Katalog Jakub Jędrzejczyk, 2017-06-13 Piecki Historia, Konspekty Konspekt lekcji - Zamach majowy i rządy sanacjiKonspekt lekcji historii w kl. I LO Temat: Zamach majowy i rządy sanacji Podstawa programowa: Kryzys demokracji parlamentarnej w Polsce, przyczyny i skutki zamachu majowego, porównanie głównych postanowień konstytucji marcowej i kwietniowej, charakterystyczne cechy rządów sanacji, różnice między demokracją parlamentarną a rządami autorytarnymi (5.1, 5.2, 5.3) Środki dydaktyczne: podręcznik (Stanisław Roszak, Jarosław Kłaczkow, Poznać przeszłość. Wiek XX, Nowa era, Warszawa 2012.) Metody dydaktyczne: rozmowa nauczająca z elementami wykładu, praca z podręcznikiem, praca z tekstem źródłowym. Formy pracy: indywidualna jednolita Cele lekcji: I. Poziom wiadomości A. Zapamiętywanie wiadomości Uczeń: - definiuje pojęcia i terminy historyczne: partyjniactwo, zamach majowy, nowela sierpniowa, sanacja, konstytucja kwietniowa, wybory brzeskie, Centrolew, proces brzeski, grupa zamkowa, , Obóz Zjednoczenia Narodowego, Front Morges,. - przedstawia sylwetki: Wincentego Witosa, Józefa Piłsudskiego, Kazimierza Bartla, Ignacego Mościckiego, Józefa Becka, Stanisława Wojciechowskiego, Edwarda Rydza-Śmigłego, Walerego Sławka. - rozwija skróty: BBWR, OZN, GISZ - podaje przyczyny dokonania zamachu majowego - przedstawia okoliczności, w których doszło do zamachu majowego i jego przebieg - przedstawia program sanacji - omawia rządy sanacji od maja 1926 do śmierci Piłsudskiego - wymienia główne założenia nowel sierpniowych i konstytucji kwietniowej - omawia sytuację w Polsce po śmierci Piłsudskiego - zna daty: 12 maja 1926 r., 2 sierpnia 1926 r., 23 kwietnia 1935 r. B. Rozumienie wiadomości Uczeń: - wyjaśnia, dlaczego przewrót majowy jest określany zamachem stanu - wyjaśnia, czym była sanacja - charakteryzuje system autorytarny w Polsce II. Poziom umiejętności C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych Uczeń: - analizuje sytuację polityczną, gospodarczą i społeczną II RP pierwszej połowy lat 20. XX wieku - porównuje ustrój Polski przed przewrotem majowym i po nim - porównuje główne zapisy konstytucji marcowej i kwietniowej - porównuje kompetencje prezydenta według konstytucji marcowej i kwietniowej - czyta ze zrozumieniem teksty źródłowe D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych Uczeń: - formułuje opinię o metodach sanacji stosowanych w walce z opozycją - analizuje i ocenia drogę piłsudczyków do władzy - ocenia konsekwencje zamachu majowego Przebieg lekcji: Wprowadzenie: Sprawdzenie obecności. Przypomnienie głównych założeń konstytucji marcowej w odniesieniu do władzy prezydenta. Charakterystyka sytuacji politycznej w II RP w pierwszej połowie lat 20. XX wieku. (5 minut) Rozwinięcie: Wykład nauczyciela dotyczący przebiegu przewrotu majowego i jego bezpośrednich konsekwencji. Uczniowie na podstawie podręcznika wyjaśniają czym były nowele sierpniowe, sanacja oraz podają główne założenia konstytucji kwietniowej. Później analizują tekst źródłowy z podręcznika i odpowiadają na pytania pod nim zawarte. Nauczyciel opowiada o rządach sanacji za życia Józefa Piłsudskiego, powstaniu BBWR i wyborach z 1928 roku. Następnie charakteryzuje represje stosowane wobec opozycji przez sanację (wybory brzeskie i proces brzeski, więzienie w Berezie Kartuskiej). Wyjaśnia jakim przemianom uległ obóz sanacji po śmierci Piłsudskiego. Później charakteryzuje polski autorytaryzm na tle europejskim i wymienia główne partie opozycyjne po 1935 roku. (35 minut) Zakończenie: Rekapitulacja pierwotna. Zlecenie pracy domowej: Scharakteryzuj i oceń rządy obozu sanacji. (5 minut) Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |