTOŚCI”
CELE OGÓLNE:
Kształtowanie postawy prozdrowotnej.
Utrwalanie przyzwyczajeń i kulturalnych nawyków dbania o codzienną higienę ciała.
CELE OPERACYJNE:
- Dziecko wie, że trzeba myć ręce przed posiłkiem.
- Zna przeznaczenie i nazwy przyborów toaletowych.
- Potrafi rozpoznać znane przedmioty, nazwać je i uporządkować wg. przeznaczenia.
- Rozwiązuje zagadki słowne.
-Przelicza przedmioty w zakresie 5
- używać określeń: mniej, więcej, tyle samo, mały, większy, największy.
- Potrafi układać puzzle.

METODY: - czynna (działań stawianych do wykonania);
- słowna (zagadki); - obrazkowa (sylweta)
FORMY ORGANIZACYJNE:
- praca indywidualna;
- praca z całą grupą.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: film edukacyjny jak prawidłowo szczotkować zęby,2 obręcze, przybory toaletowe i inne ilustracje, obrazki przedstawiające zdrowe i niezdrowe produkty, pastusiowe postacie, kubeczki, płyn do baniek mydlanych, magnetofon i kaseta z piosenką, odznaki i dyplomy
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1 Podanie tematu i celu zajęcia, przypomnienie zasad obowiązujących na zajęciu
2. Zabawa integracyjno –ruchowa „Na powitanie” Na powitanie nauczycielka prosi by wstały te dzieci, które np. - rano i wieczorem myją zęby By zaklaskały te, które: - myją ręce przed jedzeniem, By pomachały te, które: - lubią myć buzie, By zatupały te dzieci, które: - lubią się kąpać w wannie. Nauczycielka podkreśla, że wszystkie te czynności służą zdrowiu i czystości, więc dzieci, które te czynności wykonują dbają o czystość i higienę.
2. Oglądanie filmu edukacyjnego "Jak prawidłowo szczotkować zęby”, nauka prawidłowego mycia zębów, z zachowaniem etapów
3. Zachęcanie dzieci do systematycznych wizyt u lekarza dentysty z wykorzystaniem ilustracji. Jak się nazywa lekarz, który leczy zęby? Kiedy trzeba chodzić do dentysty? Jak dbać o zęby?
4. Układanie puzzli Puzzle przedstawiają obrazki: zdrowy ząb, chory ząb, Pastusie i Barney oraz wizyta u lekarza dentysty. Dzieci układają puzzle indywidualnie.
5. Porządkowanie przedmiotów Na dywanie rozłożone są 2 obręcze, przygotowane są też różne przybory toaletowe i inne przedmioty w postaci obrazków. Dzieci wybierają przedmiot, odgadują nazwę tego przedmiotu mówią, do czego służy i wkładają do odpowiedniej obręczy, ( jedna obręcz – przybory toaletowe, druga – pozostałe przedmioty).
6. Porządkowanie przedmiotów na „Zdrowe i niezdrowe” Na dywanie rozłożone są 2 obręcze, przygotowane są też różne produkty w postaci obrazków. Dzieci wybierają produkt, odgadują jego nazwę i mówią: czy jest zdrowy, czy niezdrowy. Następnie wkładają do odpowiedniej obręczy, ( jedna obręcz zdrowe, druga niezdrowe).
6. Obrazowanie czynności za pomocą gestów: Dzieci obrazują ruchem czynności wymienione przez nauczycielkę wg instrukcji: - pokaż jak myjesz buzie; - pokaz jak myjesz ręce; - pokaż jak myjesz zęby; - pokaż jak się czeszesz.
7. Rozwiązywanie zagadek na temat przyborów służących do higieny. Schowała się w tubie, używać ją lubię, a i mała szczoteczka chętnie się z nią spotka. (pasta do zębów). Przyjemnie pachnie, ładnie się pieni, a brudne ręce w czyste zamieni. (mydło). Co to jest na pewno wiesz, najeżona jest jak jeż, lecz nikogo nie ukłuje, tylko zęby wyszoruje. (szczoteczka). Do suchej nitki moknie nieraz, gdy po kąpieli się nim wycierasz. (ręcznik). Odkręcasz go w łazience, to wielka wygoda, zaraz pod nim umyjesz ręce, już czysta leci woda. ( kran).
8. Znajomość zachowań prozdrowotnych (Quiz). Udzielanie poprawnej odpowiedzi przez dzieci. •
• Kiedy powinniśmy myć ręce? a) przed jedzeniem, b) przed pójściem do piaskownicy
• Jeżeli nieznane zwierze np. pies zbliża się do nas, to: 4 a) możemy go pogłaskać, b) nie zbliżamy się do niego,
• Jak nazywa się lekarz, który leczy zęby? a) policjant b) stomatolog (dentysta).• Do mycia zębów potrzebne są: a) mydło i szampon b) szczoteczka i pasta do mycia zębów
• Zdrowo odżywiać się, to znaczy: a) jeść cukierki i lody b) jeść warzywa i owoce.
9. Zabawa rytmiczno – ruchowa „A psik – pucu, pucu”. Dzieci biegają w gromadce, gdy usłyszą dwa mocne uderzenia zatrzymują się i zasłaniają usta chusteczką – naśladują kichanie. Gdy usłyszą piosenkę „Myję zęby” to naśladują mycie zębów.
10. Przeliczanie przyborów toaletowych przedstawionych na obrazku. Nauczyciel rozkłada na dywanie ilustracje przedstawiające pasty do zębów oraz szczoteczki do zębów. Dzieci przeliczają ile mamy wszystkich szczoteczek i past do zębów (do trzech), porównują, używają określeń: mniej, więcej, tyle samo. Porównywanie szczoteczek do zębów używając określeń: mała, większa, największa.
11. Ćwiczenie oddechowe „bańki mydlane” Dzieci otrzymują słomki i starają się puszczać bańki mydlane
12.Podsumowanie.Ewaluacja
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.