Katalog Marta Lorens, 2017-06-13 Tychy Pedagogika, Scenariusze Scenariusz zajęć rewalidacyjnych " Podróż dookoła świata"Scenariusz zajęć rewalidacyjnych Czas trwania: 1 godzina. Temat: „Podróż dookoła świata” Cele: Terapeutyczne: doskonalenie umiejętności utrzymania prawidłowej postawy ciała, doskonalenie motoryki małej, usprawnianie koncentracji uwagi, kształtowanie u ucznia poczucia własnej wartości. Poznawcze: rozwijanie umiejętności korzystania z globusa, zapoznanie z instrumentami: djembe, kij deszczowy, didgeridoo, zapoznanie ucznia z muzyką etniczną, nauka refrenu piosenki pt.: „ Hej ho żagle staw”. Wychowawcze: utrwalanie stosowania form grzecznościowych, utrwalanie przestrzegania zasad poprawnego zachowania się na zajęciach, rozwijanie umiejętności dbania o porządek w miejscu pracy. Kształcące: doskonalenie prawidłowego formułowania przez ucznia wypowiedzi ustnej, doskonalenie umiejętności twórczego myślenia, doskonalenie umiejętności porządkowania informacji, kształtowanie umiejętności uważnego słuchania. Metody pracy: pogadanka pokaz ćwiczenia praktyczne Formy pracy: indywidualna Pomoce dydaktyczne: globus, miska z wodą, czapka kapitana, CD z muzyką, plastikowe rurki, papier śniadaniowy, różne rodzaje bębnów, duża rura plastikowa, odznaka „Dzielny kapitan”, zdjęcia instrumentów: djembe, kij deszczowy, didgeridoo. Przebieg zajęć • Powitanie. • Wprowadzenie do tematu lekcji: nauczyciel zaprasza ucznia do wspólnej podróży na trzy kontynenty: Afryki, Ameryki Południowej i Australii, następnie prosi aby uczeń pokazał na globusie wymienione kontynenty. • Rozmowa z uczniem na temat środków transportu, którymi można przemieszczać się pomiędzy lądami (samolot, statek). • Wybór kapitana statku – nauczyciel proponuje uczniowi, żeby został kapitanem statku, zakłada mu czapkę kapitana. • Nauka refrenu piosenki „Hej ho żagle staw” . • Robienie statków z papieru techniką orgiami. Uczeń puszcza zrobiony przez siebie statek na wodę w misce. • Rozmowa z uczniem na temat warunków pogody jakie mogą panować na morzu (morze spokojne, wzburzone, sztorm). • Uczeń za pomocą plastikowej rurki poprzez dmuchanie porusza statkiem. • Nauczyciel włącza płytę z odgłosami morza i prosi ucznia by określił warunki pogody (morze spokojne, wzburzone, sztorm). • Rozróżnianie odgłosów morza – nauczyciel włącza płytę z odgłosami morza w różnej kolejności, zadaniem ucznia jest za pomocą plastikowej rurki stworzyć odpowiednie do wysłuchanego odgłosu warunki w misce, w której pływa papierowy statek. • Podróż do Afryki. Nauczyciel włącza refren piosenki „Hej ho…” i wspólnie z uczniem płyną do Afryki. Uczeń wskazuje na globusie Afrykę, następnie podchodzi do tablicy i odkrywa zdjęcie, na którym jest djembe. Nauczyciel mówi uczniowi, że jest to afrykański bębenek. W Afryce muzyka grana na djembe towarzyszy mieszkańcom wiosek w codziennych wydarzeniach i różnego rodzaju uroczystościach, których nieodłącznym elementem jest taniec. Nauczyciel przynosi taki sam bębenek ustawia go między sobą, a uczniem i włącza muzykę, która jest grana na tym instrumencie. Nauczyciel wystukuje prosty rytm, pasujący do muzyki i prosi ucznia o powtórzenie tego rytmu, następnie proponuje swobodną improwizację. • Podróż do Ameryki Południowej. Nauczyciel włącza refren piosenki „Hej ho…” . Uczeń wskazuje na globusie Amerykę Południową, następnie podchodzi do tablicy i odkrywa zdjęcie, przedstawiające zaklinacz deszczu. Nauczyciel mówi uczniowi, że jest to instrument, na którym grają ludzie zamieszkujący odwiedzany kontynent i opowiada historię jego powstania. Prawdopodobnie pierwsze zaklinacze deszczu wykonane zostały w Chile, jak głosi legenda podczas długotrwałej suszy miejscowy szaman wymyślił zaklinacz deszczu, aby grając na nim prosić bogów o upragniony deszcz. Nauczyciel prosi ucznia, by zagrał na zaklinaczu deszczu i sprawdził, czy działa. • Podróż do Australii. Nauczyciel włącza refren piosenki „Hej ho…” . Uczeń wskazuje na globusie Australię, następnie podchodzi do tablicy i odkrywa zdjęcie, na którym jest didgeridoo. Nauczyciel wyjaśnia uczniowi, że jest to instrument, na którym grają mieszkańcy zwiedzanego kontynentu. Didgeridoo jest ważna częścią ich kultury i odgrywa kluczową rolę w wielu z ich tradycyjnych ceremonii, w czasie których na didgeridoo mogą grać tylko mężczyźni. Następnie przynosi dużą plastikową rurę imitującą didgeridoo. Włącza muzykę graną na poznanym instrumencie. Uczeń wydaje podobne dźwięki na rurze imitującej didgeridoo. • Powrót do Europy. Nauczyciel włącza refren piosenki „Hej ho”, następnie prosi ucznia (kapitana) o powrót do Europy. • Podsumowanie. Uczeń wymienia kontynenty, które odwiedził oraz nazwy instrumentów, które poznał. Nauczyciel dziękuje uczniowi za wspólną podróż i wręcza mu odznakę „Dzielny kapitan”. • Pożegnanie. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |