Katalog

Marta Lorens, 2017-06-13
Tychy

Pedagogika, Scenariusze

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych "Powitanie wiosny"

- n +

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych


Czas trwania: 1 godzina.

Temat: „Powitanie wiosny”


Cele:

Terapeutyczne:
 doskonalenie umiejętności utrzymania prawidłowej postawy ciała,
 doskonalenie motoryki małej,
 usprawnianie koncentracji uwagi,
 kształtowanie u ucznia poczucia własnej wartości.


Poznawcze:
 poznanie wiosennych kwiatów,
 dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie wiosną.
 rozwijanie umiejętności wypowiadania się,
 realizowanie prostych tematów rytmicznych.


Wychowawcze:
 utrwalanie stosowania form grzecznościowych,
 utrwalanie przestrzegania zasad poprawnego zachowania się na zajęciach,
 rozwijanie umiejętności dbania o porządek w miejscu pracy.

Kształcące:
 kształtowanie umiejętności związanych z pobudzaniem i hamowaniem,
 doskonalenie umiejętności liczenia.
 doskonalenie prawidłowego formułowania przez ucznia wypowiedzi ustnej,
 doskonalenie umiejętności twórczego myślenia,
 doskonalenie umiejętności porządkowania informacji,
 kształtowanie umiejętności uważnego słuchania.



Metody pracy:

 pogadanka
 pokaz
 ćwiczenia praktyczne

Formy pracy:

 indywidualna


Pomoce dydaktyczne:
 CD z muzyką,
 łąka zrobiona ze styropianu,
 wiosenne kwiaty,
 koszyk,
 grzechotka, tamburyno, bębenek, trójkąt,
 kalosze, parasolka, peleryna,
 spryskiwacz z wodą.




Przebieg zajęć

• Powitanie.
• Nauczyciel rozmawia z uczniem na temat zwierząt i roślin, które po zimowym śnie budzą się do życia. Następnie proponuje zabawę „pobudka z zimowego snu” – uczeń staje nieruchomo z zamkniętymi oczami, a nauczyciel budzi go ze snu odtykając poszczególnych części ciała za pomocą różdżki przy podkładzie muzycznym. Po dotknięciu uczeń zaczyna poruszać dotkniętą częścią ciała, do momentu aż zacznie poruszać całym ciałem.
• Nauka refrenu piosenki „Do widzenia bałwanki” w raz z wyklaskiwaniem rytmu.
• Wiosenna łąka – nauczyciel rozmawia na temat kwiatów, które zwiastują wiosnę, następnie pokazuje kwiaty zrobione z papieru: krokus, przebiśnieg, zawilec, żonkil. Do każdego rodzaju kwiatka przyporządkowuje instrument (krokus- tamburyno, przebiśnieg – grzechotka, zawilec – bębenek, żonkil – trójkąt). Zadaniem dziecka jest zapamiętanie jaki instrument jest przyporządkowany jakiemu kwiatkowi.
o Pierwsze ćwiczenie: nauczyciel gra na trójkącie, a zadaniem dziecka jest pokazanie odpowiedniego kwiatka – żonkil, następnie gra kolejno na pozostałych instrumentach, a dziecko pokazuje poszczególne kwiatki.
o Drugie ćwiczenie: nauczyciel ustawia przed dzieckiem łąkę (zielony styropian), z poznanymi kwiatkami (zrobione z papieru i drucika, wbite w styropian). Dziecko siedzi odwrócone plecami do nauczyciela. Nauczyciel wystukuje kilka uderzeń na instrumencie, zadaniem dziecka jest policzenie uderzeń i zerwanie z łąki odpowiednią ilość i rodzaj kwiatka. Ćwiczenie trwa do zebrania wszystkich kwiatków z łąki.
• Śpiewanie wcześniej poznanej piosenki „Bociek i żaby” wraz z wyklaskiwaniem rytmu.
• Rozmowa z uczniem na temat warunków pogody jakie mogą panować w czasie wiosny (deszcz, słońce, burza, wiatr) i jak należy się ubrać odpowiednio do poszczególnych warunków pogody (kalosze, peleryna, kapelusz, parasol).
• „Wiosenny spacer”- uczeń spaceruje w rytm muzyki, na odgłos burzy ubiera pelerynę i chowa się pod parasol, kiedy muzyka zaczyna znowu grać uczeń wychodzi na spacer (ściąga pelerynę) na odgłos burzy ponownie chowa się pod parasol. W czasie burzy nauczyciel rozkłada stopniowo coraz więcej kałuż, a uczeń musi pokonać przeszkody. Na koniec zabawy kiedy uczeń stoi z parasolem, nauczyciel delikatnie spryskuje parasol i ucznia wodą.
• Podsumowanie – wykonanie plakatu utrwalającego zdobyte informacje. Nauczyciel na ławce umieszcza arkusz żółtego kartonu, na którym uczeń wykonuje wiosenną ilustrację.
• Pożegnanie.

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.