Katalog

Małgorzata Mazur, 2017-06-13
Łęki Szlacheckie

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Zajęcia otwarte z rodzicami.

- n +

Temat zajęcia: „Zimowe zabawy w czytanie” – doskonalenie umiejętności przygotowujących do nauki czytania i pisania.

Prowadząca: mgr Małgorzata Mazur
Data: 23.02.2017r.

Cele ogólne:
 integracja rodziców ze środowiskiem przedszkolnym,
 wyzwalanie pozytywnych emocji podczas wspólnej zabawy,
 utrwalenie poznanych liter,
 kształcenie umiejętności układania wyrazów z rozsypanki literowej, zdań z rozsypanki wyrazowej,
 doskonalenie umiejętności globalnego czytania wyrazów, prostych zdań,
 doskonalenie analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej wyrazów,
 ćwiczenie spostrzegawczości, koncentracji uwagi,
 doskonalenie sprawności grafomotorycznej,
 rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej, aktywności, spontaniczności w improwizacjach ruchowych.

Cele operacyjne: dziecko –
 aktywnie uczestniczy we wspólnych zabawach,
 rozumie polecenia i umie je wykonać,
 odczytuje wielkie i małe litery pisane i drukowane,
 doskonali umiejętność analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej wyrazów,
 koncentruje uwagę, rozwija pamięć i zdolność kojarzenia,
 układa wyrazy z rozsypanki literowej,
 układa zdania z rozsypanki wyrazowej,
 odczytuje globalnie wyrazy, proste zdania,
 dokonuje przekształcenia graficznego litery pisanej.
 stara się samodzielnie wykonać zadania do pracy indywidualnej,
 wyrazi gestem i mimiką treść piosenek: „Pingwinek”, „Tupu, tup po śniegu”, „Na sanki”,

METODY:
 słowne: instrukcje, rozmowa,
 oglądowe: pokaz obrazków,
 czynne: zabawa plastyczna, ruch przy muzyce, zadania stawiane do wykonania.

FORMY PRACY:
 zbiorowa,
 praca w parach: dziecko-rodzic,
 indywidualna.

ŚRODKI WSPOMAGAJĄCE: płyta z piosenką „Tupu, tup po śniegu” (Entliczek-pentliczek – Wyd. Nowa Era), nagranie pląsu muzycznego „Pingwinek”, „Zima zima za oknami”, „Na sanki” (płyta „Zimowe nutki”), dla każdego dziecka: szablon igloo, pocięte cegiełki igloo z literami (samogłoski), szablony Eskimosów z literami (samogłoskami), pingwiny z papierowych kubeczków (wykonane na wcześniejszych zajęciach z dziećmi), papierowe rybki z literami, układanka Bałwan (kapelusze z sylabami, głowa bałwana, kule z sylabami), plansza „Śnieżna kulka” z sylabami (MA, PA, BA, LA), plastelina, Karta pracy 1 (Załącznik 1), Karta pracy 2 (Załącznik 2), Karta pracy 3 (Załącznik 3), karteczki, mazaki, wizytówki w kształcie gwiazdek, pompony z białych reklamówek, śnieżynki z hasłem: LUBIĘ CZYTAĆ.

Realizacja podstawy programowej:
 Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dziećmi i dorosłymi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. (Ad1; p.1,2)
 Wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci. (Ad3; p.3)
 Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia. (Ad.4; p.2)
 Wychowanie przez sztukę – muzyka: różne formy aktywności muzyczno-ruchowej (śpiew, gra, taniec). (Ad8; p1)
 Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania). (Ad.14; p.7,8,9)


PRZEBIEG ZAJĘĆ:

W kółeczku razem siadamy i zabawy zaczynamy.

1. „Zima, zima za oknami” – zabawa integracyjna.

Zima, zima za oknami
Bawcie się Rodzice z nami. Taniec rodziców i dzieci w dużym kole.
Zima, zima pada śnieg
A my razem bawmy się.
Idą bałwanki tup, tup, tup.
Zjeżdżają sanki siup siup, siup.
Tańczą śnieżynki trala la la la.
A my skaczemy hop sa sa
A my skaczemy hop sa sa

2. „Budowanie igloo” – zadaniem dzieci jest zbudowanie domku igloo, dobierając do siebie cegiełki z tą samą samogłoską. W dalszej części zabawy dzieci samodzielnie odtwarzają podany wzór umieszczając samogłoski wypowiadane przez rodzica, wybierają Eskimosa z dowolną samogłoską i nadają mu imię rozpoczynające się daną głoską. Imię należy zapisać z rodzicami na karteczkach.

3. „Pingwinek” – pląs muzyczny.

„Pingwinek”
1. O jak przyjemnie i jak wesoło
W pingwina bawić się, się, się,
Raz nóżka prawa, raz nóżka lewa
Do przodu, do tyłu i raz, dwa, trzy.
2. Pingwinek mama, pingwinek tata,
Pingwinek synek, córki trzy,
Raz nóżka prawa, raz nóżka lewa,
Do przodu, do tyłu i raz, dwa, trzy.
3. Kiedy pingwina tańczy rodzina,
to aż podłoga cała drży.
Raz nóżka prawa, raz nóżka lewa,
Do przodu, do tyłu i raz, dwa, trzy.
4. Gdy Antarktydą pingwiny idą,
Śpiewają głośno „pi, pi, pi"
Raz nóżka prawa, raz nóżka lewa
Do przodu, do tyłu i raz, dwa , trzy.

4. „Karmienie głodnego pingwina”
WARIANT I – zadaniem dzieci jest karmienie pingwina rybami z daną literą, według poleceń nauczyciela, np. „Pingwin ma ochotę na rybę K”, następnie zabawa przebiega w parach, rodzic wydaje polecenie dziecku i odwrotnie. Rodzic może celowo pomylić ryby z literami, by dziecko mogło wychwycić błąd i go poprawić.
WARIANT II – zadaniem dzieci jest karmienie pingwina rybami z danymi literami, według poleceń nauczyciela, np. „Pingwin ma ochotę na rybę „T, K, O”, następnie dzieci układają wyrazy z rozsypanki literowej, (np. kot, kto).

5. „Śniegowy jegomość” – układanka bałwan. Zadaniem dzieci jest ułożenie bałwana z części, w taki sposób aby, kapelusz i kule miały taką samą sylabę.

6. „Śnieżna kula” – zabawa polega na rzucaniu kostką, odczytywaniu z niej sylab, znalezieniu identycznej sylaby na planszy i przyklejeniu na niej kulki plasteliny. Po przyklejeniu wszystkich śnieżynek, rodzic odkleja je a dziecko odczytuje, jaka sylaba się pod nią ukryła.

7. „Tupu, tup po śniegu” – śpiew zbiorowy i ilustracja ruchowa piosenki

„Tupu, tup, po śniegu”
1. Przyszła zima biała,
śniegu nasypała,
zamroziła wodę,
staw przykryła lodem.
Ref. Tupu, tup, po śniegu,
dzyń, dzyń, dzyń, na sankach,
skrzypu, skrzyp, na mrozie,
lepimy bałwanka.
2. Kraczą głośno wrony:
Marzną nam ogony.
Mamy pusto w brzuszku,
dajcie nam okruszków!
Ref.: Tupu, tup…
3. Ciepłe rękawiczki
i wełniany szalik.
Białej, ostrej zimy
nie boję się wcale.
Ref.: Tupu, tup…

8. „Zimowe zgadywanki” – Karta pracy 1 (Załącznik 1)
W brakujące miejsca wpisz odpowiednie samogłoski. Odczytaj głośno powstałe wyrazy. Połącz wyrazy z odpowiednimi rysunkami.

9. „Zimowa krzyżówka” – Karta pracy 2 (Załącznik 2)
Rozwiąż krzyżówkę. Uzupełnij linią ciągłą brakujące fragmenty rysunku. Odczytaj hasło
i pokoloruj.

10. „Śnieżyca” – Karta pracy 3 (Załącznik3)
W brakujące miejsca wpisz odpowiednie samogłoski. Odczytaj głośno powstałe wyrazy. Połącz wyrazy z odpowiednimi rysunkami.

11. „Na sanki” – śpiew zbiorowy i ilustracja ruchowa piosenki.

Ewaluacja
„Śnieżynka Ci powie” – dzieci i rodzice otrzymują sylwetę śnieżynki, na których rysują miny z jakimi wychodzą z zajęcia i przypinają na ścianę tworząc „mapę nastrojów”. Jeżeli z zajęcia jest zadowolony – mina wesoła, jeżeli nie – mina smutna.

Zakończenie
Podziękowanie dzieciom za pracę a rodzicom za przybycie. Porządkowanie miejsc pracy.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.