![]() |
![]() |
Katalog ILONA ŚWIERCZYŃSKA, 2017-06-13 Gorzów Wielkopolski Geografia, Konspekty Minerały i skałyTemat: Minerały i skały Cele operacyjne (szczegółowe): 1. Wiadomości Kategoria A ( uczeń pamięta): - zna minerały, - wymienia rodzaje skał ze względu na pochodzenie. Kategoria B (uczeń rozumie): - wyjaśnia znaczenie pojęcia: minerał, skała skamieniałość przewodnia, - wyjaśnia sposób powstawania minerałów i skał. 2. Umiejętności Kategoria C ( stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych): - potrafi nazwać wskazane przez nauczyciela skały, - umie scharakteryzować dany minerał i skałę, - odróżnia minerał od skały, - rozróżnia podstawowe skały. Kategoria D ( stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych): - umie sklasyfikować poszczególne skały, - Metody i formy pracy: - wykład - opis, - pokaz, - praca z całą klasą, - prace indywidualne. Środki dydaktyczne: - podręcznik, - okazy wybranych typów skał i minerałów. Przebieg lekcji: 1. Część organizacyjna: - Sprawdzenie obecności - Podanie i zapisanie tematu lekcji II. Powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji dotyczącej „Budowy wnętrza Ziemi”. III.Właściwy tok lekcji: 1. Odszukaj w podręczniku co to jest minerał?, Czy znacie jakieś przykładowe minerały? 2. Nauczyciel definiuje pojęcie minerału, wymienia minerały rodzime i minerały skałotwórcze. Uczniowie zapisują przykłady minerałów omawianych przez nauczyciela. 3. Pokazanie okazów minerał. Próby rozpoznawania minerałów. 4. Nauczyciel definiuje pojęcie skała oraz wyjaśnia sposób powstawania. 5. Przedstawia uczniom ogólny podział skał ze względu na pochodzenie. 6. Nauczyciel prosi ucznia o scharakteryzowanie poszczególnych typów skał. 7. Nauczyciel opisuje proces ich powstawania. Wymienia nazwy skał, typowych dla poszczególnych grup skał (magmowych, osadowych i metamorficznych/przeobrażonych). 8. Uczniowie samodzielnie wynotowują główne cechy skał różnego pochodzenia. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów. 9. Nauczyciel przedstawia uczniom okazy skał. Uczniowie oglądają okazy skał, rozpoznają cechy charakterystyczne danej skały (np. twardość, łupliwość, itp.) IV. Podsumowanie wiadomości Nauczyciel daje każdemu uczniowi jeden okaz skały, uczniowie mają za zadanie scharakteryzowanie tej skały, zapisując notatki w zeszycie i wykonując rysunek. V. Zadanie domowe Nauczyciel podaje treść zadania domowego: Wymień przykłady zastosowania poznanych na lekcji skał. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |