Katalog

Marta Lorens, 2017-06-13
Tychy

Pedagogika, Scenariusze

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych " Podróż dookoła świata"

- n +

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych




Czas trwania: 1 godzina.

Temat: „Podróż dookoła świata”


Cele:

Terapeutyczne:
 doskonalenie umiejętności utrzymania prawidłowej postawy ciała,
 doskonalenie motoryki małej,
 usprawnianie koncentracji uwagi,
 kształtowanie u ucznia poczucia własnej wartości.


Poznawcze:

 rozwijanie umiejętności korzystania z globusa,
 zapoznanie z instrumentami: djembe, kij deszczowy, didgeridoo,
 zapoznanie ucznia z muzyką etniczną,
 nauka refrenu piosenki pt.: „ Hej ho żagle staw”.


Wychowawcze:
 utrwalanie stosowania form grzecznościowych,
 utrwalanie przestrzegania zasad poprawnego zachowania się na zajęciach,
 rozwijanie umiejętności dbania o porządek w miejscu pracy.

Kształcące:
 doskonalenie prawidłowego formułowania przez ucznia wypowiedzi ustnej,
 doskonalenie umiejętności twórczego myślenia,
 doskonalenie umiejętności porządkowania informacji,
 kształtowanie umiejętności uważnego słuchania.



Metody pracy:

 pogadanka
 pokaz
 ćwiczenia praktyczne

Formy pracy:

 indywidualna


Pomoce dydaktyczne:
 globus,
 miska z wodą,
 czapka kapitana,
 CD z muzyką,
 plastikowe rurki,
 papier śniadaniowy,
 różne rodzaje bębnów,
 duża rura plastikowa,
 odznaka „Dzielny kapitan”,
 zdjęcia instrumentów: djembe, kij deszczowy, didgeridoo.





































Przebieg zajęć

• Powitanie.
• Wprowadzenie do tematu lekcji: nauczyciel zaprasza ucznia do wspólnej podróży na trzy kontynenty: Afryki, Ameryki Południowej i Australii, następnie prosi aby uczeń pokazał na globusie wymienione kontynenty.
• Rozmowa z uczniem na temat środków transportu, którymi można przemieszczać się pomiędzy lądami (samolot, statek).
• Wybór kapitana statku – nauczyciel proponuje uczniowi, żeby został kapitanem statku, zakłada mu czapkę kapitana.
• Nauka refrenu piosenki „Hej ho żagle staw” .
• Robienie statków z papieru techniką orgiami. Uczeń puszcza zrobiony przez siebie statek na wodę w misce.
• Rozmowa z uczniem na temat warunków pogody jakie mogą panować na morzu (morze spokojne, wzburzone, sztorm).
• Uczeń za pomocą plastikowej rurki poprzez dmuchanie porusza statkiem.
• Nauczyciel włącza płytę z odgłosami morza i prosi ucznia by określił warunki pogody (morze spokojne, wzburzone, sztorm).
• Rozróżnianie odgłosów morza – nauczyciel włącza płytę z odgłosami morza w różnej kolejności, zadaniem ucznia jest za pomocą plastikowej rurki stworzyć odpowiednie do wysłuchanego odgłosu warunki w misce, w której pływa papierowy statek.
• Podróż do Afryki. Nauczyciel włącza refren piosenki „Hej ho…” i wspólnie z uczniem płyną do Afryki. Uczeń wskazuje na globusie Afrykę, następnie podchodzi do tablicy i odkrywa zdjęcie, na którym jest djembe. Nauczyciel mówi uczniowi, że jest to afrykański bębenek. W Afryce muzyka grana na djembe towarzyszy mieszkańcom wiosek w codziennych wydarzeniach i różnego rodzaju uroczystościach, których nieodłącznym elementem jest taniec. Nauczyciel przynosi taki sam bębenek ustawia go między sobą, a uczniem i włącza muzykę, która jest grana na tym instrumencie. Nauczyciel wystukuje prosty rytm, pasujący do muzyki i prosi ucznia o powtórzenie tego rytmu, następnie proponuje swobodną improwizację.
• Podróż do Ameryki Południowej. Nauczyciel włącza refren piosenki „Hej ho…” . Uczeń wskazuje na globusie Amerykę Południową, następnie podchodzi do tablicy i odkrywa zdjęcie, przedstawiające zaklinacz deszczu. Nauczyciel mówi uczniowi, że jest to instrument, na którym grają ludzie zamieszkujący odwiedzany kontynent i opowiada historię jego powstania. Prawdopodobnie pierwsze zaklinacze deszczu wykonane zostały w Chile, jak głosi legenda podczas długotrwałej suszy miejscowy szaman wymyślił zaklinacz deszczu, aby grając na nim prosić bogów o upragniony deszcz. Nauczyciel prosi ucznia, by zagrał na zaklinaczu deszczu i sprawdził, czy działa.
• Podróż do Australii. Nauczyciel włącza refren piosenki „Hej ho…” . Uczeń wskazuje na globusie Australię, następnie podchodzi do tablicy i odkrywa zdjęcie, na którym jest didgeridoo. Nauczyciel wyjaśnia uczniowi, że jest to instrument, na którym grają mieszkańcy zwiedzanego kontynentu. Didgeridoo jest ważna częścią ich kultury i odgrywa kluczową rolę w wielu z ich tradycyjnych ceremonii, w czasie których na didgeridoo mogą grać tylko mężczyźni. Następnie przynosi dużą plastikową rurę imitującą didgeridoo. Włącza muzykę graną na poznanym instrumencie. Uczeń wydaje podobne dźwięki na rurze imitującej didgeridoo.
• Powrót do Europy. Nauczyciel włącza refren piosenki „Hej ho”, następnie prosi ucznia (kapitana) o powrót do Europy.
• Podsumowanie. Uczeń wymienia kontynenty, które odwiedził oraz nazwy instrumentów, które poznał. Nauczyciel dziękuje uczniowi za wspólną podróż i wręcza mu odznakę „Dzielny kapitan”.
• Pożegnanie.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.