Katalog Bogumiła Rymarz, 2017-06-13 Księżpol Język polski, Konspekty Imiesłowy przymiotnikowe i przysłówkowe- ćwiczenia utrwalające.Opracowała Bogumiła Rymarz nauczyciel Zespołu Szkól w Księżpolu Temat: Imiesłowy przymiotnikowe i przysłówkowe- ćwiczenia utrwalające. 1. Z podanych form wypisz imiesłowy. czytać, podarta, skaleczony, długi, uspokajający, naprawić, cicho, skręcając, uznawszy, wypaliwszy, ale, ponieważ, naoliwione. 2. Z podanych zdań wypisz imiesłowy. Do wypisanych form dopisz ich pełne nazwy. a). Zmywając naczynia, słuchał radia. b). Za trzy dni Kacper stanie do rozstrzygającego o jego przyszłości egzaminu. c). Ostatni koncert Maryli Rodowicz zrobił na mnie oszałamiające wrażenie. d). Bilety na spotkanie z poetą zostały od razu wysprzedane. e). Wysiadłszy z autobusu, pobiegł do sklepu. a). zmywając – imiesłów przysłówkowy współczesny; b). rozstrzygającego- imiesłów przymiotnikowy czynny c). oszałamiające- imiesłów przymiotnikowy czynny d). wysprzedane- imiesłów przymiotnikowy bierny. e). wysiadłszy- imiesłów przysłówkowy uprzedni. 3. Uzupełnij tabelkę. Od podanych czasowników utwórz odpowiednie formy imiesłowów. Jeśli nie można utworzyć imiesłowu, postaw kreskę. Lp czasownik aspekt czasow- nika imiesłów przymiot- nikowy czynny imiesłów przymiot- nikowy bierny imiesłów przysłówkowy współczesny imiesłów przysłówkowy uprzedni 1. mówić niedokonany mówiący - mówiąc - 2. napisać dokonany - napisany - napisawszy 3. spać niedokonany śpiący - śpiąc - 4. kochać niedokonany kochający kochany kochając 5. namalować dokonany - namalowany - namalowawszy tworzymy od czasownik- ów niedokona- nych tworzymy od czasowników niedokonanych i dokonanych przechodnich tworzymy od czasowników niedokona- nych tworzymy od czasowników dokonanych 4. Od jakich czasowników tworzymy imiesłowy?- sformułuj wniosek do zapisu pod tabelką 5. Od podanych form utwórz imiesłowy przysłówkowe uprzednie. a) zaśpiewać- zaśpiewawszy b) zrobić- zrobiwszy c) przeczytać- przeczytawszy d) wyjść-wyszedłszy Przypomnij zasadę zapisy przyrostków. 6. Podane imiesłowy wpisz w dwie kolumny: spojrzawszy, przepisany, jadąc, szalejąca, zepsuta, dryfująca, zwiedziwszy, grając Imiesłowy odmienne Imiesłowy nieodmienne przepisany pojrzawszy szalejąca jadąc zepsuta zwiedziwszy dryfująca grając 7. Dopisz przeczenie „nie” do podanych form: a)……………niezgłębiony smutek; b). …………..niepowetowana strata; c). …………… niezagojona rana; d) ………. nie zwlekając ; e)……….. nie czekając na pociąg; f). ………… nie wysłuchawszy ucznia; Przypomnij zasadę zapisu przeczenia „nie” z imiesłowami. 8. Jaką funkcję pełnią wyróżnione imiesłowy w zdaniu: a) Spóźniony uczeń wszedł do klasy.- przydawka b) Ten dzień był męczący.-orzecznik c) Oglądając film, jadł popcorn.- okolicznik czasu d) Odłożywszy zeszyt, wyjrzał przez okno.- okolicznik czasu 9. Oceń poprawność poniższych stwierdzeń. Dopisz P, jeśli odpowiedź jest prawdziwa lub F, jeśli odpowiedź jest fałszywa. a). Imiesłowy to osobowe formy czasownika ………………..F b). Imiesłowy przysłówkowe są nieodmienne………………..P c). Imiesłowy przysłówkowe uprzednie mają końcówki: -łszy lub –wszy…………P d). Imiesłowy tworzymy od czasowników………………………P e). Imiesłowy przymiotnikowe odmieniają się przez przypadki, liczby, rodzaje………P f). Imiesłowy przymiotnikowe najczęściej pełnią w zdaniu funkcję przydawki lub orzecznika w orzeczeniu imiennym……………………………….P g). Imiesłowy przysłówkowe pełnią najczęściej w zdaniu funkcję okolicznika.P h). Imiesłowy przymiotnikowe dzielimy na czynne i współczesne…………..F i) Imiesłowy przysłówkowe dzielimy na współczesne i uprzednie……………..P Praca domowa. 10. Ułóż po dwa zdania z użyciem: a). imiesłowy przymiotnikowego czynnego. b) imiesłowu przymiotnikowego biernego. c) imiesłowu przysłówkowego współczesnego d) imiesłowu przysłówkowego uprzedniego. 11. Dla chętnych: Określ funkcję imiesłowu w 4 wybranych zdaniach. 12. Od podanych form utwórz imiesłowy przysłówkowe uprzednie. a). zaśpiewać- zaśpiewawszy b). zrobić- zrobiwszy c). przeczytać- przeczytawszy d ). wyjść-wyszedłszy Karta pracy 1. Z podanych form wypisz imiesłowy. czytać, podarta, skaleczony, długi, uspokajający, naprawić, cicho, skręcając, uznawszy, wypaliwszy, ale, ponieważ, naoliwione. 2. Z podanych zdań wypisz imiesłowy. Do wypisanych form dopisz ich pełne nazwy. a). Zmywając naczynia, słuchał radia. b). Za trzy dni Kacper stanie do rozstrzygającego o jego przyszłości egzaminu. c). Ostatni koncert Maryli Rodowicz zrobił na mnie oszałamiające wrażenie. d). Bilety na spotkanie z poetą zostały od razu wysprzedane. e). Wysiadłszy z autobusu, pobiegł do sklepu. 3. Uzupełnij tabelkę. Od podanych czasowników utwórz odpowiednie formy imiesłowów. Jeśli nie można utworzyć imiesłowu, postaw kreskę. Lp czasownik aspekt czasownika imiesłów przymiotnikowy czynny imiesłów przymiotnikowy bierny imiesłów przysłówkowy współczesny imiesłów przysłówkowy uprzedni 1. mówić 2. napisać 3. spać 4. kochać 5. namalować Wniosek do zapisu 4. Od jakich czasowników tworzymy imiesłowy?- sformułuj wniosek do zapisu pod tabelką 5. Od podanych form utwórz imiesłowy przysłówkowe uprzednie. e) zaśpiewać- ………………………….. f) zrobić- ………………………………. g) przeczytać- …………………………. h) wyjść- …………………………………. Przypomnij zasadę zapisy przyrostków. 6. Podane imiesłowy wpisz w dwie kolumny: spojrzawszy, przepisany, jadąc, szalejąca, zepsuta, dryfująca, zwiedziwszy, grając Imiesłowy odmienne Imiesłowy nieodmienne 7. Dopisz przeczenie „nie” do podanych form: a)……………zgłębiony smutek; b). …………..powetowana strata; c). …………… zagojona rana; d) ……….zwlekając ; e)………..czekając na pociąg; f). …………wysłuchawszy ucznia; Przypomnij zasadę zapisu przeczenia „nie” z imiesłowami. 8. Jaką funkcję pełnią wyróżnione imiesłowy w zdaniu: e) Spóźniony uczeń wszedł do klasy. f) Ten dzień był męczący. g) Oglądając film, jadł popcorn. h) Odłożywszy zeszyt, wyjrzał przez okno. 9. Oceń poprawność poniższych stwierdzeń. Dopisz P, jeśli odpowiedź jest prawdziwa lub F, jeśli odpowiedź jest fałszywa. a). Imiesłowy to osobowe formy czasownika ……………….. b). Imiesłowy przysłówkowe są nieodmienne……………….. c). Imiesłowy przysłówkowe uprzednie maja końcówki: -łszy lub –wszy………… d). Imiesłowy tworzymy od czasowników……………………… e). Imiesłowy przymiotnikowe odmieniają się przez przypadki, liczby, rodzaje……… f). Imiesłowy przymiotnikowe najczęściej pełnią w zdaniu funkcję przydawki lub orzecznika w orzeczeniu imiennym………………………………. g). Imiesłowy przysłówkowe pełnią najczęściej w zdaniu funkcję okolicznika. h). Imiesłowy przymiotnikowe dzielimy na czynne i współczesne………….. i) Imiesłowy przysłówkowe dzielimy na współczesne i uprzednie…………….. Praca domowa. 1. Ułóż po dwa zdania z użyciem: a). imiesłowy przymiotnikowego czynnego. b) imiesłowu przymiotnikowego biernego. c) imiesłowu przysłówkowego współczesnego d) imiesłowu przysłówkowego uprzedniego. 2. Dla chętnych: Określ funkcję imiesłowu w 4 wybranych zdaniach. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |