Katalog Marta Lorens, 2017-06-13 Tychy Pedagogika, Scenariusze Scenariusz zajęć rewalidacyjnych "Powitanie wiosny"Scenariusz zajęć rewalidacyjnych Czas trwania: 1 godzina. Temat: „Powitanie wiosny” Cele: Terapeutyczne: doskonalenie umiejętności utrzymania prawidłowej postawy ciała, doskonalenie motoryki małej, usprawnianie koncentracji uwagi, kształtowanie u ucznia poczucia własnej wartości. Poznawcze: poznanie wiosennych kwiatów, dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie wiosną. rozwijanie umiejętności wypowiadania się, realizowanie prostych tematów rytmicznych. Wychowawcze: utrwalanie stosowania form grzecznościowych, utrwalanie przestrzegania zasad poprawnego zachowania się na zajęciach, rozwijanie umiejętności dbania o porządek w miejscu pracy. Kształcące: kształtowanie umiejętności związanych z pobudzaniem i hamowaniem, doskonalenie umiejętności liczenia. doskonalenie prawidłowego formułowania przez ucznia wypowiedzi ustnej, doskonalenie umiejętności twórczego myślenia, doskonalenie umiejętności porządkowania informacji, kształtowanie umiejętności uważnego słuchania. Metody pracy: pogadanka pokaz ćwiczenia praktyczne Formy pracy: indywidualna Pomoce dydaktyczne: CD z muzyką, łąka zrobiona ze styropianu, wiosenne kwiaty, koszyk, grzechotka, tamburyno, bębenek, trójkąt, kalosze, parasolka, peleryna, spryskiwacz z wodą. Przebieg zajęć • Powitanie. • Nauczyciel rozmawia z uczniem na temat zwierząt i roślin, które po zimowym śnie budzą się do życia. Następnie proponuje zabawę „pobudka z zimowego snu” – uczeń staje nieruchomo z zamkniętymi oczami, a nauczyciel budzi go ze snu odtykając poszczególnych części ciała za pomocą różdżki przy podkładzie muzycznym. Po dotknięciu uczeń zaczyna poruszać dotkniętą częścią ciała, do momentu aż zacznie poruszać całym ciałem. • Nauka refrenu piosenki „Do widzenia bałwanki” w raz z wyklaskiwaniem rytmu. • Wiosenna łąka – nauczyciel rozmawia na temat kwiatów, które zwiastują wiosnę, następnie pokazuje kwiaty zrobione z papieru: krokus, przebiśnieg, zawilec, żonkil. Do każdego rodzaju kwiatka przyporządkowuje instrument (krokus- tamburyno, przebiśnieg – grzechotka, zawilec – bębenek, żonkil – trójkąt). Zadaniem dziecka jest zapamiętanie jaki instrument jest przyporządkowany jakiemu kwiatkowi. o Pierwsze ćwiczenie: nauczyciel gra na trójkącie, a zadaniem dziecka jest pokazanie odpowiedniego kwiatka – żonkil, następnie gra kolejno na pozostałych instrumentach, a dziecko pokazuje poszczególne kwiatki. o Drugie ćwiczenie: nauczyciel ustawia przed dzieckiem łąkę (zielony styropian), z poznanymi kwiatkami (zrobione z papieru i drucika, wbite w styropian). Dziecko siedzi odwrócone plecami do nauczyciela. Nauczyciel wystukuje kilka uderzeń na instrumencie, zadaniem dziecka jest policzenie uderzeń i zerwanie z łąki odpowiednią ilość i rodzaj kwiatka. Ćwiczenie trwa do zebrania wszystkich kwiatków z łąki. • Śpiewanie wcześniej poznanej piosenki „Bociek i żaby” wraz z wyklaskiwaniem rytmu. • Rozmowa z uczniem na temat warunków pogody jakie mogą panować w czasie wiosny (deszcz, słońce, burza, wiatr) i jak należy się ubrać odpowiednio do poszczególnych warunków pogody (kalosze, peleryna, kapelusz, parasol). • „Wiosenny spacer”- uczeń spaceruje w rytm muzyki, na odgłos burzy ubiera pelerynę i chowa się pod parasol, kiedy muzyka zaczyna znowu grać uczeń wychodzi na spacer (ściąga pelerynę) na odgłos burzy ponownie chowa się pod parasol. W czasie burzy nauczyciel rozkłada stopniowo coraz więcej kałuż, a uczeń musi pokonać przeszkody. Na koniec zabawy kiedy uczeń stoi z parasolem, nauczyciel delikatnie spryskuje parasol i ucznia wodą. • Podsumowanie – wykonanie plakatu utrwalającego zdobyte informacje. Nauczyciel na ławce umieszcza arkusz żółtego kartonu, na którym uczeń wykonuje wiosenną ilustrację. • Pożegnanie. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |