Katalog Agnieszka Kondraciuk, 2017-06-13 Rzeszów Język angielski, Projekty edukacyjne innowacja edukacja interkulturowa"The same or different- Tacy sami czy inni?" Program edukacji interkulturowej opracowała Agnieszka Kondraciuk 1. Rodzaj innowacji i jej główne założenia: Innowacja programowo-metodyczna obejmuje rozbudzanie w uczniach potrzeby pogłębiania wiedzy z zakresu języka angielskiego oraz kształtowanie świadomości interkulturowej. Główne założenia to: wzbogacenie treści nauczania o informacje kulturowe w celu zaspokajania przez uczniów naturalnej ciekawości świata oraz doskonalenie poszczególnych umiejętności językowych i zastosowanie zdobytej wiedzy w sytuacjach praktycznych. Oprócz umiejętności lingwistycznych, uczniowie będą rozwijali umiejętności artystyczne oraz z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych. Innowacją zostaną objęci uczniowie klasy Va w ramach zajęć dodatkowych wynikających z art. 42KN. Czas trwania: 1 godzina zajęć w tygodniu, w ciągu roku szkolnego 2015/2016, 2016/2017. 2. Opis innowacji: Innowacja zakłada kształtowanie u uczniów świadomości interkulturowej rozumianej jako umiejętność porozumiewania się w języku obcym, znajomość dwóch kultur, własnej oraz kraju języka docelowego, a także zdolność ich porównania i znalezienia pomiędzy nimi podobieństw i różnic w celu rozwijania postawy tolerancji wobec różnorodności. Innowacja pozwoli uczniom na poszerzanie kompetencji językowych oraz zdobywanie wiedzy o realiach życia we własnym państwie oraz kraju języka docelowego, o światopoglądach i mentalności przedstawicieli ich społeczeństw (elementy geografii, historii, życia codziennego, kultury masowej). 3. Treści innowacji: Działania podjęte w ramach innowacji będą realizowane w oparciu o tematy obowiązujące w podstawie programowej przedmiotu język obcy nowożytny dla II etapu edukacyjnego (człowiek, dom, szkoła, praca, życie rodzinne i towarzyskie, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, kultura, sport, zdrowie i świat przyrody). Innowacja zakłada możliwość poszerzenia powyższych zagadnień, a uczniowie sami zadecydują, który temat będzie inspiracją do bardziej rozbudowanych działań. Wiedza o kulturze krajów anglojęzycznych (Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Australii) oraz Polski będzie obejmowała następujące obszary: • Geografia ogólna: - położenie geograficzne, - klimat (projekcje filmów, prezentacje multimedialne, authentic materials- artykuły). • Podróżowanie i turystyka: - stolice (opis ogólny, szczegółowy), - główne atrakcje turystyczne (projekcje filmów, prezentacje, ulotki, pocztówki, itp.). • Styl życia : - tradycje, - jedzenie, - formy spędzania wolnego czasu, - typowe domy (scenki, prezentacje, pisanie maili). • Festiwale i uroczystości: (kalendarze, wykonanie afisza, artykuły). • Sport: (albumy, afisze, prezentacje). • Szkolnictwo: - przedmioty nauczania, przybory szkolne, moja klasa, otoczenie szkoły, (referat, prezentacja, filmy, maile). • Słynni ludzie / symbole/ ikony. (drama, prezentacje, wywiady) • Inne. Ze względu na różnorodność zainteresowań istnieje możliwość poszerzenia powyższych obszarów tematycznych o propozycje uczniów. 4. Cele edukacyjne: Nadrzędnym celem programu jest zachęcenie uczniów do praktycznego wykorzystania języka angielskiego w przyjaznym środowisku oraz budowanie postawy tolerancji i otwartości. Cele szczegółowe: • rozbudzanie ciekawości świata i pogłębianie wiedzy i pasji związanej z językami obcymi, • rozwijanie świadomości interkulturowej poprzez dostrzeganie podobieństw i różnic pomiędzy kulturą własnego kraju a kulturą innych narodów, • kształtowanie postaw tolerancji i otwartości na obce wzorce kulturowe, • rozwijanie kompetencji językowych na wszystkich płaszczyznach ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności mówienia, pisania i czytania, • likwidacja barier komunikacyjnych, • bogacenie słownictwa uczniów, • zastosowanie zdobytej wiedzy teoretycznej w praktycznych sytuacjach językowych, • rozwijanie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi. 5. Metody i formy realizacji: • praca indywidualna, w parach, grupach, • korzystanie z różnych źródeł informacji, także autentycznych (tzw. authentic materials – np. http://www.britishcouncil.org/kids-topics , • tworzenie quizów, ankiet, • symulacje językowe typowych sytuacji komunikacyjnych, • ćwiczenia w pisaniu listów, pocztówek, e-maili, • organizowanie i udział w imprezach i konkursach językowych, • wykonywanie interaktywnych ćwiczeń, • prezentacje multimedialne, • tworzenie książek, albumów/ kalendarzy, • inne pomysły uczniów wynikające z ich zainteresowań. 6. Przewidywane osiągnięcia uczniów: Uczeń: • jest świadomy różnic międzykulturowych, • dostrzega różnice między ludźmi i uznaje je za naturalne, • potrafi nawiązać swobodny kontakt interpersonalny, • potrafi współpracować w grupie, • posługuje się bogatszym słownictwem, • czyta ze zrozumieniem w języku obcym na swoim poziomie, • tworzy proste teksty w języku obcym na wybrane tematy, • korzysta z różnych źródeł informacji, • osiąga sukcesy w konkursach. 7. Ewaluacja innowacji: Przebieg i efekty wdrażania innowacji podlegać będą końcowej ewaluacji. Będzie miała ona na celu pozyskanie informacji na temat realizacji innowacji, analizę jej przebiegu oraz wyciągnięcie wniosków do dalszej pracy. Ewaluacji podlegać będą: - zgodność programu innowacyjnego z jego założeniami, - atrakcyjność programu dla uczniów, - jego praktyczność i użyteczność, - skuteczność stosowanych metod, - formy i metody pracy. Wskaźnikami przebiegu innowacji będą m.in. - wzrost kompetencji językowych uczniów, - aktywność uczniów na zajęciach, - nagrody i wyróżnienia w konkursach, - opinie uczniów, rodziców oraz innych nauczycieli dotyczące prowadzonych zajęć oraz podejmowanych działań. Wyniki ewaluacji zostaną opracowane i zinterpretowane przez autorkę innowacji. Ich zaprezentowanie nastąpi na posiedzeniu rady pedagogicznej po zakończeniu realizacji programu. Wnioski i spostrzeżenia zostaną wykorzystane do doskonalenia dalszej pracy. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |