![]() |
![]() |
Katalog Ewelina Bunikowska, 2017-06-13 Lwówek Śląski Informatyka, Plany pracy plan pracy koła informatycznegoPlan pracy koła informatycznego – klasa V MOS rok szkolny 2016 / 2017 Plan pracy koła informatycznego opracowany w oparciu o podstawy programowania w języku Baltie autorstwa: Rudolfa Pecinovsky i Jiri Vacha OGÓLNE CELE 1. Wpojenie zasad bezpiecznej pracy z komputerem i urządzeniami zewnętrznymi z nim współpracującymi. 2. Przygotowanie do aktywnego i odpowiedzialnego życia w społeczeństwie. 3. Nauczenie zasad posługiwania się komputerem i technologią informacyjną. 4. Rozwijanie zainteresowań informatycznych młodzieży. 5. Kształcenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów za pomocą komputera. 6. Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy dociekliwości. ROZWÓJ POSTAW / OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA WYCHOWAWCZE 1. Posiadanie świadomej, życiowej użyteczności poszczególnych przedmiotów szkolnych i całej edukacji na danym etapie. 2. Rozumienie i stosowanie w praktyce norm prawnych dotyczących ochrony: wyników pracy, danych i używanych programów. 3. Dostrzeganie korzyści i zagrożeń związanych z rozwojem zastosowań komputerów. 4. Umiejętność pracy w grupie z uwzględnieniem podziału zadań, pełnienia różnych ról w grupie i podejmowania decyzji. 5. Wykazywanie się odpowiedzialnością za siebie i innych 6. Kreatywna postawa ucznia w procesie zdobywania umiejętności i gromadzenia wiedzy. 7. Umiejętność krytycznego korzystania ze źródeł informacji. 8. Umiejętność określania i oceniania własnych mocnych i słabych cech ujawnianych w działaniach technicznych, indywidualnych i zespołowych. UMIEJĘTNOŚCI PONADPRZEDMIOTOWE Celem informatyki jest nie tylko kształcenie umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informatyczną, ale także wspomaganie i wzbogacanie wszechstronnego rozwoju uczniów. Na lekcjach informatyki stwarzane są warunki do rozwijania następujących umiejętności uczniów: - uczenia się - wzbogacanie sposobów i wspomaganie możliwości zdobywania wiedzy i umiejętności, ułatwianie rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji, usprawnianie procesu uczenia się oraz integrowanie doświadczeń i różnych elementów wiedzy; - myślenia - wspomaganie radzenia sobie z niepewnością i złożonością zjawisk oraz umożliwienie ich całościowego postrzegania, wspomaganie pracy twórczej; - poszukiwania - uczenie poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł; - działania - usprawnianie organizacji pracy i ułatwianie posługiwania się wieloma technikami i narzędziami pracy, usprawnianie projektowania działań; - doskonalenia się - przygotowywanie do zmian i kształtowanie postawy elastycznej i uwzględniającej zmiany, wyrabianie przez to potrzeby ciągłego uczenia się; - komunikowania się - dostarczenie środków do skutecznego komunikowania się, uczenie porozumiewania się oraz sprzyjanie kontaktom międzyludzkim bez barier i uprzedzeń; - współpracy - ułatwianie pracy w grupie i osiąganie porozumienia, nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów oraz budowanie więzi międzyludzkich. PLAN PRACY 1. Zapoznanie z budową programu Baltie 2. Wykonywanie ćwiczeń w trybie Czarowanie sceny. 1 godz. 3. Tworzenie i edytowanie krótkiego programu w trybie Nowicjusz. 1 godz. 4. Ćwiczenia w pisaniu prostych projektów w trybie Nowicjusz. 1 godz. 5. Polecenia złożone i pętla. 1 godz. 6. Praca z blokami elementów (bloki zagnieżdżone). 1 godz. 7. Ćwiczenia w pisaniu złożonych procedur w trybie Nowicjusz. 2 godz. 8. Debugowanie programu. 1 godz. 9. Tworzenie prostych animacji. 1 godz. 10. Projektowanie własnych animacji. 2 godz. 11. Zapoznanie z zasadami pracy w trybie Zaawansowany. 1 godz. 12. Literały i typy danych. 1 godz. 13. Posługiwanie się współrzędnymi. 1 godz. 14. Umieszczanie elementów na współrzędnych, mierzenie czasu, liczba losowa 1 godz. 15. Dekompozycja skomplikowanych problemów. 1 godz. 16. Definiowanie w projekcie "pomocników". 1 godz. 17. Używanie zmiennych w programach. 1 godz. 18. Ćwiczenia w wykorzystaniu zmiennych globalnych i lokalnych. 2 godz. 19. Analiza i programowanie skomplikowanego zadania. 1 godz. 20. Wykorzystanie różnych pętli. 1 godz. 21. Zadania samodzielne z wykorzystaniem pętli. 2 godz. 22. Polecenia warunkowe. 1 godz. 23. Ćwiczenia we wprowadzaniu poleceń warunkowych. 1 godz. 24. Określanie wyglądu tekstów wyświetlanych na ekranie. 1 godz. 25. Przekształcanie danych za pomocą klawiatury. 1 godz. 26. Tworzenie samodzielnych programów. 3 godz. 32 godz. OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW Uczeń potrafi: - stworzyć koncepcję programu, - napisać i edytować krótki program, - rozróżnić program od projektu, - dekomponować problem na kilka prostszych problemów, - ustawiać parametry środowiska Baltie, - posługiwać się trybem Nowicjusz i Zaawansowany, - grupować polecenia do bloków i zagnieżdżać bloki, - zastosować pętle w tworzonym programie, - rozwiązywać problem z użyciem pętli warunkowej i z parametrem, - używać poleceń warunkowych i wprowadzać do programu za ich pomocą odpowiednie reakcje na różne sytuacje, - stworzyć animację, - wprowadzać do programu wartości numeryczne i tekstowe i rozróżniać typy danych, - dokonywać konwersji między różnymi typami danych, - posługiwać się współrzędnymi w tworzeniu programu, - stosować "pomocników" w celu uproszczenia skomplikowanego programu, - rozróżniać, nazwać i używać zmiennych w programie, - określać wygląd tekstów wyświetlanych na ekranie, - przekształcać dane wprowadzane za pomocą klawiatury, - debugować napisany program. Opracowanie: Ewelina B. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |