Katalog

Jakub Jędrzejczyk, 2017-06-13
Piecki

Historia, Konspekty

Konspekt lekcji - Zamach majowy i rządy sanacji

- n +

Konspekt lekcji historii w kl. I LO

Temat: Zamach majowy i rządy sanacji

Podstawa programowa: Kryzys demokracji parlamentarnej w Polsce, przyczyny i skutki zamachu majowego, porównanie głównych postanowień konstytucji marcowej i kwietniowej, charakterystyczne cechy rządów sanacji, różnice między demokracją parlamentarną a rządami autorytarnymi (5.1, 5.2, 5.3)

Środki dydaktyczne: podręcznik (Stanisław Roszak, Jarosław Kłaczkow, Poznać przeszłość. Wiek XX, Nowa era, Warszawa 2012.)

Metody dydaktyczne: rozmowa nauczająca z elementami wykładu, praca z podręcznikiem, praca z tekstem źródłowym.

Formy pracy: indywidualna jednolita

Cele lekcji:
I. Poziom wiadomości
A. Zapamiętywanie wiadomości
Uczeń:
- definiuje pojęcia i terminy historyczne: partyjniactwo, zamach majowy, nowela sierpniowa, sanacja, konstytucja kwietniowa, wybory brzeskie, Centrolew, proces brzeski, grupa zamkowa, , Obóz Zjednoczenia Narodowego, Front Morges,.
- przedstawia sylwetki: Wincentego Witosa, Józefa Piłsudskiego, Kazimierza Bartla, Ignacego Mościckiego, Józefa Becka, Stanisława Wojciechowskiego, Edwarda Rydza-Śmigłego, Walerego Sławka.
- rozwija skróty: BBWR, OZN, GISZ
- podaje przyczyny dokonania zamachu majowego
- przedstawia okoliczności, w których doszło do zamachu majowego i jego przebieg
- przedstawia program sanacji
- omawia rządy sanacji od maja 1926 do śmierci Piłsudskiego
- wymienia główne założenia nowel sierpniowych i konstytucji kwietniowej
- omawia sytuację w Polsce po śmierci Piłsudskiego
- zna daty: 12 maja 1926 r., 2 sierpnia 1926 r., 23 kwietnia 1935 r.
B. Rozumienie wiadomości
Uczeń:
- wyjaśnia, dlaczego przewrót majowy jest określany zamachem stanu
- wyjaśnia, czym była sanacja
- charakteryzuje system autorytarny w Polsce
II. Poziom umiejętności
C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych
Uczeń:
- analizuje sytuację polityczną, gospodarczą i społeczną II RP pierwszej połowy lat 20. XX wieku
- porównuje ustrój Polski przed przewrotem majowym i po nim
- porównuje główne zapisy konstytucji marcowej i kwietniowej
- porównuje kompetencje prezydenta według konstytucji marcowej i kwietniowej
- czyta ze zrozumieniem teksty źródłowe
D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych
Uczeń:
- formułuje opinię o metodach sanacji stosowanych w walce z opozycją
- analizuje i ocenia drogę piłsudczyków do władzy
- ocenia konsekwencje zamachu majowego

Przebieg lekcji:

Wprowadzenie: Sprawdzenie obecności. Przypomnienie głównych założeń konstytucji marcowej w odniesieniu do władzy prezydenta. Charakterystyka sytuacji politycznej w II RP w pierwszej połowie lat 20. XX wieku. (5 minut)

Rozwinięcie: Wykład nauczyciela dotyczący przebiegu przewrotu majowego i jego bezpośrednich konsekwencji. Uczniowie na podstawie podręcznika wyjaśniają czym były nowele sierpniowe, sanacja oraz podają główne założenia konstytucji kwietniowej. Później analizują tekst źródłowy z podręcznika i odpowiadają na pytania pod nim zawarte. Nauczyciel opowiada o rządach sanacji za życia Józefa Piłsudskiego, powstaniu BBWR i wyborach z 1928 roku. Następnie charakteryzuje represje stosowane wobec opozycji przez sanację (wybory brzeskie i proces brzeski, więzienie w Berezie Kartuskiej). Wyjaśnia jakim przemianom uległ obóz sanacji po śmierci Piłsudskiego. Później charakteryzuje polski autorytaryzm na tle europejskim i wymienia główne partie opozycyjne po 1935 roku. (35 minut)

Zakończenie: Rekapitulacja pierwotna. Zlecenie pracy domowej: Scharakteryzuj i oceń rządy obozu sanacji. (5 minut)
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.